Annons

Första mäklarjobbet, kritik och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

riddler

Aktiv medlem
de är inga mäklarbilder?

Fortsätter såga era bilder... ;)
Jag tycker att bilderna det länkades till på styleroom lider av ungefär samma problem som de TS tagit, förutom att de är mindre vidvinkliga.
De är mörka, har en massa färgstick och de flesta av dem är sneda och tagna från för hög höjd (bortser från detaljbilderna). En del lampor är utfrätta vilket inte ger något proffsigt intryck. Bilderna redovisar på ett överskådligt vis vilka inredningsdetaljer ni har i hemmet men de ger tyvärr ett alltför murrigt intryck för att det ska kännas lockande och fräscht. Den största bristen är att väggar och tak är alla möjliga färger utom vita. Den enda bild där exponering och färger känns helt rätt är nr 22.
Detaljbilder kan ha en funktion för att ge stämning men för mäklarfoto är det ofta onödigt och om det ska användas tycker jag det räcker med en eller högst två i bildserien (bra att stoppa in när man ska fota en etta med kokvrå för att få upp antalet möjliga bilder).

Säger inte att mina mäklarbilder alltid är helt perfekta, ibland är ljusförhållandena eller vädret ovanligt utmanande eller så medger inte tiden att efterarbetet når riktigt ända fram. Här är några jag tagit senaste tiden:
http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=3U1CHGB30AR5N3F5
http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=3U92M7B2L80VA81U
http://www.maklarcity.se/VillaObjekt.aspx?objekt=154/OBJ19865_1141312154&sid=ygz4d2zhecn4nh45wjqzso55
http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?type=search&pageRefId=37&ObjektID=775277

Tråkigt. Du läste väl inte vad jag skrev. Det ÄR en inredningssida jag länkade till. De är inga mäklarbilder, och de är dessutom tagna mot kvällen. Jag ville visa exempel på att man inte behöver ha alla bilder i vidvinkel fotat från dörringången, utan att det är ok att ta lite stämningsbilder och fota lite detaljer också, på hus, på kanske fina trappor, fönster osv.

Hjälp killen istället med konstruktiv kritik istället för att dissa min lägenhet och vilka färger jag har hemma osv. Tack.
 

lumor_

Aktiv medlem
Tråkigt. Du läste väl inte vad jag skrev. Det ÄR en inredningssida jag länkade till. De är inga mäklarbilder, och de är dessutom tagna mot kvällen. Jag ville visa exempel på att man inte behöver ha alla bilder i vidvinkel fotat från dörringången, utan att det är ok att ta lite stämningsbilder och fota lite detaljer också, på hus, på kanske fina trappor, fönster osv.

Hjälp killen istället med konstruktiv kritik istället för att dissa min lägenhet och vilka färger jag har hemma osv. Tack.
OK, förlåt. Det var inte meningen att dissa din lägenhet. Jag tycker att det är väldigt smakfullt inrett och färgerna ni valt är bra men bilderna presenterar inte det på ett sätt som jag tycker fungerar som mäklarfoto (det som tråden handlar om). Bra att du nämnde att bilderna är tagna under kvällstid, det försvårar balansen mellan det infallande fönsterljuset och ljuset från armaturen. Det är alltså lätt hänt att man får överexponerade armaturer om man fotar vid den tiden. Perfekt att du även visar att det funkar att fota utan vidvinkel!

Nu får du såga mina ur ett inredningsperspektiv om du vill.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Tråkigt. Du läste väl inte vad jag skrev. Det ÄR en inredningssida jag länkade till. De är inga mäklarbilder, och de är dessutom tagna mot kvällen. Jag ville visa exempel på att man inte behöver ha alla bilder i vidvinkel fotat från dörringången, utan att det är ok att ta lite stämningsbilder och fota lite detaljer också, på hus, på kanske fina trappor, fönster osv.

