Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon 300/2,8L IS II och 400/2,8L IS II

TEST: Canon 300/2,8L IS II och 400/2,8L IS II

Plus

Lägre vikt har stått i fokus när Canon utvecklat en ny serie superteleobjektiv. Sportfotografernas standardobjektiv 400/2,8 har blivit 1,5 kilo lättare. Vi har jämfört de nya objektiven mot de gamla.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som automatiskt förlängs med två månader i tage till priset 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2012-10-04. Läst av 13352 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2012-10-04 12:04   virgin31
Fantastiskt bra sammanfattad artikel, bra jobbat!
2012-10-05 08:34   Charlie Brown
Hur aktiverade Ni autofokus vid testerna - via avtrycket eller via AF-ON knappen på baksidan av kameran? Det cirkulerar ett påstående att den sistnämnda metoden skulle ge högre andel skarpa bilder (utöver att det har andra fördelar).
jesusrc   2012-10-05 21:48
Det är inte omöjligt om än föga troligt. Det handlar nog mest om upplevelse, kanske om att man "trycker hårdare" på avtryckaren och orsakar större rörelser. Vet ej. Men har lite svårt att tro att en konfigurerbar/mjuk knapp kan få kameran att reagera snabbare än avtryckaren s0m är en dedikerad för ändamålet knapp.
2012-10-07 16:24   apersson850
Har man fokus på AF-ON trycker man ofta på den tidigare än man trycker ner avtryckaren halvvägs. Kameran får lite längre tid på sig att mäta in fokus, vilket ibland kan vara bra för resultatet. Risken att man ska släppa AF-ON mellan avtrycken är också mindre än risken att man släpper avtryckaren för mycket, och på så sätt kräver att fokuseringen ska börja om igen när man trycker nästa gång.

Annars är det ingen skillnad rent tekniskt. Det är bara i handhavandet.
2012-10-08 22:06   Ante72
Mycket bra artikel.

Några tips/tillägg angånde nya 400:an.

Om man som jag inte gillar klickstoppet som nya 400:an har, så går det ganska enkelt att ta bort upptäckte jag.
Tar man bort stativfoten så uppenbarar sig en liten metallplatta som sitter fast med fyra små skruvar. Under den så sitter en fjäder. Tar man bort den så slipper man stoppklicket.
Gamla 400:an har jag inte använt så jag vet inte om det fungerar likadant på den.

En nackdel (om än kosmetisk) är att färgen på motljusskyddet lossnar väldigt lätt.

I övrigt så får jag väl säga att jag är otroligt nöjd med objektivet
2012-10-10 15:55   Charlie Brown
Mitt fotograferande består ofta i flygande fåglar. Man pre-fokuserar på lagom avstånd. När det kommer en fågel flygande riktar man, fokuserar (medföljande=kontinuerligt autofokus), följer fågel till lämplig projektion och skjuter en skur av bilder. Både jag och min sagesman (Arthur Morris) har tidigare gjort detta genom att trycka avtryckaren halvvägs för AF och sedan fullt för att exponera. Nåja, det kan vara en skröna att den medföljande skärpan blir bättre med AF-ON-knappen. Men en obestridbar fördel är att man frigör sig från valet mellan medföljande/kontinuerligt autofokus och single shot autofokus. Man ställer bara kameran på kontinuerligt AF och om man vill ha det håller man knappen inne men om man skulle vilja ha single shot AF släpper man AF-ON knappen, komponerar om bilden och trycker på avtrycket. Man slipper hålla på med att ställa om kameran mellan de båda typerna av autofokus fram och tillbaka.

Merläsning

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Läs mer... 18

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 2

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Lastolite HaloCompact