Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...























16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Manuella gluggar på Sony är man ju annars van att se med en enorm adapter monterad.
65mm Makro på en A7R
http://www.sonyalpharumors.com/first-images-new-voigtlander-65mm-macro-lens-sony-a7rii/
http://www.sonyalpharumors.com/first-hands-pictures-image-samples-new-voigtlander-40mm-f1-2-fe-lens/ Så ser 40/1.2 ut på kameran
Cool, tack Elvir och Mattia.
Fanns ännu några testbilder i Mattias länk:
https://www.focus-numerique.com/news/nouvelle-gamme-d-optiques-en-monture-e-chez-cosina-signee-voigtl-nder-19575.html
Ref: Elvirs länk.
Ha! För att kompensera för att objektivet är apokromatiskt (dvs eliminerar eller åtminstone minimerar kromatisk aberration) så har Cosina målat regnbågsfärger på objektivets framkant. :-)
Nikon fx med Ultron 40/2 är min to go Nikon så varför inte en Sony A7 med Voigtländer 40. Men hur är de att fokusera
Tomas: Rent kameramässigt är det väldigt, väldigt mycket lättare att fokusera manuella objektiv med Sonys kameror än med en Nikon, förutsatt att man använder sökaren (live view på skärmen blir nog ganska precis samma sak för båda kameror). Med en del moderna manuella objektiv såsom dessa, förstoras bilden dessutom automagiskt när man vrider på fokusringen. Med gamla klenoder måste man däremot trycka på en knapp, men det är smidigt det med.
Sen kan objektiv vara olika svåra att fokusera, bland annat på grund av att de har sfärisk aberration i olika mån. Det som ser skarpast ut i sökaren behöver inte nödvändigtvis vara det som ser skarpast ut på den färdiga bilden, då högst (lokal) kontrast och högst upplösning inte alltid sammanfaller.
Upplever inte min Nokton vedervärdig på håll med en M8.2. Vilken kanera hade du?
Leica M6 med film samt Sony A7. Skillnaden i skärpa på kort och långt avstånd borde inte bero på kameran och jag har ägt två exemplar som betedde sig likadant.
Men smaken är som baken. De flesta verkar gilla objektivet medan jag inte gör det:-) Jag föredrar omvända egenskaper, alltså att bokehn är stökig på nära håll och "bra" på långt håll. Tyvärr är detta väldigt ovanligt, men 35/1,2 är extra illa i det avseende som jag ser det.
Voigtländer brukar ligga bra till prismässigt, och gör det nog med dessa också skulle jag gissa.
Mitt senaste Voigtländer var ett 20mm 3,5 SL II som jag pröjsade dryga 4000kr. De har aldrig enligt min mening varit "dyra" på något sätt utan levererar näst intill alltid riktigt bra kvalité till ett bra pris. Speciellt med tanke på den häftiga byggkvalité som alltid levereras.
http://nikkor.com/img/story/0049/main.jpg