Annons

Tips på en analog och liten system

Produkter
(logga in för att koppla)

Diffner

Ny medlem
Hej!

Är helt färsk här, men har fotat en del analogt med först en kompakt, och nu senaste tiden med en Olympus 35. Men den har börjat läcka lite, och jag känner mig lite låst. Så jag har kollat runt på lite analoga systemkameror + objektiv, bl.a. här på forumet. Men jag har inte så stor koll på märken och modeller, vilket gör det rätt svårt.
Så jag tar tacksamt emot tips!

Vad jag söker är främst en liten och nätt, då jag ofta vill bära den med mig.
Då jag inte är särskilt erfaren får den också gärna vara hyfsat lätthanterlig.
Har inte heller särskilt stor koll på objektiv. Vad är mest "basic"? Fotar mest med fokus på ca 0,5-10 meter. Ofta motiv i rörelse.
Budgeten är lite begränsad, runt ca 1000-1500 kr.


Så, har ni några förslag på den perfekta kameran?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Du kan ju täta kameran enkelt. Det får du räkna med om du köper en annan äldre analogkamera.

Jag brukar skära strimlor från en musmatta och täta med. Funkar utnärkt.

Annars kan jag rekommendera en Minolta 7sII. Bra objektiv och ljusmätning. Bör inte kosta mer än 500 kronor i fint skick.

Eller kanske en Olympus mju II. Kompakt men skarpt objektiv, bra ljusmätning och af.
 

Diffner

Ny medlem
Jo, jag misstänker att det är ganska lätt att fixa läckaget. Kändes mest som en bra anledning att röra sig vidare bara :)

Ska kolla in tipsen, tack!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Är helt färsk här, men har fotat en del analogt med först en kompakt, och nu senaste tiden med en Olympus 35. Men den har börjat läcka lite, och jag känner mig lite låst. Så jag har kollat runt på lite analoga systemkameror + objektiv, bl.a. här på forumet. Men jag har inte så stor koll på märken och modeller, vilket gör det rätt svårt.
Så jag tar tacksamt emot tips!

Vad jag söker är främst en liten och nätt, då jag ofta vill bära den med mig.
Då jag inte är särskilt erfaren får den också gärna vara hyfsat lätthanterlig.
Har inte heller särskilt stor koll på objektiv. Vad är mest "basic"? Fotar mest med fokus på ca 0,5-10 meter. Ofta motiv i rörelse.
Budgeten är lite begränsad, runt ca 1000-1500 kr.


Så, har ni några förslag på den perfekta kameran?
Olympus OM-1 eller Pentax MX. kanske.
Pentax MX är nog den minsta manuella SLR som gjorts, och till skillnad från Olympusen går dess ljumätare på vanliga LR44 batterier som fortfarande tillverkas medan Olympusen fordrar adapter eller att man justerar om mätaren.

Vad det gäller optik lär du även hitta mer till Pentax, de använder ju samma bajonett än idag, även om många moderna objektiv är byggda för APS-C format, men det kanske ändrar sig nu när de ska släppa en fullformats digitalkamera. En bra början för dig skulle kunna vara en Pentax M 50/1.7 som är liten och nätt. De hade även ett 40mm pannkaksobjektiv som gör en Pentax MX fickvänlig åtminståne för en jackficka.
 

PMD

Aktiv medlem
Med motiv i rörelse så är antagligen en kamera med exponeringsautomatik lämplig. Även autofokus är rätt praktiskt i sådana sammanhang.

En Canon EOS 100 får man rätt billigt numera. Eller en Nikon F80.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Hej!

Är helt färsk här, men har fotat en del analogt med först en kompakt, och nu senaste tiden med en Olympus 35. Men den har börjat läcka lite, och jag känner mig lite låst. Så jag har kollat runt på lite analoga systemkameror + objektiv, bl.a. här på forumet. Men jag har inte så stor koll på märken och modeller, vilket gör det rätt svårt.
Så jag tar tacksamt emot tips!

Vad jag söker är främst en liten och nätt, då jag ofta vill bära den med mig.
Då jag inte är särskilt erfaren får den också gärna vara hyfsat lätthanterlig.
Har inte heller särskilt stor koll på objektiv. Vad är mest "basic"? Fotar mest med fokus på ca 0,5-10 meter. Ofta motiv i rörelse.
Budgeten är lite begränsad, runt ca 1000-1500 kr.


Så, har ni några förslag på den perfekta kameran?
Den perfekta kameran, ja det finns nog inte men mina tankar om vad som hade varit en bra instegskamera kan jag bidra med.

Jag rekommenderar inte att börja köpa på sig grejer i ett "dött" system dvs ett system som inte längre tillverkas tex Canon FD, Olympus OM, Konica AR mfl. Dessa kan man visserligen få i princip gratis men det finns bra instegs modeller även i levande system.

