Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmanipulering - rensa i begreppen

Produkter
(logga in för att koppla)

FiCa1

Aktiv medlem
Med anledning av debatterna kring Terje Hs fusk, behövs det enligt min mening rensas i begreppsfloran. Jag menar att det finns tre överordnade och centrala begrepp att hålla sig till - efterbehandling, retusch och manipulation.

Efterbehandling 1.
En exponerad analog filmruta måste precis som rådata från en digital bildsensor, efterbehandlas innan man kan få fram en bild. I den analoga världen sker denna efterbehandling i två steg: framkallning (negativet skapas) och kopiering (den positiva pappersbilden skapas). Hur slutresultatet blir, beror först på framkallningskemin och sedan på val av papperstyp etc. I den digitala världen motsvaras framkallning och kopiering av kamerainställningarna (om man kör JPEG) och/eller av efterarbete i PS eller liknande. En RAW-fil motsvarar alltså inte ett framkallat filmnegativ, utan en exponerad men ännu inte framkallad filmruta. Oavsett om man fotograferar analogt eller digitalt, så måste det exponerade mediet (filmen resp. sensordata) efterbehandlas. Och resultatet av denna, kan skilja sig åt en hel del beroende på vad fotografen vill förmedla.

Efterbehandling 2. När fotografen väl valt papperstyp (den digitala motsvarigheten är väl framför allt levels och curves) kan hon/han (den analoga) under exponeringen efterbelysa och skugga olika delar av bilden (burn och dodge för den digitala fotografen), beroende på vilket intryck hon/han vill att bilden ska förmedla till betraktaren. Resulttatet av denna process i bildframställningen, kan leda fram till radikalt olika tolkningar av ett och samma negativ (se t.ex. the printer's art i Black + White Photography).

Efterbehandling 1 och 2 är med andra ord nödvändiga och oundvilkliga delar av bildframställningen, och oavsett hur olika fotografer går tillväga vid efterbehandlingen av sin film/RAW-fil, så kan den enas slutresultat aldrig vara mer "sant" eller "äkta" än den andras.

Retusch 1. En analog fotograf kan antingen direkt på negativet eller på papperskopian med tusch fylla i skador på negativet, ta bort damm etc. Den digitala fotografen kan göra motsvarande med hjälp av t.ex. lagningspenseln i PS. Gränsen mellan retusch och manipulation (se nedan) kan vara svår att dra, men jag menar att retusch som reparerar negativskador/damm/döda eller heta pixlar etc. är helt ok. Dammet, reporna etc. är ju inte en del av själva bilden.

Retusch 2- porträttretusch. Fotografen (analog och/eller digital) kan också ta bort oönskade detaljer i en porträttbild - t.ex. rynkor, vårtor, blemmor etc. Här menar jag att mindre detaljer som inte kan anses vara en del av personen, en finne eller ett litet sår, kan retuscheras bort utan att detta ska betraktas som manipulation. Däremot anser jag att rynkorna i ett åldrat ansikte är att betrakta som en del av den avporträtterade personen; att ta bort dessa är alltså att betrakta som manipulation.

Manipulation. När en fotograf lägger till bildelement som inte fanns där vid exponeringstillfället, eller tar bort element som fanns där, så är detta fall av bildmanipulation. Helt ok om fotografen inte gör anspråk på att bilden ska vara "äkta". En reportagebild där en i och för sig helt oväsentlig detalj (kanske en pappersservett på ett bord som stör kompositionen) t.ex. har klonats bort, är alltså manipulerad. Problemet med detta är att i en reportagebild eller en en dokumentärbild, så måste vi, oavsett hur fotografen valt att efterbehandla eller retuschera sin bild, kunna vara överens om att det som syns på bilden faktiskt var där (pappersservetten t.ex.) och att sådant vi vet var där vid exponeringstillfället också finns med på bilden.

Summan av kardemumman: Skilj på efterbehandling, retusch och manipulation. Och om du gör anspråk på att leverera dokumentära och "äkta" fotografier, så får du aldrig manipulera en bild och du ska vara mycket försiktig när du (om du) retuscherar.

/ FiCa1
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Med anledning av debatterna ...

