Annons

Ny Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Min jobbdator börjar att bli riktigt seg, så nu funderar jag på en ny.
Jag är ju sugen att hoppa på en Macbook pro, men då funderar jag på om jag ska lägga på det extra man behöver eller nöja mig med en i7 2,2 med 4 gb ram

När jag tittade under system i jobbdatorn så har jag följande

Inte core duo 2 CPU
T7500 2.20 GHz
2.19 GHz 2gb RAM

Det borde väl bli en enorm skillnad även om jag köper en MBP standard enl. nedan

Intel Core i7 Quad Core Processor/2.2 GHz
AMD Radeon HD 6750M/ 256 DDR5 RAM
4 GB RAM & 500 GB HDD

Inte enorm men väl en märkbar skillnad. Min gamla Core 2 Duo iMac 24" är tämligen pigg och rask, i synnerhet om man jämför min Dell-burk med samma bestyckning och XP. Bisarr hastighet stundtals.

Min jobbdator börjar att bli riktigt seg, så nu funderar jag på en ny.
Jag är ju sugen att hoppa på en Macbook pro, men då funderar jag på om jag ska lägga på det extra man behöver eller nöja mig med en i7 2,2 med 4 gb ram

När jag tittade under system i jobbdatorn så har jag följande

Inte core duo 2 CPU
T7500 2.20 GHz
2.19 GHz 2gb RAM

Det borde väl bli en enorm skillnad även om jag köper en MBP standard enl. nedan

Intel Core i7 Quad Core Processor/2.2 GHz
AMD Radeon HD 6750M/ 256 DDR5 RAM
4 GB RAM & 500 GB HDD
Jag skulle inte köpa en dator idag som inte har USB 3.

Köper du en MacBook Pro så kan du trycka i 16gb ram i den, fick hem min från Macoteket förra veckan och den är snabb som vinden. I7 processor 16gb ram och ssd disk. Grymt snabb för att vara en laptop. Välj om pengar finnes den matta högupplösta skärmen också. Finns på 15 och 17 tummarna.

Men Thunderbolt är det ju....... eller firewire?
Räcker inte det?

Vet inte, men kan du hitta några externa minnen med (typ USB) med Thunderbolt eller Firewire.
Hur är det med kortläsare? Finns dom med Thunderbolt?

Jag har en kortläsare och USB-minne med USB 3. Har också köpt ett kabinet för hårddisk med USB 3. Om något år så tror jag att USB 2 enheter är historia.

Kolla om du hittar några externa hårddiskar med Thunderbolt. Däremot så finns/kommer det massor med USB 3, vilket hjälper till med att hålla priset nere.

Du kan alltid hitta undantag.
INET har 14 små externa hårddiskar. 11 st av dom har USB 3. 3 st av dom har dessutom Firewire.
Ingen har Thunderbolt. Detta är skälet till att jag INTE skulle köpa en dator (stationär eller bärbar) utan USB 3.
Och du får troligen samma förhållande på kortläsare inom en snar framtid.

Det kommer mer Thunderbolt, allt nytt tar tid att genomföra. USB3 tog ju tid på sig också. Det är ju bara det senaste året som USB3 har blivit populärt. Det infördes ju redan i slutet av 2008.

Du kan alltid hitta undantag.
INET har 14 små externa hårddiskar. 11 st av dom har USB 3. 3 st av dom har dessutom Firewire.
Ingen har Thunderbolt. Detta är skälet till att jag INTE skulle köpa en dator (stationär eller bärbar) utan USB 3.
Och du får troligen samma förhållande på kortläsare inom en snar framtid.

Inte en enda av dessa diskar som du pekar på kan komma i närheten av USB3 hastigheter.
Ska man kunna utnyttja USB3 fulla potential så får man använda sig av SSD diskar, och inte ens där kommer man upp i maxhastighet. USB3 har 640 MB/s SSD har väl cirka 500 MB/s Vanlig hårddisk ca 100 MB/s

Stoppa i en optibay med 1 TB så minskar behovet av en extern disk. Ifall du har en Time Capsule hemma så fixar den backuper automatiskt.

Sålänge du stannar på 4GB RAM så kommer skillnaden inte att bli så stor som man tror. Dessutom skulle jag nog personligen ha väldigt svårt att köpa en maskin som inte har en SSD-disk som systemenhet i dagens läge.

Faktum är att din nuvarande maskin troligen skulle upplevas som betydligt kvickare om du köpte mer RAM och bytte ut disken mot en SSD. (Om du vill spara lite pengar dvs).

Inte en enda av dessa diskar som du pekar på kan komma i närheten av USB3 hastigheter.
Ska man kunna utnyttja USB3 fulla potential så får man använda sig av SSD diskar, och inte ens där kommer man upp i maxhastighet. USB3 har 640 MB/s SSD har väl cirka 500 MB/s Vanlig hårddisk ca 100 MB/s

Du har helt rätt. Men varför skall man då satsa på Thunderbolt som är snabbare än USB 3 när det ändå är diskarna som begränsar.

Min kortläsare (USB 3) har blivit mer än 3 ggr så snabb som den gamla som har USB 2.

ANNONS
Götaplatsens Foto