Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Sveriges bästa ungdomsfotografer utsedda

Sveriges bästa ungdomsfotografer utsedda

Foto: Elvira Lagerström. 

Elvira Lagerström och Ludde Sjölander har vunnit fototävlingen "Ung Bild 2011". Juryn tyckte att deras bilder var bäst i en hård konkurrens med över 500 deltagande fotografer.

Skoltidningstävlingen Lilla Journalistpriset firade i onsdags 10-årsjubileum genom en stor gala på Gröna Lund tillsammans med över 600 inresta journalister. Åtta av dem var nominerade i Ung Bild, en fototävling som arrangerades för tredje året i rad av Ung Media Sverige. Vinnarna Elvira Lagerström och Ludde Sjölander blev stolta och glada för priset, som förutom äran, även innebär en praktikplats på DN & Expressen.

– Det känns helt fantastiskt att vinna, säger Elvira Lagerström. Jag tvivlade faktiskt, eftersom de andra nominerade var så himla bra. Men magkänslan hade fel den här gången!

– Det är viktigt att få uppskattning och cred ibland som fotograf, säger Ludde Sjölander, då får man lust att fortsätta.

Nytt för i år är att Ung Bild har delats upp i två olika klasser, journalistiskt foto och öppen klass, vilket innebär att det koras två vinnare istället för en. Juryns framhöll i sin motivering för journalistiskt foto att Ludde Sjölander fångat ”ett tidsdokument av en av 2010 års stora politiska händelser” med sin bild av SD-demonstrationen på Sergels torg efter riksdagsvalet hösten 2010. Elvira Lagerströms konstnärliga hästbild vann i öppen klass och hyllades av juryn som nyskapande – ”En bild som får en att tänka och fantisera och med lite extra fantasi från betraktaren känna på det faktiska djuret."

Alla de nominerade bilderna i Ung Bild 2011 finns här: www.ungmedia.nu.



Publicerad 2011-05-27. Läst av 11271 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-05-27 11:57   Patrik Lindgren
Jag tycker hästbilden är grymt bra, jag gillar inte traditionella djurbilder speciellt ofta men det här är något helt annat.
2011-05-27 16:39   sandstroem
Den här bilden säger ingenting, riktigt usel
2011-05-27 16:45   Tomlan
Nja, ganska intetsägande. Men smaken är som baken.
2011-05-27 17:07   Filip Ling
Förstår mig inte på en sån bild som hästbilden..
Kunde varit tagen av en femåring med en mobilkamera, ser knappt vad den föreställer. Visst funkar den kanske till texten där, men jag tycker årets bild ska kunna stå på egna ben..
Luddes bild tycker jag däremot om!
2011-05-27 17:10   Agneta Viklund
Grattis till Elvira! En bild som förmedlar känslor är nästan alltid en bra bild och det gör denna bilden. Närhet, djärvhet, kreativ vinkel och svärtan i bilden gillas oxo.
2011-05-27 18:06   TheOnlySolution
Vad kul att det uppmärksammas!
Ta gärna en titt på min tumblr om ni har lust.

luddesjolander.tumblr.com
2011-05-27 18:22   lonian
Är det där en häst? Jag trodde det var något helt annat O_o
Den är förövrigt väldigt suddig och mörk. Är den tagen med mobilkamera?
2011-05-27 23:09   Hwergelmer
Jag är ju knappast någon auktoritet på området men min röst hade fallit på Rasmus Viktorsson och Sofia Törnqvist.
2011-05-28 08:44   ebbaklasa
Inte särskilt imponerad utav någon av bilderna faktiskt...
2011-05-28 17:44   JosefS
Vad är poängen med att sitta och klaga på bilderna? Varför uttala sig om man inte har något positivt att säga? Uppenbarligen har ju någon sett något i dessa bilder som ni missat. Lite pinsamt att folk ska behöva sitta och gnälla över bilder som vunnit en ungdomstävling.

Grattis till Ludde och Elvira!
2011-05-28 21:11   Christin Ekholm
Håller med Josef Schwan !
Tycker att man ska uppmuntra och gratulera ungdomarna istället för att sprida negativ stämning.

Grattis Elvira och Ludde, bra jobbat!
2011-05-29 10:44   matildaholmqvist
Jag håller med de två sista. Det är ju inte Elvira och Ludde som var domare, så det måste ju finnas någon som tycker att just dessa bilder förtjänade att vinna. Och det handlar nog inte bara om en person, utan flera.

