Annons

Fotografera, filma 4K och framtidssäker

Produkter
(logga in för att koppla)

gusta

Avslutat medlemskap
Har på senare tid fått upp intresse för fotografering, nu väntar vi även barn och skulle vilja investera i en kamera för att främst filma i 4k men även för att fotografera.

Sen undrar jag om man skulle filmat det mesta i 4k 50p för att i framtiden ha högsta kvalite på materialet?

Har funderat på Panasonic GH5 - kanske något overkill för mitt senario.

Fler förslag?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tvivlar på att vi ännu sett det sista och därmed garanterat framtidssäkra formatet.
Sannolikt är analogt fortfarande det mest framtidssäkra.
Jag har dessutom personligen börjat tvivla på intresset av att titta på dagens bilder i framtiden. De produceras och konsumeras i sådan takt att halveringstiden för intresset är några minuter.

Just bilder och filmer på egna barn är ju dock lite speciellt.
 

gusta

Avslutat medlemskap
Jag tvivlar på att vi ännu sett det sista och därmed garanterat framtidssäkra formatet.
Sannolikt är analogt fortfarande det mest framtidssäkra.
Jag har dessutom personligen börjat tvivla på intresset av att titta på dagens bilder i framtiden. De produceras och konsumeras i sådan takt att halveringstiden för intresset är några minuter.

Just bilder och filmer på egna barn är ju dock lite speciellt.



Jag förtydligar något, inte formatet jag fiskar efter, 4k är ju upplösningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man ska videofilma sina barn så ska man nog köpa det man har råd med och börja filma. Det är lönlöst att hålla på och fundera på vilka videoformat som är framtidssäkra. Man får helt enkelt se till att konvertera till aktuella format i framtiden om/när det format man har valt börjar bli besvärligt att hantera.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Köp något med bra AF. Barn tenderar att röra sig en del. Och det är ingen poäng att filma i någon högre fps än 24 eftersom det är standarden. Högre än så tar bara upp massa onödig plats och bör endast användas om du har speciella planer för din redigering där du behöver de extra bilderna, men för hemmavideos är jag tveksam till att du lär behöva det speciellt ofta. 4k video tar redan stor plats och 60p 4k tar dubbelt så stor plats som 30p eftersom det i princip är dubbelt så många bilder per sekund.

Skulle inte rekommendera GH5 då AF problemen inte verkar vara fixade, vilket gör den helt värdelös för allt som kräver snabb fokus i video.

Jag skulle rekommendera en Sony A6500/A6300. Bra pris i föehållande till prestanda. Har 4k som önskat, har 1080 120fps ifall man någonsin önskar göra nåt speciellt. Har log profiler ifall man vill leka med color grading osv. Har ett relativt bra codec (xavc-s) men endast 8bit video tyvärr, tror den gör 10bit via hdmi dock till extern recorder. Framförallt har de bra AF som slår Panasonics vilket du kommer älska när du försöker få fokus på rörande barn. Går självklart att köra MF men är lite svårare att lära sig o få till bra.

Objektiv är en helt egen fråga i sig där du bör specificera budget lite mer för o kunna rekommendera något vettigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Knappast för den normala plånboken men jag förstår vad du menar.
Ja utvecklingen på området går rasande fort. I en fråga om framtidssäkert bör man fundera på framtidens format och upplösning.
Det som är high-end idag är snart standard och sedan gammalt.

Vi har barnen på VHS och på DV-band.
Har idag ingen VHS-spelare. Med DV-kameran finns kvar så att man kan titta. Så länge den nu fortsätter att fungera.
Brände en massa film till DVD. Men har idag ingen DVD-spelare mer än den som sitter i Playstation.
 

"klick"

Aktiv medlem
Ska man ha en bild och filmkamera i ett är valet fortfarande svårt. Läste att mobilerna nu har 4K 50/60fps medans dom flesta systemkamerorna inte klarar det pg.a. att processorerna i mobilerna är långt mer kraftfulla än det som finns i våra systemkameror. Det stod också att säljvolymerna är så mycket större på mobilsidan så priserna kan pressas mycket mer än jämfört med vanliga kameror vilket är en anledning till att det inte implementeras.

