Annons

Mikrojustering - skitsvårt och nödvändigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Att Mikrojustera utan annan hjälpmedel är skitsvårt. Har testat otaliga ggr även med linjal och andra utskrifter för kalibrering.
Fick till det någorlunda med Sigma 50/1.4.... Trodde jag.
Sen skaffade jag 85/1.4 och denna var helt underbar skarp och snabb....trodde jag..
en skaffade jag en automatisk mikrojusterare från Reikan (FoCal) för en spottstyver och nu banne mig är båda skarpa.

Har ni inte Mikrojusterar så passa på och ge ert nya objektiv nytt liv utan att betala för mycket genom att lämna in dom på verkstad och vara utan både objektiv och kamerahus.
Funkar dock halvmanuellt till Nikon d800 och Canon 5D mk3 tills de släppt koden. Tog mig 20 min för 2 objektiv. Får fortsätta när barnen lagt sig ikväll.

Rekommenderas helt klart!

/Stefan R. Nilsson

det där måste provas
sparar programmet ner värderna direkt till kameran eller måste man sätta nya justeringsvärden i kameran ändå?

Vilken variant köpte du?
Testar man på olika avstånd?

Låter klart intressant iaf! :)

Köpte den billigaste. Den fotar av mallen man får till och sedan använder den sig av liveview och jämför. Eftersom jag kör halvmanuellt så fixar jag liveviewjusteringmen manuellt och kollar korrelationen i ett diagram.
Väldigt simpelt.
Autonatsikt så gör den allt i kameran. Bara att rugga upp och trycka på start.

/Stefan R. Nilsson

Köpte den billigaste. Den fotar av mallen man får till och sedan använder den sig av liveview och jämför. Eftersom jag kör halvmanuellt så fixar jag liveviewjusteringmen manuellt och kollar korrelationen i ett diagram.
Väldigt simpelt.
Autonatsikt så gör den allt i kameran. Bara att rugga upp och trycka på start.

/Stefan R. Nilsson

Låter bra! Tack för tips! :)

LITE skeptisk dock till att man enbart använder ett avstånd men det kanske är ok?

Mikrojustering är bara ett avstånd. Har man värrre problem med olika kalibreringar på olika avstånd så får man nog lämna in objektivet.

/Stefan R. Nilsson

Funkar bra för mig iaf med mitt hus och mina objektiv på både korta, mellan och långt avstånd efter jag justerat efter 3ggr längden på brännvidden.
Nu menar jag inte att det blir lika bra som att lämna in objektiv+hus, men det är märkbar skillnad.
Du son gillar söka på gamla trådar kan ju söka om de missnöjda kunder som fortfarande har problem med fokusring trots de lämnat in för justering. Finns både gamla och rätt nya trådar överallt på Internet.
Nu var ut bara så snäll och delade med mig min erfarenhet.
Att objektiv kan behövas kalibreras på flera avstånd och brännvidder och att det finns flera angreppspunkter i objektivet vet nog många. Men För många räcker nog mikrojusteribgen långt och för nån hundralapp så kan man få en mer exakt justering än att behöva småpilla med det som jag en gång gjort på alla kameror jag haft som haft funktionen

/Stefan R. Nilsson

Jag antar att du är en av som tycker Mikrojustering i kameran enbart är ett påhitt av tillverkarna? Helt ok att tycka. Du har säkert andra erfarenheter än vad jag har.
Men som sagt, jag nöjer mig mer med lite bättre än sämre, särskilt om man kan få det nästintill gratis. (gratis om man inte köper dedikerade program/mallar)

/Stefan R. Nilsson

Senast redigerad av en moderator:
Lite är definitivt bättre än inget. Är man nöjd är det ju bra, men man bör definitivt kolla lite fler avstånd än bara ett när man justerar.

FoCal är en jättebra ide, synd man inte får tillgång till objektivet bara. Det är i 99% av fallen där man bör justera egentligen. Om samtliga objektiv man äger kräver samma justering, på alla avstånd - DÅ är det kameran som bör justeras.

Jag antar att du är en av som tycker Mikrojustering i kameran enbart är ett påhitt av tillverkarna? Helt ok att tycka. Du har säkert andra erfarenheter än vad jag har.
Men som sagt, jag nöjer mig mer med lite bättre än sämre, särskilt om man kan få det nästintill gratis. (gratis om man inte köper dedikerade program/mallar)

/Stefan R. Nilsson

Jag nöjer mig inte med det. Enl vad jag provat fungerar bara mikrojustering perfekt med ETT avstånd med EN bländare på ett objektiv. Pratar vi zoomar kan man lägga till EN brännvidd också.

Jag vet att det finns lyckliga fall där felprocenten varit ganska liten så det räckt + - 2-3 streck och objektivet varit helt linjärt i övrigt, men det är mer undantag.

//Lennart

Låter klart intressant, hoppas de kommer med stöd för 60D i framtiden. Just nu stöds följande Canonmodeller (samt en del Nikon, men det är fel fora för det):

Canon EOS 1D Mark III (Some limitations)
Canon EOS-1Ds Mark III (Some limitations)
Canon EOS 1D Mark IV
Canon EOS 5D Mark II
Canon EOS 7D
Canon EOS 50D
Canon EOS 5D Mark III - now supported in Manual Setting Change (MSC) mode

En länk till tillverkaren av programmet, för de som inte orkar Googla: http://www.reikan.co.uk/focal/index.html

hoppas de kommer med stöd för 60D i framtiden.

