Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Pentax K30

Produkter
(logga in för att koppla)

NeXur

Aktiv medlem
it is the only weathersealed reflex camera in this price category with dual power capability(battery and / or AA batteries) that allows you to photograph or film two times longer in severe climatic conditions.
Bild:
http://img339.imageshack.us/img339/1603/imgp2422j.jpg
Originaltråd franskt forum:
http://www.pentaxone.fr/component/option,com_smf/Itemid,28/topic,16277.0/

K-30:
16 Mp
4 bilder/s
Max 25.600 ISO
Vädertätad
Full HD Video
ca 7750 SEK

Vad tros?
Det jag är lite skeptisk till är den lägre "burst-raten" än k-x/k-r (4,7 & 6)
 

Bilagor

  • imgp2422j.jpg
    imgp2422j.jpg
    14.9 KB · Visningar: 1,617
Varför köpa den kameran när K-5 kostar precis lika mycket? Den måste gömma någon hemlighet för annars förstår jag ingenting alls.
 
Funderar på samma som dig Andreas.
(Förvisso är ju detta efterföljaren till K-r och den till K-5 är att invänta...)
Antagligen så kommer den ha videoegenskaperna ifrån K-01an för dem som nu tycker det är viktigt...
Har de tänkt till så har den väl även USB3 uttag m.m också...
 
Funderar på samma som dig Andreas.
Antagligen så kommer den ha videoegenskaperna ifrån K-01an för dem som nu tycker det är viktigt...
Har de tänkt till så har den väl även USB3 uttag m.m också...
Jag antar att den baseras på Prime-M processorn likt K-01 med tanke på Max ISO, annars ser jag ingen "fördel" mot K-5.
 
Häftigt! Eftersom den heter K30 innebär ju det att K3:an kommer vara Fullformat. HEJA PENTAX!
Med andra ord så kommer APSC-segmentet representeras av en något nerbantad K-5 (ingen top LCD etc) med ny teknik och en hastighet på futtiga 4fps, tillsammans med en spegellös i form av K-01. Jag får inte ihop det.
 
Med andra ord så kommer APSC-segmentet representeras av en något nerbantad K-5 (ingen top LCD etc) med ny teknik och en hastighet på futtiga 4fps, tillsammans med en spegellös i form av K-01. Jag får inte ihop det.

Vad är det du inte får ihop? Eftersom det aldrig funnits någon K70 eller K50 och helt plötsligt släpps en K30. Den kommer ligga strax under K3 FF modellen i specs antagligen. Håller tummarna för Ricoh-Pentax nu.. Vore väl roligt om Pentax kunde komma tillbaks i spelet! :)
 
Vad är det du inte får ihop? Eftersom det aldrig funnits någon K70 eller K50 och helt plötsligt släpps en K30. Den kommer ligga strax under K3 FF modellen i specs antagligen. Håller tummarna för Ricoh-Pentax nu.. Vore väl roligt om Pentax kunde komma tillbaks i spelet! :)
Räknar du då med att K-5 kommer vara kvar eller inte? Annars tappar de antagligen specmässigt inom APSC. Lite som att Porsche skulle göra Cayenne långsammare och billigare för att Boxster ska framstå som exklusivare.
 
K-5 ersätts med K-3, K-r ersätts med denna K-30, sen släpper de väl en instegsmodell K-300 också antagligen...
 

Bilagor

  • pentax-k30.jpg
    pentax-k30.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,408
Senast ändrad:
K10, K20 blev K7 och K5.
Dom enklare K100 och K200 blev Kx och Kr, även om K200 var lite
mer avancerad. Frågan är hur avancerad K30 blir, den har ju
inmatningshjul i fram.
K30 låter nästan som en uppdatering av K20,
å andra sidan låter K30 enklare än K3...
Jag lutar mot att det kommer en K300 senare,
eller kanske troligare en riktigt enkel variant av K01,
Canon, Olympus mfl har riktigt enkla systemare, så Pentax
hänger nog på.
Så kanske K01 lite och K01, K30 och K3.
Att priset på K30 kanske blir 8.000:- ska jämföras med K5 som
kostade 11.000 ny.
K3 får nog Sonys 24Mp sensor eller Samsungs 20Mp,
sen måste dom peta in mer för att för att bli ett helt
steg upp från K30 , mycket tveksam till småbildsensor.
 
Mellanmodell?

Nu har jag bara skummat igenom tråden här men har för mig att läst någon intervju där ledningen planerade in en modell mellan K-5 och K-r.

Precis som många andra märken har det idag.

Fullformat vore trevligt, men namnet borde väl hamna på K-1.... men ändå inte med tanke på K-01.

Kan vara så att den uteblir och 645:an får så småningom ett lägre pris och vassare sensor?
 
En fullformatare ligger nog ca 1 år fram i tiden.

K30: 25 Jun, 7500-8000 SEK
K3: Presenteras på Photo Kina i Sept, runt 12500 SEK? (24 MP?)
K300: Släpps lagom till Julhandeln, runt 5000 SEK? (14Mp?)

FF runt mars 2013?
 
.............
Kan vara så att den uteblir och 645:an får så småningom ett lägre pris och vassare sensor?

Eller att nuvarande 645an börjar konkurrera i pris med dom
dyra Canikon och att det kommer en vassare 645a.
Förutsättningen är en vass sensor från tex Sony.

Med tanke på priset på K30 så gissar jag på att pentaprismat
är bortprutat, 100% sökarbild går nog med speglar oxå.
Eller kan namnet K30 vara ett tecken på att den är spegelös
och fortsätter med liknande hus?

Martin skrev "K300: Släpps lagom till Julhandeln, runt 5000 SEK? (14Mp?)"
Eller K010, gissar att den kommer till Jul istället för efter som
Pentax ofta gjort på senare år.
 
Häftigt! Eftersom den heter K30 innebär ju det att K3:an kommer vara Fullformat. HEJA PENTAX!

Nej, varför då? K-5 är ju APS-C och K30 kan ses som en uppföljare till K20D. Betänkt att K-5 ligger i ett högre marknadssegment än K20D gjorde. (även om K-5 i praktiken ersatte K-7 som ersatte K20D, men K-7 var ett steg upp i stegen och inte ett sidosteg till en uppdaterad K20D). Jag ser inget utlovande av att K-3 (eller vad den kommer att heta) skulle vara en 24x36 bara för att K30 är APS-C... Det får absolut plats en APS-C över K30, den ersätter ju inte K-5, utan ligger emellan K-5 och K-r.
 
ANNONS