Stefan,
hur tänker du angående värmeutveckling? Jag har aldrig hört om att systemkameror genererar tillräckligt mycket värme för att behöva kyla dem. Jag förstår att det sitter en processor i som antagligen blir varm som all annan elektronik, men inte att det skulle bli så varmt. Det är inte farligt för kameran hoppas jag.
Jag håller på att experimentera med extremt långa slutartider. Blev lite inspirerad av personer som använt hålkameror med exponeringstid på månader, till och med år. Jag försöker se hur långt jag kan pressa min kamera och se vad det blir för resultat. Jag fotar inte utomhus just nu. Igår körde jag i sovrummet. Jag vill inte använda större bländare, snarare mindre just för att se hur långt jag kan pressa kamerans slutartid. Det är bruset jag vill bli av med.
Peter,
Jag vet inte vad darkframe är, vill du berätta kortfattat? Hur menar du att kameran tar en svart bild? Är det någon inställning i kameran som finns i Nikons apparater också? Jag använder Adobe Camera Raw som min rawkonverterare och känner inte igen något verktyg som gör det du beskriver. Jag är nyfiken!