Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför rycker videon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Varför rycker/hackar de rörliga videosekvenserna i detta klipp med jämna mellanrum? Det är inget som uppträder när jag visar klippet från disk lokalt på den egna datorn, rycken kommer efter uppladdning till Vimeo. Hur lösa detta? Tips, förslag?

Videoklippet: https://vimeo.com/75876465

Jag ser inga som helst ryck.... Vid vilken / vilka tider uppkommer rycken för dig?

För mig rycker molnen fram ett "steg" extra över himlen med jämna mellanrum ungefär var tredje sekund i de rörliga sekvenserna av filmen. Mellan rycken rör sig molnen jämt och fint (stjärnorna rycker förstås också de på samma vis).

Toppen att du inte ser det, då är det kanske min dator som ställer till det hela. Den är lite gammal och slö, även om jag har en bra uppkoppling.

Varför rycker/hackar de rörliga videosekvenserna i detta klipp med jämna mellanrum? Det är inget som uppträder när jag visar klippet från disk lokalt på den egna datorn, rycken kommer efter uppladdning till Vimeo. Hur lösa detta? Tips, förslag?

https://vimeo.com/help/compression

Där finns guider för de flesta program för att få rätt bitrate och storlek på filmen. Om du nu inte redan testat det. Om du använder Adobe så finns det en färdig Vimeo-mall i Media Encoder som du kan välja.

I vilket format är det inspelat i, och sen vad har du exporterat det som ?
Så mycket detaljer du kan gärna.

Ja, hmm. Detta är inte mitt område. Det finns ju så många olika inställningsmöjligheter, allt är ett riktigt hopkok i fria programvaror av mig som dessutom inte vet något om video, även om jag försökt googla mig till lite insikter i denna för mig djungel av codecar, bitrates, filformat osv. Jag tror jag nöjer mig med att det tydligen ser bra ut för andra i detta läget. Uppskattar din vilja att hjälpa, men nu när det tydligen ser bra ut för andra, är det då värt att dyka ner i detta hav av inställningsmöjlighter? Annars kan jag nog ta fram hela processen från början till slut med alla detaljer.

https://vimeo.com/help/compression

Där finns guider för de flesta program för att få rätt bitrate och storlek på filmen. Om du nu inte redan testat det. Om du använder Adobe så finns det en färdig Vimeo-mall i Media Encoder som du kan välja.

Tackar! Den sidan har jag dock betat av och nagelfarit. Använder tyvärr inte Adobe, utan fria programvaror, vilket för mig gör det hela lite oöverskådligt då jag har för dåliga kunskaper om detta med video. Har dock försökt följa denna guide så gott jag kan, men jag får göra "kompromisser" på flera punkter, då jag helt enkelt inte har/kan hitta rätt värden att ställa in i de programvaror jag har tillgång till.

Jag har följt ett antal guider, med varierande framgång, och detta nu uppladdade resultatet tycks mig vara det bästa hittills. Det är visst bara hos mig det rycker?

Ja jag såg det också. Det är inte slö dator och inte fel fps exporten (det jag tror kimster fiskade efter).
Är det helt säkert att det inte ser så ut i redigeringen?
Kan vinden ha tilltagit ;)

Btw, snygg video, gillart.

Tackar! Den sidan har jag dock betat av och nagelfarit. Använder tyvärr inte Adobe, utan fria programvaror, vilket för mig gör det hela lite oöverskådligt då jag har för dåliga kunskaper om detta med video. Har dock försökt följa denna guide så gott jag kan, men jag får göra "kompromisser" på flera punkter, då jag helt enkelt inte har/kan hitta rätt värden att ställa in i de programvaror jag har tillgång till.

Jag har följt ett antal guider, med varierande framgång, och detta nu uppladdade resultatet tycks mig vara det bästa hittills. Det är visst bara hos mig det rycker?

