Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotosidan Poddradio #151 Varför fota analogt?

Fotosidan Poddradio #151 Varför fota analogt?

Skjutjärnsreporter Magnus Fröderberg ställer Fotosidan Magasins chefredaktör Peter Wiklund och gatufotografen Joakim K E Johansson mot väggen. Vad blir bättre av att fotografera analogt?

Avsnittet görs i samarbete med Tradera

Har du någon fråga eller ett ämne som du tycker att Magnus & Martin ska ta upp i kommande avsnitt? Mejla då till [email protected].

Du kan lyssna på Fotosidan Poddradio reklamfri i fältet ovan. Fotosidan Poddradio finns i de flesta poodspelare, sök på "Fotosidan Poddradio". Itunes är den kanal vi rekommenderar och som är reklamfri. Vi finns även hos Spotify (reklam som vi inte styr över kan förekomma) och på Youtube.

Glöm som sagt inte att gilla, följ eller prenumerera i din favoritapp! Då blir vi glada! :)



Publicerad 2025-10-27.

20 Kommentarer

Wolfgang 2025-10-27 09:20  
Mycket trevligt att lyssna på och intressanta synpunkter!.
Magnus ställer bra och kunniga frågor.
Benganbus 2025-10-27 12:43  
Varför fota analogt?
Varför inte! :)
Och bra Podd! Tack!
Frekeman 2025-10-27 14:31  
Lyssnade med ett halvt öra, särskilt när det gällde Joakims gatufotografi. Roligt att han gillar att fota analogt. Hans resonemang lät ibland lite motsägande och jag blev inte övertygad om nån starkt vägande fördel med analogt fotograferande i samband med gatufoto. Annat än att det kan vara spännande att pröva på.

Men trivs man med att fota analogt så är det förstås helt ok. Det viktigaste är att man själv är nöjd med de förutsättningar man ger sig när man försöker att skapa bra gatufoto.

Men att, som vissa verkar vilja hävda, fotografera med film (eller med digitalt för den delen) är finare och mer konstnärligt på nåt sätt är ute och cyklar. (Inga i podden påstod det för att vara tydlig).

Mvh
Fredrik
Joakim K E Johansson 2025-10-27 21:48
Kul att du lyssnade, även om det bara var med ett halvt öra ;-)

Under intervjun försökte jag vara helt ärlig med vad jag tycker. Bland annat att det digitala rent tekniskt är överlägset det analoga ur typ alla perspektiv. Finns ingen anledning att påstå något annat.

Men foto handlar inte enbart om vad som är bäst, utan också om vad som är kul och vad som genererar skaparlust. I alla fall är det så för mig.

Att jag just nu föredrar att plåta analogt beror dels på att jag tycker att gamla klassiska analoga kameror har "något" som moderna digitalkameror saknar och som väcker min fotolust. Och dels triggar begränsningarna och svårigheterna i det analoga min kreativitet. Jag har det därför roligare när jag plåtar med mina analoga kameror, helt enkelt.