Efterbehandling 1.
...
. En RAW-fil motsvarar alltså inte ett framkallat filmnegativ, utan en exponerad men ännu inte framkallad filmruta.
...
/ FiCa1
Jag håller med dig om det du skriver i sin helhet. Men jag tycker inte att en RAW-fil motsvarar en exponerad filmruta. Ty med RAW-filen kan jag fortfarande välja "filmtyp" i efterhand. RAW-filen motsvarar egentligen precis bara exponeringen - altlså det ljus som skulle ha träffat filmrutan om det satt en filmruta där.

Petter ...
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag håller med dig om det du skriver i sin helhet. Men jag tycker inte att en RAW-fil motsvarar en exponerad filmruta. Ty med RAW-filen kan jag fortfarande välja "filmtyp" i efterhand. RAW-filen motsvarar egentligen precis bara exponeringen - altlså det ljus som skulle ha träffat filmrutan om det satt en filmruta där.

Petter ...
Nja . . .? Men nej . . . eller? Intressant fråga att filosofera över - var finns bilden (om den nu alls finns) innan efterbehandlingen?

Jag tänker så här: Precis som den exponerade filmrutan endast innehåller en potentiell (eller latent) bild som blir reell först när den framkallats och fixerats, så innehåller en RAW-fil också den endast en potentiell (eller latent) bild som blir reell först efter att ha "framkallats" och "fixerats" i ett RAW-konverteringsprogram. Att det digitala "negativet" ger fotografen mycket större möjligheter i efterbehandlingen, innebär ju inte att det inte i ontologisk mening råder en principiell likhet mellan den oframkallade men exponerade filmrutan och RAW-filens icke-konverterade ettor och nollor. I båda fallen blir bilden tillgänglig för vårt synsinne först efter det att den har efterbehandlats.

/ mvh FiCa1
 

flossy666

Aktiv medlem
Att raw-filen inte är en bild är naturligtvis struntprat, vilket alla som är något sånär bevandrade i digitala filformat vet. Att den "konverteras från ettor och nollor" till "en bild" är en makabert korkad uppfattning av verkligheten. Att konvertera en raw-fil till tiff är precis samma sak som att konvertera en tiff-fil till en jpeg. Eller wav till mp3 om du så vill. Skit sak samma vilket program du nu väljer att modifiera filinnehållet i. Hur kan så få "fotografer" vara medvetna om detta fullkomligt basala faktum?
Läste senast i någon tidning jag tror hette Foto att en bild måste konverteras (framkallas) från raw-format till något annat för att överhuvudtaget kunna ses. Vilket skitsnack. Ettor och nollor är lika mycket ettor och nollor i en jpeg som en raw-fil. Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att det är mer komplicerat att visualisera jpeggens ettor och nollor än raw-filens.
 
Senast ändrad:

FiCa1

Aktiv medlem
Att raw-filen inte är en bild är naturligtvis struntprat, vilket alla som är något sånär bevandrade i digitala filformat vet. Att den "konverteras från ettor och nollor" till "en bild" är en makabert korkad uppfattning av verkligheten. Att konvertera en raw-fil till tiff är precis samma sak som att konvertera en tiff-fil till en jpeg. Eller wav till mp3 om du så vill. Skit sak samma vilket program du nu väljer att modifiera filinnehållet i. Hur kan så få "fotografer" vara medvetna om detta fullkomligt basala faktum?
Läste senast i någon tidning jag tror hette Foto att en bild måste konverteras (framkallas) från raw-format till något annat för att överhuvudtaget kunna ses. Vilket skitsnack.
Jag är väl korkad då. Nema problema. Poängen med mitt inlägg var bara 1) att lyfta fram de principiella likheterna mellan analog och digital fotografi, och 2) att begreppsligt skilja på den ofrånkomliga efterbehandlingen, retuschen och manipulationen. Det är alltså strunt samma vilket format, RAW, TIFF eller JPEG som den digitala latenta bilden har sparats i - innan vi kan se bilden, så måste såväl den exponerade filmen som filens ettor och nollor efterbehandlas på något sätt. Och beroende på hur den efterbehandlingen går till (av mänsklig hand eller av ett grafikkort (ja, jag är korkad här också, så om ngn dataexpert vill påpeka att det är ngn annan teknisk detalj inblandad, så ok)) i en dator så blir det synliga resultatet olika (i utskrift eller på skärm). Alltså - den bild som vi fysiskt kan uppfatta, kan bara vara resultatet av en sådan efterbehandlingsprocess - oavsett om den är analog eller digital.

/ mvh, den "korkade" FiCa1
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Att raw-filen inte är en bild är naturligtvis struntprat, vilket alla som är något sånär bevandrade i digitala filformat vet. Att den "konverteras från ettor och nollor" till "en bild" är en makabert korkad uppfattning av verkligheten. Att konvertera en raw-fil till tiff är precis samma sak som att konvertera en tiff-fil till en jpeg. Eller wav till mp3 om du så vill. Skit sak samma vilket program du nu väljer att modifiera filinnehållet i. Hur kan så få "fotografer" vara medvetna om detta fullkomligt basala faktum?
Läste senast i någon tidning jag tror hette Foto att en bild måste konverteras (framkallas) från raw-format till något annat för att överhuvudtaget kunna ses. Vilket skitsnack. Ettor och nollor är lika mycket ettor och nollor i en jpeg som en raw-fil. Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att det är mer komplicerat att visualisera jpeggens ettor och nollor än raw-filens.
Visst har du rätt!
Men om man försöker göra en liknelse mellan analog och digital fotografi så finns det fog för att prata om vad RAW-filen representerar. Jag anser att den representerar exponeringen och ingenting annat. Sedan kan vi ju använda mjukvara för att betrakta de värden som ljuset i exponeringen lagrade i varje cell av sensorn.

Petter ...
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag är väl korkad då. Nema problema. Poängen med mitt inlägg var bara 1) att lyfta fram de principiella likheterna mellan analog och digital fotografi, och 2) att begreppsligt skilja på den ofrånkomliga efterbehandlingen, retuschen och manipulationen. Det är alltså strunt samma vilket format, RAW, TIFF eller JPEG som den digitala latenta bilden har sparats i - innan vi kan se bilden, så måste såväl den exponerade filmen som filens ettor och nollor efterbehandlas på något sätt. Och beroende på hur den efterbehandlingen går till (av mänsklig hand eller av ett grafikkort (ja, jag är korkad här också, så om ngn dataexpert vill påpeka att det är ngn annan teknisk detalj inblandad, så ok)) i en dator så blir det synliga resultatet olika (i utskrift eller på skärm). Alltså - den bild som vi fysiskt kan uppfatta, kan bara vara resultatet av en sådan efterbehandlingsprocess - oavsett om den är analog eller digital.

/ mvh, den "korkade" FiCa1
Det är bildvisningsprogrammet som modifierar raw-filens eller jpeg-filens ettor och nollor till data mottagliga för en rgb-skärm. Väljer du att skriva ut en raw eller jpeg-fil är det programmet du skriver ut med som konverterar filens innehåll till cmyk, data mottagliga för en skrivare.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det är bildvisningsprogrammet som modifierar raw-filens eller jpeg-filens ettor och nollor till data mottagliga för en rgb-skärm. Väljer du att skriva ut en raw eller jpeg-fil är det programmet du skriver ut med som konverterar filens innehåll till cmyk, data mottagliga för en skrivare.
Exakt! Precis min poäng - den "oframkallade RAW-bilden" - precis som den oframkallade filmrutan - existerar endast latent fram tills dess att den ges manifest form tillgänglig för vårt synsinne, i en efterbehandlingsprocess. Och den processen kan aldrig likställas med manipulation.

/ mvh FiCa1
 

flossy666

Aktiv medlem
Exakt! Precis min poäng - den "oframkallade RAW-bilden" - precis som den oframkallade filmrutan - existerar endast latent fram tills dess att den ges manifest form tillgänglig för vårt synsinne, i en efterbehandlingsprocess. Och den processen kan aldrig likställas med manipulation.

/ mvh FiCa1
Det existerar ingen pricipiell skillnad mellan en raw-fil och t ex en jpeg-fil.
Snälla bidra inte till den redan så spridda missuppfattningen.
Visst finns det mer bildinformation i raw-filen, men det hör inte till saken. Det kan finnas mer information exempelvis tiff-filer också, men det gör dom inte till "oframkallade".
 