Hjälp killen istället med konstruktiv kritik istället för att dissa min lägenhet och vilka färger jag har hemma osv. Tack.
Tyvärr hjälpte dina bilder föga. Som du helt riktigt är inne på, det är inte mäklarbilder. Få av dina bilderna i ditt exempel skulle användas av mina mäklare om jag presenterade dem. Inte för att de är dåliga utan för att det är fel typ av bilder. Så ur det perspektivet är Pers kritik befogad. Trådskaparen vill ha hjälp att bli bättre på att fota mäklarbilder så det är också ur det perspektivet man måste titta på dina bilder eftersom du ger dem som exempel.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hjälp killen istället med konstruktiv kritik istället för att dissa min lägenhet och vilka färger jag har hemma osv. Tack.
?

Här hade (har?) vi en rak och tydlig diskussion. Du lägger in bilder som du tycker tillför diskussionen något, då får du väl också räkna med att även dessa bilder kommenteras och kritiseras!

Jag uppfattade inte att det var din lägenhet som dissades, snarare att det var kritik på hur den var fotograferad.

Jag tycker det är mycket befriande när någon med kompetens på ett tydligt och klart vis redogör för vad de tycker. Det är alldeles för lite av den varan här.

Mina tankar.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Bra bilder tycker jag. "Ljust och fräscht" går ju alltid hem i mäklarkretsar! :)

Det som jag skulle möjligen kritisera är att de känns lite väl "kliniska" och det känns verkligen att hemmen har stylats.

Jag förstår att ett stylat hem säljer bättre men de bilder jag gillar allra bäst är de där man inte är riktigt säker på om hemmet har stylats eller om det är en ägare med ovanligt god smak och ordning och reda.
 

Splanky

Aktiv medlem
Instämmer med Per, Lasse , Anders, det är ju TS avsikt att få input och kritik på mäklarbilder.
Hård men konkret bedömning, vilket är bra för att fylla syftet.

Per L har gjort en mkt bra redogörelse.
Jag vill bidraga genom att visa några bilder med fokus på stativets höjd.
Här har jag höjt något över köksbänkarna men kör lägre i övriga utrymmen.
Inte perfekt på något vis, men exempel.
Jag använder dessutom ofta en till tre speedlights för upplättning vid behov.

http://www.tomasgillberg.se/exempel_1.html
 

riddler

Aktiv medlem
herregud

?

Här hade (har?) vi en rak och tydlig diskussion. Du lägger in bilder som du tycker tillför diskussionen något, då får du väl också räkna med att även dessa bilder kommenteras och kritiseras!

Jag uppfattade inte att det var din lägenhet som dissades, snarare att det var kritik på hur den var fotograferad.

Jag tycker det är mycket befriande när någon med kompetens på ett tydligt och klart vis redogör för vad de tycker. Det är alldeles för lite av den varan här.

Mina tankar.
Kritiken ska väl riktas till den som frågar efter kritik? Min kritik/råd var riktad till trådstartaren för vad JAG tycker hade passat bra som tillskott i hans fotobilder, alltså stämmningsbilder, och tittar du på hemnet.se så ser du det i nästan varje lägenhetsannons. Nu skrev Per kritik för min lägenhet och att i stort sett alla bilder var dåligt fotograferade, att de var för mörka, att mina färger var dåliga, att det inte fanns vita väggar. Att det var murrigt osv, vet inte vad du kallar det men jag kallar det dissa min lägenhet.

Så frågan är varför du ens kommenterar detta? Bryr mig inte vad du tycker. Vill du hjälpa killen med tips så gör det istället.
 

lumor_

Aktiv medlem
Kritiken ska väl riktas till den som frågar efter kritik? Min kritik/råd var riktad till trådstartaren för vad JAG tycker hade passat bra som tillskott i hans fotobilder, alltså stämmningsbilder, och tittar du på hemnet.se så ser du det i nästan varje lägenhetsannons. Nu skrev Per kritik för min lägenhet och att i stort sett alla bilder var dåligt fotograferade, att de var för mörka, att mina färger var dåliga, att det inte fanns vita väggar. Att det var murrigt osv, vet inte vad du kallar det men jag kallar det dissa min lägenhet.

