Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om utrustning för filmning Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte ta med min D7000 på en resa i mellanöstern inom kort. Förutom att fotografera som vanligt tänkte jag testa att filma en del. Vore tacksam för tips om "prisvärd" utrustning att komplettera med. Jag tänkte ta med 18-200 + fast 50 mm. Funderar på en extern mikrofon (kanske Röde GO) och ett nytt enbenstativ för att slippa släpa på mitt otympliga stativ. Är någon form av rigg att rekommendera som stöd istället för stativ? Det finns väl enklare (billigare) alternativ som stöd på t.ex. ena axeln? Något annat lämpligt?

En annan sak, är det någon som vet var man kan hitta inställningstips för filmning med D7000? Typ autofokus eller ej, Fokuspunkter osv.?

Tacksam för svar!
Nisse-Nisse
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är bra om du kan lära dig att sätta vitbalansen.
Det minskar arbetet i datorn i efterhand.
(Jag har inte lärt mig än)

Filma i M.
Sätt slutartiden till ca 2Xfps

Det är bättre att skaffa sig en separat ljudupptagare om du vill filma det minsta seriöst.
EN taskig bild överlever man men ett taskigt ljud så stänger man av en film eller byter kanal.
Själv har jag en Zoom H4n men det sägs att Sonys prylar har bättre användarvänlighet.
Dessutom kanske den är ngt stor. Om jag ahr förstått rätt så har Zoom H2 samma mickar som H4.

Det är stor skillnad på en separat inspelare o kameran. Tex så märks det tydligt om man matar kameran med ljud från min Zoom. Kameran komprimerar ljudet o förstör "ljudbilden" det blir liksom mer distorsion pga komprimmeringen.

Du behöver kunna spara undan all data på ngt sätt. Filmning tar plats.

Ett vettigt stativ med videohuvud, tyvärr är bra videohuvuden dyra. Jag har testat ett Manfrotto jag tyckte var bra 4000 o det knappast ngt för en ryggsäcksresa.
Det är stor skillnad att filma handhållet o med stativ.
 

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Det är bra om du kan lära dig att sätta vitbalansen.
Det minskar arbetet i datorn i efterhand.
(Jag har inte lärt mig än)

Filma i M.
Sätt slutartiden till ca 2Xfps

Det är bättre att skaffa sig en separat ljudupptagare om du vill filma det minsta seriöst.
EN taskig bild överlever man men ett taskigt ljud så stänger man av en film eller byter kanal.
Själv har jag en Zoom H4n men det sägs att Sonys prylar har bättre användarvänlighet.
Dessutom kanske den är ngt stor. Om jag ahr förstått rätt så har Zoom H2 samma mickar som H4.

Det är stor skillnad på en separat inspelare o kameran. Tex så märks det tydligt om man matar kameran med ljud från min Zoom. Kameran komprimerar ljudet o förstör "ljudbilden" det blir liksom mer distorsion pga komprimmeringen.

Du behöver kunna spara undan all data på ngt sätt. Filmning tar plats.

Ett vettigt stativ med videohuvud, tyvärr är bra videohuvuden dyra. Jag har testat ett Manfrotto jag tyckte var bra 4000 o det knappast ngt för en ryggsäcksresa.
Det är stor skillnad att filma handhållet o med stativ.
OK, tack för svar!
Med en sådan ljudinspelare synkar man ljudet vid redigeringen va? Beträffande stativ och ljud så får jag nog hålla mig till en billigare lösning. Känns klokt att börja testa på en enklare nivå. Vi får se var det slutar
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OK, tack för svar!
Med en sådan ljudinspelare synkar man ljudet vid redigeringen va? Beträffande stativ och ljud så får jag nog hålla mig till en billigare lösning. Känns klokt att börja testa på en enklare nivå. Vi får se var det slutar
Ja du får synka i efterhand.
Det finns ett program som heter Plural eyes som gör detta.
Du kan alltså ha flera ljudinspelare o flera kameror o lägga in detta i Plural Eyes o sen synkar programmet alla filerna via ljudet.
Funkar som en plugin till Premiere Pro eller FCP, andra program vet jag inte.
Annars är det manuellt som gäller.

