Annons

Bästa komplementet till fullstor systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Aktiv medlem
Som rubriken anger söker jag bästa komplementet till fullstor systemkamera. Det jag söker ska ge bästa möjliga bildkvalitet i smidigast möjliga förpackning. De modeller jag "ställer på startlinjen" är:

- Leica X1
- Ricoh GRX (50 mm/28 mm)
- Sony Nex 5
- Samsung NX

Är någon av dessa en vinnare och i så fall bestyckade med vilket objektiv? Finns det något annat bättre alternativ?

/Tommy (som numer oundvikligen jämför det mesta med Nikon D700 + Zeiss 35 f/2...)
 
Jag funderade själv i samma banor och var då lockad av panasonic GF1 med 20/1.8.

Blev dock att jag gjorde en snikvariant och skaffade Voightländers 40/2.0 panncake till mina Canon istället (gav upp tanken på att få ner kameran i fickan och nöjde mig med att den får plats i en liten väska).
 
Som rubriken anger söker jag bästa komplementet till fullstor systemkamera. Det jag söker ska ge bästa möjliga bildkvalitet i smidigast möjliga förpackning. De modeller jag "ställer på startlinjen" är:

- Leica X1
- Ricoh GRX (50 mm/28 mm)
- Sony Nex 5
- Samsung NX

Är någon av dessa en vinnare och i så fall bestyckade med vilket objektiv? Finns det något annat bättre alternativ?

/Tommy (som numer oundvikligen jämför det mesta med Nikon D700 + Zeiss 35 f/2...)

Jag hade samma frågeställning som du för ett år sedan (Canon 5D - bra men TUNG). Eftersom jag är en Leicaholic blev det Leica X1 och det ångrar jag inte en sekund. Dyr - ja. Långsam - ja. Men en bildkvalitet som för det mesta får det flesta systemkameror att skämmas (tom min 5D i 3200 ISO - läget). Många har åsikter om den här kameran,men hitills har jag inte läst NÅGON som anmärkt på bildvaliten. Nu har jag tyvärr ingen erfarenhet av de andra kamerorna du nämner, men jag har X1. Kom bara ihåg att de andra kamerorna har andra fördelar.

Som svar på: "bästa möjliga bildkvalitet i smidigast möjliga förpackning", allt annat ignorerat, måste bli: X1.

Tomas
 
Jag har goda erfarenheter av Panasonics MFT kameror. GF1 med 20 mm 1,7 ger bilder i samma klass som vanliga systemkameror.
GH1 är enligt min hustru den kamera som jag använder allra mest, med 14-140 är den beredd på det mesta och dessutom den bästa systemkameran för filmning.Flera närstående använder och älskar G2.
 
Rätt snart kommer Fujifilm att släppa en kamera liknande Leica X1, en kompakt med APS-C-sensor och ett fast motsv. 35/2,0 mm objektiv. Allt i en riktigt snygg förpackning :)

Det är den enda jag kan tänka mig skulle ersätta en systemkamera på ett vettigt sätt annat än i fullt dagsljus.

Den kommer inte ut förrän om några månader, men det mesta är redan offentligt på den här sidan:

http://finepix.com/x100/en/index.html
 
Rätt snart kommer Fujifilm att släppa en kamera liknande Leica X1, en kompakt med APS-C-sensor och ett fast motsv. 35/2,0 mm objektiv. Allt i en riktigt snygg förpackning :)

Det är den enda jag kan tänka mig skulle ersätta en systemkamera på ett vettigt sätt annat än i fullt dagsljus.

Den kommer inte ut förrän om några månader, men det mesta är redan offentligt på den här sidan:

http://finepix.com/x100/en/index.html

Varför låsa fast dig med ett fast objektiv när det finns fullgoda alternativ?
 
Som rubriken anger söker jag bästa komplementet till fullstor systemkamera. Det jag söker ska ge bästa möjliga bildkvalitet i smidigast möjliga förpackning. De modeller jag "ställer på startlinjen" är:

- Leica X1
- Ricoh GRX (50 mm/28 mm)
- Sony Nex 5
- Samsung NX

Är någon av dessa en vinnare och i så fall bestyckade med vilket objektiv? Finns det något annat bättre alternativ?

/Tommy (som numer oundvikligen jämför det mesta med Nikon D700 + Zeiss 35 f/2...)

Jag känner mig alltid som en "besserwisser" när jag måste påpeka att: i en "digital" kamera är det enda som är digitalt omvandlingen till bild. De viktigaste beståndsdelaran i en kamera: objektiv och sensor är fortfaranda "real life", analoga....

Därför är ett alternativ också: Leica M. tex Kör jag med ibland.

