Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Ny svartvit film från Lomography

Ny svartvit film från Lomography

Ny film från Lomography ska ge film noir-känsla.

Fantôme Kino B&W ISO 8 35mm Film är som namnet antyder en låg-iso film. Den kommer som 35 mm för 36 exponeringar. Filmen har en smal exponeringslatitud och fint korn, vilket enligt tillverkaren ger hög kontrast och filmen ska påminna om gamla film noir-klassiker.

Till filmen får man även exponering- och framkallningsguide. Lomography rekommenderar D-96 och Compard R09 till framkallningen, men även Kodak HC-110 och Ilford Ilfosol 3 fungerar.

Filmen börjar levereras i juni.



Publicerad 2020-03-27. Läst av 3061 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-03-27 19:40   Nils Bergqvist
Man kan ju misstänka att det är nån film för kopiering till visningskopia på biografer som de nu prånglar ut, eftersom känsligheten är så pass låg? Det tillverkas väl Inte så mycket sånt längre, då det som filmas analogt för det mesta scannas och redigeras digitalt och sedan visas färdigt i digital form typ de sista Star Wars-filmerna. Kanske något som legat nedfryst ett tag?
2020-03-28 12:37   Makten
Jag är lite nyfiken på sambandet mellan långsam film och hård kontrast. I det mer normala känslighetsområdet brukar det ju vara precis tvärtom; att lågkänslig (säg ISO 50) film ger större dynamiskt omfång än högkänslig (säg ISO 400-800).
I min frys ligger en 120-rulle med Efke 25 som sägs vara väldigt lik riktigt gammal film, med "mycket silver". Den ska ge rätt hård kontrast och mycket litet korn. Är det månne helt olika typer av silverföreningar i såna filmer jämfört med modern film? Eller är det helt enkelt så att man _kan_ framkalla den väldigt hårt utan att den blir kornig, och man därmed får extrem kontrast på negativet?
Svar från Calle S 2020-03-28 12:55
Kanske lite åt Technical Pan-hållet? Den var låg-iso och hade rätt hög kontrast. Fast den var å andra sidan panakromatisk?
2020-03-28 14:48   Fredrikpersson
Min helt okvalificerade gissning är att Fantôme Kino 8 är gammal Agfa-Gevaert Copex eller Orwo MA-8. Jag har för mig att Lomographys "Berlin"-film är en ORWO-film.

Efter en mycket ovetenskaplig koll på nätet och i gamla böcker så verkar det som framkallningstiden är förklaringen till varför långsam film har högre kontrast än snabb film.
En långsam film har mycket mindre och mera tätt packade silverkristaller (korn) jämfört med en snabb film där kornen är större och därför är mindre tätt packade.
Samma mängd framkallare på samma yta påverkar därför fler silverkristaller i den långsamma filmen och densitet (=kontrast) byggs upp snabbare.
Ett snabbt svar från en icke-fackman på området man jag tycker att det hänger ihop. Verkar vara minst lika mycket fysik som kemi.

Alltid svårt att bara ha en rulle film och inte kunna experimentera fram rätt framkallningstid. Jag har en gammal anteckning om hur jag framkallade Efke 25 som jag delar med mig av.

-EI 20 ASA
-Patersondosa med spiral
-Kodak D-76 1+3 (20 grader)
-Förvätning av filmen 1 minut
-Framkallning 8.5 minuter med 1 min initial agitering därefter 5s varje minut.

Utspädningen och den ringa agiteringen gör att framkallaren arbetar långsammare i högdagrarna och sänker kontrasten något vilket jag tycker behövs på den här (fantastiskt fina) filmen. Utmaningen med 120-film och ringa agitering är risken för ojämn framkallning men jag vill minnas att det här funkade bra.
2020-03-28 23:21   Nils Bergqvist
Tror det kan vara den lågkänsliga print/kopieringsfilm från Kodak som slutade tillverkas 2018 och sedan såldes till lagret tog slut. Kodaks D 96 rekommenderas som framkallare, så även för Lomography-filmen. D96 är specialutvecklad för Kodaks Kinofilmer.

Merläsning

De största Planken ställer in

Inget Planket i Stockholm eller Göteborg i år. Läs mer... 2

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 6

Test: Benq SW270C Photovue

Plus Om du insett begränsningarna i att arbeta på en enklare bildskärm och vill investera i ett hårdvarukalibreringsbart alternativ för stillbild och video – utan att det kostar skjortan– kan Benq SW270C vara ett bra val. Läs mer... 1

Svenskt bolag köper spanskt bild- och grafikdatabasbolag

Freepik med 20 miljoner registrerade användare får svenska ägare. Läs mer... 2

Ny bok om bildens makt

Vi kommunicerar med foto - men inser vi kraften, makten och ansvaret? Läs mer... 1

Världsnamn och oetablerade i årets Landskrona Foto Festival

Ett 50-tal fotografer i corona-anpassad festival. Läs mer... 1

Samyang AF 85/1,4 RF för Canons R-serie

Samyangs nya 85 mm f/1,4 lanserades först för kameror med Sony E-fattning. Nu kommer objektivet även med Canon RF-fattning. Läs mer... 4

Elever ställer ut på Galleri Kontrast

Eleverna på Fotografisk Konstutbildning har sin examensutställning ”Caught in between”. Läs mer... 1

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3,5-5,6 - kompakt zoom med L-fattning

Panasonic har utvecklat en ny kompakt zoom för sina småbildskameror och andra kameror med L-fattning. Läs mer... 3

Backup av dina bilder - del 2(3) - Lagringsalternativ

Plus Better safe than sorry, att ignorera backup av dina bilder kommer förr eller senare göra dig förtvivlad. Som fotograf har du ett ansvar inför dina uppdragsgivare, men det är minst lika viktigt att ha ordning på privata bilder. I del två går vi igenom olika lagringsalternativ. Läs mer... 4

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar