Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon- vs Sonysensorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Måste bara säga. Jag har ett flertal Canonkameror, toppat med en 1 Dx som jag älskar. Sedan har jag en del Sony, A7, A7r, A99. Bästa optik till alla system. Alla som gnäller på Canon att de är efter vad gäller teknik vad gäller sensorer, likväl blir jag idag som oftast lyckligast när jag får mina Canonfiler, Sony i all ära. Jag har inte teknisk täckning för detta, men mina ögon älskar mina Canonbilder. Vet att Sony ligger före, men kan inte riktigt ta till mig det när jag ser mina bilder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tillåt dig vara nöjd om du känner dig nöjd. Livet blir bara jobbigare om man lyssnar på andra och inte utgår från sin egen upplevelse och sitt eget behov.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Att Sonys sensorer är bättre vad gäller dynamiskt omfång och brus är ett mätbart faktum, men det är ju en ytterst liten del av vad som påverkar hur bra en bild blir. Inget konstigt med att du får bättre resultat med Canons prylar om du trivs bättre med dem, oavsett smärre tekniska skillnader.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja praktiskt taget alla kameror tar bra bilder i dag, Sedan skiljer det en del på hantering, ergonomi, vikt och storlek, själv blir jag väl lite avundsjuk på att du har så många fina kameror att välja på. som redan nämnts så fins det många delar med en kamera som man kan gilla, och Canon har många bra saker som många verkligen tycker om.



//Bengt.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Måste bara säga. Jag har ett flertal Canonkameror, toppat med en 1 Dx som jag älskar. Sedan har jag en del Sony, A7, A7r, A99. Bästa optik till alla system. Alla som gnäller på Canon att de är efter vad gäller teknik vad gäller sensorer, likväl blir jag idag som oftast lyckligast när jag får mina Canonfiler, Sony i all ära. Jag har inte teknisk täckning för detta, men mina ögon älskar mina Canonbilder. Vet att Sony ligger före, men kan inte riktigt ta till mig det när jag ser mina bilder.
Bra skrivet Håkan! Hur det än är så betraktar varje individ bilder på sitt eget sätt, ibland kan jag faktiskt tycka att bilder från äldre kameror tilltalar mig mer än från dom senaste...............................
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men mina ögon älskar mina Canonbilder.
Hej Håkan

Vid tester hamnar Canon's färger lite "fel", men anses angenäma att se på. Jag tycker inte DR-frågan är ett problem längre med modern redigering, det handlar om några steg. Vill man ha stort omfång, ta två eller tre bilder (vilket även Sony-ägare gör).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bra skrivet Håkan! Hur det än är så betraktar varje individ bilder på sitt eget sätt, ibland kan jag faktiskt tycka att bilder från äldre kameror tilltalar mig mer än från dom senaste...............................
Det där är intressant, dagens hypersensorer tycker jag blir stressade vid vissa ljussituationer, helt enkelt för känsliga? Färgerna sticker iväg och det blir svårredigerat. Funderar på att skaffa mig en äldre begagnad Canonsensor för stativfoto, typ DIGIC III?
 

martinot

Aktiv medlem
Kör du RAW eller JPG, eller bägge delarna?

Jag tycker personligen att Canon oftast har de snyggastes JPG-filerna. Därefter Nikon. På tredje plats skulle jag nog sätta Olympus och Fuji. Sedan kanske Sony. Har några Panasonic MFT-kameror som jag gillar (framförallt min lilla GM1:a med Summilux-15 på är en fantastisk portabel konfiguration och kvalitet), men måste säga att JPG-renderingen är klart sämst av alla kameror jag testat. Här är det i princip RAW som gäller om man vill ha full kvalité.

Dessutom har ju Canon riktigt fin och bra optik, och kanske den som ger mest kvalitet för pengarna (av originaltillverkarna).

Sensorn är viktig, men övriga komponenter i ett kamerasystem, som just bildprocessing och optik är ju minst lika vitktigt för slutresultatet.

Förutom fotografen så är det just helheten i kamerapaketet och ekosystemet som gäller praktiskt i slutändan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det var nog lite av en sensation när dom kom dom digitala systemkamerorna och man snabbt kunde titta på skärmen och kolla hur det blev, jag skruvade i menyerna för att testa allt det nya, med mera färg i bland, plussade på skärpan och gud vet allt, man tyckte sig då att man skapade sin egen bild, det var som man hade sin egen fabrik som levererade bilder till sig själv.


