Annons

Ny kamera utan garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

Samax

Avslutat medlemskap
Har fått erbjudandet att köpa en Canon eos 550d på blocket för 5000. Tjejen begärde 5500kr men då hon skrev via mail när jag efterfrågat kvitto till garantin, att hon inte hade något kvitto på den eftersom hon fått den i gåva och den hon fått den av har slarvat bort det..
Vad säger ni? Ska man slå till? Igentligen var hennes pris inte prutbart från 5500kr men jag fick ner det till 5000kr.
Om något motförmodan skulle gå sönder, är det dyrt att reparera kamera? Har haft tur med min gamla 450d, funkat klockrent i flera år....
Hmmm slå till eller inte??
 

PMD

Aktiv medlem
Du får en ny, med garanti, för strax under 5700 kr, så det där låter inte som en jättebra affär.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att så många tror att bara för att prylen säljs begagnad så är det automatiskt billigare än nytt eller "ett jättebra pris"

Oftast så försöker säljare av begagnade elektronikprylar/kameror ta ut nästintill nypris för sina kameror, vilket är oförskämt eftersom värdet sjunker med 20% direkt när de tar upp den ur kartongen + ytterligare 50% efter ett år.

Rekommenderar dig att köpa en ny istället för runt 5700 precis som Per:

http://www.fotokungen.com/canon-eos-550d-kamerahus-delad-kartong-p-5075.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

http://www.fotokungen.com/canon-eos-550d-kamerahus-delad-kartong-p-5075.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 

Samax

Avslutat medlemskap
förstår

era resonemang fullt ut, precis så har jag tänkt. Men saken är den att jag har nyss sålt min 450d och har endast 5000kr att få loss till den nya kameran. Saken var den att jag skulle egenligen köpa en 500d för 4900kr, men när jag kom till Netonnet och Elgiganten så hade de plötsligt höjt priset. Den kostar 4990kr på Cyberphoto, men frågan är om man vågar köpa kameran på en icke fysisk butik, kan väl vara rätt struligt om det skulle hända något med kameran...?
Därför satte jag mig och kikade vad som fanns och såg att jag kan få en modell bättre kamera (550d) än vad jag tänkt från början och till samma peng...
Men visst jag kan ju alltid lägga ett skambud, men problemet är att jag måste ha kamera rätt snabbt nu...=S
 

drejjan

Aktiv medlem
Du skall absolut inte oroa dig över att köpa från Cyberphoto, men känner du dig inte bekväm vid att beställa på nätet så gör då ej det, även om jag nästan kan gå i god för att inget händer (iaf från Cyberphoto). Jag tycker du ska försöka skrapa fram 700 kr till, med andra ord tycker jag inte att du ska handla från blocket. Går du i skolan? En vecka till studiebidrag. Annars, sälj en cykel eller något du har liggandes så har du snart pengarna!
 

PMD

Aktiv medlem
Cyberphoto är pålitliga. Jag har handlat flera gånger av dem utan problem, och om man frågar här i forumet så kommer man att få till allra största delen positiva svar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den kostar 4990kr på Cyberphoto, men frågan är om man vågar köpa kameran på en icke fysisk butik, kan väl vara rätt struligt om det skulle hända något med kameran...?
Du tycker det känns osäkert att handla av Cyberphoto men har inga problem med att köpa av nån du hittat på Blocket som har "slarvat bort" kvittot...?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Varning.

Du bör inte köpa en nästan ny kamera på blocket om du inte får originalkvittot.
Dels för garantin, dels för att den faktiskt kan vara stulen.

Konsumentlagen gäller i 3 år, så kvittot är faktisk en värdehandling.
Så även om man köper en kamera som är äldre än ett år så bör kvittot finnas med.

Sen, i detta fall är inte priset lockande heller. Så du bör avstå från affären och handla nytt från ett företag. Eller invänta en ny chans på blocket - då med kvitto.

MVH J O
 

Samax

Avslutat medlemskap
Mmm

Ni har så rätt så. Jag köper en 500d från cybersite och skulle det vara så att jag inte blir nöjd med filmningen på den kameran så kan jag säkert sälja den och köpa en 550 när det ekonomiska läget är bättre. Nej inte student. Mammaledig...
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Köp inte något utan kvitto ! Cyberphoto är ju en riktig fotoaffär och en av sveriges största! Förstår inte heller hur du kan vara beredd att handla på Blocket och dessutom till för högt pris jämfört med en ny utan kvitto ! Bara det att kvitto saknas gör det hela tvivelaktigt ! Är det öga mot öga eller ska du skicka iväg pengarna,kanske rakt ut i luften ? MVH.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Konsumentlagen gäller i 3 år, så kvittot är faktisk en värdehandling.
Så även om man köper en kamera som är äldre än ett år så bör kvittot finnas med.
Konsumentköplagen reglerar förhållandet mellan butiken och den som köpte av butiken. Den omfattar alltså inte den som köper i andra hand.
 

Samax

Avslutat medlemskap
nej

det skulle vara öga mot öga, men jag blev osäker, just därför ville jag checka lite med er =)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Cyberphoto är nog den webbutik jag litar mest på av alla. Otroligt trevlig och hjälpsam kundtjänst. Cyberphoto är skitbra helt enkelt. Litar mer på dom än på en lögnare till säljare på Mediamarkt eller nån annan fysisk butik.
 

Samax

Avslutat medlemskap
suck

Men va fan nu har även cybersite höjt priset igen... grrrrr.... då är det pc city, Rajala pro shop och pixmania som har det lägre priset... erfarenhet av dem någon??
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men va fan nu har även cybersite höjt priset igen... grrrrr.... då är det pc city, Rajala pro shop och pixmania som har det lägre priset... erfarenhet av dem någon??
Rajala är en utmärkt firma som bl a har en trevlig butik i Stockholm. Pc city är en postorderfirma som ägs av Elgiganten. Jag har erfarenhet av båda och servicen har varit utmärkt.

Du kanske kan ha någon glädje av det här inlägget också.
 

Samax

Avslutat medlemskap
Rajala är en utmärkt firma som bl a har en trevlig butik i Stockholm. Pc city är en postorderfirma som ägs av Elgiganten. Jag har erfarenhet av båda och servicen har varit utmärkt.
hmm då kör jag nog på rajala då de också har en butik i malmö och eftersom jag bor i skåne känns det tryggare..
 

gunnargren

Aktiv medlem
Konsumentköplagen reglerar förhållandet mellan butiken och den som köpte av butiken. Den omfattar alltså inte den som köper i andra hand.
Fast det där är upp till varje butik, vet att med bla Cyberphoto får man utnyttja garanti som andra person. Taskig svenska men ni förstår vad jag menar ;-)
 

Monty

Aktiv medlem
Ni har så rätt så. Jag köper en 500d från cybersite och skulle det vara så att jag inte blir nöjd med filmningen på den kameran så kan jag säkert sälja den och köpa en 550 när det ekonomiska läget är bättre. Nej inte student. Mammaledig...
Skall du filma så hoppa över 500D och gå direkt på 550D eller bättre.
 
ANNONS