Givetvis kan man välja billigare stativ, jag har själv inte haft råd att skaffa ett bra huvud.
Det finns två saker som man kan tänka på vikt, o ge fan i att köpa kula.
En klassiker är Manfrotto 055 serie men den är ganska tung. Kolfiber är lätt o bra för att bära men dyrare och lätt ger mindre stabilitet.

Kula är helt värdelöst att använda till filmning, dessutom fungerar videohuvud utmärkt till fotografering. O desto längre armar huvudet har desto lugnare rörelser kan du få.
Testa i butik!
 

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Ja du får synka i efterhand.
Det finns ett program som heter Plural eyes som gör detta.
Du kan alltså ha flera ljudinspelare o flera kameror o lägga in detta i Plural Eyes o sen synkar programmet alla filerna via ljudet.
Funkar som en plugin till Premiere Pro eller FCP, andra program vet jag inte.
Annars är det manuellt som gäller.

Givetvis kan man välja billigare stativ, jag har själv inte haft råd att skaffa ett bra huvud.
Det finns två saker som man kan tänka på vikt, o ge fan i att köpa kula.
En klassiker är Manfrotto 055 serie men den är ganska tung. Kolfiber är lätt o bra för att bära men dyrare och lätt ger mindre stabilitet.

Kula är helt värdelöst att använda till filmning, dessutom fungerar videohuvud utmärkt till fotografering. O desto längre armar huvudet har desto lugnare rörelser kan du få.
Testa i butik!
Ett trebenstativ har jag så jag skulle vilja hitta en mindre och mer portabel lösning, typ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4130000101 eller liknande. Men jag vet inte om det hjälper. Eller som sagt ett enbenstativ om det gör nytta.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Om du vill ha lite att släpa på så är enbensstativ klart användbart. Det finns även med små fötter längst ner så du kan använda det som ett vanligt stativ. Inte i nån vidare blåst direkt men ibland.

Separat ljud är överlägset men om allt du har råd och lust med är en Röde så blir det i vart fall 1000 ggr bättre en kamerans inbyggda.
Jag rekommenderar alltid Zomm H1 och synka i efterhand som en bra instegsmic. Den kostar lite och du kan plocka dän den från kameran eftersom nyckeln till bra ljud alltid är att få mikrofonen så nära ljudkällan som möjligt.

Det stativ jag skulle ha tagit med till den kameran av de jag har är mitt Manfrotto 190 xprob. Det är lite mindre och lättare än tidigare nämnda 055. Jag har också ett större men det reser jag ogärna med. Jag har även ett väldigt litet men en DSLR är nog lite tung.

Något jag däremot alltid har med, speciellt om jag kör handhållet eller med enbens är ett litet bordsstativ. Klockrent att ha i fickan och använda på befintliga plattformar tex bord, murar, biltak osv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ALL form av stöd hjälper vid filmning.
Även ett enbensstativ som oxå har en extra finess. Dra igång kamera o ställ in allt o börja filma. Hissa sedan upp hela rasket så högt du kan o stöd stativet mot höften samtidigt som du lutar dig mot en vägg. Det blir ofta ett väldigt bra perspektiv.
Men helt klart är 3 ben bäst.

Oftast blir filmning bäst om man håller still. Byter position o sedan klipper mellan dessa.
Zooma under filmning blir ingen höjdare att titta på sedan. Panorera funkar om man gör det lååååångsaaaaaamt o mjukt.
 

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Om du vill ha lite att släpa på så är enbensstativ klart användbart. Det finns även med små fötter längst ner så du kan använda det som ett vanligt stativ. Inte i nån vidare blåst direkt men ibland.

Separat ljud är överlägset men om allt du har råd och lust med är en Röde så blir det i vart fall 1000 ggr bättre en kamerans inbyggda.
Jag rekommenderar alltid Zomm H1 och synka i efterhand som en bra instegsmic. Den kostar lite och du kan plocka dän den från kameran eftersom nyckeln till bra ljud alltid är att få mikrofonen så nära ljudkällan som möjligt.

Det stativ jag skulle ha tagit med till den kameran av de jag har är mitt Manfrotto 190 xprob. Det är lite mindre och lättare än tidigare nämnda 055. Jag har också ett större men det reser jag ogärna med. Jag har även ett väldigt litet men en DSLR är nog lite tung.