Men var och en får som sagt bli salig på sin fason, som ju du också anser :-)
Frekeman 2025-10-28 00:08
Jag förstår precis, Joakim. Tycker att det var en bra diskussion som inte behöver nån ”vinnare”. Jag tycker det är underbart att vi har tillgång till ny såväl som äldre fototeknik.
Mamaya 2025-10-28 10:12  
Såg fram emot att lyssna på podden om analogt, det var väldigt intressant i början men sen blev det på tok för mycket prat om kameror och teknik. Jag hade velat höra mer om bilder och framför allt mer om skapandet i mörkrummet, det är ju den roligaste delen i skapandet. Hur kan man tycka att man fotar analogt om man sedan digitaliserar negativet? Nu har det ju poppat upp mörkrum igen som kan hyra in sig i.
Visst, man har film i kameran men då har man bara gått halvvägs tycker jag.
Hur som helst så är det roligt att det analoga fått ett uppsving! Och jag får nog överväga att börja rulla filmen själv.
Nils Bergqvist 2025-10-28 14:08
En bra infallsvinkel på det hela! För just i mörkrummet och med silvergelatinpapper får man direkt den där utökade mellantonkontrasten i svartvitt som varken kommer fram digitalt eller om du scannar negativen. Vilket gör att du måste jobba mycket mer med den i datorn för att det inte ska se gråtrist och halvtaskigt ut rent tekniskt. Dessutom, när du börjar dra i reglagen för att öka mellantonkontrasten för ett digitaliserat negativ, så börjar kornet växa och framträda mycket mera. Speciellt i småbild märks detta, inte lika mycket i större format. I mörkrummet är det mest totalkontrasten du varierar med pappersgradation och filter. Det är därför mina mörkrumskopior oftast ser ut att ha mindre framträdande korn, mot om jag redigerar samma negativ digitalt i datorn. Trots att jag oftast använder kondensorapparaten. Sen, det digitala ger oftast ett väldigt vasst och distinkt uttryck, vilket inte det analoga gör, varken som digiatliserat negativ eller mörkrumskopia. Detta är mina erfarenheter kanske ska tilläggas. Och det blir lite knasigt tycker jag när man ska jämföra. Varför gör man inom målad konst inte några såna jämförelser mellan tex oljemålning och akvarell eller akryl? ger skillnader i tekniskt uttryck men alla använder oftast pensel och färg, dock inte samma färger. Men ändå tycker jag den parallellen är intressant att dra.
Benganbus 2025-10-28 14:21
Berit!
Jag tycker att det som definierar analog fotografi är själva "inspelningsmetoden", att bilden fångas på ljuskänslig film genom en kemisk process, istället för på en digital sensor!

Allt som händer sedan efter filmframkallningen, som skanning, eller i en förstoringsapparat, är bara olika sätt att bearbeta negativet för att kunna visa bilden, men påverkar inte om fotograferingen skall kallas analog eller inte!

Kort sagt: Analog fotografi = fotografering med film!
Så länge bilden är tagen på film, är det analogt fotograferande!
Sedan kan man tycka att saker skulle göras annorlunda, men det är något helt annat! :)

För övrigt tyckar jag att det va en bra Podd! Men som alla poddar, så kan det handla om tycke och smak! Det e nog svårt att göra något som passar alla ! ;) :)
Wolfgang 2025-10-28 15:10
Mycket bra förklaring, Nils!
Mamaya 2025-10-29 10:12
Håller med dig helt Nils. Inget går upp mot en snyggt kopierad bild på fiberpapper, Det digitala blir för kantigt och perfekt, det analoga blir mjukare. Precis som musik från en vinylskiva som också blir mjukare.

När jag scannat svartvita bilder till digitala blir det otroligt fult, som du säger, det blir väldigt mycket kornigare.

Nu är ju vi olika och har olika smak så det får man respektera hur olika vi gör för att ta fram bilder. Men jag har lite svårt när man kallar sig för analog fotograf fast man bara går halva vägen. Fast det kanske beror på att det är rätt så svårt att kopiera snygga bilder i ett mörkrum. Det kräver en hel del tålamod och svordomar. Den kunskapen verkar, trots det analoga uppsvinget, försvinna mer och mer. Det är ju så mycket enklare att "kopiera" bilder i Photoshop e.d.
martinot 2025-11-02 11:39
Håller med dig helt Bengt att podden avhandlade det ämnet de avsåg, nämligen att fotografera digitalt/sensorbaserat vs analogt/film, precis som du påpekar.

Sedan är det en spännande diskussion även hur man efteråt hanterar negativen, och även om man också i podden berör detta så var ju huvudfokus själva fotograferandet, vilket jag tycker de förhöll sig till bra.

Mycket bra podd fö. då jag själv är intresserad av att börja fotografera analogt/film. Något som jag inte gjort sedan 90-talet.
Benganbus 2025-10-29 12:20  
Vad gäller att fota äkta analogt! ;)
Förr var analogt det enda alternativet! Det var vardag, inte ett val! Idag är det ett medvetet val i en digital värld, vilket gör det till något helt annat! Det är inte en nostalgisk återgång, utan ett nytt uttryckssätt som använder gammal teknik med nya ögon!
Nyanalogt är hybridt, men inte halvdant! Det är inte en kompromiss mellan analogt och digitalt, det är en egen genre!
Att skanna film, redigera digitalt och skriva ut med pigmentbläck är inte att "fuska", utan att omtolka processen!

