Annons

Sälja via bildbanker på nätet - tips och hinder?

Produkter
(logga in för att koppla)

RagingRonin

Medlem
Tjena. Är en amatörfotograf som fotar till och från och länge funderat på att pröva att ta kontakt och lägga upp bilder på/via en bildbank på nätet. Tänkte helt enkelt fråga om tips, tricks och eventuella hinder ni stött på? Det jag läst mig till är mitt största problem, och det är bearbetning. Jag är tyvärr kass på det tekniska. Men jag kan förstås försöka lära mig. :eek:) Är en känslofotograf som har lättare att hitta intressanta motiv och vinklar, men är verkligen helt usel på det tekniska. Jobbar dock på en tidning (inte som fotograf) och har många layoutare i min närhet som säkert kan ge mig lite tips.

Vilka sajter är bäst, vilka ska man undvika och vilka passar en sådan som jag, d.v.s. en sajt med låga inträdeskrav? Tacksam för tankar!
 
Tack för tipsen Göran. Typiska stockbilder, är det bilder på sammanträden, män på börsen, två leende kvinnor som fikar, fina naturvyer och sånt, en underarm med skjorta och armbandsur, eller vad? (Arrangerade bilder som ofta är svåra att fixa själv?)
 
Tack för tipsen Göran. Typiska stockbilder, är det bilder på sammanträden, män på börsen, två leende kvinnor som fikar, fina naturvyer och sånt, en underarm med skjorta och armbandsur, eller vad? (Arrangerade bilder som ofta är svåra att fixa själv?)

Typ så, men ofta fantastiskt bra bilder trots de stereotypa motiven.

http://www.istockphoto.com/

http://www.fotolia.com/

Det krävs nog engagemang, talang och mycket tid för att lyckas.
 
Rent praktiskt, om man blir refuserad, blir man det direkt när man skapar ett konto och lägger upp/försöker lägga upp bilder, eller hur funkar den biten? Så man inte lägger ner massa jobb på att fixa fram saker man tycker är bra, bara för att bli portad direkt i dörren. Jag kanske ska göra så att jag skapar en profil här eller på Flickr och får lite kommentarer på bilderna först. Det är ju bra oavsett, för konstruktiv kritik.
 
Rent praktiskt, om man blir refuserad, blir man det direkt när man skapar ett konto och lägger upp/försöker lägga upp bilder, eller hur funkar den biten? Så man inte lägger ner massa jobb på att fixa fram saker man tycker är bra, bara för att bli portad direkt i dörren. Jag kanske ska göra så att jag skapar en profil här eller på Flickr och får lite kommentarer på bilderna först. Det är ju bra oavsett, för konstruktiv kritik.

Det är olika, Istock kräver tex tre godkända bilder plus ett prov med kanske 20 frågor (jag har testat tre ggr men blivit nekad, kanske jag provar igen när jag tycker mina bilder har förbättrats)

Andra tex scanstock har inga speciella krav mer än att man registrerar ett konto, men förbehåller sig givetvis rätten att neka bilder.
 
Lägg bara ut bilder som är klara;) för den som tittar första gången döm er dig på typ 5 Sek genom att skanna över bilderna med blicken och inte hitta nån intressant å lämna sida. Så det är super viktigt-;)
 
BroderIsak: tack för tipset. Det är säkert sant, i det flödet som finns lär folk gallra ganska snabbt. Samtidigt, vad gäller mig själv, så får jag hellre kommentarer på mina bilder här och på Flickr nu, eftersom det lär dröja ett tag innan jag börjar bildbehandla. Däremot ska jag tänka på att inte kontakta någon bildbank innan mina bilder är genomgångna. Har flera kompisar som både är fotointresserade och jobbar med layout, så jag borde kunna snappa upp grunderna ganska snabbt. Sedan finns ju Youtube också. :eek:)

PierreS: okej. Intressant. Tyvärr verkar sidan ligga nere idag. Prövade en undersida på sajten från Google också, men nope.

gunnarGren och yaitza: tack för alla tips. :eek:)
 
