Okej okej jag fattar... det finns en majoritet Brutus Östlings här. Tänkte inte på det.
Kristoffer får väl räkna själv helt enkelt. Det som händer Erland mer eller mindre varje gång han går ut med kameran (bufflar, gepardungar, flodhästar o.motsv.) händer iaf inte mig så ofta även om min buffert liksom Anders E's är halvfull då och då. Kalabalik i målgården när Hammarby ska trycka in bollen kan vara ganska länge också och det är väl på sätt och vis samma sak. Leffe B får bilden men inte jag, för hans kort är snabbare och målet kom på fjärde snedstudsen. Hade den kommit på första till tredje hade jag också haft bilden. Bjussar på denna insikt ;-)
Att hitta en situation där tiden för tömning av buffert ger utslag går såklart, men jag försöker säga att den är ganska akademisk för många. Men javisst, den FINNS. Säg ett burstintervall på 6 sek med 6 bilder åt gången. Kontinuerligt. Det är ungefär där det ska ligga. Teoretiskt ska det sen pågå ett tag. Det blir ett väldigt intensivt fotande enligt vilken måttstock som helst.
Och Erland, ta inte illa upp du heller, men mitt tips till dig när du åker till Afrika nästa gång blir att ställa kameran på jpg. Då slipper du RAW-formatets eländiga begränsningar och missar ännu färre bilder. Du kan låtsas som du kommit på det själv.
Med snabbt kort kan du nu hålla in avtryckaren i 12 sek och därmed fånga 100 bilder, vänta 6 sek för att tömma bufferten, sen 12 sek burst, vänta 6 osv. Schemat kan upprepas i hela 180 sek/3 min, sen måste batteriet bytas och det finns nu 1000 bilder på minneskortet. Den snåle med snikkortet får vänta 15 sek medan gnuerna obekymrat springer förbi och visar upp den ena posen bättre än den andra. Under samma 3 minuter har den som snålade på kortet blott fångat 666 gnuer. Armod.
Eller så tittar man
här för att se de bästa Afrikabilderna som någonsin tagits och försöker förstå att det inte har med kvantitet eller fps att göra. Sidospår kanske, men ger den som mot förmodan känner sig ovanligt trångsynt chans till reflektion bland megaflops och sånt.
Och Kristoffer, köp du ett dyrt kort för säkerhets skull. Har man lagt ut 20.000+ på en kamera med vettig optik så är 2.000 inte så märkligt kanske. Sen om du vill kan du räkna hur många gånger du slagit i bufferten kommande år
och börjar med nästa inom 3 sek. Köper du mellandyrt, kanske 6 sek. Eller så snålar du och fotar jpg så fort bufflar eller Hammarby finns i närheten. Ingen här utom du vet vad du brukar fota. Men du har nog tillräcklig info nu för att utläsa när och ifall skrivhastigheten kan bli en flaskhals för dig. Mycket ofta säger många här, sällan säger jag (och aldrig vid jpg).