Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Win 32 bit emulator

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har blivit lite sugen på en bärbar dator. Lånar sambons alldeles för ofta...

Då jag har en 5D är jag beroende av ett 32 bitars operativsystem (vista 32 är ok) för att ha tillgång till drivrutiner till kameran. Går det på något sätt att emulera Win 32bit i ex Win 7 eller i Linux? Det finns ju DOS emulatorer och win emulatorer för mac. =)

Hur är det praktiskt möjligt att använda en ultraportabel(11 tums skärm) dator till:

*Bildvisning på skärm i samband med fotografering
*Överladdning/Backup av bilder on location
*Kursverksamhet (powerpoint, bildvisning)
*Kursverksamhet (Bildbehandlingskurser... Photshop elemtens). Alltså enklare bildredigering på miniskärm.
*Strösurfning i tv-soffan

De datorer jag funderar på är alltså ingen netbook med "atomprocessor" utan mer en dator i samma storlek men med "riktig" processor, mer ram, större mekanisk hårddisk. Runt 11-12 tums skärm.

Du kan installera en virituell 32-bitars XP i win 7:an. Jag har ett program som kräver detta och det fungerar utmärkt. Jag har själv utlimate versionen men jag tror att det duger med en enklare version. Jag fick hjälp med att tanka ner och installera de filer som krävs. Allt ligger på microsofts hemsida med en engelsk beskrivning. Min installation för en "kunnig" tog 1 timme inkl lite strul men nu går 32-bitars läget som tåget.

Arbetsytan i Adobe Camera Raw går, av outgrundlig anledning, inte att förminska. Det ryms alltså precis på en vanlig 15,4". Har man mindre skärm än så fungerar det alltså inte.

Win 7 är väl förresten 32bitar.

Du kan installera en virituell 32-bitars XP i win 7:an. Jag har ett program som kräver detta och det fungerar utmärkt. Jag har själv utlimate versionen men jag tror att det duger med en enklare version. Jag fick hjälp med att tanka ner och installera de filer som krävs. Allt ligger på microsofts hemsida med en engelsk beskrivning. Min installation för en "kunnig" tog 1 timme inkl lite strul men nu går 32-bitars läget som tåget.

Det beskrivs också hos IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.303359/sa-anvander-du-virtual-pc-med-windows-7. Fast hur man gör för att få 32-bitars XP på 64-bitars Windows 7 framgår inte, kanske är det så lätt som att helt enkelt installera en 32-bitars XP.

Det är just 32 kontra 64 som ställer till problem. Kör vista 64 på "stordatorn", sambon har 32 vilket är orsaken till att jag måste låna hennes bärbara ibland. Allt är egentligen canons fel då de inte tänker släppa 64 bit drivisar till 5D.

Att behöva installera ett andra operativ är inte riktigt det jag söker. Då kan jag ju lika gärna blåsa datorn ren och installera XP. Jag vill mer ha en enkel emulator som gör att programmet tror att det körs i 32 bitarsläge, jag vill inte emulera eller installera ett helt operativsystem.

Ett annat problem med den lösningen är att jag saknar en xp skiva samt licens, isåfall får det bli win2000 och det är väl lite antikt? =)

Om man läser på nätet så "bör" 5D funka med en 32-bit Win7 men det som skickas med datorerna är ju 64-bit operativsystem. Dessutom, de programvaror jag har är ju 64-bitarsversioner... utom canons egna då =)

Vad är du specifikt vill göra med 5D:n ihop med windows? Vad är det som inte kommer att fungera? Operativet tickar på i 64-bitar. De program som är skrivna för 64-bitars körs i det läget. Övriga program installeras och körs i "det gamla" läget. Enbart ett fåtal program kräver att operativet körs i 32-bitars som t.ex. mitt program från Cisco - de är lite besvärliga....Allt annat som jag har fungerar hur fint som helst. Allt från en gammal laserskrivare till nya 64-bitars program som CS4 och LR.

Tja eftersom det inte är möjligt för mig att idag köra 5D kameran i vista 64-bit så vill jag vara rätt säker på att det kommer funka med "nya" datorn då det är ett av de främsta användningsområdena för den.

Canon kommer inte släppa 64-bitars drivrutiner för 5D.

Jag har inte riktigt förstått vad problemet är...men har du ändrat kompabilitetsläge på vad det nu är som inte funkar?

Jag är lite trög. Vad menar du med att köra kameran? Vill du koppla ihop kameran med datorn under fotograferingen?

Jag vet inte om jag missat något helt uppenbart men Canon har inte gjort drivrutiner till 64-bitars operativ vilket gör att man inte kan få kameran att kommunicera med varken Canons egna programvara, Capture One eller vilket program man ju skulle vilja använda.

Programvaran i sig fungerar naturligtvis men då man inte kan installera drivrutinerna kan man heller inte kontakta kameran.

För att förtydliga.

Jag är INTE intresserad av att föra över bilder från minneskortet i kameran, för det behövs inga drivrutiner. Jag behöver kunna styra kameran från datorn samt om jag håller kameran i handen, låta bilderna färdas genom USB sladden och direkt upp på storbildskärm utan att behöva ta omvägen till ett minneskort, minneskortläsare, etc.

Nu har jag ingen 5D men jag kan aldrig tänka mig att något med den inte skulle funka.

64-bitars program funkar inte på en 32bit-OS. Dock så funkar 32bit-program på ett 64bit-OS.

Men kan du inte skriva exakt vad det är som inte funkar så att vi kan hjälpa dig? Vad är det som du vill göra som inte går?

Ok, då förstår jag. Men du menar att det inte går nu? Det SKA gå nämligen.

Gör du rätt när du kör tethered då? Så det inte är där något felar?
Vilket program kör du igenom? Lightroom? DPP?

ANNONS
Götaplatsens Foto