Annons

Köpråd Analog Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikLars

Ny medlem
Hej!

Tänkte höra med er om någon av er har tidigare erfarenhet av landskapsfotografering med analoga kameror?
Jag har fotograferat i närmare 6 månader med min digitalkamera och vill testa någonting nytt.

Jag hittade denna Holga vidvinkel/panorama kameran nedan:
http://www.holgadirect.se/collections/holga-120mm/products/holga-120-pan-panorama-camera-kamera

Mina frågor är:
1. Vilken typ av kvalite har Holga Kameror?
2. Hur blir kvaliten på bilderna?
3. Vilken typ av film skulle ni rekommendera till denna typ av kamera?

Som sagt jag är helt ny till den analoga fotovälden så alla tips och tankar är varmt välkommna!
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra med er om någon av er har tidigare erfarenhet av landskapsfotografering med analoga kameror?
Jag har fotograferat i närmare 6 månader med min digitalkamera och vill testa någonting nytt.

Jag hittade denna Holga vidvinkel/panorama kameran nedan:
http://www.holgadirect.se/collections/holga-120mm/products/holga-120-pan-panorama-camera-kamera

Mina frågor är:
1. Vilken typ av kvalite har Holga Kameror?
2. Hur blir kvaliten på bilderna?
3. Vilken typ av film skulle ni rekommendera till denna typ av kamera?

Som sagt jag är helt ny till den analoga fotovälden så alla tips och tankar är varmt välkommna!


Hej !

Holga och även Diana håller hög kvalitet.

Kvaliteten sitter i hög analog känsla, kännetecknas av odefinierad oskärpa,
ofta låg kontrast med myket överstrålning.

Denn modell har optisk lins vilket antagligen är en fördel.

//MW
 

JazzBass

Aktiv medlem
1-2. Holga gör väldigt billiga plastkameror där till och med objektivets linser är i plast. De är kända för sin dåliga bildkvalitet, men som många gillar ändå för känslan i dem. Man köper inte en holga om man vill ha bra bildkvalitet helt enkelt, utan av andra orsaker. Googla på "Lomography" eller kolla in toy camera gruppen här på FS.

3. Inte nånting påkostat i alla fall, och åtminstone inte diafilm (positiv) där det är kritiskt att man exponerar rätt. Svartvit film (negativ) eller vanlig negativ färgfilm ska det nog vara. Det kan också funka med film som passerat sitt bäst före-datum. Finns också speciella lomography-filmer.

För övrigt verkar det konstigt med ett 80mm objektiv till en panoramakamera, borde vara åtminstone lite vidvinkligt tycker man ju...

Vill du fota mer seriöst och få bra bildkvalitet får du nog satsa på en riktig kamera med riktiga objektiv. Kan återkomma med tips senare om du önskar.

Edit: Är inte säker på vad Holga menar med "optisk lins". Alla kameralinser är väl optiska? Eller menar man att denna är i glas?
 

danlud

Aktiv medlem
Holga är ju en mellanformatkamera och enligt holgas länk så får du med den kameran ett 6x12cm negativ. Säkert intressant. Men optiskt har jag förstått att Holga ingen är någon höjdare så om ditt mål är hög skärpa, bra kontrast och rena färger så är troligtvis något annat alternativ aktuellt.

Sen är ju frågan om du tänkt göra stora papperskopior. Isåfall är nog mellanformat rätt väg att gå.
Om A3 pappersstorlek räcker nog oftast småbildsformat (35mm negativ). Smaksak.

Fördelen med småbild är ju att du oftast får en kamera som är mindre och enklare att använda, TTL sökare och ljusmätning, samt att du får 36 bilder på en rulle.

Finns ju en uppsjö med gamla kameror, beroende på om du vill ha moderna med automatik och Af eller om du vill göra allt manuellt.

Canons kameror med FD linser håller hög kvalitet och är billigare än t.ex Nikons motsvarande.
Har själv 2st av Nikons gamla FT-kameror. Helmanuella med ljusmätning.

Har du Canons EF linser och vill använda dom så är ju Canons EOS filmkameror ett alternativ.
Eller Nikons motsvarade om du kör med Nikon.

Sen finns lu en uppsjö andra bra kameratillverkare. Går ju att köpa nån som fungerar och prova. Dom är ju trots allt inte allt för dyra.
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra med er om någon av er har tidigare erfarenhet av landskapsfotografering med analoga kameror?
Jag har fotograferat i närmare 6 månader med min digitalkamera och vill testa någonting nytt.

