Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 40 mm f/2,8 STM officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Provade på min 5DMKIII. Visst den hörs ordentligt när man ställer fokus. Det gjorde mina andra objektiv på 5DMKII också. Värst är de med IS eftersom man då inte bara har ljud när man ställer fokus utan också när IS jobbar.
Det var därför jag skaffade en extern mikrofon från Röde.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst men enligt Canon själva är AF:en bara helt tyst med kameror som har stöd/är gjorda för STM och i dagsläget är det bara Canon 650D som är det.

Dan Carr har inte testat på en Canon 650D.
40 mm STM låter även med EOS 650D, men fokusrörelsen är mjukare än med exempelvis 5D Mark II.
 

phool

Aktiv medlem
Nån som lagt in senaste firmware på sin 5D3 och provat filma med denna glugg? Uppför sig kameran som typ nikons 1 system i autofokus när man filmar?
 

Ibis

Aktiv medlem
Jag köpte mig ett exemplar av den här i måndags och har märkt ett underligt beteende på min 5D (mk1). Hittils har det skett två gånger, att när jag startar kameran efter att ha haft den avslagen ett tag så fungerar inte fokusen. Varken automatisk eller manuell. Jag får dock alltid "focus confirm" i viewfindern i AF men oavsett avstånd jag försöker fokusera på så rör sig inte objektivet.

Försöker jag manuellt fokusera så händer nada, som om att ha kameran helt avstängd. Kameran utöver detta fungerar som den skall, läser exponering, tar bilder etc.

Hittils har endast att montera av och på objektivet hjälpt. Kompabilitetsproblem med 5D mk1?
 

matlep

Aktiv medlem
Nån som lagt in senaste firmware på sin 5D3 och provat filma med denna glugg? Uppför sig kameran som typ nikons 1 system i autofokus när man filmar?
Märket ingen skillnad före och efter FW uppdateringen. Men man kanske måste ha andra inställningar på kameran än vad jag hade?
 

pet

Aktiv medlem
40 mm STM låter även med EOS 650D, men fokusrörelsen är mjukare än med exempelvis 5D Mark II.
Ok så det "tjutande" ljudet är något man även dras med på 650D?? I så fall är det väldigt fult av Canon att säga/hävda att man ska ha/erhålla "tyst" AF vid filmning med kameror som är kompatibla med/gjorda för STM.
 

pet

Aktiv medlem
Provade på min 5DMKIII. Visst den hörs ordentligt när man ställer fokus. Det gjorde mina andra objektiv på 5DMKII också. Värst är de med IS eftersom man då inte bara har ljud när man ställer fokus utan också när IS jobbar.
Det var därför jag skaffade en extern mikrofon från Röde.
Ok även med nya firmewaren i 5D MarkIII?? Ja helt knäpp tyst är nog svårt att få det men har du det där "tjutande" ljudet som Dan Carr har i sin video??...det som låter som en dubstep låt/mix när han fukusera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej så låter det verkligen inte. Han måste förstärkt ljudet ordentligt. Dessutom hör man ljudet bara vid AF och den kör man ju inte hela tiden som han gör.
Dessutom plockar mikrofonen upp när man rör händerna på kameran eller trycker på någon knapp.
Den inbyggda mikrofonen är ärligt talat kass och kamerahuset verkar fungera som en klanglåda.
Här borde Canon lära av mobiltelefonindustrin och andra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ok så det "tjutande" ljudet är något man även dras med på 650D?? I så fall är det väldigt fult av Canon att säga/hävda att man ska ha/erhålla "tyst" AF vid filmning med kameror som är kompatibla med/gjorda för STM.
Ljudet är inte särskilt framträdande. En 35/2 låter väldigt mycket mer. I de flesta fall lär STM i 40:an uppfattas som tyst. Den inbyggda mikrofonen ska man i vilket fall ändå undvika.
 

dudek53

Aktiv medlem
Var inne och klämde på den nya 40mm gluggen tillsammans med en 650d inne på mediamarkt på Bernstorp, Arlöv. Vid det här laget vet väl de flesta att gluggen är grym på att ta bilder med.
Vad som även intresserar mig är framförallt hastigheten i autofokus på det nya kamerahuset.
Jag gjorde förvisso inga utförliga tester men det jag hann sätta mig in i visar på en ganska långsam autofokus. Vet inte om den är tillräckligt snabb för att jobba med. Vet inte ens om den är snabbare än med äldre kameror som kan filma?
Gluggen i sig är en gedigen plastbit och fokusringen är finfin att fokusera med manuellt. Personligen är jag väldigt förtjust i just 40mm som brännvidd och till stillbild är den klockren.
//D
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker inte att autofokusen är långsam. Om man fokuserar
om från 1m till 10 meter så är den ungefär lika snabb som andra objektiv.
Det är när man går från närgränsen till oändligt som det tar lite tid.
Jämfört med min 85/1,2 är den en riktig racer. Sedan är det klart att den inte har så mycket glas att flytta på heller.
Jag skulle i varje fall vilja säga att AF är tillräckligt snabb för att det inte i något läge skall vara ett problem.
Objektivet är välbyggt. Inte alls som 50/1,8. Den är skarp över hela bilden även på en 5DMKIII redan på 2,8. Den väger knappt något i kameraväskan och kostar peanuts.
Så detta är ett objektiv som verkligen är värt sina pengar. Bättre än vad alla som hittills testat det har förväntat sig.
Jag tänkte också skaffa endera 24/2,8 IS eller 28/2,8 IS. Här är det tvärtom. De första testerna visar på objektiv som inte är valuta för pengarna. De är inte särskilt skarpa. Speciellt inte 24an.
Samtidigt har de ett häftigt pris jämfört med de objektiv de skall ersätta.
Så här får jag tänka om.
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Var har du hittat tester på 24/2,8 IS eller 28/2,8 IS. ?
Jag köpte ett 24/2,8 IS på chans innan jag såg något test.
Jag är mycket nöjd med skärpan, däremot tycker jag att det är snålt och trist att motljusskydd inte ingår och att det är svårt att få tag på.
 
ANNONS