Då jag själv är Nikonbaserad så ligger det närmast till hands att använda Nikon i mitt resonemang. Det jag själv tycker är mycket av charmen med att fotografera analogt är att gå "back to basic" även på kamera utrustningen och använda mer klassiska analoga modeller som är manuellt fokuserade och även har ett manuellt eller halvmanuellt handhavande. På Nikonsidan brukar då modeller som F2,F3,FM,FE,FE2,FM2 osv räknas upp och visst de är jättebra maskiner. Problemet med dem är ju priset. För din budget så får du nog en av de billigare av de uppräknade modellerna med normalobjektiv. Jag skulle däremot föreslå en underskattad Nikonmodell, F-301 den kan man få för ett par hundringar och då räcker pengarna till mer än ett objektiv och kanske även en blixt. Vill man ha en "modernare" autofokuskamera så finns det modeller där också tex Nikon F70,F80 mm kan man få väldigt billigt idag.

Mina favoriter av billiga analoga systemkameror är nog utan inbördes ordning:

"Levande system"
Nikon F-301, liten och smidig med inbyggd motor. Går på AAA-batterier som aldrig tycks ta slut. Tyvärr ingen skärpedjupskontrollknapp och lite plastig men den är ju nästan gratis och har TTL.
Nikon FM, Batterioberoende klassiker som kan det man vill. Tyvärr ingen TTL men det har i princip ingen helmanuell batterioberoende kamera (FM2 är bättre men priset brukar vara klart högre)
Nikon FE2, inte batterioberoende men har blixt TTL-mätning och sk Needlematch ljusmätare (FE har inte TTL)
Pentax MX, liten och smidig rätt lik Nikon FM. Ej TTL
Pentax ME Super, Viktigt att det är Super då Pentax ME utan Super inte har fulla manuella möjligheter. tyvärr ingen TTL

Chinon CM-4, Pentaxkompatibel men lite plastig. Går att få nästan gratis.

Sedan borde Nikon FG och FG-20 också funka men jag har inte så bra koll på dem.

Levande system med autofokus här finns det ju massor och det är nästan ännu billigare.

Nikonfyndet nummer ett måste ju vara F-801 det är i stort sett en Nikon F4 i billigare kostym.
Canonfyndet nummer ett ? EOS5? en kompetent kamera för kaffepengar är det i alla fall.

"Döda system"
Canon FD systemet
Massor med bra modeller men nackdelen är ju att det inte går att använda objektiven på moderna kameror. Ja det går med adaptrar på spegellösa kameror men det är ändå lite av en speciallösning. Mina favoriter här är...ja jag har nog ingen riktigt bra/billig favorit här, Jag tycker de har konstiga lösningar och prioriteringar i sin design på det flesta husen. Nu är ju FD-husen så "billiga" så min favorit Canon NEW F1 kanske skulle rymmas inom budget. Observera att NEW F1 och F-1n inte är samma. NEW F1 tycker jag faktiskt har bättre handhavande än Nikon F2 och F3.

Konica AR-systemet.
Billigt men tyvärr få hus som går på moderna batterier. Riktigt bra objektiv.

Olympus OM, hög kvalitet och smidigt men tidiga modeller går inte på moderna batterier och de senare är ganska sällsynta. Objektiven är generellt av hög kvalitet.

Contax-systemet, Vansinngt fina objektiv men tyvärr rätt dyrt.

Minolta
Jag har dålig koll på dem men prisbilden är ju bra i alla fall :)

Ja detta är ju vad jag tycker och du får ju självklart googlarunt och kolla själv också. Börja ändå med att fundera på vilken typ av kamera du vill ha. Som sagt tycker jag själv att det är roligast att fotografera med en "kugghjulskamera" men du kanske hellre vill ha en mera modern maskin. När du har bestämt dig så kan du börja kolla på olika modeller i den kategorin.

Bor du i närheten av halmstad så kan du få komma och kolla lite på min samling av gamla modeller och känna lite på olika varianter.

Lycka till.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Tips om hus som går på äldre batterier. Zink-air batterier till hörapparater ger rätt ström utan adapter. Livslängden är kortare än de gamla kvicksilverbatterierna. Men de är billiga så man kan ha några extra i fickan.

För övrigt är väl slr-kamerorna lite stora att ha i fickan jämt. Det beror visserligen på fickan.

Men om det går att bära i rem, skulle jag kolla in en Minolta XD5. Fantastisk mekanik, elektronik och optik till rimliga pengar.
 

