Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kan berätta om Canon 7D, positivt & negativt....

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl 7D som kräver mer av objektiven? Men det ju klart, man behöver fullformatkompatibla objektiv så alla objektiv med beteckningen EF-S (Canon), DC (Sigma), Di-II (Tamron) eller DX (Nikon, Tokina) i namnet faller ju bort.

Om trådskaparen vill ha riktigt bra högisoegenskaper är 5Dmk2 klart att rekommendera, och ligger ganska lågt i pris just nu. Men 7D kan nog vara fullt tillräcklig den med, och ett klart billigare alternativ speciellt om man samlat på sig objektiv som endast funkar på aps-c.

Annars så är en bra blixt troligtvis det bästa sättet att slippa använda jättehöga isotal om man är inomhus, och småbarn som springer runt är nog att räkna som "action". Så det talar igen för en 7D.

Jag har nu en 400D, med ett värdelöst ISO, annars gillar jag min kamera jättemycket. Jag skulle säkert kunna ha bättre objektiv, har ett Canon 18-55mm + Tamron 70-300mm
Funderar på att skaffa 50/1.8 II, som jag förstår skulle alla dessa passa på både 7D och 5D, om jag nu fatta rätt?

Jag tror det är en bit av pusslet som fortfarande saknas för att du ska få rätt råd , Emma. Därför en rak fråga:

Förutom kamerahuset, hur mycket pengar hade du tänkt att lägga på objektiv att använda till det?

Väldigt bra fråga, jag vet inte om jag KAN svara på den.....
Men självklart vill jag inte först köpa ett kamerahus för att sedan på en gång innan jag kan börja använda det behöva köpa till objektiv för 10.000:-
Har så svår att få ett samband vad jag behöver för objektiv till en 5D resp 7D för att det ska bli bra objektiv till porträtt och landskapsbilder.
Det finns ju hutlöst många olika att välja på, vilka är bra? Jättesvårt att veta

Jag har nu en 400D, med ett värdelöst ISO, annars gillar jag min kamera jättemycket.

Detta talar verkligen inte för en 7D, utan snarare ett modernare hus ur xxxD-serien. 550D kanske?

Jag skulle säkert kunna ha bättre objektiv, har ett Canon 18-55mm + Tamron 70-300mm
Funderar på att skaffa 50/1.8 II, som jag förstår skulle alla dessa passa på både 7D och 5D, om jag nu fatta rätt?

Och detta talar för att det kanske är på lite mer spännande objektiv du borde satsa?

(För att svara på din fråga: 18-55 passar ej på 5D, 50 och 70-300 gör det.)

Edit: En sak till jag kom att tänka på. Du säger att du gillar din 400D jättemycket. Har du känt på 7D/5D i verkligheten? De är rejält mycket större/tyngre än den du har idag.

Detta talar verkligen inte för en 7D, utan snarare ett modernare hus ur xxxD-serien. 550D kanske?

Och detta talar för att det kanske är på lite mer spännande objektiv du borde satsa?

(För att svara på din fråga: 18-55 passar ej på 5D, 50 och 70-300 gör det.)

Men passar alla på 7D?
Tack så jättemycket för dina svar

Jag har nu en 400D, med ett värdelöst ISO, annars gillar jag min kamera jättemycket. Jag skulle säkert kunna ha bättre objektiv, har ett Canon 18-55mm + Tamron 70-300mm

18-55:an är en DX-glugg (EF-S)...dvs tecknar inte ut fulla bildcirkeln på en 5D. Den är också en EF-S glugg vilket innebär att bakre linselementet sticker så långt in att det tar i spegeln på ett fullformatshus som 5D! Om du nu skall satsa på fullformat...kommer du att behöva köpa en hel del nya gluggar...kanske då också värt att fundera på systembyte. Nikon D700:a har rasat i pris på sistone. Då får du finfina lågljusegenskaper (likvärdigt elle aningen bättre än med 5D Mk II), bättre AF än 5D, bättre serietagningskapacitet än 5D (speciellt med batterigrepp monterat => 8 BPS), dock sämre upplösning än 5D. D700 har en inbyggd blixt som kan användas för upplättning utomhus men vad viktigare är...användas för att fjärrstyra externa blixtar! OBS! För behov som du specificerat dock...D700 kan INTE filma (köp en videokamera för detta behov!!! ;)

Vill du fortsätta med Canon tror jag en 7D passar dig bättre än en 5D (inbyggd blixt, högisoegenskaper nästan i klass med 5D Mk II och Nikon D700, lättare att komma åt filmningsfunktion än på 5D, mkt bra AF, mkt bra serietagningskapacitet, dina befintliga objektiv passar).

