Annons

70-300, trasig VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
I veckan var jag och klättrade i ett berg, naturligtvis skulle jag släpa med mig kameran och lite objektiv och grejer, och naturligtvis ramlade jag och nu funkar inte VR längre vilket gör objektivet nästan oanvänbart för mig...

AF funkar fortfarande som tidigare men zoomen har ett trögt område runt 250 mm... Har inte testat det jättenoga men bilderna verkar fortfarande bli skarpa, men som sagt det är bara efter en första koll.

Ibland när jag fokuserar rycker bilden liksom till några gånger som om VR försöker starta, men det blir aldrig mer än så...

Jag antar att det är rätt okomplicerat egentligen, in till Nikon på reparation och låta hemförsäkringen ta kostnaden, men det kan ju vara kul att höra om någon varit med om det tidigare?

Och bara för att göra det ännu surare kom det en råtta och gnagde tre-fyra hål i mitt tre veckor gamla tält och så fick jag skoskav... Men utsikten var fin ändå :)
 

Janne B

Aktiv medlem
Nej, sannolikheten för att någon råkat ut för just det där är nog lika med noll;-)
Möjligheten att någon fått skoskav samtidigt som ett 70-200 objektiv gått sönder kanske går att uppbringa, men råttbett och kätteräventyr därpå......noll chans!
JB
 

dannedansk

Aktiv medlem
Du kan ju höra om VR'en funkar, tryck in fokus knappen. Då låter det som den jobbar lite och sen ett klick.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Har testat det, men tack för tipset ändå Daniel!

Jag går in till Nikon någon dag och hör med dem så får vi se...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag ääääääntligen fått ett prisförslag!

2915 kr skulle det kosta, och då ingår till och med ett nytt motljusskydd! Inte farligt alls tycker jag!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Efter en låååång väntan där jag mailat Nikon ett par gånger utan att få svar ringde jag till dem i fredags och hörde efter hur det låg till med mitt objektiv. Det har ju trots allt gått 2,5 månad sedan jag hörde av dem senast och på deras hemsida står det att reservdel har anlänt, reparation ska påbörjas och har gjort det i en månad eller mer nu.

Iallafall, i fredags fick jag prata med person A som skulle kolla upp mer och jag skulle ringa tillbaka efter 14.00.

Kl. 14.30 ringde jag och fick prata med person B som sa att A satt i sammanträde men att person B skulle försöka kolla med serviceteknikerna. Tyvärr gick inte det så jag skulle ringa på måndag (idag) istället.

Nu fick jag prata med person C, en väldigt trevlig person, som sa att person A var på semester, person A hade inte heller lämnat någon anteckning eller liknande om objektivet, hade han kommit fram till något tog han det med sig på semestern. C skulle kolla med teknikerna och återkomma om ca 10 minuter.

Efter tre timmar utan samtal ringde jag upp igen och fick återigen tala med C, som överhuvud taget inte mindes att vi talat lite tidigare eller hade en aning om vilket objektiv det gällde eller vad C skulle ta reda på om det. Efter en stunds minnesuppfriskning fick C iallafall tagit reda på hur det stod till med objektivet och reparationen skulle påbörjas den här veckan. Det hade visst strulat med reservdelar eller något. Sa de.

Eftersom C, och alla andra, varit så trevliga (men framför allt eftersom jag är så trevlig och godhjärtad :) förklarade jag lugnt och fint alla exakt alla delar i deras hantering av objektivet var totalt oacceptabel och att jag snart ska på semester, och då SKA jag ha objektivet.

Nu får vi se om det dyker upp senare i den här veckan eller början på nästa som de lovat....
 

Janne B

Aktiv medlem
När man hör sådant här blir man minst sagt mökrädd. Tänk om företag fattar vad sånt här "badwill" egentligen kostar!
JB
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ja visst!

Till exempel planerar jag att byta upp mig till ett fast 300 mm istället, och då funderar jag på om jag ska köpa det från t.ex. Holland och spara 23% på priset eller köpa det i Sverige och dra mitt strå till stacken för att Nikon Sverige, som trots allt skulle få serva det om något händer på garantin, skulle kunna finnas kvar med sina kurser och grejer.

Men när de beter sig så här känns det mer eller mindre som min plikt att inte ge dem ett öre mer än nödvändigt :)

För övrigt, har någon ett Nikkor 300/4 till salu, gärna ihop med en teleconverter, så hör av er!
 

Booonzie

Medlem
Du får väl säga att du vill ha en 300:a som kompensation :)

OM dom nu mot förmodan skulle säga nej så kanske du kan få kraftig rabbat på en ;D
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Haha ja det låter ju som en strålande idé :)

Med tanke på att den kostar 15490 kr på Nikonstore, som den troligen skulle komma från då, skulle de få ge mig 10 % rabatt för att bli lika billiga som de billigaste på Prisjakt och 27 % rabatt om det ska bli samma pris som i Holland...

Men visst, kanske inte hade varit så dumt! Inköpspris hade jag ju inte klagat på! :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Idag vid kl 11 ringde en kille från Nikon och sa att det var reparerat och att jag borde ha det på måndag-tisdag i nästa vecka :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har objektivet ramlat in på posten :)

Jag återkommer med rapport om hur det funkar och vad som är gjort när jag har hämtat ut det och testat det igen.
 
ANNONS