Annons
Artiklar > Ny vidvinkel: HD Pentax-D FA 21/2,4 ED Limited DC WR

Ny vidvinkel: HD Pentax-D FA 21/2,4 ED Limited DC WR

Ricoh har utvecklat en ny vidvinkel anpassad för fullformat: HD Pentax-D FA 21 mm f/2,4 ED Limited DC WR.

Objektivet har 11 linselement varav 4 gjorda i högbrytande ED-glas och ett av super-ED-glas. Specialglasen ska bidra till mindre kromatisk aberration i alla delar av bilden. Vissa linsytor har Pentax HD-antireflexbehandling.

HD Pentax-D FA 21 mm f/2,4 ED Limited DC WR har en ny typ av fokusmotor som kallas DC och som ska en mjukare och tystare gång än tidigare varianter. Objektivet är vädertätat.

Närgränsen är 0,18 meter och filterdiametern är 67 mm. Vikten är 416 gram och längden är 89 mm.

Leveranserna börjar i november 2021. Priset är cirka 17 900 kronor inklusive moms.



Publicerad 2021-11-02. Läst av 1304 personer.

14 Kommentarer

acke 2021-11-02 09:56  
Intressant att man benämner produkter som ”limited”. Jag uppfattar det som ett tafatt försök att få produkten att framstå som mer exklusiv och statusfylld.
Eller finns det någon annan tolkning av produktens uttalade ”begränsning”? 🙂
Svar från froderberg 2021-11-02 10:21
Jag kan säga så mycket som att det inte är första gånger Pentax kommer med "limited"-objektiv.
DonThomaso84 2021-11-02 10:29
Det första Limited-objektivet var 43mm F1.9 som kom 1997. FA21 blir det tionde i ordningen. Det har inte varit helt tydligt vad som avses med "Limited", men i viss marknadsföring har det pratats om att produktionstakten är begränsad (Limited), men inte i den mening att det kommer en begränsad upplaga.

Oavsett så betyder det i praktiken byggd av metall, relativt små yttermått, fokus på användarupplevelsen. Bländarna är ofta någonstans mellan zoomar och de mest ljusstarka fasta objektiven. Fotograferar man Pentax vet man detta, men det är kanske inte allmän kunskap i dagsläget... :)
acke 2021-11-02 10:57
Något slags marknadsföringssyfte måste ju "limited" ha eftersom man skriver ut det explicit på produkterna. För mig klingar ordet mer negativt än positivt. Vem vill köpa en produkt som är "begränsad"?
Svar från froderberg 2021-11-02 13:38
@Ulf. Jag tror att många associerar till "limited edition" vilket brukar vara attraktivt.
acke 2021-11-02 14:11
Jodå, jag förstår att man kan försöka skapa intresse kring en produkt genom att hävda att upplagan är begränsad. Tror dock att det upplägget funkar dåligt här.
ztenlund 2021-11-02 14:20
Du kan köpa en Jeep Cherokee Limited också. Det är det fräsigaste/lyxigaste utrustningspaketet.
x-country 2021-11-02 15:03
”Det är inte lönt att förklara för en som inte begriper någonting” sa någon. Uppenbarligen så är detta inget för dig så varför ens bemöda dig. Dags att gå vidare. Ingen som använder Pentax tror att det är en begränsad upplaga. Limited står för något helt annat precis som Thomas är inne på. Det finns t ex * på vissa objektiv, eller L eller G osv från andra tillverkare. För mig är det den största nyheten sedan Pentax släppte sin första fullformatare K-1 2016. Jag jublar och längtar som ett barn till julafton.
acke 2021-11-02 15:13
Jag tycker att det är spännande och intressant med marknadsföring. Det är alltid kul att förstå och absolut inget bemödande. Därför ställer jag frågan och uppmanar till konstruktiv diskussion. Märket Pentax har jag inget emot - har själv ägt och använt Pentaxgrejer under många år.
PS. Den ”någon” du nämner var Ingemar Stenmark.
pankaka 2021-11-03 12:09
Begränsad kundkrets med tanke på priset kanske.
acke 2021-11-03 21:25
…eller begränsat antal användare av systemet?
PMD 2021-11-08 22:08
Ulf: Ja, visst vore det roligare med objektiv som benämndes "unlimited"? :)
acke 2021-11-08 22:18
Ja, unlimited ger onekligen positiva vibbar! Hela världen ligger plötsligt öppen!
bony 2021-11-09 11:30
Ja, precis som Mac UnPro eller Fuji X-UnPro - hela världen framför sina fötter :)
Wunder 2022-02-06 16:23
Varje Pentaxanvändare vet vad Pentax menar med Limited och varje Pentaxanvändare förstår att valet av ord är lite ... ehem ... fel. Med Limited menas en hyfsat kompakt optik, helt i metall, med ganska moderat bländare.

Dessutom tenderar Limited att prioritera upplevd bildkvalitet framför uppmätt, dvs Limited behöver inte ha absolut bästa upplösning. Vill du i stället ha absolut högsta tekniska bildkvalitet så skall du skaffa en *.
x-country 2021-11-02 16:37  
Ok just det citatet av Stenmark undrar man ju om han sagt. Det finns mycket påhitt om den mannen. Myter. Hur som helst så ser jag inget märkvärdigt i att Pentax Limited serier har fått ett namn, ett begrepp. Det är ungefär som Audi S och RS eller Volvos R etc
annons

Merläsning

ANNONS