Något jag däremot alltid har med, speciellt om jag kör handhållet eller med enbens är ett litet bordsstativ. Klockrent att ha i fickan och använda på befintliga plattformar tex bord, murar, biltak osv.
Tack!
ZoomH1 verkar intressant. Ungefär samma pris som en enkel Röde men jag antar att ljudkvaliteten blir bättre och jag kan hålla den närmre motivet osv.. Dessutom kan man ju välja att bara ta upp ljud vid något tillfälle för att sedan använda det i andra delar av en film. Vet Du hur mycket minne som går åt? 2GB ingår. Hur många minuter ljud klarar det?
 

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
ALL form av stöd hjälper vid filmning.
Även ett enbensstativ som oxå har en extra finess. Dra igång kamera o ställ in allt o börja filma. Hissa sedan upp hela rasket så högt du kan o stöd stativet mot höften samtidigt som du lutar dig mot en vägg. Det blir ofta ett väldigt bra perspektiv.
Men helt klart är 3 ben bäst.

Oftast blir filmning bäst om man håller still. Byter position o sedan klipper mellan dessa.
Zooma under filmning blir ingen höjdare att titta på sedan. Panorera funkar om man gör det lååååångsaaaaaamt o mjukt.
Hur ser Du på det här med fokusering? Det är ju jättesvårt att fokusera under filmning. Särskilt om man skall hålla kameran och titta på skärmen samtidigt. Eller väljer man helt enkelt att filma sekvenser där endast en första fokusering krävs? Den inbyggda autofokusen surrar och fladdrar ju som sjutton.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tack!
ZoomH1 verkar intressant. Ungefär samma pris som en enkel Röde men jag antar att ljudkvaliteten blir bättre och jag kan hålla den närmre motivet osv.. Dessutom kan man ju välja att bara ta upp ljud vid något tillfälle för att sedan använda det i andra delar av en film. Vet Du hur mycket minne som går åt? 2GB ingår. Hur många minuter ljud klarar det?
Vet inte i siffror men vi pratar timmar.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Hur ser Du på det här med fokusering? Det är ju jättesvårt att fokusera under filmning. Särskilt om man skall hålla kameran och titta på skärmen samtidigt. Eller väljer man helt enkelt att filma sekvenser där endast en första fokusering krävs? Den inbyggda autofokusen surrar och fladdrar ju som sjutton.
Skit i autofokus. Tungan rätt i mun och kör :)

Man lär sig snabbare än man tror. Kan ju alltid stänga bländaren lite också så du får längre skärpedjup.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur ser Du på det här med fokusering? Det är ju jättesvårt att fokusera under filmning. Särskilt om man skall hålla kameran och titta på skärmen samtidigt. Eller väljer man helt enkelt att filma sekvenser där endast en första fokusering krävs? Den inbyggda autofokusen surrar och fladdrar ju som sjutton.
Med DSLR
Sätt Fokus med kamerans AF.
Stäng av AF o börja filma.

AF med Nikons DSLRer funkar bara vid extremt bra ljus o kontrast, vilket i Sverige betyder nästan aldrig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur många minuter ljud klarar det?
Det beror på hur du väljer att spela in.

I min Zoom har jag nog aldrig fått en fil som överstiger 2GB.
Konsert i 2h är inga problem.
Jag har ett 16GB kort i.

Då samplar jag i 96KHz o maximal kvalité.
Det finns en knapp där man kan ställa om effektförbrukningen, kommer inte ihåg hur det påverkar kvalitén.
O den äter batterier när man använder den som jag gör. En konsert tar 2 vanliga batterier.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag filmar som jag vill på musikskolan så används flera kameror på en gg från olika vinklar o sedan klipps resultatet mellan dessa.
Ett stativ till varje + ljudupptagaren skall gärna stå vid de akustiska gitarrerna.
Själv springer jag emellan kamerorna.
 

holck

Aktiv medlem
Fokus ska du inte bry dig om hur kameran hanterar eftersom det är vad DU hanterar.

Enbensstativ är wonderful men ett bra videostativ är att rekommendera.
Har filmat massor i mellanöstern så ha inte utrustning som ser för proffsig ut för då får du ögonen på dig och folk motar bort dig. Folk är i regel lite oroligare och det är vanligt förekommande att folk filmar områden för att "skaffa info".

