Annons

Går inte ladda upp bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag försöker ladda upp konsertbilder till magasinet med deadline 18 april, inget klockslag finns angivet så jag förutsattse 23.59. Nu står jag att det är för sent? Är det någon bugg eller är det jag som gör fel?
 

Tell

Aktiv medlem
Även jag noterade precis det när jag tänkte tanka upp. Skriver man den 18e så är det till och MED den 18e. Märkligt också att ni tydligen har gjort samma fel tidigare...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu stod det iofs "deadline 18:e april", och då menade vi då att stoppet infaller när det blir 18:e april. Säger man "deadline kl 17" så menar man ju faktiskt "senast 17.00", inte fram till 17.59.

Men, man skall ju inte behöva tolka och fundera på vad vi menar - det vart tyvärr otydligt där på uppladdningssidan, där deadline nämndes.

På den svarta "puffraden" vi haft på varje sida och i den stora toppbannern vi kört så stod det iallafall "före 18:e april". Vi får försöka bli ännu tydligare nästa gång.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vi får försöka bli ännu tydligare nästa gång.
Det är ganska uppenbart att ni inte upplevts som tydliga överhuvudtaget.
Jag har inte haft i åtanke att ladda upp nägra bilder, men när jag fluktat förbi har jag tolkat det just som att det skulle vara öppet till utgången av 18:e april. Det kan inte vara meningen att man ska behöva läsa noga och detaljtolka för att förstå vad ni menar. Att skriva 18:e april och mena att poolerna stänger den 17:e är bland det mest förvirrande jag någonsin hört talas om. Ni bör inte bli tydligare utan införa tydlighet i sin helhet, eftersom den förefaller vara frånvarande. ;)


Edit:

Säger man "deadline kl 17" så menar man ju faktiskt "senast 17.00", inte fram till 17.59.
Nja, det ni gjort är snarare att säga kl 17 och sedan mena 16:00. Utan att ha något slags statistiskt underlag så tror jag att ni är tämligen ensamma om tolkningen av er egen kommunikation.
 
Senast ändrad:

Forslund

Aktiv medlem
Ja något mer förvirrande får man leta efter. Ingen annanstans än fotosidan har man detta resonemang..

Speciellt när man för några veckor sedan tykte att vi läsare hade rätt och gav oss en dag till på oss att lägga in bilder. Sen gör ni samma sak igen??? Och nu ändrar ni er inte? Varför är ni inte konsekventa?
 

iSolen.se

Guest
FS: Ni kanske kan formulera er på vedertaget sätt, dvs på formen "sista anmälningsdag till högskoleprovet 17 april" så slipper ni dessa återkommande diskussionerna med besvikna.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Nu stod det iofs "deadline 18:e april", och då menade vi då att stoppet infaller när det blir 18:e april. Säger man "deadline kl 17" så menar man ju faktiskt "senast 17.00", inte fram till 17.59.
Med samma resonemang för deadline kl 17 som ni har för deadline den 18:e april så borde ni kräva att allt material är inlämnat senast kl 16.00 eftersom då börjar den 17:e timmen det dygnet. Med deadline kl 17 så är ju deadline i slutet av den 17 timmen (det har gått 17 timmar på det aktuella dygnet) och inte i början av den 17 timmen. Detta innebär ju att om man ska vara konsekvent så med deadline den 18:e så avser man slutet och inte början av av det 18:e dygnet den aktuella månaden.

[Edit]
En aktuell jämförelse: Deadline för årets självdeklarationen är den 2 maj, ska den då vara inne före midnatt den 1:a eller 2:a maj?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi skrev "Ladda upp innan 18 maj", det kan ju bara betyda fram till 23:59 den 17:e. Dvs säger jag "kom innan 18:00" så betyder det "kom innan 17:59", och inte "kom innan 16:59". Jag tycker inte att det är särskilt svårtolkat om man läser, men när man ser 18:e så luras man lätt att tro att även den 18:e gäller.

Staten skriver.

Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj 2011

Vi kan använda den formuleringen framöver.
 

iSolen.se

Guest
Vi skrev "Ladda upp innan 18 maj", det kan ju bara betyda fram till 23:59 den 17:e. Dvs säger jag "kom innan 18:00" så betyder det "kom innan 17:59", och inte "kom innan 16:59". Jag tycker inte att det är särskilt svårtolkat om man läser, men när man ser 18:e så luras man lätt att tro att även den 18:e gäller.

Staten skriver.

Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj 2011

Vi kan använda den formuleringen framöver.
Det är inte svårtolkat men folk är inte vana vid "före" på datum, bara klockslag. Därför ser de, och kommer ihåg 18. Inte konstigt alls.

Edit: Tiden 18 tolkar de flesta som kl 18.00, men datumet 18 betyder hela dagen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har olika texter på banner, infobar och på texten till poolen. Inte bra. Framöver kör vi formuleringen som Staten kör. Skall se om vi kan öppna poolerna igen under dagen så ni som missat kan ladda upp.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är inte svårtolkat men folk är inte vana vid "före" på datum, bara klockslag. Därför ser de, och kommer ihåg 18. Inte konstigt alls.
Jo men det är ju en annan femma hur man tolkar, och jag skriver ju också det. Men det är ju faktiskt inte det som står om man nu skall vara petig.

För övrigt så är väl "bäst före" ett vanligt förekommande begrepp så jag håller inte med om det är ovanligt.

Men jag skriver att vi framöver kommer använda statens formulering.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Vi skrev "Ladda upp innan 18 maj", det kan ju bara betyda fram till 23:59 den 17:e. Dvs säger jag "kom innan 18:00" så betyder det "kom innan 17:59", och inte "kom innan 16:59". Jag tycker inte att det är särskilt svårtolkat om man läser, men när man ser 18:e så luras man lätt att tro att även den 18:e gäller.

Staten skriver.

Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj 2011

Vi kan använda den formuleringen framöver.
Ok, om ni skrev "Ladda upp innan 18 maj" så är det ju klart att inlämnandet ska ske senast den 17, har inga invändningar mot det.

Vad jag menade i mitt innlägg var just tolkandet och användandet av deadline den 18:e och deadline kl 17. Jag tror nog att de flesta tolkar "deadline den 18:e" som samma sak som "senast den 18:e" precis som de tolkar "deadline kl 17" som "senast kl 17".

Å andra sidan om ni verkligen skrev "Ladda upp innan 18 maj" så har ju folk fortfarande nästan en månad på sig att ladda upp filer.
 

iSolen.se

Guest
...

För övrigt så är väl "bäst före" ett vanligt förekommande begrepp så jag håller inte med om det är ovanligt.
En sista kommentar sen lovar jag vara tyst:

"Bäst före" är inget bra exempel eftersom de valt den formulerningen medvetet för att det ska vara luddigt, så att konsumenter inte tror varor blir dåliga exakt vid ett visst datum.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Är det ok om jag ignorerar det sista tramsiga stycket?
Helt OK, det var inget illa menat med det.

En liten notering till mina inlägg är att jag inte har sett vad ni skrivit angående reglerna för uppladdning utan bara läst konversationen i tråden och där trådskaparen ursprungligen skrev "deadline" och det var er tolkning på detta jag reagerade på.
 
ANNONS