Här kunde det nog bli att var man nöjd med vad man skruvat fram med sin tidiga kamera så tror jag att många har fått sin referens kamera vad gäller styrkan på färger och liknande, kommer nästa kamera att leverera lika bra eller bättre jpeg-bilder, men grunden tror jag många redan har lagt vad man tycker om just med hur färgstarkt eller bleka bilder man vill ha, lyssnar man för mycket på fotorävarna så tror man sig också se alla möjliga konstiga fel.


Det under vissa perioder lite dramatiska DR-diskussioner som blossar upp påverkar så klart och man undrar vad man själv köpt för kamera, har jag en dålig kamera eller vad. Magnus inlägg nummer två tycker jag är bra, och det behöver inte bara handla om DR, man kan vara nöjd med sina egna jpeg-bilder också, fast andra tycker annat, som Magnus säger man får inte lyssna för mycket.
 

snap01

Aktiv medlem
Kör du RAW eller JPG, eller bägge delarna?

Jag tycker personligen att Canon oftast har de snyggastes JPG-filerna. Därefter Nikon. På tredje plats skulle jag nog sätta Olympus och Fuji. Sedan kanske Sony. Har några Panasonic MFT-kameror som jag gillar (framförallt min lilla GM1:a med Summilux-15 på är en fantastisk portabel konfiguration och kvalitet), men måste säga att JPG-renderingen är klart sämst av alla kameror jag testat. Här är det i princip RAW som gäller om man vill ha full kvalité.

Dessutom har ju Canon riktigt fin och bra optik, och kanske den som ger mest kvalitet för pengarna (av originaltillverkarna).

Sensorn är viktig, men övriga komponenter i ett kamerasystem, som just bildprocessing och optik är ju minst lika vitktigt för slutresultatet.

Förutom fotografen så är det just helheten i kamerapaketet och ekosystemet som gäller praktiskt i slutändan.
Nu har jag kört samtliga dessa märken du nämner o bild direkt ut ur kameran där är Fuji överlägset vassast. Om du går in o läser om Fuji kameror så kommer du se att just snygga bilder direkt ur kameran JPG är en av Fuji paradgrenar. Finns inget annat märke som gjort så bra (filmer) som du kan välja o som ligger under fliken i raw konv i PS eller LR.

Gillar du magenta o kraftigare rött o lite lilafärgad himmel på en knallblå himmel utomlands är Canon rätt för dig däremot gillar du en naturlig känsla me analog look är Fuji överlägset dom andra.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det där är intressant, dagens hypersensorer tycker jag blir stressade vid vissa ljussituationer, helt enkelt för känsliga? Färgerna sticker iväg och det blir svårredigerat. Funderar på att skaffa mig en äldre begagnad Canonsensor för stativfoto, typ DIGIC III?
Instämmer! Kör själv bland annat 1ds mark 3 och så länge man håller sig på sansade ISO så vill jag påstå att det fortfarande är det bästa som lämnat Canons fabriker i fråga om korrekta. balanserade OCH trevliga färger. Sen kom ISO hetsen och färgfiltrena tunnades ut.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fujis omtalade fina Jpeg-bilder, gäller det också runt bas-iso, tex jämfört med en D7200- Vid högre iso så har jag fattat att Fuji har dom renaste bilderna som gör stor skillnad mot andra APS-C modeller, men vid Iso 100 ser man stor skillnad där också, och vad är det avgörande som gör att det blir så mera rätt, jag får inga konstiga färger av himlar ens med gamla kompakter som jag ägt.


//Bengt.
 

snap01

Aktiv medlem
det är ingen skillnad fuji ger samma (film) oavsett vilket iso du använder att den skulle vara sämre på lägre än högre är helt fel. Om du kör på riktigt höga så är ingen kamera optimal blir alltid sämre oavsett kameramärke.