Jag gissade att du hade kikat på den sidan. Själv tycker jag det ser ju ok ut men jag förstår att du vill ha det helt perfekt, du har väl lagt en del tid på den här sekvensen. De små detaljerna i inställningarna när man exporterar gör skillnad på Vimeo sen. Om du kan lägga filen i ett annat format nånstans så kan jag köra den igenom Adobe-tratten.

Ja jag såg det också. Det är inte slö dator och inte fel fps exporten (det jag tror kimster fiskade efter).
Är det helt säkert att det inte ser så ut i redigeringen?
Kan vinden ha tilltagit ;)

Btw, snygg video, gillart.

Oj! Ser du också hacken(!) Allt är gjort i 24 bps, och Vimeo skall ju acceptera detta. Återkommer strax med mera data om framställningsprocessen (har nog ramlat i många fallgropar).

Under tiden: Hur fungerar klippet för andra där det ligger på YouTube, hos mig hackar både ljud (knäpper/knastrar till) och bild när jag ser det i HD: http://www.youtube.com/watch?v=JvUNasog1rY

Jo, just ja, många andra HD-videoklipp jag kollar på Vimeo och YouTube funkar perfekt på min dator, så det är nog inte datorn?

Oj! Ser du också hacken(!) Allt är gjort i 24 bps, och Vimeo skall ju acceptera detta. Återkommer strax med mera data om framställningsprocessen (har nog ramlat i många fallgropar).

Under tiden: Hur fungerar klippet för andra där det ligger på YouTube, hos mig hackar både ljud (knäpper/knastrar till) och bild när jag ser det i HD: http://www.youtube.com/watch?v=JvUNasog1rY

Jo, just ja, många andra HD-videoklipp jag kollar på Vimeo och YouTube funkar perfekt på min dator, så det är nog inte datorn?

Kanske var Youtube snäppet bättre där! Men det börjar bli svårt att säga nu.. det är verkligen inte något allvarligt fel på filmen när jag spelar upp den, svårt att säga när jag inte kan jämföra med originalet. Snyggt gjort förresten!

jag har tittat på videon 5 ggr nu och det enda som jag anser vara konstigt i den är 2 minuter 10 sekunder in, när videon är svart blir det klumpar av kvadrater som bildar symboler till vänster uppe i bild. kanske är tänkt att det ska vara så?

Kanske var Youtube snäppet bättre där! Men det börjar bli svårt att säga nu.. det är verkligen inte något allvarligt fel på filmen när jag spelar upp den, svårt att säga när jag inte kan jämföra med originalet. Snyggt gjort förresten!

Oj vad skönt att höra att det ser bra ut hos dig! Började få gråa hår på detta. Misstänker ändå att det hela ligger i min dator då. Kan faktiskt dra mig till minnes några andra timelapsesekvenser som betett sig på samma sätt producerade av andra fotografer/videomakare.

Nej, det behöver inte vara helt perfekt, det verkar se tillräckligt bra ut för andra (utom för någon/några??). Det jag ser på min dator är högst påtagliga defekter som märks direkt för vem som helst.

Roligt klippet gillas, är mycket nöjd själv :) Kanske kan jag pusta ut nu då "felet" ändå tycks ligga i min dator (?).

jag har tittat på videon 5 ggr nu och det enda som jag anser vara konstigt i den är 2 minuter 10 sekunder in, när videon är svart blir det klumpar av kvadrater som bildar symboler till vänster uppe i bild. kanske är tänkt att det ska vara så?

He, he, lite alkemi där i det fördolda :) Nej, det är inget jag lagt in själv (dessa artefakter har jag dock inte sett själv än, får kolla en gång till :)) Roligt att det ser bra ut hos dig också!

testa högerklicka i videon, inställningar och klicka i och ur hårdvaruacceleration.
intressant att det finns människor som fortfarande använder sig av nästintill antika Win XP.

ANNONS
Götaplatsens Foto