Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Poetiska gatubilder signerade Martin Bogren

Poetiska gatubilder signerade Martin Bogren

Martin Bogren följer upp sina serier Lowlands och Tractor Boys med ett nytt projekt kallat Italia. Bilderna kan sägas vara poetiskt gatufoto och visas fram till den 5 februari på Fotografiska i Stockholm.

De tidigare serierna har skildrat livet på den skånska landsbygden där Martin Bogren är uppväxt. I serien Tractor Boys (först kallad EPA) sökte han upp 15-åringar som håller på med EPA-taktorer och som liknar honom själv i samma ålder. I serien Lowlands skildrade han livet i uppväxtorten Skurup.

I den nya serien Italia har han inte sökt sig bakåt utan utåt och till nutid.

– Jag hade en längtan till någonting nytt, efter att under en period rest mycket i öst och upplevt ett visst tungsinne. Nu ville jag utforska något annat, vidga mina vyer och finna en annan sida av tillvaron. Det är ju det personliga berättandet jag är intresserad av. Resan började i Rom, som fotograf är man ensam men träffar lika ensamma kollegor.

Bogren blev på så vis inbjuden till Neapel, Palermo och började vidga området norrut mot Bologna och Turin.

– Länder smakar ju olika i norr och söder. Och det var söder som passade det jag sökte, när jag ställde mig frågan; vem är/blir den medelålders mannen Martin Bogren i mötet med denna miljö och dessa människor som är mer öppna och generösa med kontakt än på många andra platser?

Italia-bilderna är på ett plan klassisk gatufotografi. Precis som många andra gatufotografer har Martin promenerat från tidig morgon till sen kväll. Samtidigt har bilderna ett personligt dokumentärt förhållningssätt och ett poetiskt uttryck.

– Man får en ursäkt att utsätta, och sätta, sig i situationer man aldrig annars upplevt. Ibland varar mötena i några sekunder, där jag nickar till tack. Det kan vara så skiftande lägen från att människor bara ovetande fastnar på ett fotografi till att långvariga vänskaper utvecklas.

Pauline Benthede är utställningsansvarig på Fotografiska och säger så här om Italia-serien.

– Martin Bogren har genom sitt poetiska bildspråk blivit en av sin generations mest framstående skildrare. I motsats till de nostalgiska återblickarna i Bogrens tidigare serier Lowlands och Tractor boys är Italia en memoar i nutid. Hans sökande letar sig inte längre bakåt utan framåt, och resan till landet i söder är inte bara faktisk utan även själslig. Under vandringarna genom staden och landskapet gör det analoga fotografiet sin del i att inte påskynda sin användare utan lämnar rum för eftertanke. I mötet med människorna och ljuset skapas de lika sköra som oslipade fotografierna med en längtan som många av oss kan känna igen oss i.

I samband med utställningen ges boken Italia ut på bokförlaget  Max Ström, ISBN 9789171263865.



Publicerad 2016-11-17. Läst av 2613 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-11-17 14:06   Alf-Magnus
Lite Pettersenerier i provoke tradition utgivet på ett sovenirboksförlag gäsp
2016-11-17 14:20   alfin
Det verkar inte som om konstfoto tar så många kliv framåt, oavsett hur mycket allt annat utvecklas. Svartvita, korniga bilder, gärna i kvadratiskt format är fortfarande vad som tilltalar bildkritiker. Märkligt att ingen vill se lite nytänkande på området.
Svar från froderberg 2016-11-17 14:23
Om du kollar runt lite så ser du att det finns alla möjliga stilar inom konstfoto. En del bilder är digitala och en del är analoga. En del är oskarpa och del är superskarpa och tekniskt fulländade.
Alf-Magnus 2016-11-17 14:25
Jo sätt Strömholm och Pettersen i en tioårig karantän, det skulle svensk fotografi må bra av. Som det är nu så är det bland svenska utställare på fotografiska nästan alla från Pettersens krets lika så Max Ströms utgivning. När Stig Hamarstet arbetade med Tore Johnson materialet så tipsade han Max Ström, de hade ingen aning om vem Tore Johnson var, säger en del om kunskap och intresse.
2016-11-17 21:02   Mrdoderhult
Coolt, se om man inte kan ta o kolla in den...
Konstfoto verkar vara lättast att göra, men svårast att nå ut med...
2016-11-17 21:12   mombasa
Ska bli intressant att se. Martin Bogren förvaltar arvet från Strömholm med flera på ett bra sätt, skulle man också kunna säga.
Alf-Magnus 2016-11-18 09:51
Trist att Strömholm forfarande uppenbart står i vägen för en hel rad med fantastiska till honom samtida fotografer. Ärligt tallat börjar int Ströholmeriet och Petterseneriet bli lite uttjatat. Nej i väg med er och se Hans Hamarskölde på Galleri Flach på Hälsingegatan 43
2016-11-18 09:27   fotomojje
Jag kommer inte ihåg vad den amerikanska fotografen heter, tror att han var amerikanare iallafall. Men han framkallade sina negativa filmer och sedan tog han ett sandpapper och skrapade negativen och gjorde något som då kallades för "sandwich" eller något i den stilen. Någon som känner igen mitt flummande. :) Bilderna blev faktiskt bra...
2016-11-18 11:33   Alf-Magnus
Tänker på den här föreläsningen av Niclas Östlind om Svensk fotohistoreskrivning på CFF där han cirka 55 minuter in https://youtu.be/WwzIto5VizE går till angrep på den skrivning som ständigt Strömholm och hans successions ordning med Pettersen och JH. Det fins så enormt mycket intressant fotografi i Sverge som borde presenteras och det är svagt av Fotografiska att inte lyfta fram det utan fortsätter att framhäva Petersens följare och elever.
Christer Törnkvist 2016-11-18 14:09
Hej Alf

Jag förstår dig helt. Svensk fotografisk haute couture är väldigt strömlinjeformad. Det skiljer sig inte så mycket mot övriga offentlighet. Den berömde Ebbe Carlsson skrev straxt innan sin död att det bara får finnas en åsikt i taget i Sverige. Det du tar upp följer onekligen den linjen. Att våga ifrågasätta och ta en egen väg är alldeles för riskfyllt.