Senast ändrad:

FiCa1

Aktiv medlem
Det existerar ingen pricipiell skillnad mellan en raw-fil och t ex en jpeg-fil.
Snälla bidra inte till den redan så spridda missuppfattningen.
Visst finns det mer bildinformation i raw-filen, men det hör inte till saken. Det kan finnas mer information exempelvis tiff-filer också, men det gör dom inte till "negativ".
Nej, där har du helt rätt. Det finns ingen principiell skillnad mellan olika format. Men oavsett det, så menar jag att den obehandlade bildfilen motsvarar den oframkallade filmrutan. Den manifesta bilden är resultatet av efterbehandlingen - och den ger olika resultat beroende på kemikalier, temperatur och tid, eller på hård- och programvara. Det finns alltså ingen absolut sann manifestation av den latenta bilden, så länge vi bara ser till efterbehandlingen. Efter retusch och/eller manipulation är det en annan femma.

/ mvh FiCa1
 

Teodorian

Aktiv medlem
Med anledning av debatterna kring Terje Hs fusk, behövs det enligt min mening rensas i begreppsfloran. Jag menar att det finns tre överordnade och centrala begrepp att hålla sig till - efterbehandling, retusch och manipulation.

Efterbehandling 1.
En exponerad analog filmruta måste precis som rådata från en digital bildsensor, efterbehandlas innan man kan få fram en bild. I den analoga världen sker denna efterbehandling i två steg: framkallning (negativet skapas) och kopiering (den positiva pappersbilden skapas). Hur slutresultatet blir, beror först på framkallningskemin och sedan på val av papperstyp etc. I den digitala världen motsvaras framkallning och kopiering av kamerainställningarna (om man kör JPEG) och/eller av efterarbete i PS eller liknande. En RAW-fil motsvarar alltså inte ett framkallat filmnegativ, utan en exponerad men ännu inte framkallad filmruta. Oavsett om man fotograferar analogt eller digitalt, så måste det exponerade mediet (filmen resp. sensordata) efterbehandlas. Och resultatet av denna, kan skilja sig åt en hel del beroende på vad fotografen vill förmedla.

Efterbehandling 2. När fotografen väl valt papperstyp (den digitala motsvarigheten är väl framför allt levels och curves) kan hon/han (den analoga) under exponeringen efterbelysa och skugga olika delar av bilden (burn och dodge för den digitala fotografen), beroende på vilket intryck hon/han vill att bilden ska förmedla till betraktaren. Resulttatet av denna process i bildframställningen, kan leda fram till radikalt olika tolkningar av ett och samma negativ (se t.ex. the printer's art i Black + White Photography).

Efterbehandling 1 och 2 är med andra ord nödvändiga och oundvilkliga delar av bildframställningen, och oavsett hur olika fotografer går tillväga vid efterbehandlingen av sin film/RAW-fil, så kan den enas slutresultat aldrig vara mer "sant" eller "äkta" än den andras.

Retusch 1. En analog fotograf kan antingen direkt på negativet eller på papperskopian med tusch fylla i skador på negativet, ta bort damm etc. Den digitala fotografen kan göra motsvarande med hjälp av t.ex. lagningspenseln i PS. Gränsen mellan retusch och manipulation (se nedan) kan vara svår att dra, men jag menar att retusch som reparerar negativskador/damm/döda eller heta pixlar etc. är helt ok. Dammet, reporna etc. är ju inte en del av själva bilden.

Retusch 2- porträttretusch. Fotografen (analog och/eller digital) kan också ta bort oönskade detaljer i en porträttbild - t.ex. rynkor, vårtor, blemmor etc. Här menar jag att mindre detaljer som inte kan anses vara en del av personen, en finne eller ett litet sår, kan retuscheras bort utan att detta ska betraktas som manipulation. Däremot anser jag att rynkorna i ett åldrat ansikte är att betrakta som en del av den avporträtterade personen; att ta bort dessa är alltså att betrakta som manipulation.