Nu fick du mer att fundera på, va ;)

Senast ändrad:
Jag vill absolut inte låta negativ eller kaxig eller något liknande
Men du verkar faktiskt ha noll koll på systemkameror hur dom funkar och vad som behövs.

Te.x på 7D finns en MASSA olika inställningar mm för den erfarne fotografen som jag inte ens tror att du kommer förösöka ge dig in på....

Jag tror att du måste läsa på ganska mycket innan du köper en kamera i semipro klassen för att kunna få ut något av den i huvertaget.

Om man vill ha en FF kamera borde man i mitt tycke åtminstånde veta vilka objektiv som passar till den? Om man inte helt enkelt är väldigt rik och kan slänga pengar omkring sig

Detta är bara en åsikt, så ni behöver inte skriva att jag är en klagande deprimerad person :)

Senast ändrad:
Man måste inte kunna allt för att ha en kamera som kan mer än vad man nyttjar den. Det är ju roligt med nya prylar.
Har du råd så köp en 7D! Har du ännu mer pengar så köp en 5D + blixt. Båda kameror lär du bli lycklig med.
5D som jag skrev är objektivhungrigare. Dels för att alla objektiven inte passar samt att den nyttjar med av objektivets fulla glas och det är mot kanterna som defekten börjar synas. 7D och alla crop-kameroro nyttjar bara en del och då blir dess kanter mer skarpa än om den hade suttit på en FF. En FF som 5D är både mindre pixeltät och större sensor samt fler MPx och därmed kommer objektivets brister synas mer.

Men detta är ju ren specifiktation och detaljstudie.
som de andra påpekat så kanske 7D eller 5D är FÖR avancerad. Har du tittat på 60D som alternativ? Mkt billigare med och ändå mer avancerad och klarar mörkerfotografering bättre och all annan sport, natur etc.

/Stefan

Man måste inte kunna allt för att ha en kamera som kan mer än vad man nyttjar den. Det är ju roligt med nya prylar.

Där håller jag verkligen med
Men personen i fråga verkar "ursäkta" inte kunna något alls...
Iaf inte kamera specifikationer mm
För mig känns det lite som att om man inte vet hur en kamera fungerar..
Hur skall man då kunna ta kort man blir nöjd med då?
Vist, ingen kan allt från början, Men ingen bygger ett hus utan att först lära sig hur man gör :)
Hoppas du ser min poäng

Men hon verkar ta fina bilder...det lilla jag sett! Turligen nog är fotografi inte enbart tekniknörderi. Det är ganska nedlåtande att utgå från att Emma inte skulle kunna lära sig utnyttja en 7D tämligen fort...känner du henne...!?

Men du är ju ganska ung...så det är väl förståeligt med en lite snäv människosyn...;)

18-55:an är en DX-glugg (EF-S)...dvs tecknar inte ut fulla bildcirkeln på en 5D. Den är också en EF-S glugg vilket innebär att bakre linselementet sticker så långt in att det tar i spegeln på ett fullformatshus som 5D! Om du nu skall satsa på fullformat...kommer du att behöva köpa en hel del nya gluggar...kanske då också värt att fundera på systembyte. Nikon D700:a har rasat i pris på sistone. Då får du finfina lågljusegenskaper (likvärdigt elle aningen bättre än med 5D Mk II), bättre AF än 5D, bättre serietagningskapacitet än 5D (speciellt med batterigrepp monterat => 8 BPS), dock sämre upplösning än 5D. D700 har en inbyggd blixt som kan användas för upplättning utomhus men vad viktigare är...användas för att fjärrstyra externa blixtar! OBS! För behov som du specificerat dock...D700 kan INTE filma (köp en videokamera för detta behov!!! ;)

Vill du fortsätta med Canon tror jag en 7D passar dig bättre än en 5D (inbyggd blixt, högisoegenskaper nästan i klass med 5D Mk II och Nikon D700, lättare att komma åt filmningsfunktion än på 5D, mkt bra AF, mkt bra serietagningskapacitet, dina befintliga objektiv passar).

Nu fick du mer att fundera på, va ;)

Jag har massor att fundera på, valet är ju inte särskilt ofta enkelt.....

Det är ganska nedlåtande att utgå från att Emma inte skulle kunna lära sig utnyttja en 7D tämligen fort

Jo det är sant, jag ska nog sluta vara en bitterfi**a hehe
Inget det jag sagt är menat illa, det har bara varit mina åsikter
Hon kanske lär sig den utan till på 1 vecka med handboken !!
Vad vet jag?

