Annons

Funderar på att starta eget som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_89

Aktiv medlem
Hej!

Jag heter Fredrik är 21år och brinner verkligen för det här med fotografering.
Jag går lite i starta eget tankar men stöter på ett problem med att starta eget som fotograf problemet är hur jag ska få kunder?

Någon här på fotosidan som kan ge några tips på hur man kan gå tillväga för att få tag på kunder/personer som vill ha en fotograf?

Eller ska man vänta med att starta eget och försöka få tag på någon fotograf som man kan assestera ett tag?

Med vänliga hälsningar
Fredrik
 

Kijana

Aktiv medlem
Tror du ska formulera din affärsidé lite mer konkret än att "bara" vara fotograf. Och vad är då en affärsidé? Det är (i ditt fall) det "problem" du löser åt dina kunder genom att ta bilder.

När du vet vad du erbjuder så kommer nog kunderna också.
 

Ballz

Aktiv medlem
Nischa dej. Kolla det område inom fotografin som du känner dej säker på, och som är tillräckligt "smalt" för att attrahera en speciell målgrupp. Glöm "jag fotar allt". Tänk i stället på dom specialgrejor du gillar extra mycket, och kolla om det går att intressera folk för just den biten. Anta att du är en dokumenterad jävel på svartvitt porträtt...sälj svartvitt porträttfoto. Inget annat. Är du inte säker - riktigt jävla säker - på nåt så glöm det. Lär mer, skaffa dej husgudar inom din nisch och imitera dom, förbättra, utveckla din fotografi. Gör sen en portfolio med BRA bilder inom din nisch och publicera den på webben. När du KAN ditt område - sälj dej. Inom nischen. Inte utanför.

Problemet du har är att du konkurrerar med typ tretusen andra 20+:are om "drömjobbet". Det (drömjobbet) finns inte, och du får vara jävligt duktig för att sno jobbet från dom som redan håller på. Nischa dej. Smalt=exklusivt=målgrupp.

Och glöm att du kan försörja dej på foto. Den illusionen tog slut för sådär 15 år sen. Tyvärr.
 
Senast ändrad:

Gomer

Aktiv medlem
Att vara yrkesfotograf är ett hantverk precis som många andra trots den digitala världen.
Det första jag tycker du skall fråga dig är - Är jag tillräckligt bra?
Jag tror att det är väldigt få som funderar på att bli snickare bara för att man har femma i träslöjd.

För det andra håller jag med föregående talare, konkurrensen är mördande. Väldigt få klarar av att leva heltid på sitt fotograferande idag.

För det tredje är det enorm skillnad mellan att vara en duktig fritidsfotograf och yrkesfotograf. Missförstå mig inte! Det finns massor med enormt duktiga fritidsfotografer där ute, många minst lika bra som yrkesfolket.
Nä, det handlar om att leverera och leverera resultat som kunden vill ha.
Det skall du göra oavsett, förkylning, dålig dag, bråkat med sambon eller punktering. Har du väl fått en kund, ett uppdrag gäller det att hålla kvar vid kunden som en blodigel. Dit enda konkurrensmedel är kvalitet och pris.
Prisar du ut dig och säljer dig för billigt är du snart borta från marknaden.

För det fjärde måste du vara beredd på att lägga upp en rejäl slant för utrustning. Skillnaden mellan proffs- och amatörprylar är ofta byggkvalitet. En hemmapulare klarar sig ofta med en skruvdragare från Jula för en fyrhundring medan snickare köper en Makita för tretusen. Gör den dyrare bättre hål? Nä men den pallar att vara ute och håller tio gånger så länge och har bättre batteri.
Dessutom måste du ha minst två kameror för att alltid vara säker på att leverera.

För det femte måste du vara lyhörd för vad marknaden vill ha, Du måste vara uppfinningsrik och hitta det där som gör att kundn väljer just dig framför någon annan.