Tjena. Är en amatörfotograf som fotar till och från och länge funderat på att pröva att ta kontakt och lägga upp bilder på/via en bildbank på nätet. Tänkte helt enkelt fråga om tips, tricks och eventuella hinder ni stött på? Det jag läst mig till är mitt största problem, och det är bearbetning. Jag är tyvärr kass på det tekniska. Men jag kan förstås försöka lära mig. :eek:) Är en känslofotograf som har lättare att hitta intressanta motiv och vinklar, men är verkligen helt usel på det tekniska. Jobbar dock på en tidning (inte som fotograf) och har många layoutare i min närhet som säkert kan ge mig lite tips.

Vilka sajter är bäst, vilka ska man undvika och vilka passar en sådan som jag, d.v.s. en sajt med låga inträdeskrav? Tacksam för tankar!

Hej jag gjorde en guide här, inte updaterad men det mesta stämmer:

http://dusegard.se
 
Jätteintressant, Ola. Tack. Har sett andra poster av dig och det är uppenbart att du vet vad du pratar om. Det blir kvällsläsning. :eek:)
 
Jag säljer bilder på en stock hemsida. Blir ett par tusen i månaden.
För att det ska vara lönsamt att sälja bilder så bör du ha massor av bilder uppe på hemsidan/hemsidorna så du får bilder sålda varje dag.

Sedan jag började fota för fyra år sedan så har jag dragit in snart 100 000 kr på en sida. Det är hårda kontroller på bilderna som lägga upp innan dom godkänns eller nekas.

Det är väl bara en myt att alla stock bilder handlar om leende damer som fikar eller liknande.
I princip allt säljer. Inte bara fikande personer.
 
Jag säljer bilder på en stock hemsida. Blir ett par tusen i månaden.
För att det ska vara lönsamt att sälja bilder så bör du ha massor av bilder uppe på hemsidan/hemsidorna så du får bilder sålda varje dag.

Sedan jag började fota för fyra år sedan så har jag dragit in snart 100 000 kr på en sida. Det är hårda kontroller på bilderna som lägga upp innan dom godkänns eller nekas.

Det är väl bara en myt att alla stock bilder handlar om leende damer som fikar eller liknande.
I princip allt säljer. Inte bara fikande personer.

Gammal tråd men vad gör det. Tyvärr kan jag inte hålla med om lönsamt...det är få som tjänar så mkt att det kan konkurrera med typ någon annan verksamhet.

Se till att hitta någon gren som du tycker är rolig och kan vara uthållig inom utan att tröttna. Om det så är insektsmacro eller astrofoto.

Alla lätta bilder är tagna och tas om hela tiden så det är bra om det är något ovanligt.
 
Jag säljer bilder på en stock hemsida. Blir ett par tusen i månaden.
För att det ska vara lönsamt att sälja bilder så bör du ha massor av bilder uppe på hemsidan/hemsidorna så du får bilder sålda varje dag.

Sedan jag började fota för fyra år sedan så har jag dragit in snart 100 000 kr på en sida. Det är hårda kontroller på bilderna som lägga upp innan dom godkänns eller nekas.

Det är väl bara en myt att alla stock bilder handlar om leende damer som fikar eller liknande.
I princip allt säljer. Inte bara fikande personer.

Ett par tusen i månade låter ju bra! Du har inte lust att dela med dig en länk till din sida?

Edit: Nevermind, kikade lite på din pres här..
 
Gammal tråd gör absolut ingenting. Bara intressant att diskutera och informera. :) Kul att du får in så pass, och intressant det jag som lekman misstänkt, att även andra bilder än djur/väder/möten/corporate säljer. Förstår att det är viktigt att ha mycket igång, det är ju många små köp. Själv är jag inte på den nivån (och har inte satt mig in i PS och liknande bildbehandling, även om grunderna ju är relativt enkla), men är alltjämt väldigt nyfiken. Bygger dock hus just nu och har en treåring, pendlar Gbg-Sthlm i jobbet och ett barn till på väg, så det får nog vänta ett slag...
 
ANNONS