Manipulation. När en fotograf lägger till bildelement som inte fanns där vid exponeringstillfället, eller tar bort element som fanns där, så är detta fall av bildmanipulation. Helt ok om fotografen inte gör anspråk på att bilden ska vara "äkta". En reportagebild där en i och för sig helt oväsentlig detalj (kanske en pappersservett på ett bord som stör kompositionen) t.ex. har klonats bort, är alltså manipulerad. Problemet med detta är att i en reportagebild eller en en dokumentärbild, så måste vi, oavsett hur fotografen valt att efterbehandla eller retuschera sin bild, kunna vara överens om att det som syns på bilden faktiskt var där (pappersservetten t.ex.) och att sådant vi vet var där vid exponeringstillfället också finns med på bilden.

Summan av kardemumman: Skilj på efterbehandling, retusch och manipulation. Och om du gör anspråk på att leverera dokumentära och "äkta" fotografier, så får du aldrig manipulera en bild och du ska vara mycket försiktig när du (om du) retuscherar.

/ FiCa1
Detta är självklarheter som alla serösa fotografer redan väl känner till.

Manipulation av andra graden ligger i att, som Terje gjort, ge sken av att bilden är autentisk (dvs inga primära objekt i motivet är borttagna eller ditmonterade) fastän den inte är det. Detta förfarande är inte bara vilseledande och bedrägligt utan i princip att betrakta som uppsåtlig förfalskning i syfte att tillskansa sig en personlig vinst. Terje har ju dessutom brutit mot upprättsskyddet i och med att han olovligen använt sig av andras bilder som monterats in i hans egna. Slutligen har han ljugit och förnekat att hans bilder manipulerats.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Detta är självklarheter som alla serösa fotografer redan väl känner till.

Manipulation av andra graden ligger i att, som Terje gjort, ge sken av att bilden är autentisk (dvs inga primära objekt i motivet är borttagna eller ditmonterade) fastän den inte är det. Detta förfarande är inte bara vilseledande och bedrägligt utan i princip att betrakta som uppsåtlig förfalskning i syfte att tillskansa sig en personlig vinst. Terje har ju dessutom brutit mot upprättsskyddet i och med att han olovligen använt sig av andras bilder som monterats in i hans egna. Slutligen har han ljugit och förnekat att hans bilder manipulerats.
När jag läst inläggen i Terje-debatten, så är det för mig klart att vissa debattörer sammanblandar eller likställer efterbehandling och manipulation. Så så självklart självklart verkar det inte vara. Ibland kan det självklara vara nödvändigt att säga. En annan, mer filosofisk aspekt, är frågan om när bilden egentligen finns? Och den frågan tycker jag är intresant, inte minst för att den inte har ngt självklart svar.

/ mvh FiCa1
 

flossy666

Aktiv medlem
Nej, där har du helt rätt. Det finns ingen principiell skillnad mellan olika format. Men oavsett det, så menar jag att den obehandlade bildfilen motsvarar den oframkallade filmrutan. Den manifesta bilden är resultatet av efterbehandlingen - och den ger olika resultat beroende på kemikalier, temperatur och tid, eller på hård- och programvara. Det finns alltså ingen absolut sann manifestation av den latenta bilden, så länge vi bara ser till efterbehandlingen. Efter retusch och/eller manipulation är det en annan femma.

/ mvh FiCa1
Det finns ingen motsvarighet till en oframkallad filmruta i den digitala världen. Alla sådana förklaringar är konstruktioner tillkomna för att gamla analoga fotografer lättare ska kunna relatera till den digitala processen.
All form av manipulation av bitar i en data-fil är därför just det; manipulation. Det går inte att skilja dom olika möjligheterna till manipulation åt på ett tekniskt plan. Att du sparar förändringar till en raw-fil i en extrafil vid sidan av raw-filen hör inte heller till saken. Det är precis samma tekniska typ av manipulation när du drar i spaken för vitbalans i camera raw som det är när du klistrar in en gurka i mormors panna med Gimp. Du förändrar information som senare kan visualiseras för det mänskliga ögat.
En raw-fil är definitivt inte mer "latent" än något annat.
Att Adobe valt att lägga vissa manipulerings-funktioner i ett program som heter camera raw, och andra i ett program som heter photoshop har förbryllat mig länge. Dom skulle precis lika gärna kunna göra photoshop kapabelt att hantera raw-filer likväl som andra format. Den enda gissning jag kan komma med är att dom tror att det underlättar för ovan nämnda gamla analoga fotografer.
 