UFF! det var mycket negativt, hoppas jag inte avskräckt dig för mycket.
Jag tror att ett bra sätt att komma vidare är att göra som du själv föreslår, försök hita en fotograf som du kan assa en period, då ser du om yrket är något som passar dig. Yrkesbutiker för fotografer brukar ha en anslagstavla där man kan sätta upp sin CV.
Lycka till!
G
 

ekcim

Aktiv medlem
Jag kan hålla med det mesta som sagts tidigare, men samtidigt kan jag gapa ut KÖR PÅ för fasen, men stanna till iland och tänk lite.

Skitkul att du vill satsa på det så som sagt kör på.

Tips är väl att alla känner oftast folk i sin umgängeskrets som för det första kan ställa upp som modeller för att utöka sin portfolio, sen ryktes spridning av "hit kan du vända dig", ta kontakt med arrangörer, kommun, beror lite på hur långt man vill gå men jag har även sett fotografer fått rigga i ingången till butiker, sprida visitkort.

Sen se till att man inte lovar för mycke, att man har rätt utrustning för rätt jobb.

/lycka till
 
Senast ändrad:

Gomer

Aktiv medlem
Jag glömde ju en viktig punkt, kanske den allra viktigaste.
Oavsett om du är snickare eller fotograf måste du vara småföretagare.
Väldigt få kan unna sig lyxen att lägga ut bokföringen helt och hållet.
Det innebär att du måste hålla reda på F-skatt, momser, egenavgifter o.s.v.
Tappar du rätten till F-skatt är det kört.
Drar du på dig anmärkningar för obetalda skatter är du utestängd från statliga och kommunala kunder, dom kollar numer. Du kan inte heller lägga anbud i offentliga upphandlingar om du har anmärkningar. Det här tar sin tid, framför allt måste man gå någon kurs där man får lära sig hur det funkar.
Kommunen och lokala näringslivsbolaget brukar ha starta eget kurser. Kolla där och gå en sådan så slipper du dom tråkiga fallgroparna och läskiga kuvertet i posten.
G
 

Eszter

Aktiv medlem
Hmmm efter att ha läst alla dem här svaren måste ju vem som helst bli deprimerad :-(((

Förvisso ligger en hel del sanning i det som skrivs, men dock finns en hel del fotografer som lever på sitt yrke. Kanske inte miljonärer men ack så lyckliga i sin vardag. Många tar småjobb vid sidan om för att dryga kassan.

Jag är något äldre än trådstartaren och står i begrepp att släppa mitt jobb och försörja mig på mitt fotograferande. Självklart inser jag att svårigheter och uppoffranden som krävs. Men en sak är säker. Jag provar hellre än att undra resten av livet.

Grabben är 20år. Klart du ska pröva! Vad är det värsta som kan hända? Att det inte funkar och du får ge dig ut i arbetsmarknaden. Ingen fara på taket.

Det enda jag kan säga...GO FOR IT om du känner att det finns möjlighet. Satsa inte för mycket kapital, för om det inte blir som du tänkt, ligger du inte i skuld alltför mycket.

När det gäller kunder...håller jag med föregående talare. Ta tiden att stolpa ner vilken inriktning du vill ha, vilka som är dina kunder. Prissätt dig (inte för lågt). Kom på innovativa idéer att sälja dig på. Ut och träffa folk och nätverka. Samarbete är en bra start för att få egna kunder. Är du utåtriktad ska det inte vara större bekymmer.

Lycka till!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
För det fjärde måste du vara beredd på att lägga upp en rejäl slant för utrustning. Skillnaden mellan proffs- och amatörprylar är ofta byggkvalitet. En hemmapulare klarar sig ofta med en skruvdragare från Jula för en fyrhundring medan snickare köper en Makita för tretusen. Gör den dyrare bättre hål? Nä men den pallar att vara ute och håller tio gånger så länge och har bättre batteri.
Dessutom måste du ha minst två kameror för att alltid vara säker på att leverera.
Du har helt rätt Gomer. Men du glömde den viktigaste anledningen att ha dyr STOR otymplig utrustning. Kunderna. De skiter ganska mycket i hur bra bilderna blir (vilket man ofta tydlig ser i olika reklam-sammanhang) sålänge man har dyr och stor utrustning så är kunden nöjd. Javisst är det sjukt, men så funkar det tyvärr.

