Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optikfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Är upplösningen på kameran låg finns det ju ingen anledning att köpa den skarpaste optiken på marknaden. Och tvärtom -- köper man bara billiga gluggar finns det ingen anledning att skaffa en 5D mk2.

Bilden blir ju lika mjuk och kontrastlös med dålig optik, oavsett kamera.

Likaså blir ju bilden skarpare med bra optik, oavsett 400D eller 1dsmkII.

Visst blir det ju en himla skillnad på bilderna från 400d och 1dsmkII, naturligtvis. Men det måste ju ändå vara bättre att köpa lagom kamera med bra optik, än den värsta kameran med medioker optik.

Observera att en kamera är först en kamera när det sitter ett objektiv på, innan det så är det bara ett kamerahus :p

Mitt val

Jag gjorde samma val för snart ett år sen..
24-70 2,8 eller 17-55 2,8IS eller 40D!!

Jag hade/har sen innan en 350D! Det jag saknar mest på kameran är Autofocus precition/snabbhet samt ISO400 prestanda och generellt handhavande.

Mitt val blev 17-55 2,8IS och jag har ännu inte ångrat mig!
Självklart kommer det objektivet ge skillnader i bildkvaliten även med en 300D.

Men det finns alternativ!! 20-35 2,8L presterar ungefär lika bra när det gäller bildkvalitet,enligt min erfarenhet. (Men har lite andra beränsningar som närgräns, ingen USM, brännvids omfång, reservdelar)

Nästa steg för mig blir nog 40/50D

/Roger

Jag gjorde samma val för snart ett år sen..
24-70 2,8 eller 17-55 2,8IS eller 40D!!

Jag hade/har sen innan en 350D! Det jag saknar mest på kameran är Autofocus precition/snabbhet samt ISO400 prestanda och generellt handhavande.

Mitt val blev 17-55 2,8IS och jag har ännu inte ångrat mig!
Självklart kommer det objektivet ge skillnader i bildkvaliten även med en 300D.

Men det finns alternativ!! 20-35 2,8L presterar ungefär lika bra när det gäller bildkvalitet,enligt min erfarenhet. (Men har lite andra beränsningar som närgräns, ingen USM, brännvids omfång, reservdelar)

Nästa steg för mig blir nog 40/50D

/Roger

Tack för ditt svar! Lutar nu mer åt ett nytt hus, då det objektiv jag använder mest inte begränsar mig. Huset är snarare akilleshälen. Jag vet inte exakt vad som skiljer mellan 300 och 350D, men 350 känns klart fräschare.

Angående 40D, vad säger ni om detta;

http://www.kameraexperten.se/es/product/product.asp?productid=310452

Av vad jag har läst här på FS samt Pricerunner och Prisjakt så verkar Kameraexperten vara en någorlunda seriös sida. Men, vad är haken? Hur kommer det sig att kameran är så billig? Kan stå ut med att man inte får svensk manual, enligt hemsidan ska man ju kunna få svenska menyer iaf. Har mailat och frågat, men i väntan på svar tänkte jag ifall någon här inne kanske har erfarenheter att dela med sig.

Dessutom utlovar de ju tre års garanti, skulle vara intressant att veta om man behöver skicka kameran nån annanstans typ utomlands eller så för att garantin ska gälla? :S

Den stora skillnaden mellan 300D och 350D är hastigheten, men 350D har många andra fördelar oxå, som hantering och brusnivå exempelvis.

Den stora skillnaden mellan 300D och 350D är hastigheten, men 350D har många andra fördelar oxå, som hantering och brusnivå exempelvis.

Vilket är just det som stör mig mest med 300D. :) Fotograferar mycket rörliga motiv och då räcker seriebildstagningen samt kamerahusets buffert helt enkelt inte till. Chanserna att få en skarp bild skulle öka betydligt med snabbare serietagning samt följande AF.

350D känns rätt ynklig i handen tycker jag, man får inte så bra grepp, men med ett vertikalgrepp till så blir det riktigt bra.

Allt naturligtvis beroende på hur stora fingrar och händer man har.

Själv har jag relativt långa händer och fingrar, men smala.

350D känns rätt ynklig i handen tycker jag, man får inte så bra grepp, men med ett vertikalgrepp till så blir det riktigt bra.

Allt naturligtvis beroende på hur stora fingrar och händer man har.

Själv har jag relativt långa händer och fingrar, men smala.

Jag har händer modell stora, vilket får mig att tveka på modeller som 450D utan batterigrepp. 40D har jag bara hållt i någon enstaka gång, men den ligger ju klart bättre i handen. Man kan ju alltid komplettera med batterigrepp senare.

Javisst, 10D, 20D, 30D, 40D och 50D är ju helt andra grejer än de billiga 300D, 350D, 400D och 450D, inte minst vad gäller grepp.

Jag vet inte riktigt vad du försöker bevisa här, men de kortare zoomarna är mindre, lättare och ofta billigare än motsvarande för fullstor sensor.
Garanterat kan man hitta undantag, det kan man alltid.
Har du några exempel? Jag tror att du glömmer att man med FF klarar sig med ett bländarsteg sämre ljusstyrka för motsvarande skärpedjup och "ljusinsamling". En f/2,8-zoom för APS-C motsvaras alltså av en f/4-zoom för FF. Vikten och storleken blir därmed teoretiskt ungefär lika stor. Sen är det en annan femma att det är svårt att hitta objektiv som precis överensstämmer mellan formaten.

Jag har inte glömt det, jag bara väljer att ignorera det, eftersom jag inte anser det vara relevant för kundgruppen jag beskrev.

Men det har jag ju redan talat om tidigare.

Är 7500 rimligt för en ny 40D? Känns ju som att skillnaden mot begagnad är minimal. SKönt då att få garanti samt en slutare som man med säkerthet vet har gått 0 exp.

Ja, det känns rimligt, absolut.

6000:- begagnat "prutat och klart" känns inte rimligt, som jämförelse.

Man kan se en del "roliga" annonser: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=88211

9000:- begagnat, med 5000 exponeringar, d.v.s. 1500:- över nypris.

Jo men så är det alltid. Har sett folk sälja 300D med "massa tillbehör" för över 6000. Dessa tillbehör består oftast av en glugg till samt batterigrepp och nåt extra batteri. Att folk aldrig fattar att "färskvaror" som digitalkameror inte ger tillbaka lika mycket som man själv köpte för.

Men återigen, Kameraexperten, hur kan de sälja så billigt?

Enligt hemsidan lämnar de tre år, vilket de är tvingade till via konsumentköplagen.
Edit: Konsumentköplagen säger väl 1 års garanti o nästkommade två år åligger det köparen att hävda att felet funnits hela tiden.
finns säkert nån mer påläst här på forumet

ANNONS
Götaplatsens Foto