Som många gånger tidigare i tråden sagt
Köp en 7D du kommer inte att bli besviken !!

Där håller jag verkligen med
För mig känns det lite som att om man inte vet hur en kamera fungerar..
Hur skall man då kunna ta kort man blir nöjd med då?
Vist, ingen kan allt från början, Men ingen bygger ett hus utan att först lära sig hur man gör :)
Hoppas du ser min poäng

När jag köpte min nuvarande kamera kunde jag inte ett skit om den, men nu kan jag den utan och innan, övning ger färdighet. Och det är ganska svårt att öva om man inte köper dem. Det finns inte så många som frivilligt lånar ut sina dyraste ägodelar så man får prova på ett tag heller. Vilket hade varit väldigt bra om det fungerat på det viset. Så jag tror bestämt att man lär sig, bara man har de rätta intresset.....

När jag köpte min nuvarande kamera kunde jag inte ett skit om den, men nu kan jag den utan och innan, övning ger färdighet. Och det är ganska svårt att öva om man inte köper dem. Det finns inte så många som frivilligt lånar ut sina dyraste ägodelar så man får prova på ett tag heller. Vilket hade varit väldigt bra om det fungerat på det viset. Så jag tror bestämt att man lär sig, bara man har de rätta intresset.....

Bästa attityden man kan ha!

/Stefan

Så jag tror bestämt att man lär sig, bara man har de rätta intresset.....

Jo, vist är det så
MIna djupaste ursäkter om du på något sätt har tagit illa upp

Som du märker är det många som pratar gott om 7D och jag skulle nog också säga att du ska köpa den !! en 5D är völdigt dyr, och man ska vara ganska petig om man vill ha ut det där extra brus egenskaperna på en 7D är mycket bra

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos7d/page31.asp

Där har du en massa testkort där det finns med EXIF "info om bländare bränvidd ISO tal mm" för varje bild till just 7D Där kan du se om det lever upp till dina krav !!

Absolut, Emma. Precis så är det! Man drivs ju till att utforska funktionerna när man behöver dem för att utvecklas framåt. Om man går in på Canons hemsida och jämför 550D mot 7D så är de stora skillnaderna (med specifikationer för 7D):

- Dubbel bildprocessor för ökad snabbhet (stället för en)
- Mer avancerat och snabbt AF-funktion för actionfoto
- Microjustering för autofokus per objektiv
- Sökarprisma istället för spegel
- Egna inställningslägen på "ratten" (C-lägen)
- Bildserier på 8b/s istället för runt 4 b/s
- Möjlighet att skapa en "egen meny" med de vanligaste inställningarna
- Integrerad styrning av trådlöst blixt

Hoppas jag inte missat nåt stort. Sen finns det naturligtvis lite andra småsaker som skiljer, och ett par områden där 550D faktiskt har bättre specifikationer. Den stora prisskillnaden mellan modellerna kommer såklart ur snabbheten och AF-systemet. 7D är även större, tyngre och byggd i magnesium,

Frågan är: är detta funktioner/kvalitéer som du tror att du verkligen kommer utnyttja och förkovra dig i (AF-systemet kan til exempel ställas in på en mängd olika sätt genom avancerade inställningsmöjligheter)? Prisskillnaden verkar ligga runt 7 000 spänn, så det är väl väl värt att fundera på.

Fredrik

Ps. Gå gärna in på Canons hemsida och använd "jämför" så får du en liten överblick.

Nu har jag bara skummat tråden men jag tycker inte att 7D är rätt kamera för dig. Jag tillhör de som råder dig till en 60d eller möjligen 550D. Visst är det kul med ett hus att växa i men precis som redan nämnts så hänger väldigt mycket på optiken, fotografens kunnande vid exponering och efterarbetet.

Jag har bl.a. en 5D Mark II. Den väger knappt 2 300g med 24-70 (lite av "normaloptik") samt batterigrepp. En ganska stadig klump att släpa runt på. Jag har dessutom en 550D och en 1000D. Sätter jag på L-optiken på dessa husen, så blir bilderna bra. Inte ända fram till 5:ans bilder men 550 med rätt optik - då är det svårt att se skillnad på normala motiv utan alltför kraftig beskärning.

Vad jag vill ha sagt är, att jag tror du kommer att bli väl så lycklig med en 550D alt 60D och vass optik. Det där lilla extra som 7.an och 5:an kommer att tillföra i besvärliga ljussituationer, är det värt pengarna? Optik överlever husen. Byt till ett "lagomt" hus och för resterande av pengarna, köp bra optik och dina bilder kommer tekniskt att få ett lyft.

ANNONS
Götaplatsens Foto