Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag behöver mer minne till min 7D, 8 gb går så fort fylla.

Behöver jag eXtreme UDMA, 60MB/s (400x hastighet) eller är den extra hastigheten onödig för foto/film och det räcker med 16GB Ultra 30MB/s? Prisskillnaden är inte så stor så antar det är bäst köpa 60mb/s men säkrast fråga.
Det beror på hur du fotograferar. Om du aldrig (eller mycket sällan) tar mer än en bild i sekunden spelar hastigheten ingen större roll. Men om du någorlunda ofta plåtar ganska intensivt kommer du att fylla bufferten med följd att du inte kan ta fler bilder på en stund. Den stunden blir kortare ju snabbare kort du har.

Det beror på hur du fotograferar. Om du aldrig (eller mycket sällan) tar mer än en bild i sekunden spelar hastigheten ingen större roll. Men om du någorlunda ofta plåtar ganska intensivt kommer du att fylla bufferten med följd att du inte kan ta fler bilder på en stund. Den stunden blir kortare ju snabbare kort du har.

Jag använder ofta seriebildstagning, jag var inte riktigt säker på hur fort kameran kunde skriva till minneskortet etc, därför jag undrade om det var värt ta ett dyrare kort. Men då är det alltså bara bättre ju snabbare helt enkelt? Så plånboken får styra.

Och i princip är det bara när bufferten ändå blivit full det spelar någon roll. Video går utmärkt utan UDMA.

Oavsett hur snabbt kort du köper hinner det inte med kameran ändå. 7D producerar över 200 MB/s när den går för fullt, och där är inte korten än. Så det är stopptiden som är intressant.

Och i princip är det bara när bufferten ändå blivit full det spelar någon roll. Video går utmärkt utan UDMA.

Oavsett hur snabbt kort du köper hinner det inte med kameran ändå. 7D producerar över 200 MB/s när den går för fullt, och där är inte korten än. Så det är stopptiden som är intressant.

Vad menas med stopptid?

Jag använder ofta seriebildstagning, jag var inte riktigt säker på hur fort kameran kunde skriva till minneskortet etc, därför jag undrade om det var värt ta ett dyrare kort. Men då är det alltså bara bättre ju snabbare helt enkelt? Så plånboken får styra.

Det här har redan sagts men jag undrar hur tydligt:

Alltså, även om du tar seriebilder "hela tiden" så har korthastigheten underordnad betydelse. Kamerans inbyggda buffert avgör och den är lika för alla. Ett billigt smäck-kort ger i värsta fall en bild mindre än det dyraste kortet, alltså möjligen 16 bilder mot 15 i följd (vid RAW). Nöjer du dig med jpg så ligger övre gränsen på 94 bilder, dvs i praktiken "gränslöst" med vilket kort som helst.

Det som avgör om RAWs 15/16 bilder är en begränsnings för dig beror på hur du fotar såklart, men jag har ärligt talat svårt att hitta på någon situation där det dyrare kortet blir en relevant fördel. Andra kanske har bättre fantasi? Hellre två billiga kort om man filmar mycket (för det stjäl ju utrymme) och så "får man ett reservkort på köpet".

För filmning duger i stort sett alla kort på marknaden, utom möjligen om man råkar på något restlager.

Det som avgör om RAWs 15/16 bilder är en begränsnings för dig beror på hur du fotar såklart, men jag har ärligt talat svårt att hitta på någon situation där det dyrare kortet blir en relevant fördel. Andra kanske har bättre fantasi?
För ganska många av oss handlar det inte om "fantasi" utan om en verklighet vi stöter på mer eller mindre varje gång vi tar ut kameran. Och givetvis handlar det inte i första hand om att ta 15 bilder i serie.

Däremot är det ganska vanligt bland t ex sport- och fågelfotografer (och kanske även i modellsituationer) att man tar en eller ett par bilder i sekunden under en lite längre stund. Så fort man tar bilder snabbare än vad kameran/kortet hinner skyffla undan dem så kan man fylla bufferten.

Den som tvingats vänta på att bufferten ska tömmas för att kunna ta nästa bild sätter nog ganska stort värde på ett snabbt minneskort.

