Annons

Lättlillgängliga och fina naturområden Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker tips på lättillgängliga och fina naturområden i Stockholm. Jag själv har inget körkort och är därför hänvisad till kollektivtrafik. Jag bor söder om Stockholm och söker tips på

fina naturområden, gärna med sjöar och ängar
kulturreservat och kulturmiljöer
landsbygd
öppna gårdar dvs där det går att fota djur på nära håll

Det ska gå att ta sig till platsen med kollektivtrafik.

Hoppas på tips!

Ann-Cathrine
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Lovön!

Alternativ 1:
Ta en buss från Brommaplan ut till hållplats Tillflykten. Gå sedan ner mot vattnet, vänster i bussens färdriktning. Där är jättefint, men ett ganska litet område.

Alternativ 2:
Ta en buss från Brommaplan ut till hållplats Prästvik. Gå sedan antingen mot norr eller söder. Här finns två stora strövområden.
Mot norr ligger vattenverket. Gå förbi det och sedan har du en läcker skog där det finns stigar längs stranden och genom skogen. Där finns även åkermakr och fält.
Mot söder ligger ett litet villaområde. Gå förbi det och sedan har du en stig längs stranden som leder runt i skogen. Det finns också höga berg som stupar ner i vattnet och som har utsikt över hela Ekerö och Svartsjölandet.

Jag har själv aldrig åkt buss ut till Lovön - jag hade bil - men Lovön var mitt absoluta favoritställe, när jag bodde vid Alvik, just för att det består av flera attraktiva delar och att det finns stigar så att man kan ta sig runt utan att behöva gå samma väg fram och tillbaka.

Nu bor jag på Gotland, i Burgsvik, här går jag 100 meter ner till stranden och här är riktigt paradisiskt, tyst, fint och underbart...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom jag är född och uppvuxen i Nacka säger jag Nyckelviken, Velamsund och Erstavik/Hellasgården/Nackareservatet. Det senare är rätt stort, precis som Tyresta.
 

TH-56

Aktiv medlem
Hela Ekoparken är ganska lättillgänglig kommunalt.
Du har bl.a. Lappkärret,Spegeldammen och Stora Skuggan.
Där finns ängar,våtmarker och både barr-och lövskog.
Sen finns ju Isbladskärret och ekskogarna på Djurgården i södra Ekoparken.
 

lofling

Aktiv medlem
Eftersom du säger att du bor söder om stan så är väl t.ex. Lida ett bra alternativ?

Sundby gård är ett annat.
 

JessicaW

Aktiv medlem
Bergianska trädgården är ju fantastisk, har själv funderat på att plåta där, men vad menar de exakt med att "I växthusen och trädgården får inte stativ och skärm användas". Stativ fattar jag, men skärm, menar de reflexskärm?
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jättebra länk!

www.utinaturen.nu är en mycket bra guide till Stockholms natur. Har dessutom info om kollektivtrafik etc.

S
Ska titta mer på den här sidan. Just att det finns info om kollektivtrafik är ju ett plus. Jag söker främst områden som inte bara är natur, alltså skogspartier osv utan även mer av bondgårdar, djur osv. Tar gärna emot fler tips om du har!
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för tipset!

Lovön!

Alternativ 1:
Ta en buss från Brommaplan ut till hållplats Tillflykten. Gå sedan ner mot vattnet, vänster i bussens färdriktning. Där är jättefint, men ett ganska litet område.

Alternativ 2:
Ta en buss från Brommaplan ut till hållplats Prästvik. Gå sedan antingen mot norr eller söder. Här finns två stora strövområden.
Mot norr ligger vattenverket. Gå förbi det och sedan har du en läcker skog där det finns stigar längs stranden och genom skogen. Där finns även åkermakr och fält.
Mot söder ligger ett litet villaområde. Gå förbi det och sedan har du en stig längs stranden som leder runt i skogen. Det finns också höga berg som stupar ner i vattnet och som har utsikt över hela Ekerö och Svartsjölandet.

Jag har själv aldrig åkt buss ut till Lovön - jag hade bil - men Lovön var mitt absoluta favoritställe, när jag bodde vid Alvik, just för att det består av flera attraktiva delar och att det finns stigar så att man kan ta sig runt utan att behöva gå samma väg fram och tillbaka.

Nu bor jag på Gotland, i Burgsvik, här går jag 100 meter ner till stranden och här är riktigt paradisiskt, tyst, fint och underbart...
Låter riktigt härligt med Burgsvik! Lovön kan säkert vara värt ett besök. Känns som att det kanske är lite mycket av "bara" skog, ängar och så för min smak. Tänk Bullerbyn, det är ungefär vad jag söker men det kanske inte ens finns i Sthlms-trakten? Tar gärna emot fler tips!
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Har fotat en hel del där!

I Tyresta finns mycket av det du frågar efter.
http://www.tyresta.se/

Olle
Tack för ditt tips! Jag bor i närheten av Tyresta så där har jag faktiskt varit ganska mycket. Det är verkligen fint och är i närheten av det jag söker. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det typ "Bullerbyn" som är de miljöer jag efterfrågar. Grusvägar, hagar med djur, blommande ängar och framförallt röda stugor och hus. Tar gärna emot fler tips om du har!
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för tipset!

Eftersom jag är född och uppvuxen i Nacka säger jag Nyckelviken, Velamsund och Erstavik/Hellasgården/Nackareservatet. Det senare är rätt stort, precis som Tyresta.
Jag har varit i Nackareservatet och Hellasgården och söker mer av "icke iordningställda" områden. Gärna som jag skrivit tidigare likt "Bullerbyn" och liknande miljöer.
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Djurgården välbesökt!

Hela Ekoparken är ganska lättillgänglig kommunalt.
Du har bl.a. Lappkärret,Spegeldammen och Stora Skuggan.
Där finns ängar,våtmarker och både barr-och lövskog.
Sen finns ju Isbladskärret och ekskogarna på Djurgården i södra Ekoparken.
Tack för ditt tips! Ja, Djurgården funkar alltid för lite bra naturbilder. Jag har varit där så mycket att jag nu söker lite nya motiv. Gärna typ "Bullerbyn" och områden som inte är iordningställda för besökare. Bondgårdar, djur etc.
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Skärgården!

Glöm inte bort att du kan ta Waxholmsbåtarna ut i skärgården också...
Skärgården är ju verkligen toppen för foto men samtidigt ganska dyrt att åka runt. Har tagit en och annan tur men platser som man åker till på SL-kortet är för tillfället mer av det jag söker. Tar gärna emot fler tips!
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
"Bullerbyn"

Tack för allas tips. Som jag skrivit nu i några inlägg så kan man tänka "Bullerbyn" för de miljöer jag söker. Härliga grusvägar, vackra stugor och hus, öppna ängar, hagar, bondgårdar, sjöar. Djur som man kan komma nära och fota. Kanske nåt fik eller nån camping i närheten. Jag bor söder om Sthlm och söker platser som man kan ta sig till med kollektivtrafik, SL.

Tar gärna emot tips på sådana miljöer!
 
ANNONS