Dock anser jag Martin Bogren valt att gå en intressant vägen i sina två tidigare böcker. Fotosidan visar givetvis upp endast några få pressbilder från den nya utställningen, men som betraktare får jag anta att dessa är representativa. Av de bilderna är det lätt att förstå din kritik du framför Alf.



//Christer
2016-11-18 14:10   Johan Pihl
Jag såg ett bildspel på fotofestivalen i Landskrona 2015, med Martins bilder, som jag antar var från Italia-serien. Blev imponerad, riktigt bra! Jag tror dock att man behöver se fler än dessa två bilder som presenteras här för att kunna bilda sig en uppfattning om helheten.
Alf-Magnus 2016-11-18 14:16
Nja bilderna här och på Fotografiskas sida följer den Pettersenska traditionen att spegla sig själv utan att fånga platsen karakteristiska. Sen är min kritik inte riktad mot fotografens kvaleter utan Fotografiskas brist på bredd och intresse för den Svenska fotografin både i nutid och historiskt
Johan Pihl 2016-11-18 14:26
Min kommentar var inte riktad mot dig och din kritik av Fotografiska eller Martins bilder, Alf. Ville bara uppmärksamma om att de bilder jag sett från Italia-serien, är riktigt intressanta och bra. Och att det kan vara värt att ge dem en chans, och inte dra alltför stora slutsatser utifrån endast de tre bilder som publiceras här och på Fotografiskas hemsida.
Alf-Magnus 2016-11-18 14:43
Nu är det inte kvalité som jag diskuterar utan denna utmatning av Svenska fotografi drabbas av när det barra är Strömholms traditions som finns i det här landet vilket är väldigt synd. Men villl man gör det enkelt för sig istället för anställa kompetenta curators som är bereda att gräv i de bildskatter som fins så känns det väldigt trist. Som jag har skrift tidigare så är det faktiskt så att de intressant utställningars här i Stockholm arrangeras utan för den etablerade fotofåran. I fall vi tar fyrenighet på Söder så läns det som om det är ett komps gäng som låter sina bilder cirkulera mellan utställningslokalerna.
2016-11-18 15:15   JeannaQ
När jag ser de här två bilderna som Martin Bogren tagit kan jag inte låta bli att undra hur fotografens uppenbarelse med kamera påverkar de avbildade människorna innan, under och efter (till nästa bild)
mötet.
Den första bilden tolkar jag som ett modigt bemötande.
Den andra där hon redan blivit varse fotograf med kamera
ser hon litet ifrågasättande och kanske undflyende ut.
Om fotografen ser "kul och humoristisk" ut, skrattar de avbildade mer och får mer mod?
Eller rädda att bli seriefigurer i något manipulerat sammanhang?
Om fotografen ser allvarstyngd och viktig ut, bidrar det till större skeptiskt uttryck,
i ett snabbt ställningstagande
om att oförberedd stå i fokus?
Blir de mer rädda för var bilden ska hamna, under kritiska blickar?

Merläsning

Backup av dina bilder - del 3(3) - I praktiken

Bildfiler blir större och större över tid på grund av informationstäthet och tekniska innovationer, detta gäller inte minst bearbetat material. Jobbar du med film i hög upplösning vet du också att det äter upp hårddiskutrymme i rasande fart. Det bästa är att köpa hårdiskarrayer med flera platser, så möjlighet för expansion finns. Läs mer... 1

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Nya iMac-modeller från Apple

Bättre webbkamera, tionde generationens Intel Core-processor och möjlighet till 128 GB ram. Läs mer... 20

Olympus E-M10 Mark IV ger högre upplösning

Olympus uppdaterar sin minsta modell i OM-D-serien. E-M10 Mark IV har bland annat en mer högupplöst sensor än sin föregångare. Läs mer... 7

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Lätt telezoom för Sonys spegelfria från Tamron

Tamron är snart klara med utvecklingen av en telezoom med Sony E-fattning som ska vara den lättaste i sin klass. Läs mer...

Publicera dina bästa bilder - tema hetta!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2020 är "Hetta". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Värmeböljan kommer nu så vi förlänger t.o.m 6/8. Läs mer...

Nya väskor från Lowepro

Senaste Fastpack och Slingshot-väskorna anpassade för spegellösa system. Läs mer...

Varför jag älskar små kameror

Jag minns det fortfarande som igår. Det var en regnig novemberkväll 2002 och Kent skulle spela på Scandinavium i Göteborg. Jag hade blivit anlitad som fotograf för lokaltidningen Bohuslänningen och det var min andra konsert någonsin jag skulle fotografera. Jag var 19 år gammal och tog bussen dit från Uddevalla med min lilla analoga systemkamera. Läs mer... 24

Nytt objektiv från MS Optics

Det japanska källarföretaget MS Optics, som gjort sig känd för ovanliga objektiv med Leica M-fattning, har konstruerat ett nytt objektiv. Läs mer... 7

Miops Capsule360