För ganska många av oss handlar det inte om "fantasi" utan om en verklighet vi stöter på mer eller mindre varje gång vi tar ut kameran. Och givetvis handlar det inte i första hand om att ta 15 bilder i serie.

Men beskriv en sån situation då. Hur svårt kan det vara om det händer "mer eller mindre varje gång vi tar ut kameran"?

Däremot är det ganska vanligt bland t ex sport- och fågelfotografer (och kanske även i modellsituationer) att man tar en eller ett par bilder i sekunden under en lite längre stund. Så fort man tar bilder snabbare än vad kameran/kortet hinner skyffla undan dem så kan man fylla bufferten.

Ja... så fotar jag ofta. En burst på exvis 4 bilder tar 4 sek att tömma med ett smäck-kort. 2 sek med nåt dyrt. Det blir ett väldigt intensivt fotande om du ska stöta i taket med det långsamma kortet. Bättre förslag tack om det du skriver ska vara trovärdigt.

Men beskriv en sån situation då. Hur svårt kan det vara om det händer "mer eller mindre varje gång vi tar ut kameran"?

Ja... så fotar jag ofta. En burst på exvis 4 bilder tar 4 sek att tömma med ett smäck-kort. 2 sek med nåt dyrt. Det blir ett väldigt intensivt fotande om du ska stöta i taket med det långsamma kortet. Bättre förslag tack om det du skriver ska vara trovärdigt.

Jo, om 8 bps är en viktig kameraegenskap så är 4 bps med fylld buffert med ett snabbt kort mycket viktigare än 2 bps med ett långsamt. Alternatvit om man slutar fotografera vid fylld buffert blir "stopptiden" typ hälften så lång med ett snabbt kort som med ett långsamt. Dom sekunderna som skiljer kan vara väldigt viktiga för bilden. Jag får den och du missar den :)))

Jo, jag är ofta där och nosar när det händer mycket och snabbt, flygande fågel, sport, barnfoto, porträttt, vilda djur, bara för att ta några exempel.

Ta inte illa upp, men vad du tycker är "trovärdigt" intresserar mig inte speciellt mycket. Du kanske tycker det är "väldigt intensivt" att ta mer än en-två bilder i sekunden, men vi är nog många som tycker det är vardagsmat.

Om du vill ha exempel på konkreta situationer så kan det i mitt fall handla om lejon som bråkar om de godaste bitarna på en buffel eller en leopard som leker med sina ungar i en trädkrona eller geparder som jagar antiloper eller ett par flodhästar som slåss eller... Jag kan rada upp ungefär hur många exempel du vill på situationer där jag fyllt bufferten på min 7D och därför missat bilder jag ville ta.

Ett snabbare minneskort innebär inte att jag inte kommer att missa några bilder, bara att jag missar färre. Vilket värde man sätter på det varierar naturligtvis från person till person.

Jag har ofta halvfull buffert på min 7D, skjuter 5-6 skott, väntar en sekund, skjuter 5-6 till osv. Jag har flera gånger slagit i taket även med Extremekortet i. Vill ha ett kort som skriver undan och tömmer snabbt och kostnadseffektivt.

Extreme Pro höjer skrivprestandan med 10% och priset med 100%.
Mitt lågpriskort SuperTalent 600x är 5% långsammare än Extreme men är hela 50% billigare.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10044-10297

Okej okej jag fattar... det finns en majoritet Brutus Östlings här. Tänkte inte på det.

Kristoffer får väl räkna själv helt enkelt. Det som händer Erland mer eller mindre varje gång han går ut med kameran (bufflar, gepardungar, flodhästar o.motsv.) händer iaf inte mig så ofta även om min buffert liksom Anders E's är halvfull då och då. Kalabalik i målgården när Hammarby ska trycka in bollen kan vara ganska länge också och det är väl på sätt och vis samma sak. Leffe B får bilden men inte jag, för hans kort är snabbare och målet kom på fjärde snedstudsen. Hade den kommit på första till tredje hade jag också haft bilden. Bjussar på denna insikt ;-)

Att hitta en situation där tiden för tömning av buffert ger utslag går såklart, men jag försöker säga att den är ganska akademisk för många. Men javisst, den FINNS. Säg ett burstintervall på 6 sek med 6 bilder åt gången. Kontinuerligt. Det är ungefär där det ska ligga. Teoretiskt ska det sen pågå ett tag. Det blir ett väldigt intensivt fotande enligt vilken måttstock som helst.

