Annons

Byta upp sig från Nikon d3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Ja, för din del är det nog 2 kameror som gäller............D7200 eller D7500, den sistnämnda brusar lite mindre sen har den ett ytterhölje som tål lite mer slitage. Fördelen med D7200 är att den är lite billigare och det finns även batterigrepp till den (om man nu behöver bättre grepp/mer batterikapacitet).........................
 

mickecrown

Aktiv medlem
D7200

Hej,
Och glöm inte att D7200 har dubbla minneskortfack.
Inte dumt om man vill ha extra säkerhet eller kunna fota Raw och Jpeg samtidigt på olika kort.
Mvh
Mikael
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, för din del är det nog 2 kameror som gäller............D7200 eller D7500, den sistnämnda brusar lite mindre sen har den ett ytterhölje som tål lite mer slitage. Fördelen med D7200 är att den är lite billigare och det finns även batterigrepp till den (om man nu behöver bättre grepp/mer batterikapacitet).........................
Jo, D7500 ger en aning bättre lågbrusegenskaper men fotograferar man RAW är det mindre än ett tredjedels steg om jag räknar rätt. Betvivlar att det är någon större skillnad i robusthet mellan D7200 och D7500. Vill man ha mer roubusthet är det nog D500 man ska satsa på i så fall.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7500-versus-Nikon-D7200___1161_1020

Behöver man en snabb kamera för sport är det bättre att ta steget upp till D500 som har samma utformning och ergonomi som Nikons andra proffsmodeller, bl.a med möjlighet att snabbt växla mellan olika focusmode lägen genom att joysticken kan fungera som en extra af-on knapp. Dessutom har D500 fler autofocuspunkter. Sen ska man inte glömma att 6 bilder/s som D7200 ger inte heller är direkt långsamt i de flesta fall.

Utan tvekan bättre att satsa på D7200 som har mycket bättre balanserade produktegenskaper. Med egenskaper som batterigrepp, stöd för äldre nikon optik, nedbländningsknapp. Dessutom är den billigare vilket ger mer pengar till optik vilket i de flesta fall påverkar bildresultatet mer än vilket kamerahus man väljer.
 

horvendile

Aktiv medlem
Angående D7200 vs D7500: jag har stor respekt för vad Thom Hogan skriver. Jag håller inte alltid med honom till 100 %, men jag respekterar det alltid. I sin recension av D7500 gör han en ganska ordentlig jämförelse med D7200. Jag rekommenderar läsning av den om man väljer mellan dessa. Åtminstone "Final Words"-kapitlet om man inte orkar eller hinner läsa hela.

http://dslrbodies.com/cameras/current-nikon-dslr-reviews/nikon-d7500-camera-review.html
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Jo, D7500 ger en aning bättre lågbrusegenskaper men fotograferar man RAW är det mindre än ett tredjedels steg om jag räknar rätt. Betvivlar att det är någon större skillnad i robusthet mellan D7200 och D7500. Vill man ha mer roubusthet är det nog D500 man ska satsa på i så fall.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7500-versus-Nikon-D7200___1161_1020

Behöver man en snabb kamera för sport är det bättre att ta steget upp till D500 som har samma utformning och ergonomi som Nikons andra proffsmodeller, bl.a med möjlighet att snabbt växla mellan olika focusmode lägen genom att joysticken kan fungera som en extra af-on knapp. Dessutom har D500 fler autofocuspunkter. Sen ska man inte glömma att 6 bilder/s som D7200 ger inte heller är direkt långsamt i de flesta fall.

Utan tvekan bättre att satsa på D7200 som har mycket bättre balanserade produktegenskaper. Med egenskaper som batterigrepp, stöd för äldre nikon optik, nedbländningsknapp. Dessutom är den billigare vilket ger mer pengar till optik vilket i de flesta fall påverkar bildresultatet mer än vilket kamerahus man väljer.

Materialet i greppytorna på D7200/D600/D610 blir "blankslitna" efter ett tags användande (känner en fotofirma som bytt in ett antal......) Materialet i D7500 är av lite annan kvalité så det tål mer slitage. Det går utmärkt att köra både jpg/Raw på D7500 det gäller bara att ha ett litet större minneskort....... ;-).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Materialet i greppytorna på D7200/D600/D610 blir "blankslitna" efter ett tags användande (känner en fotofirma som bytt in ett antal......) Materialet i D7500 är av lite annan kvalité så det tål mer slitage. Det går utmärkt att köra både jpg/Raw på D7500 det gäller bara att ha ett litet större minneskort....... ;-).
Nu är det väl ingen som har sett hur D7500 ser ut efter ett par år. Så gott som alla Nikonmodeller lider av usel klädsel som slits eller lossnar med ålder. Finns nog ingen anledning att tro att D7500 skulle vara bättre.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Aha, nej det hade jag ju ingen aning om. Bättre ISO med mindre brus är väl det som jag skulle önska.
En beg D4 såklart! 20.000:- kan du få en för. Läs på om den , sen har du vad du söker! att sedan folk här påstår att 7200 skulle vara ett lyft för dig med tanke på vad du söker förstår jag inte. Vill du ha ett lyft som känns....D4/D4s. Fullformat med grymt brusfria bilder i svagt ljus!
 