Mitt minne av instruktionsboken var visst trasigt, det finns ingen mikrojusteringsmöjlighet på 60D. Jag blandade ihop det med detta:

"I kameran finns redan korrigeringsdata för vinjettering för ungefär
25 objektiv. Om du i steg 2 väljer [Aktivera] kommer korrigeringen
av periferibelysning att tillämpas automatiskt för alla objektiv vars
korrigeringsdata registrerats i kameran.

Med EOS Utility (medföljande programvara) kan du kontrollera vilka
objektivs korrigeringsdata som finns i kameran. Du kan också registrera
korrigeringsdata för ej registrerade objektiv."

Jag har lagt lite tid på att försöka justera mina gluggar med mikrojusteringen i min 7D. Så här skrev jag i en annan tråd.

"...Jag tycker dock att det är fel att säga "mikrojustering fungerar bara på en brännvidd". Jag har justerat mina tre gluggar själv. En Tamron 17-50 som stämmer perfekt på alla brännvidder och avstånd, samt en fast glugg som också stämmer bra. Mitt 70-200 2,8 L IS är inte helt linjärt. Det stämmer kanon på 70 mm och kort avstånd. På långt håll driver det lite men då är skärpedjupet så stort att det inte har någon praktisk betydelse. Så mikrojustering kan fungera bra, även på zoomar...".

Efter det har jag även köpt och justerat en EF-S 17-55 2,8 IS med mycket gott resultat så jag kommer definitivt att ge den här metoden en chans. Tre av fyra är mer än "undantagsfall" men det bygger ju på både personliga preferenser och ett ganska svagt statistiskt underlag.. ;)

Men om man annvänder programmet till ett objektiv, och kameran justeras för detta, hur blir det då om man byter till ett annat objektiv??Måste man göra en ny justering då, och sedan en till om man byter tillbaks till det första objektivet??

Men om man annvänder programmet till ett objektiv, och kameran justeras för detta, hur blir det då om man byter till ett annat objektiv??Måste man göra en ny justering då, och sedan en till om man byter tillbaks till det första objektivet??

Objektivet registreras i kameran. Den kommer alltså ihåg vilken inställning det skall vara.

en fråga:

Funderar på att ge mig på detta på min 7D. Upptäckte att min 300/2.8 ger knivskarpa bilder på min 600D men är ganska medioker på 7D:n. Borde rimligen bero på felinställning (alla parametrar i övrigt identiska vid test).
Dock, om jag sätter på en 1.4 eller 2x konverter, kommer då objektivet att kännas igen eller måste justeringen göras om för repektive kombination?

en fråga:

Funderar på att ge mig på detta på min 7D. Upptäckte att min 300/2.8 ger knivskarpa bilder på min 600D men är ganska medioker på 7D:n. Borde rimligen bero på felinställning (alla parametrar i övrigt identiska vid test).
Dock, om jag sätter på en 1.4 eller 2x konverter, kommer då objektivet att kännas igen eller måste justeringen göras om för repektive kombination?

Knivigt! Jag vänder på det hela. Du bör ta reda på vilket av kamerahusen som ligger närmast 0-punkten vad gäller AF. Har du den punkten att utgå ifrån går det att avgöra om objektivet är felkalibrerat eller okej.

Det KAN vara så att din 600D ligger på exempelvis godkänd minustolerans och din glugg på godkänd plustolerans medan din 7D ligger på godkänd plustolerans. Eller vice versa. I vilket fall som så uppstår fokusfel om kamerahus och objektiv båda ligger inom tolernas åt samma håll. Då hamnar kombinationen genom addition utanför tolerans.

Om du provar med andra objektiv på resp kamera och får samma resultat på båda är det sannolikt 300/2.8 som behöver justeras.

Blandar man in en TC i det hela innan man vet hur det ligger till kan det bli riktigt struligt. Eftersom den har sina toleranser. Så snart en TC är inblandad är det jätteviktigt att kamera och objektiv verkligen samverkar.

Så oavsett din sista fråga så anser jag att du bör ta reda på statusen på själva kamerahusen innan du går vidare.

Mbh//Lennart

Tack för bra tips!!

Testade med 400/5.6 L på bägge. Skillnaden blev ganska liten men faktum är att även här är 600D aningen skarpare.
Eftersom 300/2.8 gav stor skillnad men inte 400/5.6 så tolkar jag ditt svar som att jag bör försöka justera 300:an?

Tack för bra tips!!

Testade med 400/5.6 L på bägge. Skillnaden blev ganska liten men faktum är att även här är 600D aningen skarpare.
Eftersom 300/2.8 gav stor skillnad men inte 400/5.6 så tolkar jag ditt svar som att jag bör försöka justera 300:an?

Jo, det ligger väl närmast till hands OM 400/5.6 med 7D gav ett såpass bra resultat att du blev nöjd. Skulle
det inte bli bra med 300:an efter mikrojustering återstår att lämna in för servicekalibrering.

//Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto