Kampanj – Ett 1 års gratis Plus-medlemskap och rabatt på kameraförsäkring

Plusmedlemskap värde 220 kr per år

Annons
Artiklar > Tidlöst på Nationalmuseum

Tidlöst på Nationalmuseum

Looking at the Overlooked ur serien 1866 (2014). Foto: Denise Grünstein

 

Den 19 februari öppnar en utställning av och med fotografen Denise GrünsteinNationalmuseum. Den utgår från det konstprojekt som fotografen har genomfört i den tomma museibyggnaden tidigare i år. Bildsviten kallas 1866 efter museets invigningsår.

När Nationalmuseums museibyggnad var tömd på såväl konst som kontorsinredning inför renoveringen, fick Denise Grünstein möjlighet att göra ett konstprojekt i det tomma huset. Det blev bildsviten 1866 som syftar på museets invigningsår. Men bilderna går egentligen inte att fixera i tiden, det går inte med bestämdhet att säga om de hör till historien, nuet eller framtiden.

Som konstnär spelar Denise Grünstein medvetet på dessa tvetydigheter och låter betraktarna färdas mellan två poler, som aldrig går att nå och som är varandras motsatser – det förgångna och framtiden. I 1866 återkommer hon till olika teman som hon tidigare arbetat med där de tomma museirummen får fungera som fond till hennes bildvärld.

Denise Grünstein är född 1950 och blev tidigt berömd för sina porträtt av kända ansikten i tidskrifterna Månadsjournalen och Elle under 1980- och 1990-talet. Hon kallades till och med för ”folkhemmets Annie Leibovitz”. Under 1990-talet började hon tröttna på uppdragsfotografering av porträtt och i stället har Denise Grünstein mer och mer fördjupat sig i sitt eget konstnärskap.

Denise Grünstein har rört sig i gränslandet mellan fri och kommersiell fotografi trots att detta länge varit tabu. Samtidigt avviker hon ständigt från den gängse normen inom samtidskonsten genom att hävda ett romantiskt bildspråk i en allt annat än romantisk tidsålder. Hon säger att hon tidigt hade viljan att berätta och liknar själv sina bilder vid lösryckta scener ur en fiktiv berättelse. I bildsviterna finns inte en berättelse med en början och ett slut. De präglas i stället av en emotionell struktur, där bild läggs till bild i ett komplext samspel.


Déjà vu, ur serien 1866 (2014). Foto: Denise Grünstein

Totalt visas runt 55 verk i utställningen, varav två videoverk. Från den nytagna bildsviten 1866 visas 18 fotografier och ett videoverk. I utställningen ingår även ett antal utvalda verk från äldre bildsviter som Figur i landskap (2001), Malplacé (2005), Figure Out (2009), Acute Still Life (2011), Winter (2013) och Wunder (2013).

Utställningen Denise Grünstein – En face visas i Nationalmuseums tillfälliga lokaler på Konstakademien på Fredsgatan 12 i Stockholm från den 19 februari till 3 maj 2015.



Publicerad 2015-02-16. Läst av 3428 personer.

1 Kommentarer

Lars Nordström 2015-02-17 11:35  
Jag undrar om inte det här är det definitiva startskottet för romantikens och salongskonstens återkomst i Sverige.

De klassiska estetiska idealen har poppat upp lite varstans på senare tid. Framför allt inom modefotografi, där Grünstein för övrigt varit en del. Julia Hetta är ett annat bra exempel.
Så inget nytt under solen.
Men Nationalmuseum är trots allt lite speciellt.
Denise Grünstein förenar det klassiska med de senaste decenniernas landvinningar inom konceptkonsten. Vi får se vart det leder. Serien 1886 har i vilket fall en titel som passar bra på flera plan.
Jag chansar och kallar utställningen för en klassiker!

P.s. Hoppas på mer konstdiskussioner och kommentarer och att inte allt intresse hamnar på tekniska frågor.

Merläsning

ANNONS
Tamron till Sony - Scandinavian Photo