Jag brukar tex sällan köra över iso 800 på min D800 tycker den tappar mycket kvalitet över det iso så då kör jag hellre stativ. Jag har kört på frihand på iso 6400 på både fuji o Nikon canon o jag föredrar fuji där snyggare hantering av filen mer naturlig.
Om man jämför canon mot sony så tycker jag att sony filen ofta är korrekt men saknar karaktär o att canon filer alltid haft mer magenta o alltid lite svårare att hantera rött o orange. Vissa gånger funkar canon bra en del gånger blir det mycket meck i PS för att få till bra hudtoner med fuji tex så är det oftast väldigt bra utgångsvärde.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Instämmer! Kör själv bland annat 1ds mark 3 och så länge man håller sig på sansade ISO så vill jag påstå att det fortfarande är det bästa som lämnat Canons fabriker i fråga om korrekta. balanserade OCH trevliga färger. Sen kom ISO hetsen och färgfiltrena tunnades ut.
Citerar mig själv :) - ville bara tillägga att de senaste modellerna, framförallt 5DS och 5DSR tycker jag ger extremt fina bildfiler både färgmässigt och djup. Skall bli intressant att dra i 1DX mark II filerna när kameran landar på hyllorna!
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag kört samtliga dessa märken du nämner o bild direkt ut ur kameran där är Fuji överlägset vassast. Om du går in o läser om Fuji kameror så kommer du se att just snygga bilder direkt ur kameran JPG är en av Fuji paradgrenar. Finns inget annat märke som gjort så bra (filmer) som du kan välja o som ligger under fliken i raw konv i PS eller LR.

Gillar du magenta o kraftigare rött o lite lilafärgad himmel på en knallblå himmel utomlands är Canon rätt för dig däremot gillar du en naturlig känsla me analog look är Fuji överlägset dom andra.
Jo, jag tycker att generellt så håller Fujis JPEG väldigt hög klass. Missuppfatta mig inte där. De är ändå på "pallplats" hos mig, och klart bättre än Sony och Olympus (som ändå inte är dåliga).

De enda som jag som sagt tycker är riktigt dåliga på JPEG är mina Panasonic-kameror (men utmärkta i övrigt och i RAW).

Det som jag tycker Fuji skulle behöva rätta till lite är hanteringen på höga ISO. Där tycker jag de kör en något för hög brusreducering som gör att hudtoner kan i vissa fall bli lite platta och konstgjorda (lite som plast eller vattenfärger). Fixar de bara till det så skulle jag nog sätta de som #1.
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer! Kör själv bland annat 1ds mark 3 och så länge man håller sig på sansade ISO så vill jag påstå att det fortfarande är det bästa som lämnat Canons fabriker i fråga om korrekta. balanserade OCH trevliga färger. Sen kom ISO hetsen och färgfiltrena tunnades ut.
Tror du är inne på något här.

Ibland så har jag själv någon magisk längtan tillbaka till CCD istället för CMOS, men rent praktiskt så tror jag att det mer har att göra med att försämringen sammanföll med när man skulle visa upp och tävla i hur bra dessa nya CMOS-sensorer var på höga ISO. Man "fuskade" och tog helt enkelt mycket genvägar genom att just försämra CFA:n och annat (även trix med digitalt processande).
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ibland så har jag någon magisk längtan tillbaka till CCD istället för CMOS, men rent praktiskt så tror jag att det mer har att göra med att försämringen sammanföll med när man skulle visa upp och tävla i hur bra dessa nya CMOS-sensorer var på höga ISO. Man "fuskade" och tog mycket genvägar genom att just försämra CFA:n och annat (även trix med digitalt processande).
Ja, det ligger nog mycket i det. Nu tycker jag iofs att det finns en hel del CMOS sensorer som gör bra ifrån sig färgmässigt men då är det som sagt ofta påkostade färgfilter och välgjorda kameraprofiler. Sen är det ju personligt hur man uppfattar färg också. Det som är tekniskt korrekt och ger tjusigt mätresultat kanske inte alltid är vad ögat gillar. Men här tycker jag ändå Canon gjorde bättre ifrån sig rent generellt med många av sina tidigare modeller (5D, 1Ds2/3 och även 1D4). Det var en bra balans mellan klatschiga publikfriande färger och realistisk återgivning utan större ansträngning i efterarbetet.

Men 5DSR visar att man jobbat på färgförbättring och som sagt...skall bli kul att följa 1DX2 och 80D med nya generationen sensorer.

Min första digitala SLR var en Konica Minolta 5D (med CCD). Tillsammans med Minoltas optik var det en ren fröjd att se på resultatet. Nästan som film :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Stämmer bra det vad gäller gamlingen KM5D, speciellt när jag bytte skärm för ett antal år sedan, så kom ett ytterligare lyft av bilderna som förvånar varje gång man är inne och bläddrar i gamla bilder.


//Bengt.
 