Senast ändrad:

jelu1661

Aktiv medlem
En annan, mer filosofisk aspekt, är frågan om när bilden egentligen finns? Och den frågan tycker jag är intresant, inte minst för att den inte har ngt självklart svar.

/ mvh FiCa1
Jag håller i stort med dig om din definiton i första inlägget. Men här ovan är du ute och cyklar. Bilden finns, och det här är helt självklart, så fort datan är skapad. Råfiler är alltså bilder, helt utan att man gör något med dem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag håller i stort med dig om din definiton i första inlägget. Men här ovan är du ute och cyklar. Bilden finns, och det här är helt självklart, så fort datan är skapad. Råfiler är alltså bilder, helt utan att man gör något med dem.
Det kan man ju lika gärna hävda att oframkallade (och exponerade) negativ är också. Bevisligen har de nämligen ändrats jämfört med ursprungstillståndet, för annars skulle det inte gå att framkalla...
 

flossy666

Aktiv medlem
Det kan man ju lika gärna hävda att oframkallade (och exponerade) negativ är också. Bevisligen har de nämligen ändrats jämfört med ursprungstillståndet, för annars skulle det inte gå att framkalla...
Skillnaden är att analog framkallning och kopiering är uppdelade i två helt skilda tekniska processer. I den digitala världen kan man inte göra någon sådan separation. Allt efter att bilden är knäppt är samma tekniska typ av digital manipulering. Hårklyverier kan tyckas, men det har alltid förundrat mig hur stor förvirring som råder inom det området. En analog filmruta _måste_ framkallas innan det kan göras en kopia. En raw-fil kan göras en kopia av som den är, orörd. Man kan prova själv. Öppna en raw-fil i FastStone och skriv ut den.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Skillnaden är att analog framkallning och kopiering är uppdelade i två helt skilda tekniska processer. I den digitala världen kan man inte göra någon sådan separation. Allt efter att bilden är knäppt är samma tekniska typ av digital manipulering. Hårklyverier kan tyckas, men det har alltid förundrat mig hur stor förvirring som råder inom det området.
Jag håller inte riktigt med. Det är en del saker du (datorn/kameran) måste göra för att råfilen ska bli presentabel som bild överhuvudtaget. Eller kör du t ex demosaic(ing) på dina jpegfiler?

Edit: Eller skit i jpeg om du ska börja prata in jpegformatets inre ande. ;) Ta en ren bitmapp istället så blir det möjligen mer illustrativt.
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag håller inte riktigt med. Det är en del saker du (datorn/kameran) måste göra för att råfilen ska bli presentabel som bild överhuvudtaget. Eller kör du t ex demosaic(ing) på dina jpegfiler?

Edit: Eller skit i jpeg om du ska börja prata in jpegformatets inre ande. ;) Ta en ren bitmapp istället så blir det möjligen mer illustrativt.
Det är klart jag inte gör, det är ju redan gjort. Att olika format kräver olika avkodningsprocesser för att visas upp är inget konstigt, och strider inte mot något jag sagt. En jpeg avkodas på ett helt annat sätt än en tiff, som i sin tur avkodas på ett helt annat sätt än raw, som i sin tur avkodas på ett helt annat sätt än png. Man kan alltså inte dela upp det i raw-filer på ena sidan och resten av formaten på andra sidan. Alla format kräver sin speciella typ av avkodning för att visualiseras. Alla digitala bildformat är en serie bitar som behöver avkodas för att visas. Att du tar upp en specifik del i avkodningsprocessen för raw förstår jag inte. Det gör inte raw-formatet mer unikt än något annat. Förklara gärna hur du tänker.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Vore det inte enklare om definitionen var.

Gjort något med bilden som inte skedde innan man tog bilden (räknar allt som inte är inställningar man gjorde på kameran innan man tog bilden) - manipulerad bild.

Inte gjort något med bilden efter den tagits- omanipulerad bild.
Alltså typ öppna RAW eller jpg bilden och trycka på print.
Det enda som inte skulle räknas som manipulering är att ändra formatet på bilden (inte beskära alltså, ändra storlek).

En sån syn på det skulle ju vara glasklar för alla, inga gråzoner överhuvudtaget.



/Magnus
 
ANNONS