Och Erland, ta inte illa upp du heller, men mitt tips till dig när du åker till Afrika nästa gång blir att ställa kameran på jpg. Då slipper du RAW-formatets eländiga begränsningar och missar ännu färre bilder. Du kan låtsas som du kommit på det själv.

Med snabbt kort kan du nu hålla in avtryckaren i 12 sek och därmed fånga 100 bilder, vänta 6 sek för att tömma bufferten, sen 12 sek burst, vänta 6 osv. Schemat kan upprepas i hela 180 sek/3 min, sen måste batteriet bytas och det finns nu 1000 bilder på minneskortet. Den snåle med snikkortet får vänta 15 sek medan gnuerna obekymrat springer förbi och visar upp den ena posen bättre än den andra. Under samma 3 minuter har den som snålade på kortet blott fångat 666 gnuer. Armod.

Eller så tittar man här för att se de bästa Afrikabilderna som någonsin tagits och försöker förstå att det inte har med kvantitet eller fps att göra. Sidospår kanske, men ger den som mot förmodan känner sig ovanligt trångsynt chans till reflektion bland megaflops och sånt.

Och Kristoffer, köp du ett dyrt kort för säkerhets skull. Har man lagt ut 20.000+ på en kamera med vettig optik så är 2.000 inte så märkligt kanske. Sen om du vill kan du räkna hur många gånger du slagit i bufferten kommande år och börjar med nästa inom 3 sek. Köper du mellandyrt, kanske 6 sek. Eller så snålar du och fotar jpg så fort bufflar eller Hammarby finns i närheten. Ingen här utom du vet vad du brukar fota. Men du har nog tillräcklig info nu för att utläsa när och ifall skrivhastigheten kan bli en flaskhals för dig. Mycket ofta säger många här, sällan säger jag (och aldrig vid jpg).

Att hitta en situation där tiden för tömning av buffert ger utslag går såklart, men jag försöker säga att den är ganska akademisk för många.
Akademisk för dig kanske, men inte för andra. Som jag skrev för några inlägg sedan: "Det beror på hur du fotograferar. Om du aldrig (eller mycket sällan) tar mer än en bild i sekunden spelar hastigheten ingen större roll."

Eller så tittar man här för att se de bästa Afrikabilderna som någonsin tagits och försöker förstå att det inte har med kvantitet eller fps att göra.
Ja, om man tycker att det är "de bästa Afrikabilderna som någonsin tagits" har man förmodligen inte användning av en speciellt snabbt minneskort. Och man har en lite märklig uppfattning om vad Afrika är.

Inte ens som wildlifebilder är de ju speciellt intressanta. En mer stillastående (och sönderredigerad) kollektion i den kategorin har jag sällan sett. Men smaken är ...

När jag fotograferar sport gör jag det med jpeg. Det har inte hänt ännu att bufferten blivit full.

Den enda gång jag upplevt det som besvärande var när jag försökte få in skarpa skott på en radiostyrd båt som studsade omkring på vågorna. Då fick jag vänta ibland, för att min 40D skulle hämta sig.

Förmodligen är jag mer Frank än lejon. Och Hammarby är jag definitivt inte.

Transcend 400x är ganska snabba kort men ändå billiga. Det är ungefär som Extreme UDMA 60MB/s i hastighet. Jag har flera stycken av deras 64GB kort och de fungerar mycket bra med Canons 1D4 kamera. Så de är bra med din 7D också

Om du upplever att det är hastigheten som är för låg, så skall du ju köpa snabbare minnen, men jag får en känsla av att det är storleken du är mest bekymrad för?!

Hur många bilder får du plats med på 8gb?

Är det inte bra att sprida äggen i olika korgar? (bättre med 4*8gb än 1*64?!)

Det finns säkert de som verkligen måste ha snabbast tänkbara minnen, men jag tror att det är sällsynt!

Jag har inte haft min 7D så länge ännu, men har inte upplevt seriebildstagningen som något problem med min 8gb-kort och 30mb/s.

Hur ofta har man så gott om ljus att man verkligen har nytta av 8b/s? Vissa har säkert det, men inte jag..

ANNONS
Götaplatsens Foto