Spiondrama i fotomiljö

Fotohandlaren i Bizonien var en östtysk spion i Västtyskland som avslöjades 1967. Men var han verkligen spion eller ett offer utnyttjad av den östtyska underrättelsetjänsten? Eller av den västtyska? 

Berättelsen om fotohandlaren Heinrich Schneider är en historia om det nya Tyskland som växte fram ur krigets ruinhögar, om Bizonien, landet som inte fanns, men som fanns ändå. Fotohandlaren spelar ett mycket högt spel mellan öst och väst. 

Berättelsen tar sin början i slutstridens Berlin 1945, vidare till det tyska undrets Nürnberg, och till Stasis Östberlin. I historien finns en hel del fotohistoria och kamerateknik invävt.

Författaren Jan Bergman skriver i förordet att personerna i berättelsen har funnits i verkligheten, men att han hittat på namnet Heinrich Schneider eftersom huvudpersonen inte ville ställa upp med sitt eget namn. Jan Bergman har intervjuat intervjuat flera personer under förberedelsearbetet. Han har också tagit del av arkivmaterial och protokoll från förhör och rättegångar.

Inspiration från boken har Jan fått från sin gudmor:

Min uppväxt tilldrog sig i en sorts matriarkat, något jag har beskrivit närmare i Sekreterarklubben (2014). Dessa kvinnor i min omgivning, som alla var verksamma inom den svenska underrättelsetjänsten, lärde mig mycket – inte minst om fotografering.

Min gudmor Kristina var en passionerad amatörfotograf och hon lärde oss att hantera olika sorters kameror. Mamma Inez, tant Margareta Bauer och jag – alla lärde vi oss av Kristina. Hon lånade ut sina ständigt nyinköpta kameror till oss och berättade hur vi skulle göra. Hon fick oss att se verkligheten på ett annat sätt, att vara observanta, att vara mottagliga för stämningar och ögonblick.

Jan Bergman började som tv-producent på Sveriges Television 1979. Han var bland annat programledare för Filmkrönikan och har producerat en lång rad historiska dokumentärer. Mest känd för den stora tv-publiken är han för sina Stockholmsskildringar: Guldkorn och Stockholmspärlor. 



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-01-22. Läst av 1711 personer.

Merläsning

Högkänsliga Kodak T-Max P3200 kommer tillbaka

Kodak Aleris har beslutat att återuppta tillverkningen av den högkänsliga svartvita filmen Kodak T-Max P3200. Läs mer... 13

Snyggare himlar med Lightroom

Peter Györffy visar hur du får till snygga himlar i Lightroom Classic med hjälp av en intervallmask. Läs mer...

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Kvinnan i centrum under 30 år

Under 30 år har modefotografen Ellen von Unwerth fotograferat världens supermodeller för exklusiva varumärken och prestigefyllda magasin. Samtidigt har hon passat på att ta sina egna bilder av modellerna - lekfulla och provocerande bilder som osar sex. Läs mer... 8

Vinn 1500 euro i EISA Photography Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2018 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Natur". Läs mer...

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 4

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Pentax K-1 II innehåller nästan inget nytt

Pentax K-1 II är en försiktig uppdatering av K-1 med bara några få nya funktioner. Men den som redan har en Pentax K-1 och vill ha de nya funktionerna behöver inte köpa en ny kamera. Läs mer... 1

Större skärpedjup med fokusstapling

Tunt skärpedjup är ett vanligt problem vid makrofoto. Lösningen är fokusstapling, det vill säga att man tar flera olika exponeringar med lite olika fokus och slår samman. Bob Bovin har testat den inbyggda staplingsfunktionen i sin Olympus och jämfört med att göra klart bilden i datorn. Läs mer...

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Phottix Mitros Plus Speedlight