Jag hittade denna Holga vidvinkel/panorama kameran nedan:
http://www.holgadirect.se/collections/holga-120mm/products/holga-120-pan-panorama-camera-kamera

Mina frågor är:
1. Vilken typ av kvalite har Holga Kameror?
2. Hur blir kvaliten på bilderna?
3. Vilken typ av film skulle ni rekommendera till denna typ av kamera?

Som sagt jag är helt ny till den analoga fotovälden så alla tips och tankar är varmt välkommna!
nej nej, inte ska du ha en Holga för kvalitativ landskapsfotografering, då beg marknaden kryllar av fina väl renommerade analoga kameror till billigt pris.Kolla runt innan du bestämmer dig.
 

Urr

Aktiv medlem
Holga, eller Diana är jag tveksam till som första analoga kamera. Visserligen ger de en skön och drömsk känsla. Men vill du lära dig analog fotografi så tycker jag en analog systemkamera är det som du ska börja med. Antingen en med samma objektivfattning som din digitala. Eller så låter du priset avgöra och tar över kameran efter någon som i princip skänker bort den.
 

wilper

Aktiv medlem
Vad tänker du göra med bilderna?

Här har du lite exempel på bilder tagna med kameran du kikar på: http://www.flickr.com/search/?q=holga pan 120

Jag har "lillebror" till den kameran, Holga PAN 135, som använder vanlig småformatfilm. Det är rätt praktiskt. Men som de andra redan sagt, är det skärpa du är ute efter skall du nog leta vidare.

Det finns mängder av begagnade mellanformatskameror på Tradera/EBay, men för att kunna tipsa om vad du skall leta efter behöver vi veta vad du skall ha bilderna till.

Själv är jag imponerad av bilderna jag får ur tex min Yashica C, som begagnad kostar hälften av vad den där Holgan gör. Och dessutom har en högre kvalitetskänsla i handhavandet. Men den tar en annan typ av bilder, helt klart.
 

PatrikLars

Ny medlem
Hej igen,

Tackar för all feedback!

Mitt mål är att ta tillräckligt bra bilder så jag kan trycka affisher/tavlor så jag kan sätta upp dem på väggarna i lägenheten. - Kanske ge bort några i julklapp

Jag gillade verkligen bilderna i länken som wilper skickade, hittade även ett flickr flöde här: http://www.flickr.com/photos/ervins_gallery/sets/72157628978418067/

När ni säger billiga analoga systemkameror, vilka modeller/märken rekommenderar ni då?

Patrik
 

wilper

Aktiv medlem
Då kanske det är vettigt med mellanformat ändå.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Fujica_GW690 är populär, har skarpt objektiv, och är inte så farligt dyr. 2500 i bruksskick begad. Jämför vad ett objektiv kostar till din digitalkamera så... :)

Vad gäller systemkamera i småformat, vad kör du för system digitalt?

Canon, Nikon, Pentax och i viss mån Minolta/Sony har kompabilitet mellan de analoga och digitala systemen om man väljer prylar av rätt årsmodell.

Själv kör jag mycket Pentax-kompatibla prylar från Ricoh och Chinon, billigt och tillräckligt bra för mina behov.

Har du någon budget för projektet?

Tänker du slabba mörkrum? Skicka in bilderna på framkallning/scanning/förstorning? Framkalla och scanna själv?

Det finns många vägar från filmrulle till bild på väggen.
 

wilper

Aktiv medlem
Precis min tanke.
O min åsikt är att om man skall scanna så kan man lika gärna fotografera digitalt.
Kanske en diskussion vi kan ta i en annan tråd. :)

Men med panoramaläge eller panoramahuvud + stitching kan man göra riktigt fräcka saker med digitala doningar. Om det nu bara är stora bilder man är ute efter.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Holga och även Diana håller hög kvalitet.

Kvaliteten sitter i hög analog känsla, kännetecknas av odefinierad oskärpa,
ofta låg kontrast med myket överstrålning.
Jag hoppas att du skojar. De är ju leksakskameror med sämre kvalitet än engångskameror. Om du menar att dålig bildkvalitet är "hög analog känsla" så har du nog aldrig ägt en bra kamera för film.