Så frågan är varför du ens kommenterar detta? Bryr mig inte vad du tycker. Vill du hjälpa killen med tips så gör det istället.
Skilj på kritik av lägenheten och kritik på fotograferingen. Att bilderna är mörka, att färgerna är dåliga i bilderna, att väggarnas färg inte är vit i bilderna och att bilderna ger ett murrigt intryck beror inte på lägenheten, det beror på fotograferingen. Jag tror TS har god hjälp av att se en fin lägenhet fotograferad på ett dåligt sätt. Ännu mer givande blir det om problemen förklaras. Förhoppningsvis får även du en del hjälp att bli en bättre fotograf men det förutsätter att du kan skilja på motiv och bild samt att du förmår se brister i dina bilder. Jag vet att du inte bett om kritik men du kan ju ta vara på tillfället.
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Chilla lite nu.

Vad ni verkar ha kommit fram till ang TS´s annonsbilder är sammanfattningsvis, om jag inte missat ngt. följande:

1. Kameran har för hög position i många av bilderna
2. Färgmättnaden är på tok för hög i många utomhusbilder
3. Inkonsekvent redigering/Efterbearbetning
4. Variera brännvidderna
5. Använd inte kamerans inbyggda blixt
6. Använd stativ

Jag som själv är total novis på denna typ av fotografi tycker att kritiken och råden varit helt fantastiska i den här tråden. Verkligen spot on och otroligt lärorikt att följa. Mer sånt!
 

riddler

Aktiv medlem
jag förstår

Skilj på kritik av lägenheten och kritik på fotograferingen. Att bilderna är mörka, att färgerna är dåliga i bilderna, att väggarnas färg inte är vit i bilderna och att bilderna ger ett murrigt intryck beror inte på lägenheten, det beror på fotograferingen. Jag tror TS har god hjälp av att se en fin lägenhet fotograferad på ett dåligt sätt. Ännu mer givande blir det om problemen förklaras. Förhoppningsvis får även du en del hjälp att bli en bättre fotograf men det förutsätter att du kan skilja på motiv och bild samt att du förmår se brister i dina bilder. Jag vet att du inte bett om kritik men du kan ju ta vara på tillfället.
Jag tar gärna emot kritik då jag är ute efter kritik, min avsikt var aldrig att få mina bilder recenserade då de är tagna på kvällen dessutom, de är inga mäklarbilder och det förstår jag, det är mera inrednignsbilder och ligger på en inredningssite. Ville som sagt bara ge mina tips vad jag personligen tycker är fint och jag tycker det är skönt med färger, och jag tycker det är fint med kvällsbilder också.

Då jag tar "mäklarbilder" och vill ha tips och råd så kommer jag starta en tråd där jag ber om hjälp. Jag ger ingen kritik på de bilder du fotade heller, även om jag tycker det är trist och stendött med allting vitt och helt opersonligt. Det är min åsikt, men TJ har ingen nytta av att jag kritiserar dina bilder för den delen.
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag tar gärna emot kritik då jag är ute efter kritik, min avsikt var aldrig att få mina bilder recenserade då de är tagna på kvällen dessutom, de är inga mäklarbilder och det förstår jag, det är mera inrednignsbilder och ligger på en inredningssite. Ville som sagt bara ge mina tips vad jag personligen tycker är fint och jag tycker det är skönt med färger, och jag tycker det är fint med kvällsbilder också.

Då jag tar "mäklarbilder" och vill ha tips och råd så kommer jag starta en tråd där jag ber om hjälp. Jag ger ingen kritik på de bilder du fotade heller, även om jag tycker det är trist och stendött med allting vitt och helt opersonligt. Det är min åsikt, men TJ har ingen nytta av att jag kritiserar dina bilder för den delen.
Men varför länkar du till dina bilder om nu TS vill ha kritik, tips o råd gällande mäklarbilder?
Mäklarbilder styrs ofta av uppdragsbeskrivningen. Där en stor del vill ha just ljust och rent.