Har hört flera fotografer berätta om hur de imponerar på kunderna genom att ställa upp massor stora blixtar o grejer på platsen för sedan inte använda dom, kunden fattar ingenting men blir nöjd.
 

Gomer

Aktiv medlem
Daniel, du har så rätt. Det är sjukt men en verklighet att kunden blir inpad av allt från bil till kameror.
Eszter, du frågar vad det värsta som kan hända den här killen är.
Vet inte om du varit företagare tidigare men det värsta som faktiskt kan hända är:
1. Att han drar på sig ett lån för utrustning.
2. Att han har usel koll på hur en enskild firma fungerar.
3. Att han får dåligt med uppdrag och tullar på firmapengarna.

Efter ett år har du en kille som sitter med bankskulder, skatteskulder hos fogden.
Det är ingen konst att samla på sig skulder på över 100.000 under ett år om man inte sköter avgifterna.
Jag ville inte alls måla fan på väggen utan snarare tala om hur verkligheten ser ut för en enskild företagare.
Jag håller med dig, visst finns det fotografer som lever på sitt jobb. Är själv en av dom sedan 18 år. Det är kanske därför man engagerar sig i att skriva i en tråd som den här.
Inte för att avskräcka men däremot ge en riktig bild av hur verkligheten ser ut.
 

Eszter

Aktiv medlem
Daniel, du har så rätt. Det är sjukt men en verklighet att kunden blir inpad av allt från bil till kameror.
Eszter, du frågar vad det värsta som kan hända den här killen är.
Vet inte om du varit företagare tidigare men det värsta som faktiskt kan hända är:
1. Att han drar på sig ett lån för utrustning.
2. Att han har usel koll på hur en enskild firma fungerar.
3. Att han får dåligt med uppdrag och tullar på firmapengarna.

Efter ett år har du en kille som sitter med bankskulder, skatteskulder hos fogden.
Det är ingen konst att samla på sig skulder på över 100.000 under ett år om man inte sköter avgifterna.
Jag ville inte alls måla fan på väggen utan snarare tala om hur verkligheten ser ut för en enskild företagare.
Jag håller med dig, visst finns det fotografer som lever på sitt jobb. Är själv en av dom sedan 18 år. Det är kanske därför man engagerar sig i att skriva i en tråd som den här.
Inte för att avskräcka men däremot ge en riktig bild av hur verkligheten ser ut.
Där har du helt rätt och som jag också nämnde i mitt inlägg ska man vara varsam med att investera. Börja smått helt enkelt, utnyttja kontakter. Jag har lånat objektiv till vissa uppdrag innan jag fick råd att köpa egna. Självklart är det en risk i sig om man råkar ha sönder. Men vissa risker får man ta helt enkelt om man ska komma framåt.

Skatteverket har kostnadsfria kurser för enskilda företagare. Jag är defintivt ingen fena på bokföring men hankar mig fram med hjälpa av vänner och familj.

Som sagt börja smått :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!

Jag heter Fredrik är 21år och brinner verkligen för det här med fotografering.
Jag går lite i starta eget tankar men stöter på ett problem med att starta eget som fotograf problemet är hur jag ska få kunder?

Någon här på fotosidan som kan ge några tips på hur man kan gå tillväga för att få tag på kunder/personer som vill ha en fotograf?

Eller ska man vänta med att starta eget och försöka få tag på någon fotograf som man kan assestera ett tag?

Med vänliga hälsningar
Fredrik
Istället för att gå pang på rödbetan lät jag bli att starta företag i två år och testade marknaden under Hobbyverksamhet istället. Du skattar först när du går plus, vilket jag ännu inte gjort p.g.a. min förkärlek för prylar, och har du företagskunder som kräver en faktura går man via frilansfinans.
 

Mimsmums

Ny medlem
Ursch, liksom? :)

Vad negativ denna disskusion kändes, samtidigt som jag sitter med ett hånande leende på läpparna för alla som klankar ner och endast ser svart i "egen företagare"..