Jag tror att gamla analogfotografer och även digitalfotografer kanske missar detta skifte? Eller man förstår det inte?
De som fortsatt i den traditionella analoga banan kanske ser nyanalogt som "halvt analogt"!
Och Digitalfotografer, som en gång fotade med film, ser det som en återgång, inte som en ny praktik!

Men nyanalogt är inte en tillbakablick, det är en framåtblick med analoga glasögon!
"Same as it never was", är nog en perfekt etikett!
Det ser ut som det gamla, men är något helt nytt!
Och nyheter kan såklart även oroa! ;)

Läsning för den som vill: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1582238/FULLTEXT01.pdf
Kent Helgesson 2025-10-29 17:05  
Jag har också börjat med analogt igen. Anledningen är att det känns mer som ett hantverk än digitalt. Sen så har vi ju gråskalan som enl mig är långt bättre med analog film om man som jag fotar sv.
abbebus 2025-10-29 17:28  
Kul och intressant avsnitt! Nu ser jag fram emot en given spin-off: Peter och Joakim dyker ner i Fröderbergs hav av kameror och objektiv ;)
Johan O E 2025-10-29 18:21  
Alltid intressanta program men intro låten är Fruktansvärd! :)
Ventures 2025-10-30 07:54  
Jag har inte lyssnat ännu men frågan är väl ungefär varför köra en veteranbil när dagens bilar är både bekvämare och snabbare? Det finns en tjusning som inte är rationell.
thommym 2025-10-30 14:40  
Angående att plåta och slå kopior, så kan man kanske jämföra med musik. Plåta på film är som att skriva ner kompositionen i noter, att göra en kopia i mörkrummet är som att framföra verket med orkester. Att plocka in en skanning i datorn och redigera för att sen skriva ut är mer som att framföra verket med en synt.
martinot 2025-11-02 11:50
Jag skulle nog inte riktigt göra den skillnaden i värdering som jag (kanske felaktigt?) uppfattar att du alluderar till. Tycker att musikskapandet med synthar och elektroniska instrument kan vara minst lika konstnärligt och kreativt som med traditionella mer hantverksmässiga instrument. Analogt med det kan det även fotograferas minst lika kreativt med digitala/sensorbaserade kameror och med minst lika mycket konstnärliga ambitioner.

Allt handlar om ens ambitioner och hur man vill arbeta vid olika tillfällen.

Nu är jag inte alls emot att fotografera analogt - tvärt om är jag inne på att just återuppta det efter en lång tid - men man bör skilja på vad som är hantverksmässigt och vad som är kreativt/konstnärligt/estetiskt. Det är ändå olika saker, även om de kan influeras av processen (både positivt och negativt).
Johan O E 2025-11-02 15:10
Syntar har trummaskiner som spelar trummorna åt dig, Arpeggios som låter dig spela ackord med ett knapptryck. Tusentals med instrument som spelas på samma sätt via tangenterna, lite som Lightroom inom foto. En som spelar trummor, gitarr, piano, cello m.m gör något helt annat lägg sedan på inspelningen med alla mickar m.m. Jag har själv spelat synt sedan 88, gjort elektronisk musik på 90 talet men tål det inte längre, det blev för lätt till slut. Nuförtiden ( senaste 20 åren ) spelar jag in allt via mikrofon och med riktiga instrument i ett rum. Jag tycker Thommys beskrivning var klockren. Även om jag fotar mest digitalt då jag ej har råd med analogt just nu. Men det kommer. Jag har ett fint mörkrum och bra analoga kameror
Mamaya 2025-11-02 22:19
Oj vilken diskussion det blivit här om digitalt vs analogt, precis som det var för 20-25 år sen när dom flesta föll pladask för digitalkameror.

Vill bara säga till de som tror jag att bara fotar analogt, att det gör jag inte. Jag fotar mest digitalt och det har många fördelar. Att jobba som yrkesfotograf med film går inte längre. För mig har digitalkameran ersatt diafilmen och negativa färgfilmer. Men jag älskar att fota med svartvit film och slutföra bilderna i mörkrummet.

Tycker att Thommy och Johans beskrivning av analogt foto med endast filmframkallning är talande!

Fler avsnitt

1 2 3 ... 15 Nästa 
1 2 3 ... 15 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto