Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättra grådaskiga bilder i LR el. PSE

Produkter
(logga in för att koppla)

muppen_66

Aktiv medlem
Har varit i Hongkong och tog en del bilder där det molniga och disiga vädret gör att färger och kontraster flyter ihop och bilden känns väldigt "tvådimensionell".
Är det ngn som har ngt tips på hur man kan fräscha upp sådana bilder i LR eller Elements?

mvh
Peter

Bilagor

• PB042620.jpg
    PB042620.jpg
    13.2 KB · Visningar: 694
Senast ändrad:
Det primära är att se till att svart- och vitpunkt är "korrekt" inställda. För de allra flesta bilder innebär det att bilden ska ha en tonskala från svartaste svart, till vitaste vitt.

I Lightroom justerar du vitpunkten med "exposure" reglaget. Om du håller in alt samtidigt som du drar i reglaget så visas bilden på ett sätt som gör att du kan se exakt när det börjar klippa, och vart det klipper.

Svartpunkten reglerar man med "Shadows"-reglaget. Även där kan man hålla in alt-tangenten för att se precis när det klipper och blir helt svart.

Nästa steg är kontrasten. Många dassiga bilder tjänar på att dra upp kontrasten en aning.

Men "kickern" heter "Clarity". Den ökar den lokala kontrasten, och den kan verkligen göra underverk mot grådassighet, och få bilderna att se mer tredimensionella ut! :)

Glömde att skriva att det lämpligen görs i RAW. Och jag ljög, reglaget heter inte "Shadows" längre, det heter "Blacks". Det hette nog bara "Shadows" i ettan, eller i nån beta :)

Och så glömde jag att skriva att man också ofta måste kompensera med "Brightness"-reglaget. Grovt kan man säga att det styr gamman, altså kurvans mittpunkt. (Väldigt väldigt förenklat, det finns ingen anledning att gå in på det i detalj här och nu. Jag skrev den meningen bara för att det ofta ska rättas och påpekas av andra forummedlemmar om smådetaljer som kanske är förenklade för pedagogikens skull.)

Jag testade att ladda in din jpg-bild i Lightroom, men det blir ju givetvis inte snyggt för mig men testa följande inställningar på den bilden i raw:

Exposure +1.8
Blacks 15
Brightness -100
Contrast +45
Clarity +50
Vibrance +25
Saturation +15

Det ser ut som att det bör kunna bli snyggt :)

Glömde att skriva att det lämpligen görs i RAW. Och jag ljög, reglaget heter inte "Shadows" längre, det heter "Blacks". Det hette nog bara "Shadows" i ettan, eller i nån beta :)

Och så glömde jag att skriva att man också ofta måste kompensera med "Brightness"-reglaget. Grovt kan man säga att det styr gamman, altså kurvans mittpunkt. (Väldigt väldigt förenklat, det finns ingen anledning att gå in på det i detalj här och nu. Jag skrev den meningen bara för att det ofta ska rättas och påpekas av andra forummedlemmar om smådetaljer som kanske är förenklade för pedagogikens skull.)

Jag testade att ladda in din jpg-bild i Lightroom, men det blir ju givetvis inte snyggt för mig men testa följande inställningar på den bilden i raw:

Exposure +1.8
Blacks 15
Brightness -100
Contrast +45
Clarity +50
Vibrance +25
Saturation +15

Det ser ut som att det bör kunna bli snyggt :)

Tack Christoffer!
Har själv inte tänkt på att använda mig av svart/vit-punkt i LR. "eye-opener"! :)
Drog ned exposure och kontrast ngt för att få en mjukare bild, men ditt förslag gjorde underverk!
Tack för att du tog dig tid!

hälsn
Peter

Så lite så! :)

Jag funderar på att skriva en liten "Nybörjarguide" i form av ett blogginlägg om just de här bitarna, för det är många som har missat vad kontrollerna egentligen gör, och bara drar lite planlöst :)

Planlöst vet jag inte... :), men helt klart så tror jag att en sådan lathund för att få bättre förståelse för vad som händer skulle vara uppskattat!

Hehe nej det kanske var lite överdrivet, även om jag faktiskt råkar veta att den kategorin också finns ;)

Öppnade bilden i PS
Valte Nivået och flyttade trekanterna in mot det vita och det svarta.
Voilá!

Bilagor

• PB042620.jpg
    PB042620.jpg
    49.3 KB · Visningar: 472
Jag har en följdfråga: I detta forum och lite varstans tipsas det om att man skall öka kontrasten för att få mer sting i en bild. Jag tycker det verkar vara i nattmössan då jag tycker resultatet mest blir ganska fattig tonskala, dvs hoppet från mörkt till ljust blir för stort utan några egentliga grader emellan. I extrema fall blir det nästan som om bilder vore endast två toner, typ enbart svart och enbart vitt.

Och det som fattas i bilden och som uppattas som ganska dålig kontrast egentligen är saknad svärta? Och som man hjälper upp genom att flytta in trekanten i histogrammet till kurvans början? Jag tycker också att många bilder vinner mycket på att minska kontrasten för att öka tonomfånget på mitten. Ibland undrar jag om det inte är lokal kontrasthöjling man egentligen vill komma åt när man slentrianmässigt ökar kontrastspaken?

Jag har en till undran: Många gånger flyttas trekanten till höger in till kurvans slut utan att man tittar på vad bilder föreställer, eller rent av klipper bort den tunna linje som faktiskt räcker ända ut till höger. Då tycker jag att bilder av tex mulet väder helt tappar sin karaktär och grådiset uteblir helt och hållet. Eller så blir himlarna nätan helt vita. När jag ser bilder i fototidningar och fotoböcker tycker jag mig märka när det är väldigt ljusa områden som har färg men ingen detaljtäckning. Då har man klippt i histogrammet.

I Lenas exempel tycker jag den ordigerade bilden är bättre när man tittar borta vid horisonten, även om byggnaderna i förgrunden blev bra. Nu försvann distansdiset helt och hållet och bilden tappar djup. Även färgerna blir för mustiga vid horisonten och det blir platt. Hade det inte blivit bättra om man enbart flyttade svartpunkten, eller åtminstine varit lite sparsam med vitpunkten?

Kommentarer?

Senast ändrad:
Jag har en följdfråga: I detta forum och lite varstans tipsas det om att man skall öka kontrasten för att få mer sting i en bild. Jag tycker det verkar vara i nattmössan då jag tycker resultatet mest blir ganska fattig tonskala, dvs hoppet från mörkt till ljust blir för stort utan några egentliga grader emellan. I extrema fall blir det nästan som om bilder vore endast två toner, typ enbart svart och enbart vitt.

Och det som fattas i bilden och som uppattas som ganska dålig kontrast egentligen är saknad svärta? Och som man hjälper upp genom att flytta in trekanten i histogrammet till kurvans början? Jag tycker också att många bilder vinner mycket på att minska kontrasten för att öka tonomfånget på mitten. Ibland undrar jag om det inte är lokal kontrasthöjling man egentligen vill komma åt när man slentrianmässigt ökar kontrastspaken?

Det ligger mycket i det du skriver. Huruvida en kontrasthöjning är på sin plats eller inte är ju olika från bild till bild, men framförallt så bör man lära sig att läsa histogrammet för att analysera tonfördelningen i bilden, och därmed kunna justera kontrasten på ett för bilden fördelaktigt sätt. Samt att lära sig att använda kurvor, just för att kunna applicera förändringarna på just de toner som ska förändras. Och helt klart är punkt ett alltid att se till att ha en korrekt svart- och vitpunkt, det propagerar jag mycket för. Det är inte sällan man ser bilder där fotografen har dragit upp kontrasten för mycket för att kompensera för "grådassighet", när det hade räckt med att sätta svart- och vitpunkt bättre. Och visst stämmer det att det oftast är en lokal kontrasthöjning man är ute efter, och det är ju då man ska använda clarity-reglaget (finns både i Lightroom och ACR), för det justerar just den lokala kontrasten.

Jag har en till undran: Många gånger flyttas trekanten till höger in till kurvans slut utan att man tittar på vad bilder föreställer, eller rent av klipper bort den tunna linje som faktiskt räcker ända ut till höger. Då tycker jag att bilder av tex mulet väder helt tappar sin karaktär och grådiset uteblir helt och hållet. Eller så blir himlarna nätan helt vita. När jag ser bilder i fototidningar och fotoböcker tycker jag mig märka när det är väldigt ljusa områden som har färg men ingen detaljtäckning. Då har man klippt i histogrammet.

I Lenas exempel tycker jag den ordigerade bilden är bättre när man tittar borta vid horisonten, även om byggnaderna i förgrunden blev bra. Nu försvann distansdiset helt och hållet och bilden tappar djup. Även färgerna blir för mustiga vid horisonten och det blir platt. Hade det inte blivit bättra om man enbart flyttade svartpunkten, eller åtminstine varit lite sparsam med vitpunkten?

Kommentarer?

Det är nog ganska vanligt, men vi får också komma ihåg att det är svårt när vi kollar på bilder över internet, för vi ser med största säkerhet inte samma bild. Trots kalibrerade skärmar och färgprofiler och allt vad det nu kan vara så upplever vi inte bilderna lika ljusa/mörka. Det beror t.ex. på hur ljust det är i rummet man sitter i, vad det är för ljus i rummet, vad det är för färg på tapeterna, vad man har för kläder på sig, färg på skrivbordet, o.s.v. Dock skulle jag vilja säga att det är minst lika vanligt med bilder där vitpunkten är åt skogen fel. Där en vit skjorta är en grå massa, t.ex.

Hur hänger reglagen (i LR2)

-"Contrast",

-kurvan med de olika reglagen under, för blacks, shadow o s v och

-"Linear Contrast", "Medium Contrast" och "Strong Contrast" ihop?

Är det bara olika reglage för samma sak men med olika möjligheter att styra i detalj? Eller finns någon annan skillnad?

Ser nu att det var LR det handlade om men postar min Photoshoppade variant i alla fall, kanske någon som finner det användbart!?

1. Nivåer - Drog ihop vitt och svart till kurvans början och slut(ungefär/bedöm själv hur mycket detaljer som kan offras i hög och lågdagarna). Justerade ljuset grovt med gråpunkten därefter.
2. Kurvor - Justerade himlen med ljusa sidan av kurvan och husen med den mörka sidan.
3. Mättnad(Hue/Saturation) - Daskade på lite extrafärg med mättnad(saturation)
4. Skärpa - Lade på lite extraskärpa, men bilden är så hårt komprimmerad att den inte tillåter dess mer skärpefix. Men originalfilen lär ju tåla en del och vilken metod är väl både en smaksak och fråga om hur mycket tid man vill lägga ner till det bilden skall användas till.

Moderskeppet har en liten videosnutt som beskriver en metod till just webpublicering. http://www.moderskeppet.se/video/show/perfekt-skarpa-i-bloggbilder
Eller så kan man gå till labbläge(finns i färginställnings menyn) och köra en oskarp mask i "Lightness" kanalen och sedan ändra tillbaks till RGB igen.

Annars går det att latskärpa lite med oskarp mask, under filter.

Bilagor

• PB042620fixed.jpg
    PB042620fixed.jpg
    74.5 KB · Visningar: 196
ANNONS
Götaplatsens Foto