Artiklar > DJI FPV - ny drönare för First Person View

DJI FPV - ny drönare för First Person View

Kvick drönare från DJI - klarar 140 kilometer i timmen.

DJI har släppt en ny drönare, FPV som står för First Person View. Föraren kan direkt se ur drönarns perspektiv med kort fördröjning och hög upplösning via headsets i hastigheter upp till 140 kilometer i timmen. Kameran har en 1/2.3” CMOS med 12 miljoner pixlar. Optiken motsvarar 14,6 millimeter med en maxbländare på 2.8. Den kan filma i 3840×2160 i 50 och 60 fps och i FHD med 1920×1080 i 50, 60 och 100/120fps

Drönaren har GPS och sensorer för att undvika hinder. Med ADS-B kan man upptäcka närflygande objekt. Med tillbehöret Motion Controller kan den styras med en hand. Med DJI's OcuSync 3.0 kan DJI FPV kontrolleras på ett avstånd av upp till tio kilometer.

Det finns ett flertal olika visningslägen när man styr drönaren, bland annat Audience Mode med upp till åtta extra headsets inkopplade. Det finns också varierande grad av automatik för att kontrollera drönaren. Maxhastigheter när 140 kilometer i timmen. 

Standardkombinationen med drönare, Goggles V2, Remote Controller 2 och batteri kostar 14 490 kronor.



Publicerad 2021-03-04. Läst av 2168 personer.

19 Kommentarer

2021-03-04 07:16   jonas18z
Den här verkar ju grym.
140km/h borde duga för de flesta fågelfotografer då man bör kunna flyga ikapp de flesta och få annorlunda perfektiv istället för att stå i skogen med ett 600mm :)
Bruno W 2021-03-04 07:55
HA HA HA Kreativt. Jag tror att den här kommer att gå åt som smör i solsken.
Curt L 2021-03-04 18:20
Inte OK att fota fåglar med drönare!
jonas18z 2021-03-04 22:33
Vad finns det för regler som säger det? Kan knappast vara ett brott att fota en fågel med en drönare. Däremot kan det finnas andra regler som naturreservat eller att störa djur. Men bara fota är knappast olagligt.
jonas18z 2021-03-04 22:35
TmF 2021-03-05 12:49
Och du tycker inte att videon du länkade till klassas som att störa djur? Skulle jag se att någon jagar fåglar eller djur med en drönare skulle dennes drönare vara ett minne blott.
jonas18z 2021-03-05 13:48
Har du någon källa /rättsfall som hävdar det, dessutom är of det där knappast filmat i Sverige så då är det detta land regler som gäller. Så länge inget brott har begåtts då finns det inget att klaga på till den som flyger.

En minidrönare av cinewhoop lär väl inte störa särskilt särskilt mycket sen är det ju svårt att hålla koll på alla fåglar.

Jag har flygigt närma 3-4 m kossor med en mavic 2 Pro och de bryr sig inte ett skit. Däremot en hund fick spel när jag skulle landa en gång.

Om du menar på naturområden och ja där kan jag hålla med att det är dumt och till och med olagligt.
PMD 2021-03-07 02:28
Jonas,

Ja, det är olagligt att störa vilda djur. Man måste alltså hålla ett rejält avstånd till det djur man fotograferar med en drönare. Just den här drönare lär inte passa så bra med en kamera som har ett extremt vidvinkelobjektiv. På det avstånd man behöver hålla för att inte störa lär det djuret bara bli en liten prick på bilden.

Artskyddsförordningen och jaktlagen är tillämpliga lagrum.

F.ö. är det otroligt korkat att störa vilda djur oavsett vilket land man befinner sig i.

Din idé om att flyga ikapp fåglar och ta bilder på dem tycker jag dock är lite intressant, men det måste göras på ett sätt som inte stör fåglarna och det kräver en hel del undersökningar innan man ens kan fundera på det.
2021-03-04 08:38   Mats G
Den lär väl ur många aspekter inte kunna flygas lagligt i Sverige framöver, utan omfattande utbildning/regelverk?
Bruno W 2021-03-04 09:33
Förutom att du behöver en spotter, så är det nog samma regler som gäller för den här som för andra drönare. Men det kanske är någon här som vet hur det ligger till...?
jonas18z 2021-03-04 17:06
Alla drönare med kamera kräver att du har drönarkortet. Flyger du fpv så kräver det också att du har en spotter. Vet inte hur reglerna säger om du flyger på en klubb eller likade.
Bruno W 2021-03-04 18:22
Så med andra ord samma regler som för övriga drönare, bortsett från spottern då så klart.
SportSkjutaren 2021-03-04 21:25
Det går att flyga FPV även utan spotter, men då krävs det ett speciellt tillstånd. Som om jag fått rätt uppgifter kostar 95.000:- per år.
jonas18z 2021-03-04 22:30
@Göran precis!

@Daniel Åström länka källa till det
SportSkjutaren 2021-03-05 07:54
Källan gällande kostnaden för tillstånd är en uppgift som jag inte kan verifiera i detalj. Men det finns möjlighet att få tillstånd för sådant, och ansökningsprocessen är kostsam. Dessutom krävs det en del extra administration för piloten. De exakta detaljerna har jag inte haft, och har inte heller nu, någon anledning att sätta mig in i. Det får den som har goda skäl göra själv ;)
jonas18z 2021-03-05 09:44
Det där får betraktas som en skröna tills det kommit upp något som helst bevis då TS inte nämner någonting på deras sida.
SportSkjutaren 2021-03-05 11:37
@Jonas, rekommenderar att du läser mer här:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/remisser/avgifter-2020/beskrivning-av-avgiftsforandringar.pdf
Av länken framgår att vissa tillstånd är förenade med en årsavgifter på över 50.000 per år, och att kostnad för handläggning av tillstånd för klasserna 4&5 är 1400 kr per timme i löpande timkostnad.
jonas18z 2021-03-05 14:21
Har inte tagit mig igenom hela pdf:en men ja då låter det billigare med en spotter

Merläsning

ANNONS
Smart Shooter 4 Tethering Software