Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...

























13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Beror väl på vad man fotar såklart men en AD300 är större men inte större än ett 70-200 och mycket mer användbart enligt mig. 100Ws kommer vara oerhört långsamt att sätt i ett paraply så fort du kommer upp i effekt men visst går man från någon gammal speedlight så är det ju bättre. Men jag skulle hellre ha en ad300 än två ad100.
Oftast är alla blixtar jämnt för starka. Därför köpte jag one bllixtarna. Gillar du att köra på stora bländaröppningar så är det alltid massa strul med att få ner styrkan om man kör med blixtar från 250w o uppåt. Även om dom går att ställa ner i massa steg så räcker det oftast inte till.
Det slutar på samma sätt varje gång , antingen Nd filter på objektivet eller nd folie på blixten.
Det där gäller ju AD300 också, då kan du dessutom använda mellanstora softboxar av paraplytyp med godox egna lilla bajonet som är väldigt enkla att packa och man slipper den skrymmande bowens hållaren. Ser nog AD 300 som ätt bättre köp än AD 100. Även om man inte behöver mer ljus får man snabbare blixtföljd
7 centimeter på längden gör rätt stor skillnad i min väska, jag kan ställa två AD100 bredvid varandra och inte ta upp mer plats i väskan än en AD300 och jag har i många fall större nytta av att få med mig två ljuskällor på 100w än en på 300w.
Jag ser inte att produkterna står i någon form av motsats till varandra utan snarare att de kompletterar varandra och att AD100 fyller en lucka (även om jag gärna sett lite högre effekt).
Håller med, AD100Pro kommer säkert att hitta många köpare. Den har ett par fördelar mot en vanlig speedlight, och ett pris på 299 dollar är inte mycket med tanke på vad folk lägger på sina kameror. Blixtar har också överlag längre livslängd än kamerahus.
För mig skulle en AD300Pro i kombination med en AD100Pro fungera bra när jag är "on location". Perfekt för att ljussätta hår och liknande.
Hade nog hellre kombinerat AD300 med en V1:a eller två de är inte mycket ljussvagare 76Ws och då får du dessutom en extra radio trigger ifall din ordinarie skulle gå sönder eller förläggas
En trigger kostar endast några hundra och det har man alltid minst två i väskan. De flesta har väl också två hus med sig om man gör uppdrag.
100Ws i en softbox eller paraply räcker inte långt. Jag brukar ha 2x AD200 som minimum i ett 150cm paraply. Det tycker jag är minimum särskilt när man ej vet vad man kommer till.
Men mest brukar jag ta med Ad600 är man inte i stan med bil, taxi eller bud ja då är det inge big deal och bära en Ad600 några hundra meter. Men visst sitter man ute i skogen och väntar på en fiskmås i två månade då kanske man inte vill ha med sin ad600
Som Calle skriver så skulle jag tycka den var toppen i kombination med tex AD300 Pro och med tanke på litenheten hos Ad100 så skulle nog minst två få ligga i väskan.
@Jonas D:
Jag har också en 600 men det är inte alltid det räcker med en blixt och det är där dom kommer in i bilden för mig, att 100Ws inte räcker till ett 150cm paraply är rätt givet men många gånger räcker det med en mindre beautydish tex för mig och då kan 100Ws räcka ganska långt.
Jonas danielsson + Jonas von Hofsten:
Kan ni utveckla hur ni menar med "att 100Ws inte räcker till ett 150cm paraply är rätt givet" osv? Jag är dåligt insatt i det här med blixtstyrkor. Läser ju samtidigt att denna blixt är starkare än en vanlig speedlight, till och med dubbelt så stark hävdade någon här ovanför. Och själv använder jag ofta min speedlight (Canon 600EX-RT) med min 150 cm softbox.
I många situationer räcker det absolut och jobbet jag var på imorse hade två (eller tre) AD100 varit perfekt på, det var en fotografering av nya anställda på ett företag inomhus och inte så mycket naturligt ljus.
Men hade det tex varit en solig (eller i alla fall ljusare än idag) och utomhus så finns det en risk att det inte hade räckt för att balansera mot solljuset och lätta upp skuggpartier etc.
Med det sagt så tycker jag absolut att det är en produkt som har sin plats i utbudet och jag kommer troligen skaffa ett par stycken själv, i de situationer de inte räcker till så får den tex den gamla AD600:an rycka in.