Annons

Olympus OM-D

Enicar

Aktiv medlem
Zoom 12-50

Har någon fått "silverhus" med kit-zoomen 12-50?
Jag reserverade först ett hus utan kit-zoomen men ändrade mig när jag kommit på att den där 12-50-zoomen kanske var rätt bra att ha och dessutom så gick ju snacket att det var kit som skulle komma först.
Nu har jag fått besked från ScandinavianPhoto att mitt hus finns för avhämtning men ingen zoom.
Finns ju annan optik jag tänkt skaffa men 1800:- rabatt på zoomen är lite lockande. Dessutom måste jag erkänna att även om jag tänkt mig att skaffa lite fasta gluggar så har jag nu svårt att bestämma mig för vilka brännvidder jag skall börja med. I-landsproblem, typ.
 

Enicar

Aktiv medlem
Ville inte vänta så jag struntade i kit med zoomen. Slog till på ett hus + Pana 20mm + Olympus 45mm.
Bytte in en 40D + EFS 17-55. Nya kamerasystemet väger c:a 8hg mindre. :)

För några dagar sedan länkande Rune Olofsson till bl. a DP reviews guide för att komma igång med kameran.
Tack för den. Måste erkänna att jag kände mig rätt vilsen i E-M5:s menysystem till att börja med och det känns som att man ( eller jag) måste tillbringa en hel del tid för att hitta rätt i alla inställningar och möjligheter.

Super Control Panel har jag i alla fall fått igång tack vare ovan nämnda guide. I morgon blir det mer menybläddrande och kanske lite fotograferande också :)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Är sjukt sugen på OM-D. Är inte så säker på om jag vill behålla Canon 7D längre då den används mindre och mindre. Har funnit mig bra till rätta med m/43 och känner mig bekväm med det.
Har inte använt 7D mycket sedan köpet av E-P3...
Dock tror och hoppas jag att OM-D är bättre på hög ISO än vad E-P3 är. Typ ISO 3200 och 6400
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Jag tycker min OM-D sparkar P3:ans rumpa. Smidigare att hantera, tar bättre bilder, har ett bra batterigrepp som gör de lite tyngre objektiven enklare att hantera. 100-300 med P3:an var en aningen obalanserad kombination som krävde lite speciell teknik för smidig hantering. Sökare...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ja, Steve Huff's här visade exempel på att man med hyfsad bibehållen kvalitetsnivå, ändå kan dra fram så mycket ur skuggdetaljerna imponerar. Det har man trott varit förbehållet kameror med Sony's modernare sensorer, men här visas ju att utvecklingen gått framåt för andra fabrikat också.

Väntar ni fortfarande på era kameror? Är det silvermodellen som ni beställt?
 

Jolly Bob

Aktiv medlem
Ja, silverhus. Det står fortfarande att det väntas in i mitten av maj på min beställning. Med tanke på att mitten av maj har passerats hoppas jag på leverans den här veckan. Men den som lever får se...
Japp, jag väntar också på silvermodellen. Enl uppgift är jag först i kön hos en viss återförsäljare.

Den som väntar på nåt gott väntar alldeles för länge.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag lyckades klämma på en OM-D i dag, på MediaMarkt i Gallerian, Stockholm. Mycket fin liten sak. Tyvärr var batteriet tomt så jag kunde inte kolla funktionerna, bara hålla i den. Mindre än min gamla OM-G (USA-variant av OM-20). Kändes gedigen. Men kanske lite för liten för mina fingar och greppet var inte så skönt som på min 40D. Men det kanske uppvägs av att den är lätt och smidig. Gick sen till en annan butik och klämde på en NEX 7. Den har ett bättre grepp, enligt mina fingar i alla fall, trots att den är ännu något mindre.
 

