Artiklar > Adobe släpper Photoshop för M1 - och Super Resolution i ACR

Adobe släpper Photoshop för M1 - och Super Resolution i ACR

Snabbare Photoshop, ny version för iPad och Super Resolution i Adobe Camera Raw,

Adobes nya version av Photoshop finns ute, och nu är det anpassat även efter Apples chip M1. Enligt företaget själva ska programmet vara 1,5 gånger snabbare i M1 än i en Mac av förra generationen med samma konfiguration.

Photoshop för iPad är också uppdaterat. Nu finns Cloud Documents Version History och möjligheten att kunna jobba med Cloud Documents när man är offline.

Adobe Camera Raw har nått upp till version 13.2. I den nyligen släppta versionen finns funktionen Super Resolution. Här kan man dubbla bredd och höjd på bilden, alltså fyrdubbla den. En fil på 45,4 megapixel blir då 180 megapixel. Super Resolution fungerar på bilder upp till 500 megapixel och förutom RAW-filer man kan även använda sig av JPEG, PNG och TIFF. Det går att applicera funktionen på flera bilder samtidigt.

Super Resolution ska senare även finnas på Lightroom och Lightroom Classic.

Super Resolution i Adobe Camera Raw. Båda bilderna är i original 36,3 megapixlar. Bilden till vänster är öppnad och sparad i ACR och sedan interpolerad i Photoshop till 144 megapixel. På bilden till höger, även den 144 megapixel, har Super Resolution i ACR använts. 



Publicerad 2021-03-12. Läst av 4762 personer.

18 Kommentarer

2021-03-12 07:56   Astacus
Vet inte om det kanske är en dum fråga men ACR används väl även i Photoshop Elements? Är det realistiskt att tro att Super Resolution därmed blir tillgängligt även där?
2021-03-12 08:54   pdahlen
Så det verkar som Super resolution ger ett bättre resultat är interpolering, man undrar ju då hur? Hade ju också varit intressant att jämföra med en sensor med högre upplösning
2021-03-12 10:05   Måns H
Funkar prenumerationen offline? Huset på Gotland ligger i mobilskugga, ibland ingen kontakt alls. Kan man ladda ner Photoshop till en laptop, ta med den till Gotland och jobba där några veckor?
atotowi 2021-03-12 10:48
Du måste logga in på ditt konto regelbundet som validering för licensen, var 30:e dag för månadsprenumeranter och var 99:e dag för årsprenumeranter. Du måste även logga in när du hämtar eller uppdaterar Creative Cloud-program
Måns H 2021-03-12 11:10
Skulle kunna funka. Bredbandet funkar ibland och en laptop kan man ju ta med sig till en plats med mottagning. Tack!
2021-03-12 10:25   jonas18z
Varför ligger superresoulution i ACR och inte i Photoshop?

Oftast vill du väl interpolera bilder där du inte har raw-filen.
atotowi 2021-03-12 10:51
förutom RAW-filer man kan även använda sig av JPEG, PNG och TIFF
jonas18z 2021-03-12 12:09
Ja, såg det men nu var det inte det. Utan frågan var varför man placerat det i acr och inte i Photoshop? Dessutom varför stods inte är psd

Visst kanske om man interpolerar raw så kanske det kan göras bättre innan debayaering men på andra filer.
Erik Schalin 2021-03-15 08:51
Det är väl logiskt eftersom att PS inte kan läsa raw.
2021-03-12 20:46   calliam
Letar men hittar inte att kunna använda .tif för Super Resolution i Camera raw. Nån som vet/kan?
pdahlen 2021-03-13 09:26
Man måste gå till den ”externa CR” fungerar inte med den som man når från PS. Gå till Bridge, redigera, CR, filhantering och ändra för TIFF till det sista alternativet, det som är .....TIFF som stöds. Då öppnas en TIFF i CR och inte i PS
Svar från Calle S 2021-03-13 15:20
Ja, det fungerar om jag öppnar bilden i Camera Raw via Bridge. Markera bilden, högerklicka och välj "Öppna i Camera Raw". Då fungerar det även på tiff och jpeg.
2021-03-13 07:03   pdahlen
PMD 2021-03-13 16:54
Maskininlärning, precis som väntat.
Vi närmar oss singulariteten. :-)
2021-03-17 14:27   spotnick
Mossigt av Adobe att välja en sådan bild. Har vi inte kommit längre nu 2021?
2021-03-17 16:43   Martin F
Man kan ju undra varför de i sina exempel jämför med "bicubic" och inte "preserve details 2.0" som detta borde vara en mer rimlig ersättare för? Använder någon "bicubic" för uppskalning av bilder?
2021-03-17 22:31   dangraf
Här finns en artikel som beskriver superresolution lite mer ingående:
https://blog.adobe.com/en/publish/2021/03/10/from-the-acr-team-super-resolution.html#gs.vwgdeu

De använder sig av machine learning eller deep-learning som modell för att skapa nya pixlar utifrån de gamla. Man tränar modellen genom att ta högupplösa bilder, skapa en lågupplöst variant av denna och låta modellen försöka återskapa bilden. På så sätt skaffar den sig statistik på återkommande mönster och har möjlighet att fylla i den information som fattas.

här finns ytterligaren en, något djupare beskrivning om hur tenkniken fungerar.
https://www.fast.ai/2019/05/03/decrappify/
2021-03-24 17:18   bromesko
Efter enhance eller förbättra så får jag upp en svart ruta vid förbättravalet. Någon inställnings miss?
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Merläsning

ANNONS
Phottix Nuada R4 II LED-Panel