Parsi

Aktiv medlem
Måste bara säga. Jag har ett flertal Canonkameror, toppat med en 1 Dx som jag älskar. Sedan har jag en del Sony, A7, A7r, A99. Bästa optik till alla system. Alla som gnäller på Canon att de är efter vad gäller teknik vad gäller sensorer, likväl blir jag idag som oftast lyckligast när jag får mina Canonfiler, Sony i all ära. Jag har inte teknisk täckning för detta, men mina ögon älskar mina Canonbilder. Vet att Sony ligger före, men kan inte riktigt ta till mig det när jag ser mina bilder.
Du får ursäkta att jag väljer ditt ursprungliga inlägg att svara på. Det är så många röster här som jag vill kommentera allmänt.

Det är också min uppfattning att Canon levererar bra bildkvalitet. Och inte bara min. Jag har intrycket att uppfattningen delas faktiskt av rätt så många. Det är lätt att tro DxO data betyder nåt annat än det gör. Det är tre saker som jag tycker Canon ligger någorlunda konsekvent (alla kända kameramärken är så bra nuförtiden och förbättras ständigt) lite före på . Färgseende, Automatisk exponeringsbedömning, och vitbalans.

Färgseende är inte färgåtergivning. Färgåtergivning är vad du har i den färdiga produkten, efter förstärkning, profiler och färgbalansering. Färgseendet levererar grundmaterialet, den ursprungliga vägningen av reflektionsspektrumet till RGB-värden.

DxO mäter och redovisar något som kallas 'color sensitivity'. Det är lätt att tro att detta är något som indikerar färgkvalitet. Men så enkelt är det inte. Vad man egentligen menar med "bra" färgåtergivning är subjektivt och kan bli väldigt snårigt. Men om man utgår från att målet är att färgerna skall kunna återges så nära som möjligt som de "ser ut i verkligheten", så står hög färgkänslighet i ett visst motsatsförhållande till "bra" färgseende. Nikon motsvarar DxOs ideal rätt så bra. De väger spektrumet i tre överlappande områden som ser ut som uppochnervända V'n. På det viset får man skarpast möjliga definiering av RGB vägningen och mäter alltså bra hos DxO. Problemet är bara att det är ett färgseende som ligger ganska långt från det mänskliga färgseendet.

Det här kan ställa till problem i senare steg i färgåtergivningen. Jag tror många upplever problem med att få t.ex hudtoner (av alla raser) bra med Nikon. (Åtminstone tycker jag att de borde göra det). Ytterst sett, är det helt omöjligt att rätta till alla defekter i det ursprungliga färgseendet i senare led. Det kvittar vad man gör, hur avancerade profiler och selektiva förstärkningar man gör. Det går inte. Punkt. Helt säkert, 100%.

Så det handlar nu om "tillräckligt bra", och subjektiv upplevelse. Och åtminstone en del färgtekniker uppskattar ju den höga färgkänsligheten hos Nikon. Personligen tycker jag att det är ett primitivt tillvägagångssätt och att Canons hantering är mycket mer genomtänkt. Men är då Canons bättre? Mjä, där måste man börja trampa baklänges. Jag tycker att Canons är ofta subjektivt bättre. Det funkar bättre för färgåtergivning av de färgtoner som människor är känsliga för, hud-melanin och klorofyllspektrum, hyfsat för himmelsblått. Däremot så är jag själv ofta irriterad över återgivningen av syntetiska gröna färger, t.ex. Tittar man objektivt på det, över alla färger, är Canon också dåliga. Canons (och Sonys) tillvägagångssätt visar dock att man förstår frågan och bedriver forskning på området. Om man får tillräckligt mycket hästkrafter i sensorn blir det kanske riktigt bra nån dag. Jag tycker iaf att Sony A7R II verkar ha tagit ett steg upp ifrån A7 i frågan. I alla fall enligt de bilder jag har sett. I vilket fall som helst så är färgerna fantastiskt mycket bättre med våra digitalkameror, än de var på filmtiden. Sen är väl det här med uttryck subjektivt.

Det finns många saker som subtilt påverkar intrycket av bildkvalitet (och är bildkvalitet) utan att de uppmärksammas mycket av kameratestare. Vad händer med färgtonerna i skuggor? Vad händer med färgtonerna när du höjer ISO? När du drar i reglar och lyfter skuggor? Återigen är jag benägen att hålla Canon högt.

Och inte bryr man sig heller mycket om att utvärdera förhållandet mellan hur väl definierad bilden är och hur tydligt bruset är. Är bruset redan utjämnat i sensorn, så är också utrymmet för bilddefinitionen spikat. T.ex en matematisk operation enligt normalisering av upplösningen ovanpå detta levererar fullständigt bogus resultat. Vill ni veta vad sensorn egentligen levererar, så är att titta på jpeg'arna en god indikation. Inte perfekt eller absolut, eftersom det finns skillnader i kvalitet hos jpeg-motorn.