Låt mig presentera mig själv; Jag är TJEJ, 25 år och egen företagare..

Jag har aldrig stött på alla dessa hinder som ni pratar om, det handlar väl inte om att se allt svart/vitt? Jag gör det jag tycker är roligast (fotografera) och lär mig under tiden, jag har aldrig förstått varför folk lägger ner tid på frågor som "vilken utrustning man har?" eller "hur mkt man förlorar genom att ha eget!" skulle jag gå runt i alla dessa frågor, ja.. då hade jag aldriog startat överhuvudtaget! Man kan bli rädd för mindre och "hobbyverksamheten" kan man inte ha hur länge som helst..

Det konkreta tips jag kan komma med på vägen är att vara förberedd, ta lärdom och vara lyhörd! Resten lär du dig på vägen :)

Lycka till!

MVH/Mimmi
 

Ballz

Aktiv medlem
Mimmi - några frågor:

a) lever du på enbart din fotografi?

b) hur lång tid tog det innan du kom så långt?

c) är du nischad eller plåtar du "allt"?

d) hur stort start(risk-)kapital hade du vid starten?

e) hur mycket av det kapitalet försvann i omkostnader innan du började få lönsamhet?

f) sköter du själv allt ditt pappersarbete?

Nyfiken, som du förstår. Att du är TJEJ spelar väl för jösse namn ingen roll i sammanhanget :)

Häpp/R
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Går bra

Istället för att gå pang på rödbetan lät jag bli att starta företag i två år och testade marknaden under Hobbyverksamhet istället. Du skattar först när du går plus, vilket jag ännu inte gjort p.g.a. min förkärlek för prylar, och har du företagskunder som kräver en faktura går man via frilansfinans.
Och det brukar aldrig heller vara något problem att skicka en enkel faktura (Mallar finns att ladda ner till word) även om man kör hobbyverksamhet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur började historien om IKEA?

Om jag minns rätt så köpte Ingvar ett parti tändstickor som han sedan for runt och sålde.
Hårt arbete. Liten investering liten, men ändå, vinst.

Inte sjutton var f-skatt det första han funderade på.

Jag själv har aldrig drivit egen affärsrörelse, men är rätt säker på att man kan börja i liten skala och prova sig fram.

Jag fotar en hel del ungdomsfotboll. Det händer att jag får frågan om jag säljer bilder. Och några gånger har jag även gått frågan om att åta mig att fotografera en specifik spelare. Mot betalning.

Alla mina bilder gör jag tillgängliga för gratis nedladdning, så betalt tar jag inte. Specifika uppdrag åtar jag mig inte. Förutom exempelvis lagfotografering i mina egna döttrars lag.

Helt klart finns det en marknad där jag pysslar med min hobby. Det hade varit lätt att ta betalt några gånger, och successivt börja bygga en mer stabil verksamhet. Men för mig förblir detta en amatör-hobby.

Mitt tips. Börja smått. Prova dig fram. Våga ta betalt,
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kollade på din profilsida. Lite gårdar och miljöbilder. Det kanske är ditt favoritmotiv.

Börja som Ingvar vetja. Gå runt i byarna och ta bilder på gårdar. Gå hem och skriv ut. Sedan knackar du dörr och säljer.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Får jag föreslå att du tittar på när tråden är startad?
Aha!

Det förklarar varför det står 21 år i texten, men 29 på profilsidan.

Men någon annan måste ha svarat före mig idag (och sedan raderat?). Jag hittade bara tråden för att den låg bland de senaste konversationerna.

Men vi kan alltså dra en slutsats att trådskaparen inte blev yrkesfotograf. ?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Aha!

Det förklarar varför det står 21 år i texten, men 29 på profilsidan.

Men någon annan måste ha svarat före mig idag (och sedan raderat?). Jag hittade bara tråden för att den låg bland de senaste konversationerna.
Raderad länkning till en annons på Blocket om överlåtelse av en verksamhet.
 
ANNONS