Tror du får nöja dig med 30fps tyvärr. Panasonic GH5 finns (hade en själv) men som sagts är autofokusen inte så bra. Själv vet jag inte vad jag hade skaffat. Sony har bra fokus men lite sladdrig bild i 4K på (mellansegmentkamerorna) om man ska veva runt kameran mycket pg.a långsammare utläsning av sensor medans Panasonics modeller har hyffsat snabb avläsning men autofokusen inte är jättebra. Som sagt svårt val..
 

zlendish

Medlem
Alltså vad pratar folk om. Köp en g80 bara. För AF efter springande barn kommer inget hjälpa dig förutom möjligtvis canons dual pixel eller nya Sony a9 vilket är overkill som första kamera.
Fokusera manuellt med ringen. Och 50fps behöver du bara ifall du tänkt filma för slow mo, annars filmar du bara i 24/25 fps

G80 har allt du behöver, bara bildstabiliseringen själv är värd mer än både AF och högre frame rates. Köp till en rode video micro, ett minnes kort och möjligtvis ett extra batteri sen ba köru :)

Köp absolut ingen videokamera iallafall, knäppaste jag hört..
 

"klick"

Aktiv medlem
Alltså vad pratar folk om. Köp en g80 bara. För AF efter springande barn kommer inget hjälpa dig förutom möjligtvis canons dual pixel eller nya Sony a9 vilket är overkill som första kamera.
Fokusera manuellt med ringen. Och 50fps behöver du bara ifall du tänkt filma för slow mo, annars filmar du bara i 24/25 fps

G80 har allt du behöver, bara bildstabiliseringen själv är värd mer än både AF och högre frame rates. Köp till en rode video micro, ett minnes kort och möjligtvis ett extra batteri sen ba köru :)

Köp absolut ingen videokamera iallafall, knäppaste jag hört..
Skulle också kört på den. Mycket bang for the buck och bra avvägning mellan foto och video. Bildstabilisering är även guld värt. Blir klart roligare att se på.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Och det är ingen poäng att filma i någon högre fps än 24 eftersom det är standarden. Högre än så tar bara upp massa onödig plats och bör endast användas om du har speciella planer för din redigering där du behöver de extra bilderna, men för hemmavideos är jag tveksam till att du lär behöva det speciellt ofta. 4k video tar redan stor plats och 60p 4k tar dubbelt så stor plats som 30p eftersom det i princip är dubbelt så många bilder per sekund.
24fps är möjligen cinematisk standard men vanligast på nätet idag är nog ändå 29.97fps beroende på vad man är ute efter för look.
Filstorleken bestäms ej av upplösning eller framerate utan hänger på vilken bitrate och codec som används.

Men med det sagt och vad TS säger att han vill filma för något så ser jag inte något hinder i att filma i 4K60p. Det låter inte som om slutresultatet ska vara cinematiskt.

Kommande Panasonic Lumix G9 kanske kan vara något, enligt uppgift ska den vara mer riktad mot foto än GH5 men ändå klara 4K60p samt ha 5-axlad bildstabilisering. Priset lär bli lägre än GH5.
 

Jewster

Aktiv medlem
Om man ska videofilma sina barn så ska man nog köpa det man har råd med och börja filma.
Någon har tidigare påpekat det, men detta var ett synnerligen bra råd.

Det mesta jag filmat av mina barn är gjort med en gammel DV-kamera med tvivelaktig upplösning, däerefter på min första iPhone 3. Och jag ser på dessa filmer med stor behållning idag 7-8 år senare. Brus, konstiga färger och tveksam kontrast till trots.
Jag ser inte att jag öht skulle vara gladare över de filmerna om de så varit i 8K med perfekt skärpa.
Det är min erfarenhet i alla fall.

När ögonblicket uppstår. Spring inte och leta efter dyra kameran. Slit upp telefonen och fånga det bara. Just do it!

Du kommer inte behöva 8K för det glada minnets skull.
 
ANNONS