Vad gäller den uppmärksammade DR-frågan, så är det min uppfattning att det dels är en sorts skyldighet hos kameratillverkarna att sträva efter högre DR och leverera detta. Och dels att det är en uppblåst fråga där folk har fått vanföreställningar från själva debatten och riggade exempel.

Men Canon är ett affärsföretag och drivs efter vad som är viktigt för "bottom line". Så här sitter de med massor av pengar som de egentligen kan göra vad de vill med. Samtidigt faller kameramarknaden allmänt. Samtidigt vill Japanska industripolitiker till varje pris undvika en ömsesidigt förtärande konkurrens på sensormarknaden mellan Sony och Canon. Samtidigt vill Canon bevara sitt oberoende och sin tekniska flexibilitet när det gäller sensorer. Samtidigt har Canon en 'flat' budget för teknik o forskning som princip. Därför är det nog inte så konstigt att Canons företagsledning tittar mer på företagsförvärvningar än att satsa på sensortillverkning.
Till förtret för många av sina kunder kanske, men deras huvudansvar är till aktieägarna.

Man kan kanske tacka debatten för att den kanske till slut har drivit Canon till förändringar. Men samtidigt är den överdriven. Till att börja med påverkas saker bara om DR inte räcker till. För det andra är det väsentliga då hur det räcker till för bilden. Inget annat. Diverse andra publicerade mätvärden är irrelevanta. Vad menar jag då med det? Jo, Canons 'verkliga' DR har förbättrats betydligt utan att det syns i vissa mätvärden pga att man blivit av med artefakterna. Sen är kanske uppskattningen av andra märkens utnyttjningsbara DR lite överdriven, därför att deras färger kollapsar, utan att detta leder till kommentarer.

Det fanns t.ex en mycket kompetent video - tyvärr kan jag inte länka till den, eller ens hitta den - som visade att det utnyttjningsbara DR hos din gamla 1D X faktiskt är ganska konkurrenskraftigt. Peter Northrup påstod nyligen att Canon 760D hade större utnyttjningsbart DR än Sony A6000. "Nä nu är han väl galen" tänkte jag, tom jag hjärntvättad av debatten (dessutom är jag sedan tidigare en beundrare av A6000). Men så kom dpreviews sida för lyftningsjämförelser. Och Peter Northrup är faktiskt inte helt tokig. Det är ingen solklar fråga - jag ger inga bergfasta betyg -, men 760D håller faktiskt fortfarande stilen vid +5EV, även om den börjar få svårt att särskilja mörka valörer, medan A6000 börjar leverera vertikala artefakter, överdriven färgmättnad och blågrönt stick i mörka toner.

Sen upplever jag ju personligen ytterst sällan att DR med Canon 'inte räcker till'. Och när jag gör det, så är det ofta antingen på högre ISOn, och där presterar ju egentligen bara A7R II signifikant bättre, eller också är det ofta så mycket och extremt att ingen annan kamera skulle klara behovet heller.

Jag applåderar högre DR. Det är bra. Men det är mycket bättre om det gäller på höga ISOn också. Jag tror vi får vänta på backlit (som Sony A7R II har) för det. Men det kommer.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Men Canon är ett affärsföretag och drivs efter vad som är viktigt för "bottom line". Så här sitter de med massor av pengar som de egentligen kan göra vad de vill med. Samtidigt faller kameramarknaden allmänt. Samtidigt vill Japanska industripolitiker till varje pris undvika en ömsesidigt förtärande konkurrens på sensormarknaden mellan Sony och Canon. Samtidigt vill Canon bevara sitt oberoende och sin tekniska flexibilitet när det gäller sensorer. Samtidigt har Canon en 'flat' budget för teknik o forskning som princip. Därför är det nog inte så konstigt att Canons företagsledning tittar mer på företagsförvärvningar än att satsa på sensortillverkning.

Till förtret för många av sina kunder kanske, men deras huvudansvar är till aktieägarna.
Håller helt med dig om att det är ägarna som kommer främst för de flesta företag (och ibland de själva som anställda).

Det sagt; vad tänkte du i ovan text på gällande japansk industripolitik som bromsar konkurrensen emellan Canon och Sony?
 
ANNONS