Variabelt ND-filter är ABSOLUT ett måste. När jag filmade med min 5D för några år sedan
fick jag köra f/16-f/22 med 1/1000 - 1/2000 för att jag inte hade med mig ND.
Dessa små bländare är absolut trevligast för att inte behöva oroa sig för fokus men bilderna
ser alltid lite ofokuserade ut. Det är utanför området där de flesta objektivs skarpaste zon finns.
Sen blir filmen rätt choppy då det är total avsaknad av motionblur. Ser illa ut.
Jag filmade med Canon 16-35 f/2.8 L vilket är ett erkänt skarpt objektiv i övrigt..

Så, skaffa ett bra ND filter. Jag kör Tiffens och är nöjd.

http://www.ebay.com/itm/TIFFEN-77VND-77MM-NEUTRAL-DENSITY-VARIABLE-FADER-ND-FILTER-ND2-ND4-ND6-ND8-/131052550664?pt=Camera_Filters&hash=item1e83573a08

Ljud - Zoom H1 + 3,5mm <=> 3.5mm 25cm är bra om kameran stöder line-in.
Glöm inte ordentligt vindskydd på ljudupptagaren.
Rekommenderar dig att skaffa en clapper till mobilen så du kan visa scenen för kameran och säga den i micen samt syncklapp så blir det lättare att hålla koll på alla klipp och samplingar.

Jag kör denna:
https://play.google.com/store/apps/details?id=air.quart.studio.digital.clapper

Vitbalans mäter jag antingen i kameran eller med mobilen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=cassiopeia.camera

Blackmagic kan inte mäta själv så därför har jag denna för att vara säker.

Har haft med både 5D och min blackmagic pocket men kommer troligtvis filma med
min S100 (S110 kostar runt 2k) då du kan dra ur kvalité ur dessa som ligger nära DSLR.
Du kanske inte får direkt en kreativ förmåga med liten kamera men som dokumentkamera
är den superb.

Edit: Uppdaterade lite vad jag skrev 11:24

// A
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tror det blir tillräckligt bra med en röde mic, vet inte om det alltid är så mycket bättre kvalitet på andra micar. Och handlar det om att få micen närmare källan så är det ju bara att förlänga sladden till micen, inga större problem, ljudet kan du ju ändå hantera separat sedan i efterbehandlingen.

Jag skulle nog ta med ett lättare trebens stativ, inte enbens. Och inte en rigg.....
 

holck

Aktiv medlem
Jag tror det blir tillräckligt bra med en röde mic, vet inte om det alltid är så mycket bättre kvalitet på andra micar. Och handlar det om att få micen närmare källan så är det ju bara att förlänga sladden till micen, inga större problem, ljudet kan du ju ändå hantera separat sedan i efterbehandlingen.

Jag skulle nog ta med ett lättare trebens stativ, inte enbens. Och inte en rigg.....
Precis som Leif skriver så kan det vara tillräckligt bra med bara en Rödemik.

Värt att notera att interna mikrofonen oftast saknar det fylliga i ljudet om man bara är ute efter
lite "ambient" ljud så att säga. Ska du inte konversera eller tänk ha musik på videon så
kan du lämna micen hemma och i värsta fall slänga på lite EQ på kamerans ljud så kan det duga.

Jag satte själv en bomullstuss en gång med tejp framför miccen på min dslr för att få bort vindljud och detta funkade bra, dämpade lite men de kunde man höja senare. Blev ganska OK.

Rigg har man i kontrollerade miljöer eller i actionscener. För lite semesterfilmer med såpass mycket ljus är det bara uppseendeväckande och troligtvis utan att tillföra något.

// A
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror det blir tillräckligt bra med en röde mic, vet inte om det alltid är så mycket bättre kvalitet på andra micar. Och handlar det om att få micen närmare källan så är det ju bara att förlänga sladden till micen, inga större problem, ljudet kan du ju ändå hantera separat sedan i efterbehandlingen.

Jag skulle nog ta med ett lättare trebens stativ, inte enbens. Och inte en rigg.....
Problemet är inte micken, problemet är att ljudet som micken producerar förstörs av kameran i dess komprimering av ljudfilen.
Du kommer alltså inte att få ut mickens fulla potential om du sparar ljudet i kameran.

O det är hörbart, tro inget annat.
Om man är nöjd ändå? tja det är upp till var o en.
 
ANNONS