Leica X1 har ett enastående objektiv och en APC-sensor. Jag kan skicka bilder....

Tomas
 
Varför låsa fast dig med ett fast objektiv när det finns fullgoda alternativ?
Det skulle vara Sony NEX isåfall eller vad tänker du på då?

De är ju också bara jämförbara i storlek med fasta objektiv monterade, än så länge fins väl bara 16/2,8 som passar på dem utan adapter som är lika stor som ett normalstort objektiv och kostar 2000 kr...

Med ett zoomobjektiv på är det ju knappast kompakta längre, även om huset är litet. Dessutom saknar de optisk sökare och ser ut som tvålkoppar.

Det är väl de enda spegellösa systemkamerorna som har APS-C-sensor?
 
Med tex Fujin och Leican som nämndes är man fast med ett objektiv, med Panasonic eller Sony finns det alternativ.
Jag har tex en GH1 och en GF1.
Ofta väljer jag GF1 och 20 mm 1,7 (motsvara 40 på fullformat) för gatufoto och mingelbilder, annars kan jag sätta på ett zoomobjektiv och jag vill ha mer flexibilitet.
Jag hävdar att GF1 + 20 mm ger minst lika bra bilder som motsvarande ”stor” systemkamera.
Till vardags jobbar jag med Canon 5D mk2 +7D + L-gluggar så jag vet vad jag har att jämföra med.
Nu är jag ju så gammal att jag föredrar att titta på fotografier istället för att nagelfara pixlar på dataskärm.
 
Varför låsa fast dig med ett fast objektiv när det finns fullgoda alternativ?
Det finns inte fullgoda alternativ (förutom dslr och de är ju uteslutna). X100 är den enda av de nämnda kamerorna som verkar ha en anständig sökare.

Det skulle vara Sony NEX isåfall eller vad tänker du på då?
Det är väl de enda spegellösa systemkamerorna som har APS-C-sensor?
Nej, Samsung har några modeller också.
 
Det finns inte fullgoda alternativ (förutom dslr och de är ju uteslutna). X100 är den enda av de nämnda kamerorna som verkar ha en anständig sökare.


Nej, Samsung har några modeller också.

Panasonic GH1, GH2, G2 har en alldeles utmärkt sökare och är betydligt mindre än vanliga systemkameror.
I undantagsfall är en vanlig optisk sökare att föredra, men för det mesta är det som att titta in i en tunnel när man är van den elektroniska sökaren som är stor och klar.
 
Jaadu det får man ju välja själv, om man föredrar en mindre sensor och ingen sökare för att få zoom. Jag gör det inte :)

Visst hade det varit trevligt om X100 hade haft zoom och en massa annat, men den är i dagsläget ändå mer intressant för mig.
 
Nex 5 + Zeiss kanske?

Jag känner mig alltid som en "besserwisser" när jag måste påpeka att: i en "digital" kamera är det enda som är digitalt omvandlingen till bild. De viktigaste beståndsdelaran i en kamera: objektiv och sensor är fortfaranda "real life", analoga....

Därför är ett alternativ också: Leica M. tex Kör jag med ibland.

Leica X1 har ett enastående objektiv och en APC-sensor. Jag kan skicka bilder....

Tomas

Ja Tomas, du må tro att jag många gånger funderat på en Leica M men gör allt jag kan för att hålla mig därifrån... Vad tror du (eller någon av er andra för den delen) om en Nex 5 med någon lämplig Zeiss Biogon och/eller Planar med M-fattning (för att komma undan med lite mer pengar än Leicas egna objektiv)? Undrar hur svårt det är att fokusera manuellt på en Nex 5?

/Tommy
 
Senast ändrad:
Har ni jobbat med dessa kameror, eller har ni bara provtittat i affären och läst på nätet?

Jag har inte testat just de här annat än på mässor, men andra med EVF och det är ju helt uppenbart att det enda en EVF duger till i dagens läge är att se vad ungefär bilden kommer att innehålla. Detaljer, färger och ljus går ju totalt förlorat på displayen.

Eller ja, lite överdrivet, men för mig är inte en kamera utan sökare intressant. Då kör jag hellre på med min systemare.
 
Har ni jobbat med dessa kameror, eller har ni bara provtittat i affären och läst på nätet?
Jag har "jobbat" mycket med en kamera med EVF och sett tillräckligt av GH2 för att inse att den har en EVF som är något bättre än den på Minolta A2 -- men den är fortfarande långtifrån bra. Det är fortfarande milsvid skillnad mot en hyfsad OVF (vilket jag hoppas att Fuji X100 har).
 
ANNONS