PMD

Aktiv medlem
Så, har ni några förslag på den perfekta kameran?
En Nikon F4 kan nog rymmas i den budgeten, om du har tålamod att leta och vänta.
Det blir nog en kamera utan objektiv så lite mer pengar behöver du i så fall lägga ut för ett lagom objektiv, t.ex. ett Nikkor AF 50mm f/1.8 som kan gå att hitta för en bit under en tusenlapp. (En rejäl bit under en tusenlapp med tur och tålamod).

Nikon F4 är en slags "crossover" mellan manuellt fokuserade kameror och autofokuskameror. Den har ganska traditionell ergonomi med slutartidsratt ovanpå kameruhuset, t.ex., men har förstås autofokus. En riktigt trevlig kamera, men rätt stor (vilket kanske talar mot den för din del).
 

unoengborg

Aktiv medlem
En Nikon F4 kan nog rymmas i den budgeten, om du har tålamod att leta och vänta.
Det blir nog en kamera utan objektiv så lite mer pengar behöver du i så fall lägga ut för ett lagom objektiv, t.ex. ett Nikkor AF 50mm f/1.8 som kan gå att hitta för en bit under en tusenlapp. (En rejäl bit under en tusenlapp med tur och tålamod).

Nikon F4 är en slags "crossover" mellan manuellt fokuserade kameror och autofokuskameror. Den har ganska traditionell ergonomi med slutartidsratt ovanpå kameruhuset, t.ex., men har förstås autofokus. En riktigt trevlig kamera, men rätt stor (vilket kanske talar mot den för din del).
Om man ska ha så pass moderna prylar, kanske man hellre ska titta på F100 som kan hantera moderna nikonobjektiv utan bländarring. Vet dock inte om man får in en sådan i budget. Dessutom betydligt mindre klumpig än F4 som är en rätt bastant sak.
 

VisualD

Aktiv medlem
Angående döda system så ser jag verkligen inte problematiken. Finns det man vill ha att få tag på till ett pris man är beredd att betala spelar eventuell nyproduktion ingen som helst roll.

Bortsett från mina Pentax fotar jag nästan enbart med stendöda system så som Voigtländer Bergheil, Prominent och Ultramatic. Inget av dessa system har varit aktuella de senaste 40-50 åren och enbart levende under något ynka årtionde. Det gör mig absolut ingenting då jag har kul när jag fotar med dessa system och det är allt som räknas.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Angående döda system så ser jag verkligen inte problematiken. Finns det man vill ha att få tag på till ett pris man är beredd att betala spelar eventuell nyproduktion ingen som helst roll.

Bortsett från mina Pentax fotar jag nästan enbart med stendöda system så som Voigtländer Bergheil, Prominent och Ultramatic. Inget av dessa system har varit aktuella de senaste 40-50 åren och enbart levende under något ynka årtionde. Det gör mig absolut ingenting då jag har kul när jag fotar med dessa system och det är allt som räknas.
Du har naturligtvis helt rätt, men om man som ny står i begrepp att köpa in sig i ett system så kan det vara en bra ide att göra det i ett system där man kan använda grejerna ihop med ett framtida digitalt hus. Med ett dött så har man mera av en återvändsgränd.
 

beetle

Aktiv medlem
Jag kånkar hellre på en lite större och mer robust analog kamera (gärna helt mekanisk) än en liten och spinkig variant, speciellt om man bara använder en normal eller liknande. Är i för sig inte helt spinkig själv men börjar komma lite till åren, precis som kamerorna jag använder! Om jag inte längre orkar med den lilla extra vikten så är det nog slutfotat för min del.
 

Josef430

Aktiv medlem
Kanske en Pentax ME

Jag har en Pentax ME ute på försäljning här på Fotosidan, priset 100:- och i samma annons ett objektiv Sigma 35 - 135/3,5-4,5 pris 200:-. Skickar gärna.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man ska ha så pass moderna prylar, kanske man hellre ska titta på F100 som kan hantera moderna nikonobjektiv utan bländarring. Vet dock inte om man får in en sådan i budget. Dessutom betydligt mindre klumpig än F4 som är en rätt bastant sak.
Det finns en F100 med ett 35-80 på Tradera. Auktionen slutar om ungefär ett dygn. Det finns väl en viss chans att slutpriset kan komma att rymmas inom budgeten.
 

Diffner

Ny medlem
Tack för alla svar! Känns genast som jag har mycket mer att gå på. Har hittat lite auktioner på tradera samt några intressanta annonser på blocket.

Jag har en Pentax ME ute på försäljning här på Fotosidan, priset 100:- och i samma annons ett objektiv Sigma 35 - 135/3,5-4,5 pris 200:-. Skickar gärna.
Tack för erbjudandet, men jag är nog mer ute efter en ME Super, som någon tidigare så konstruktivt nämnde.
 
ANNONS