Artiklar > Ny svartvit film från Lomography

Ny svartvit film från Lomography

Ny film från Lomography ska ge film noir-känsla.

Fantôme Kino B&W ISO 8 35mm Film är som namnet antyder en låg-iso film. Den kommer som 35 mm för 36 exponeringar. Filmen har en smal exponeringslatitud och fint korn, vilket enligt tillverkaren ger hög kontrast och filmen ska påminna om gamla film noir-klassiker.

Till filmen får man även exponering- och framkallningsguide. Lomography rekommenderar D-96 och Compard R09 till framkallningen, men även Kodak HC-110 och Ilford Ilfosol 3 fungerar.

Filmen börjar levereras i juni.



Publicerad 2020-03-27. Läst av 3306 personer.

4 Kommentarer

Nils Bergqvist 2020-03-27 19:40  
Man kan ju misstänka att det är nån film för kopiering till visningskopia på biografer som de nu prånglar ut, eftersom känsligheten är så pass låg? Det tillverkas väl Inte så mycket sånt längre, då det som filmas analogt för det mesta scannas och redigeras digitalt och sedan visas färdigt i digital form typ de sista Star Wars-filmerna. Kanske något som legat nedfryst ett tag?
Makten 2020-03-28 12:37  
Jag är lite nyfiken på sambandet mellan långsam film och hård kontrast. I det mer normala känslighetsområdet brukar det ju vara precis tvärtom; att lågkänslig (säg ISO 50) film ger större dynamiskt omfång än högkänslig (säg ISO 400-800).
I min frys ligger en 120-rulle med Efke 25 som sägs vara väldigt lik riktigt gammal film, med "mycket silver". Den ska ge rätt hård kontrast och mycket litet korn. Är det månne helt olika typer av silverföreningar i såna filmer jämfört med modern film? Eller är det helt enkelt så att man _kan_ framkalla den väldigt hårt utan att den blir kornig, och man därmed får extrem kontrast på negativet?
Svar från Calle S 2020-03-28 12:55
Kanske lite åt Technical Pan-hållet? Den var låg-iso och hade rätt hög kontrast. Fast den var å andra sidan panakromatisk?
Fredrikpersson 2020-03-28 14:48  
Min helt okvalificerade gissning är att Fantôme Kino 8 är gammal Agfa-Gevaert Copex eller Orwo MA-8. Jag har för mig att Lomographys "Berlin"-film är en ORWO-film.

Efter en mycket ovetenskaplig koll på nätet och i gamla böcker så verkar det som framkallningstiden är förklaringen till varför långsam film har högre kontrast än snabb film.
En långsam film har mycket mindre och mera tätt packade silverkristaller (korn) jämfört med en snabb film där kornen är större och därför är mindre tätt packade.
Samma mängd framkallare på samma yta påverkar därför fler silverkristaller i den långsamma filmen och densitet (=kontrast) byggs upp snabbare.
Ett snabbt svar från en icke-fackman på området man jag tycker att det hänger ihop. Verkar vara minst lika mycket fysik som kemi.

Alltid svårt att bara ha en rulle film och inte kunna experimentera fram rätt framkallningstid. Jag har en gammal anteckning om hur jag framkallade Efke 25 som jag delar med mig av.

-EI 20 ASA
-Patersondosa med spiral
-Kodak D-76 1+3 (20 grader)
-Förvätning av filmen 1 minut
-Framkallning 8.5 minuter med 1 min initial agitering därefter 5s varje minut.

Utspädningen och den ringa agiteringen gör att framkallaren arbetar långsammare i högdagrarna och sänker kontrasten något vilket jag tycker behövs på den här (fantastiskt fina) filmen. Utmaningen med 120-film och ringa agitering är risken för ojämn framkallning men jag vill minnas att det här funkade bra.
Nils Bergqvist 2020-03-28 23:21  
Tror det kan vara den lågkänsliga print/kopieringsfilm från Kodak som slutade tillverkas 2018 och sedan såldes till lagret tog slut. Kodaks D 96 rekommenderas som framkallare, så även för Lomography-filmen. D96 är specialutvecklad för Kodaks Kinofilmer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Merläsning

ANNONS