Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...




















10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tyvärr så tror jag att dom är hotade i en tid då konkurensen är stenhård mellan företag och billigare är bra! Titta på alla läsarbilder som man efterlyser i tidningar mm, eller då det har hänt nå't ute i världen, "Är du där, och har mobiltelefon, ring oss!" ;)
Se'n att några skickliga fotografer som har kontakter kan fixa jobb, det kan så vara.
/B
Pressfotograferna är absolut hotade. Se på alla uppsägningar som just nu sker på landets nyhetstidningar. Trenden är, vilket har diskuterats här på Fotosidan förut, att skrivande journalister förväntas ta sina egna bilder allt oftare, detta av kostnadsskäl.
Om det innebär att fotograferna lär sig att skriva eller reportarna lär sig att fotografera återstår att se.
Annars tyckte jag mycket om att han lyfte fram kontextens betydelse för en bild.
Proffsen är på intet sätt hotade av "amatörerna", vad man nu lägger för värderingar i ordet "Proffs" eller "amatör". B.B har rätt. Det är bara proffsen som kan göra ett högkvalitativt jobb.
År 2009 gick jag i pension från ett av Sveriges största företag. Jag var administratör men jag fotograferade också företags olika verksamheter.
Det var personalporträtt och olika arbetsplats reportage som hamnade i den interna kommunikationen, dvs Personaltidningen och andra interna publikationer.
MEN... när det gällde den externa kommunikationen då var det bara proffsen som gällde.
En liten diskret kille med en kompaktkamera och en anteckningsbok.
Några dagar senare träffades vi igen. Från kompaktkameran och anteckningsboken visar han mig bildlösningar som jag inte ens i min vildaste fantasi kunde tänka mig. Tre dagar tog det (2001) jag var med som assistent och lärde mig oerhört mycket om "Effektiv Visuell Kommunikation".
Thee Robert`z
1982 var första gången mitt Företag använde sig av Ett PROFFS! För den externa kommunikationen.
Naturligtvis anlitades proffsen fram till min Pensionering 2009., och jag blev lika förvånad vare gång de presenterade sina bildlösningar. Varför hade jag inte tänkt på det här ? Naturligtvis var/ är jag "hemmablind" eller gravt miljöskadad
Berätta för mig vilka av Sveriges 1000, okej då 2500 största företag hämtar sina fotografer från Facebook, Twitter eller rent av Fotosida.
För så j-la bra är inte "amatören" !
Har jag stuckit ut hakan tillräckligt lång!
ge mig respons !