Sen är ju en viktig del just tekniken som används och den är variabel men vissa saker är grundläggande. TS har fått väldigt bra tips och råd av bl.a Per L.

Tycker det är synd att du inte tar kritik lika konstruktivt som TS, -det är väl knappast någon som vill något illa oavsett du inte efterfrågar kritik eller inte. Allting kan alltid bli bättre och att då inte absorbera kunskap från de som generöst delar med sig är ju lite dumt.

Vi kan alla bli bättre på mycket och en lärande process är otroligt rolig.
 

riddler

Aktiv medlem
här är bra mix

hej TS

Här tycker jag är en bra balans mellan vidvinkelbilder och närbilder som jag ville tipsa om men diskussionen vände sig mot mig istället.

http://bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObjectImage2.aspx?filetype=viewall&estate=35224


Det är ok att ta kvällsfoton också i dina mäklarbilder, speciellt om du har en vacker utsikt.

Här tycker jag de gjorde bra med att ha alla dörrar öppna, och ta bild på tex köket och samtidigt på vardagsrummet.

http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=3U9ADA0OMN5SJP2H
 

riddler

Aktiv medlem
men snälla rara

Men varför länkar du till dina bilder om nu TS vill ha kritik, tips o råd gällande mäklarbilder?
Mäklarbilder styrs ofta av uppdragsbeskrivningen. Där en stor del vill ha just ljust och rent.

Sen är ju en viktig del just tekniken som används och den är variabel men vissa saker är grundläggande. TS har fått väldigt bra tips och råd av bl.a Per L.

Tycker det är synd att du inte tar kritik lika konstruktivt som TS, -det är väl knappast någon som vill något illa oavsett du inte efterfrågar kritik eller inte. Allting kan alltid bli bättre och att då inte absorbera kunskap från de som generöst delar med sig är ju lite dumt.

Vi kan alla bli bättre på mycket och en lärande process är otroligt rolig.
Varför skriver ni ens till mig? Jag struntar i vad ni tycker jisses! Jag skriver till trådskaparen och inte till någon annan, vill TS ta till sig det jag skriver så jättebra, jag vill hjälpa till. Men istället för att hjälpa killen så gaddar ni er mot mig istället . Jag vill inte ha era synpunkter. Vill ni hjälpa TS gör det.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Jag ger ingen kritik på de bilder du fotade heller, även om jag tycker det är trist och stendött med allting vitt och helt opersonligt. Det är min åsikt, men TJ har ingen nytta av att jag kritiserar dina bilder för den delen.
Det där inlägget kan väl kallas kritik, inte konstruktivt, men dock kritik
 

AFJ

Aktiv medlem
Varför skriver ni ens till mig? Jag struntar i vad ni tycker jisses! Jag skriver till trådskaparen och inte till någon annan, vill TS ta till sig det jag skriver så jättebra, jag vill hjälpa till. Men istället för att hjälpa killen så gaddar ni er mot mig istället . Jag vill inte ha era synpunkter. Vill ni hjälpa TS gör det.
Detta är ett diskussionforum. Allt man skriver kan komma att kommenteras av andra. Vill du inte detta får du använda PM-funktionen och skicka dina råd direkt till TS.

Jag tror inte någon vill gadda sig mot dig, kommentarerna har helt enkelt varit inlägg i en givande diskussion.

Nog om detta och åter till ämnet.
 

abbeman

Aktiv medlem
http://karlalbin.com/realestate/

Här har jag ett gäng bilder som jag själv tycker är bra. (givetvis kan det bli ännu bättre). Personligen jobbar jag nog med något längre brännvidder än vad som är vanligt i den här branschen. (oftast kring 24-28mm inomhus och kring 35mm utomhus)

Jag är lite allergisk mot bilder där vidvinkeleffekterna är mycket påtagliga, tex när 60cm vitvaror ser ut att vara 1,5 bred och när det ser ut som om man har tvåsits stolar i köket osv. Eller värst av allt, exteriörbilder där huset har spetsiga hörnvinklar.