Polar300

Aktiv medlem
Ungefär som Df... :)

ISO-inställningar upp till (helt otroliga) Hi4.0 vilket är ISO 204800.
Dvs som en enögd katt - när det verkligen behövs...
Och okänslighet när det behövs; Lo1.0 vilket är ISO 50
Nästan som om man satt solglasögon på den, behöver massor med ljus...

Df har (nästan) allt som Nikon petat in i olika andra hus, här samlat i ett hus...
:)

Silver Df till salu på fotosidan (med läderväskan!): https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=290969
10500:- med bara 1200 exponeringar
(synd att inte den här låg ute när jag köpte min...)
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon D4 och Nikon Df har samma sensor så det är inte så konstigt att egenskaperna är ganska lika. :)
Df har fördelen att den är liten och lätt, medan D4 är ett sportmonster med 10 bilder per sekund och mycket bättre autofokussystem än Df.

Jag har inte sett något om vad TS har för budget för sin uppgradering, men 20000 kr kanske är i mesta laget?
 

dumbo

Aktiv medlem
En beg D4 såklart! 20.000:- kan du få en för. Läs på om den , sen har du vad du söker! att sedan folk här påstår att 7200 skulle vara ett lyft för dig med tanke på vad du söker förstår jag inte. Vill du ha ett lyft som känns....D4/D4s. Fullformat med grymt brusfria bilder i svagt ljus!
D7200 borde ha åtminstone runt ett stegs bättre brusegenskaper än D3000 (sannolikt inte SÅ långt efter D4 alltså), högre upplösning, AF som dödar D3000 och är mer snabbjobbad med fler rattar och reglage. Jag skulle säga att det är en rätt rejäl uppgradering.
Utifrån vad hon främst säger att hon vill ha, dvs bättre brusegenskaper, vore det vettigare att isf välja D750 som är en hygglig bit bättre än D4 till halva priset. Autofokusen funkar även i sämre ljus. Visst den är inte lika snabb som D4 men...

Jag tycker dock att D7200 känns som en ganska balanserad uppgradering som är en bra bit bättre än det hon har idag.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
D7200 borde ha åtminstone runt ett stegs bättre brusegenskaper än D3000 (sannolikt inte SÅ långt efter D4 alltså), högre upplösning, AF som dödar D3000 och är mer snabbjobbad med fler rattar och reglage. Jag skulle säga att det är en rätt rejäl uppgradering.
Utifrån vad hon främst säger att hon vill ha, dvs bättre brusegenskaper, vore det vettigare att isf välja D750 som är en hygglig bit bättre än D4 till halva priset. Autofokusen funkar även i sämre ljus. Visst den är inte lika snabb som D4 men...

Jag tycker dock att D7200 känns som en ganska balanserad uppgradering som är en bra bit bättre än det hon har idag.
Skulle D750 vara hyggligt bättre än D4/D4s? Nja...ja e skeptisk! ;-)
 

dumbo

Aktiv medlem
Skulle D750 vara hyggligt bättre än D4/D4s? Nja...ja e skeptisk! ;-)
Det är väl inget konstigt om D750 skulle ha bättre bildkvalitet an D4. Det är en nyare kamera med två generationer nyare sensorteknologi.
D7000 är samma generation som D4 och D7200, som är samma generation som D7000 är väl typ ett halvt steg bättre än D7000. Det är inte orimligt att anta att D750 är ungefär lika mycket bättre än D4. D750 är dessutom ISO-invariant, vilket D4 inte är. Att autofokusen funkar I svagare ljus går ju att läsa I specarna.
Det är eg bara storleken på buffern och antalet bilder per sekund som D750 har till sin nackdel.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns antagligen mätningar på alla dessa kameror för den som är nördigt intresserad, men dina antaganden tycker jag inte är självklara. Sensorerna i de kameror du har räknat upp är optimerade på lite olika sätt.

Vilka AF-moduler sitter i D750 respektive D4?
 
ANNONS