Det finns ju Holga-objektiv till digitala spegelreflexkameror om man vill ha dålig bildkvalitet.

http://www.photax.se/kmrt/holgaoptik/Holga_optik.htm

Denn modell har optisk lins vilket antagligen är en fördel.
Alla linser är optiska, allt från det billiga förstoringsglaset av plast till de dyra leicaobjektiven.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske en diskussion vi kan ta i en annan tråd. :)

Men med panoramaläge eller panoramahuvud + stitching kan man göra riktigt fräcka saker med digitala doningar. Om det nu bara är stora bilder man är ute efter.
Det är väl den diskussionen som är intressant INNAN man lägger pengar på ngt som man inte har ngn nytta av.

Tja eller så printar man bara stort o klipper av bilden på höjden med en sax....Panorama!
 

J. Patric

Aktiv medlem
Då kanske det är vettigt med mellanformat ändå.
Det håller jag med om. Har man fotat med digital kompakt eller spegelreflex, och vill uppleva det bästa med film, så är mellanformat rätt väg att gå.

Kanske en Yashica-Mat med Yashinon-objektiv eller en Rolleicord med Xenar. Mäta ljuset kan man göra med digitalkameran inställd på samma ISO som filmen, för rätt exponering.

Fotar man med negativ färgfilm så kan man köpa fotopåsar från Scandinavian Photo, som ger stora bilder av hög kvalitet (framkallas av Proffkopia). 15x15 cm från 6x6 och ca 15 x 25 från 6x9.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1560897/scandinavianphoto-framkallningspase-15x15-kopior-foer-negativ-120-film
 

PMD

Aktiv medlem
Tänkte höra med er om någon av er har tidigare erfarenhet av landskapsfotografering med analoga kameror?
Jag har fotograferat i närmare 6 månader med min digitalkamera och vill testa någonting nytt.
Vad har du för digitalkamera? Om det är en systemkamera, och det systemet har funnits ett tag, så finns det analoga kameror som dina objektiv passar på. Det är nog det billigaste och bästa sättet att komma igång med filmfotografering.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Vad har du för digitalkamera? Om det är en systemkamera, och det systemet har funnits ett tag, så finns det analoga kameror som dina objektiv passar på. Det är nog det billigaste och bästa sättet att komma igång med filmfotografering.
Jo, det är ju ett sätt, men personligen tycker jag att småbild med modernare kameror och vardagsobjektiv är lite tråkigt. Jag tycker att det är roligare med helt mekaniska kameror och klassiska objektivkonstruktioner. En Kodak Retina från 30- till 50-talet är inte dyr, och har en helt annan känsla än t.ex. en Nikon med autofokus och programautomatik. Bra mellanformatare är inte heller dyra.

Men det är min personliga reflektion, och ditt tips är utmärkt och kanske passar trådstartaren bättre. Tycke och smak är ju så olika. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med om nöjet med gamla kameror, men det kräver också betydligt mer kunskaper om exponering och hantering av gamla kameror. De flesta gamla helmekaniska kameror från 1950-talet och bakåt har inte inbyggd exponeringsmätare, så då behövs antingen en lös sådan inköpas, eller lite övning i att använda f/16-reglen (som inte är svårbegriplig, men som faktiskt kräver en del övning).

Tröskeln är högre helt enkelt, så det beror lite på vad trådskaparen är ute efter.

(Psst. För övrigt får du låta bli att komma med sådana där tips. Det gör bara att trevliga gamla kameror kommer att gå upp i pris. :)
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för Holgan. Jag fotar ibland en del med en "vanlig" holga, och kan tycka att det fungerar som ett bra komplement till det digitala.
Den ger en speciell look som man antingen gillar eller inte, och det kan du ju bilda dig en egen uppfattning om innan du köper genom att kolla andras bilder.

Här är ett par länkar med lite bilder.
http://holgajen.blogspot.ch/2011/09/feature-photographer-chris-france.html
http://olwickphotography.com

Några av mina egna finns på:
http://www.rikardlindby.com/category/holga/
 

PMD

Aktiv medlem
Hellre än en Holga skulle jag köpa något i stil med den här Zeiss Ikon Ikonta på Tradera. Den har visserligen inte Zeiss bästa objektiv, men jag är övertygad om att det är bättre än objektivet i Holgan.

Holgan har bredare negativ (6x12 cm), vilket kan vara en fördel, men det finns gamla Ikontor (och andra kameror) med negativstorlek 6x9 cm som dyker upp på Tradera då och då. Helt utan plast och med bättre ljusstyrka.
 
ANNONS