När det gäller detaljbilder så tycker jag som tidigare påtalats att detaljen skall höra till huset, en gammal dörr, fint golv eller fönster osv. Jag har upplevt att detaljbilder av annat mest irriterar spekulanter än tillför något positivt.
 

Splanky

Aktiv medlem
http://karlalbin.com/realestate/

Här har jag ett gäng bilder som jag själv tycker är bra. (givetvis kan det bli ännu bättre). Personligen jobbar jag nog med något längre brännvidder än vad som är vanligt i den här branschen. (oftast kring 24-28mm inomhus och kring 35mm utomhus)

Jag är lite allergisk mot bilder där vidvinkeleffekterna är mycket påtagliga, tex när 60cm vitvaror ser ut att vara 1,5 bred och när det ser ut som om man har tvåsits stolar i köket osv. Eller värst av allt, exteriörbilder där huset har spetsiga hörnvinklar.

När det gäller detaljbilder så tycker jag som tidigare påtalats att detaljen skall höra till huset, en gammal dörr, fint golv eller fönster osv. Jag har upplevt att detaljbilder av annat mest irriterar spekulanter än tillför något positivt.
Fantastiskt fina och härliga bilder Albin!
Stämningsfulla och lagom färgrymd.

Snyggt jobbat.
 

riddler

Aktiv medlem
orka

Detta är ett diskussionforum. Allt man skriver kan komma att kommenteras av andra. Vill du inte detta får du använda PM-funktionen och skicka dina råd direkt till TS.

Jag tror inte någon vill gadda sig mot dig, kommentarerna har helt enkelt varit inlägg i en givande diskussion.

Nog om detta och åter till ämnet.
Jag kanske överreagerade lite, jag var inte förberedd på att jag skulle ta kritik för mina bilder, meningen var aldrig att visa min lägenhet som praktexempel för mäklarbilder, utan ett tema snarare, stämmningsbilder som passar i mäklarsammanhang och detta ser man ofta i annonser. Thats it! Jag fattar väl att de är mörka och inte kan ligga ute som mäklarbilder så därför behövs ingen kritik för det, men ni insisterar, helt meningslöst. Ångrar att jag ens skrev nått.
 

mapem

Aktiv medlem
Det är väl ganska självklart om man själv skickar in bilder i en tråd där bilder kritiseras att ens egna bilder också blir kritiserade. Det ska man nog tänka på om man har svårt att ta kritik.Tycker jag i alla fall. Som väldigt sällan skickar bilder hit, av just det skälet :) Hård men rättvis kritik mår å andra sidan ingen illa av, som vill utvecklas. Så det kanske man får ta, trots obehaget.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Jag kanske överreagerade lite, jag var inte förberedd på att jag skulle ta kritik för mina bilder, meningen var aldrig att visa min lägenhet som praktexempel för mäklarbilder, utan ett tema snarare, stämmningsbilder som passar i mäklarsammanhang och detta ser man ofta i annonser. Thats it! Jag fattar väl att de är mörka och inte kan ligga ute som mäklarbilder så därför behövs ingen kritik för det, men ni insisterar, helt meningslöst. Ångrar att jag ens skrev nått.
Flertalet av oss kom inte med egentlig kritik kring dina bilder utan vi förklarade att de inte var mäklarbilder du tagit. Flera av oss som svarat jobbar med att plåta åt mäklare och vi var nog flera som tyckte det var på sin plats att upplysa om att dina bilder inte var av den typen, inget annat.

Åter till tråden, om trådskaparen kollar igenom exempel som kommit här så är jag övertygad att han kommer nå ett helt annat resultat vid sin nästa fotning, lycka till Daniel.
 
ANNONS