Ett stort grattis till er, tycker ni gjorde ett toppenjobb! Var ju själv nominerad, och jag anser att det var en grymt trevlig dag på Grönan. Ni förtjänade era priser! :-) Lycka till i framtiden!
2011-05-30 09:45   Ebba Friberg
Jag tycker det är tråkigt att se hur de negativa kommentarerna skrivs utan att tjäna någonting till. Det är en sak att ge konstruktiv kritik, en helt annan sak är att bara vara elak.

Tävlingen Ung Bild finns till för att uppmuntra unga fotografer som annars sällan lyfts fram i andra, "större" tävlingar. De negativa kommentarerna här är inget annat än det exakt motsatta. Hur fel kan det vara att stötta, peppa eller uppmuntra.
2011-06-01 11:23   Malin77
Jag tyckte att det var en mycket fin bild, den visar att hon tänkt på både ljus och komposition, formerna i det svarta och vita är fantatstiska. Uppenbara bilder som inte får betraktaren att fundera är ju bara skit. Här visar hon ett sinne för konst. Vad trodde ni andra som tyckte bilden var ful? Att de skulle vara något vykortsliknande som vinner?
2011-06-23 14:37   rappakaljia
Några tycker att bilden kan vara tagen av en femåring, andra att den är helt igenom usel. Jag personligt tycker att tekniskt sett kanske inte underbar, men jag fick någon form av kick när jag såg den. Något som jag kanske inte kan beskriva, men som juryn har bedömt den är det rättvist.
Foto kanske man inte bara kan bedöma i om den skulle kunna vara tagen av en femåring eller av någon som har 20 års erfarenhet av fotografi.
Som det gäller i all annan konst, även den som studerat foto mest och den som har hållit på längst är kanske inte bäst, utan teknik är verkligen inte allt.
Ett litet sidospår, jag var med och hade en konsert och var ett av 3 band. Det sista bandet var ett gammalt jazzband som var väldigt tekniskt begåvade och hade lång erfarenhet men vi var betydligt bättre. Vi hade energi och utstrålade mycket mer än bara teknik och kunnande.
Jag kan ofta tycka att bilder som jag tagit som jag har försökt att få väldigt tekniskt bra kan bli väldigt tråkiga, men dock väldigt bra träning =).

För att runda av, jag personligt tycker att det finns väldigt många duktiga fotografer i landet men som varken levererar känsla i sina bilder samma som det finns duktiga bildkonsnärer som inte leverar det.
Foto för mig är en konstform som inte bygger på teknik utan på känsla och vad bilden har för betydelse för publiken eller samhället i stort.

Jag hoppas ni förstår ungefär hur jag menar, ifall ni har motkritik eller inte förstår hur jag menar så besvara vettja. =) Jag tål all kritik!
rappakaljia 2011-06-23 14:38
jag glömde ju säga att jag tycker att bilden är oerhört vacker!

Merläsning

Corel släpper PaintShop Pro 2021

Ny AI-motor som bland annat förbättrar jpeg-filer. Läs mer...

Backup av dina bilder - del 3(3) - I praktiken

Plus Bildfiler blir större och större över tid på grund av informationstäthet och tekniska innovationer, detta gäller inte minst bearbetat material. Jobbar du med film i hög upplösning vet du också att det äter upp hårddiskutrymme i rasande fart. Det bästa är att köpa hårdiskarrayer med flera platser, så möjlighet för expansion finns. Läs mer... 1

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Nya iMac-modeller från Apple

Bättre webbkamera, tionde generationens Intel Core-processor och möjlighet till 128 GB ram. Läs mer... 21

Olympus E-M10 Mark IV ger högre upplösning

Olympus uppdaterar sin minsta modell i OM-D-serien. E-M10 Mark IV har bland annat en mer högupplöst sensor än sin föregångare. Läs mer... 7

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Lätt telezoom för Sonys spegelfria från Tamron

Tamron är snart klara med utvecklingen av en telezoom med Sony E-fattning som ska vara den lättaste i sin klass. Läs mer...

Publicera dina bästa bilder - tema hetta!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2020 är "Hetta". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Värmeböljan kommer nu så vi förlänger t.o.m 6/8. Läs mer...

Nya väskor från Lowepro

Senaste Fastpack och Slingshot-väskorna anpassade för spegellösa system. Läs mer...

Varför jag älskar små kameror

Jag minns det fortfarande som igår. Det var en regnig novemberkväll 2002 och Kent skulle spela på Scandinavium i Göteborg. Jag hade blivit anlitad som fotograf för lokaltidningen Bohuslänningen och det var min andra konsert någonsin jag skulle fotografera. Jag var 19 år gammal och tog bussen dit från Uddevalla med min lilla analoga systemkamera. Läs mer... 24

Elinchrom ELB 500 TTL