Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Farligt vid Frihamnen i Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har sett mängder med fina natt/kvällsbilder föreställande Läppstiftet och Barken Viking (tror jag den heter) i Göteborg. Lilla Bommen tror jag området heter. Efter att ha kollat på kartan så verkar det som om fotograferna har gått ut på Frihamnen och fotat därifrån.

Jag vill ju också prova att ta liknande bilder, men mina föräldrar blev lite smått hysteriska när de fick höra om mina planer. De säger att Frihamnen är ett riktigt gangstertillhåll efter mörkrets inbrott. Fullt med kriminella och knarkare och gäng och sånt. Jag hade ju inte tänkt gå dit själv utan skulle tagit med nån i familjen, men de menar att vi kan inte ens gå dit allihop för det är fullkomligt livsfarligt.

Ni som har varit där och fotat på kvällen/början på natten: stämmer det? Är det verkligen SÅ farligt så man inte kan gå dit ens om man är fyra stycken? Tycker det verkar konstigt med tanke på hur mycket bilder man ser därifrån...

Var där ute för en dryg vecka sen. Så farligt är det inte, visst händer det en del skumt i den delen av staden ibland men än så länge har ingen ens tittat snett på mig.. Du kan få hänga med oss någon gång om du vill.

Tänkte väl nästan det. Vore det så livsfarligt som mina föräldrar får det att låta som så hade väl ingen vågat sig dit;)

De gånger jag har varit där har det varit folktomt. Världen är inte så farlig som folk/media påstår. Inte ens Göteborg ;-)

Ta med dig någon, åk dit i bil och kolla läget först. Sen är det bara att vara kreativ med kameran.

jag har varit där kanske 10 gånger med kameran, dom flesta gångerna har jag haft med en eller två vänner. jag är inte direkt rädd när jag är där själv/med vänner, men man försöker vara mer uppmärksam. Det är ju inget vanligt ställe för "vanliga" människor. Sen är det ganska bra, för man parkerar bilen och kan ta kort bara någon meter eller två från bilen. Mitt tips är väl att du tar med en vän, och att ni kör runt lite där och kollar läget, och efter foto platser:) och sen tar lite kort

Det är ju perfekt att man kan ställa bilen alldeles bredvid. Mamma tror att vi ska bli vittne till nåt hemskt och bli "undanröjda" ... Jag misstänker att hon har sett lite för många filmer, milt sagt!
Jag gör som ni föreslår, tar med nån och kollar runt lite först.

Det är ju perfekt att man kan ställa bilen alldeles bredvid. Mamma tror att vi ska bli vittne till nåt hemskt och bli "undanröjda" ... Jag misstänker att hon har sett lite för många filmer, milt sagt!
Jag gör som ni föreslår, tar med nån och kollar runt lite först.

jag gillade det med undanröjd ... nåja.. jag har fotat lite där och brukade ta det innan jobbet på morgonen istället för kvällen. nu får man iofs gå upp så förbaskat tidigt, men jag tror inte undanröjarna e vakna så tidigt.. och som andra påpekat så kan man ju alltid ha med sig någon (som förhoppnigsvis orkar upp på morgonen) ...

Beväpna er

Om du bara har normal aktsamhet så ska det inte vara några problem. Jag tror du klarar dig bra med en enklare pistol och skyddsväst. Om ni ändå är flera som ska dit så kan du kanske be din mamma ligga i bakhåll i nåt buskage en bit ifrån så hon lättare kan skjuta motståndarna i ryggen. Så har ni större chans att ta er därifrån levande. Lycka till!

Skämt åsido så tycker jag du absolut ska åka dit, jag har också sett att många fina nattbilder verkar vara tagna därifrån och kommer kanske åka dit nån kväll.

Kan nån vänlig själ visa stället/området med nån adress, gps-koordinat etc för en vilsen skåning?

Kan nån vänlig själ visa stället/området med nån adress, gps-koordinat etc för en vilsen skåning?

RT90:
X: 6405110, Y: 1270837
WGS84:
Lat N 57° 42′ 44″ Lon E 11° 57′ 33″
Decimal:
57.7122, 11.9594

=) Vi kanske borde ha en träff där, de kan ju inte hinna med att "undanröja" oss alla =)

=) Vi kanske borde ha en träff där, de kan ju inte hinna med att "undanröja" oss alla =)

då bestämmer vi att man blinkar med billjuset 3ggr innan man går ut så vet ni att man e ok.. dom så går ur bilen utan att blinka är "fienden" som kan kan puckla på med stativet ..

Ja jäklar. Underbart. Skön USA inställning här. Ett land där man med påhittade hot sätter skräck i människor och därmed kontrollerar dem. Föräldrar i Sverige tycks göra samma sak. Trist med trångsynta och fördomsfulla föräldrar. Jag ÄLSKAR Göteborgs skummaste kvarter om nätterna, gärna helger. Har fått så jävla bra bilder, inte minst i g:a rivningshus på Hisingen (tyvärr har många av dessa brunnit ner).

Det är klart att där kan vara farligt, i Frihamnen alltså, men allt statistik visar att det är farligare på Avenyn och området kring Järntorget.

Lycka till och glöm ej. Rädsla skapar fördomar!

Om du skall ta nattbilder har du ju alltid stativet att försvara dig med ;)

Ja, hårt och bra är det, det vet jag för jag har drämt i smalbenen ett antal gånger, haha!

Undanröjd ja, tänker lite på Jack Lemmon och Tony Curtis i Some Like It Hot när hon pratar om det;)
Nä, men ärligt talat så har man ju vistats i många gånger värre områden utomlands, så det känns ju lite fånigt att inte kunna åka till Frihamnen. Men det är jättebra med era inlägg, mina oroliga föräldrar har redan lugnat sig, så det kommer inte att bli ett vansinnesliv när jag ska köra dit. Däremot kanske nån av dem följer med, men det går så bra så.

Jag har emellanåt knatat runt lite både i Frihamnen och Lilla Bommen utan att ha en aning om att där skulle finnas extra många skummissar. Eftersom jag aldrig har sett det minsta konstigt där under snart 50 års tid, så är min uppfattning att dina föräldrars oro (i och för sig naturligt för föräldrar) är tämligen överdrivna...

ANNONS
Götaplatsens Foto