Enicar

Aktiv medlem
Jag "fick" ett silverhus i fredags. Men ni kanske menar kit med silverhus + 12-50mm? Det hade jag egentligen velat ha ( fast jag beställde bara hus först och bad att få ändra till paketet med zoom senare) Det dök upp ett silverhus och då tog jag det.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag lyckades klämma på en OM-D i dag, på MediaMarkt i Gallerian, Stockholm. Mycket fin liten sak. Tyvärr var batteriet tomt så jag kunde inte kolla funktionerna, bara hålla i den. Mindre än min gamla OM-G (USA-variant av OM-20). Kändes gedigen. Men kanske lite för liten för mina fingar och greppet var inte så skönt som på min 40D. Men det kanske uppvägs av att den är lätt och smidig. Gick sen till en annan butik och klämde på en NEX 7. Den har ett bättre grepp, enligt mina fingar i alla fall, trots att den är ännu något mindre.
När det gäller så här små kameror tror jag man får tänka om det där med greppet utan förutfattade meningar.
Min E-P1 håller jag med vänsterhanden, med delar av handflatan under botten, tummen på vänstra gaveln och ett par fingrar på andra gaveln och framsidan. Sätter jag sedan armbågen mot höften blir jag nästan ett vandrande stativ och har högerhanden helt fri för att manövrera alla knappar.
Detta förutsätter förstås händer av en viss minimistorlek, så fingrarna räcker runt kameran på bredden. Men eftersom E-M5 inte är bredare än PEN-modellerna bör det fungera även på den, förutsatt att man har tillräckligt stora händer.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Eller så skaffar man ett HLD-6G för att ha något att hålla i. ;-)
Ja, det kan man ju göra. Men nackdelen med ett traditionellt grepp är att man låser högerhanden. Med vänsterhanden är det inte alls lika lätt att komma åt alla knappar, eftersom de flesta sitter på kamerans högra sida. Dessutom gör ju extragreppet kameran tyngre.
 

Enicar

Aktiv medlem
Felaktig IS?

Vid 1/60s och 1/100s (f45mm) så får jag minst lika många skarpa bilder utan IS som med.
Det ska inte vara möjligt för mig. Jag är inte särskilt stadig på handen. Det jag ser och som flera rapporterat på dpreview.com (Micro Four Thirds Talk) är att bildstabiliseringen inte lyckas vertikalt.
Jag har använt IS1.

Kameran har även en inställning för IS där man kan/ska ange brännvidd. Konstigt nog finns inte 45mm som alternativ trots att det är ett Olympusobjektiv.
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Kameran har även en inställning för IS där man kan/ska ange brännvidd. Konstigt nog finns inte 45mm som alternativ trots att det är ett Olympusobjektiv.
Det beror väl på att deninställningen är till för mekaniska objektiv utan egen elektronik, typ Voigtländer, SLR-Magic och äldre gluggar med adapter. Objektiv med elektronik rapporterar sin aktuella brännvidd till kameran, som justerar IS etc efter det.
 

Enicar

Aktiv medlem
Det beror väl på att deninställningen är till för mekaniska objektiv utan egen elektronik, typ Voigtländer, SLR-Magic och äldre gluggar med adapter. Objektiv med elektronik rapporterar sin aktuella brännvidd till kameran, som justerar IS etc efter det.
Så måste det förstås vara
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Japp, jag väntar också på silvermodellen. Enl uppgift är jag först i kön hos en viss återförsäljare.

Den som väntar på nåt gott väntar alldeles för länge.
Tröttnade på att vänta på ett silverhus och beställde ett svart istället (som jag fick dagen efter, tack Japan Photo!). Var lite orolig då det svarta såg sisådär ut på foton, men det visar sig att det faktiskt är ganska snyggt "in real life". Var inte lika nöjd med jpeg som de flesta andra verkar vara, men Lightroom 4.1 och raw-fotande löste det problemet. Kan varmt rekommendera Erik Meijs Lightroom preset (jag har v3) för att snabbt få fram en bra baseline att jobba med:
http://www.mu-43.com/f92/universal-lightroom-4-om-d-e-m5-preset-archeogeolab-25526/

Förresten, några rekommendationer på motljusskydd för Panasonic 20/1.7?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Tröttnade på att vänta på ett silverhus och beställde ett svart istället (som jag fick dagen efter, tack Japan Photo!). Var lite orolig då det svarta såg sisådär ut på foton, men det visar sig att det faktiskt är ganska snyggt "in real life". Var inte lika nöjd med jpeg som de flesta andra verkar vara, men Lightroom 4.1 och raw-fotande löste det problemet. Kan varmt rekommendera Erik Meijs Lightroom preset (jag har v3) för att snabbt få fram en bra baseline att jobba med:
http://www.mu-43.com/f92/universal-lightroom-4-om-d-e-m5-preset-archeogeolab-25526/

Förresten, några rekommendationer på motljusskydd för Panasonic 20/1.7?
Har du provat Huelights profil? Är LR4.1 släppt? Min LR4.0 säger att det inte finns några uppdateringar.
 
ANNONS