Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag måste komma med en rättning, Schweiz har 50 och inte 1 dödsfall mer än Sverige. Jag tittade på Sveriges siffra över Intensivvårdade och inte döda.
 

alfin

Aktiv medlem
Du menar som SVT gjort, där man har gjort ett inslag som driver en tes? Jag orkar inte se inslaget, men jag är rätt säker på att det är samma som jag redan har sett på webben förut. Som sagt, man kan lätt välja att driva en tes. Särskilt lustigt blir det när man ser två tidningsartiklar från samma dag med motsatt tes. Den ena med bara telebilder, vilket nog kan ha ett annat syfte än att hålla avstånd till motiven.

Man kan förstås hävda att bilderna över den tomma fontänen är att "välja utsnitt", men i sak har jag en hel hög med bilder tagna i den vinkeln långt före någon coronapandemi. Jag tog inte ens bilderna för att lägga in dem här. Om man tittar noga så kan man se ett antal personer under träden, men det är inte direkt någon större folksamling. Att däremot påstå att det är att välja utsnitt att ta en bild på buss- och spårvagnshållplatsen och Hamngatan eller Sjövägens båt med ett litet fåtal passagerare, det är rent strunt. Tiden, runt 18:30? Ja, det var ju liksom då jag var där. Hade det varit normalt så hade det inte sett ut så där. Varför tror du att restauranger och handlare håller på att gå under och en hel del har stängt eller har kortat öppettiderna o dyl? De massiva horderna av folk? Inte särskilt troligt. Ingen har påstått att stan är helt tömd på folk, men framställningar i stil med att allt är som vanligt är inget annat än lögnaktiga.
Inslaget som jag syftade på verkar inte handla om att driva någon tes, utan reportern går runt med mikrofonen på en lång stav och intervjuar folk och frågar om de inte är rädda för coronaviruset när de sitter så tätt. Det är de inte. Ett äldre par får frågan hur gamla de är. De svarar 77 och 78 år. De är inte rädda för viruset för damen har tagit en spruta mot lunginflammation!

Det är inte lika mycket folk som en vanlig kväll naturligtvis, men utgående från vad FHM säger, så sitter folk uppenbarligen alldeles för tätt. FS idolen Anders Tegnell konstaterade själv igår att vissa restauranger inte förstått att samma regler gäller både inomhus som utomhus.

Men fortsätt du hävda att city är heldött och folktomt överallt. Då är det du som sprider felaktigheter. Du kanske ska ut i vårsolen lite oftare och se efter hur många som sitter och hur de sitter på uteserveringarna i Stockholm. Och ta på dig munskydd. Nu verkar FHM ha krupit till korset och ändrat sig att det kan hjälpa. Snart kommer kanske Tegnell att erkänna att han haft fel om asymtomatisk smittspridning också!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker det är för j-t att inte anhöriga får besöka åldringarna den sista tiden och misskötsel kan försiggå ostört på vissa håll som det nu är.
Jag håller med om båda sakerna.

Det andra är det möjligt att göra något åt om den politiska viljan finns, men det första kan vi inte göra något åt för tillfället.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Enligt Coronavirus COVID-19 Global Cases by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU)


Sweden
Confirmed: 8 419
Deaths: 687

Switzerland
Confirmed: 22 789
Deaths: 858

Visar väl att det är svårt att veta vilka siffror man ska lita på
 

Bofoto2

Aktiv medlem
.....
Sweden
Confirmed: 8 419
Deaths: 687

Switzerland
Confirmed: 22 789
Deaths: 858

Visar väl att det är svårt att veta vilka siffror man ska lita på
Antalet döda stämmer nog oftast, men att testa vissa grupper mm säger inte så mycket. Jag vet inte om det genomförts slumpmässiga tester i en förort eller en mindre stad, med tillräckligt många personer för att klart kunna säga hur många % som är smittade/ immuna. Tyskland kanske har gjort något sådant?
Siffror kan vara svårt ibland, jag minns en Spanjor som fick ut sin lön i € med samma siffror som det hade varit i Pesetas. Han var miljonär ett kort tag. Men han emigrerade inte, utan stannade kvar och fick betala tillbaka.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Antalet döda stämmer nog oftast, [...].
Inte ens dödstalen är lätta att jämföra. Det beror på så många faktorer om vilken datakvalitetsskydd man har i sina personregister. Hur man kan samköra/jämföra register samt även om vilka principer man har för registrering. Det kan skilja inom länder och mellan länder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Anders Tegnell konstaterade själv igår att vissa restauranger inte förstått att samma regler gäller både inomhus som utomhus.
[...]
Om var och en tar sitt ansvar och håller avstånd till andra så spelar det mindre roll hur mycket en hovmästare begriper om smittspridning. Blir vi hänvisade till ett bord för nära några andra är det ju bara att avböja erbjudandet och gå vidare.

Men det är tyvärr många som inte förstår. Och så verkar det vara i andra länder också, fast det är belagt med böter att vara ute på stan. Våren är i Europa. Folk pallar inte att sitta instängda i lägenheter. Så även om råd, rekommendationer och lagar gör att färre personer rör sig på stan så finns det ändå en mängd som inte förstår eller inte bryr sig.
 

martinot

Aktiv medlem
Den typ av ansiktsmask som används av vårdpersonal är inte den sort man köper på Clas Ohlson. En del vårdpersonal använder snarast ett slags visir av genomskinlig plast.

Om du tänker skaffa en skyddsmask för att skydda dig mot ett virus så se till att köp en mask med ett HEPA-filter som kan stoppa så små partiklar som virus (cirka 100nm). Dessutom bör du se till att den som nyser på dig träffar ansiktsmasken och inte en del av ansiktet som inte är täckt av masken. Vanliga s.k. munskydd brukar täcka mun och näsa så du bör undvika att bli nyst i ögonen.
* OT-varning *

Nu blir det OT, men har inte diskuterat Clas Ohlson. Var fick du det ifrån?

Men eftersom du ger "köpråd" om vad jag skall köpa så kan jag upplysa om att jag gjort så för länge sedan.

Jag använder de inte själv, men de ansiktsmasker jag köpte redan i februari var av FFP3-typ NPF50 (3M Aura™ filtrerande halvmask FFP3, med ventil, 1873V+).

Beställde redan i januari även tre stycken Dräger helmasker (Dräger X-plore 6300) från Amazon DE (https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B004T9WRJK/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1)

Sedan skaffade jag strax därefter ett par extra kit till vårt hushåll från Sundström med partikelfilter (https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Halvmask-SR-100-Premium-Pack-M-L).

För Dräger helmaskerna så skaffade jag även ett gäng förfilter, partikelfilter och gasfilter av märke Sundström:

Art.nr Artikelnamn Antal Enhet Á pris Rabatt Totalt
7392203202132 Sundström Partikelfilter SR 510 P3 6 st 86 kr 0 kr 516 kr
7392203102210 Sundström Gasfilter SR 218 A2 3 st 110 kr 0 kr 330 kr
7392203008208 Sundström Halvmask SR 100 Premium-Pack M/L 2 st 479 kr 0 kr 958 kr
7392203010157 Sundström Förfilter 221 H02-0312 (5st/pås) 12 st 19 kr 0 kr 228 kr

Samt adapter som gör att man kan montera Sundströmfilter på Drägermaskerna.




Jobbat som konsult inom processindustri, så jag har ganska god koll på gällande standarder, säkerhetsblad och skydd.

Så tack för "tipset" PMD, men jag klarar mig fint. :)


Sedan handlade det inte om mig. Var en generell kommentar att du har fel att de inte hjälper för den som bär de (eller rättare sagt "dina källor" som du kallar det). Finns en orsak till att folk och personal som handskas med smittade använder sig av dylika produkter. Det är inte för skoj skull om du tror det.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Nej, det är troligen inte värt det. Att backa ekonomin några årtionden kommer att få stora konsekvenser för den allmänna sjukvården, så frågan är hur många extra dödsfall det medför.
Nu vill jag inte spekulera för mycket (är ingen export inom området), men möjligheten finns att den ekonomiska nedgången kan bli kraftig att den i sig skulle kunna leda till resursbrister som i förlängningen kan döda fler än CV-19 i sig.
 

martinot

Aktiv medlem
Somliga påstår att minskade luftföroreningar har räddat fler än vad som dött i Corona. Om det finns någon matematik bakom det, eller om det också är fria gissningar, det vet jag inte.
Kanske gäller vissa riktigt förorenade städer i tex. Kina? Låter inte helt orimligt.

Har inte sett någon data som stödjer din tes gällande våra svenska storstäder. Är betydligt mer skeptisk till det.

Det sagt så tycker jag, oavsett CV-19, att människor och barn som växer upp i storstäder borde ha rätt till i princip lika ren och frisk luft som oss som bor på landet. Är helt för att förbjuda avgasfordon i centrum av storstäderna. Skulle göra enormt mycket för luftkvaliteten och hälsan.
 

martinot

Aktiv medlem
Folkhälsomyndigheten vet mer än de flesta andra eftersom det finns smittskyddsexperter anställda på myndigheten.
1.

Man skall komma ihåg att det inte finns ens någon allenarådande åsikt ibland smittskyddsexperter gällande vad som är rätt. Finns många sådana i Sverige som kritiserat FHM och regeringen för dess åtgärder (och även brist på agerande).

2.

Sedan skall man komma ihåg att många ledare av myndigheter är ofta tillsatta pga. politiska kontakter och att man tillhör rätt parti. Därför finns alltid mer eller mindre stora slag av politiskt inflytande över de flesta myndigheter, och jag är inte övertygad om att just FHM skulle vara fri från dessa.

3.

CV-19 träffar alla länder (om än i olika faser), och man skall komma ihåg att "FHM" i alla världens länder agerar väldigt olika, och har mellan sig kommit fram till väldigt olika sanningar och olika slutsatser om hur man bör hantera virusets framfart.

4.

Ingen vet exakt hur detta kommer fortgå. Eller vad som är rätt åtgärder. Inte ens FHM vet detta (vilket de själva även delar uppfattningen). Så att se FHM som "sanningen" och dyrka de som "rätt väg", är fel. Då har du mer med troende än vidimerad fakta att göra.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Enligt Coronavirus COVID-19 Global Cases by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU)


Sweden
Confirmed: 8 419
Deaths: 687

Switzerland
Confirmed: 22 789
Deaths: 858

Visar väl att det är svårt att veta vilka siffror man ska lita på
Jag tittar på dom officiella, Schweiz har koll på sina och det tror jag Sverige också har.
 

Falumas

Aktiv medlem
Inte ens dödstalen är lätta att jämföra. Det beror på så många faktorer om vilken datakvalitetsskydd man har i sina personregister. Hur man kan samköra/jämföra register samt även om vilka principer man har för registrering. Det kan skilja inom länder och mellan länder.
Sverige har först nu infört att ålderdomshemspersonal behöver ha astronaututstyrsel och litat på att den personalen skall veta helt självt om dom är smittspridare eller inte. Som tur är känner jag nu ingen som sitter på ålderdomshem i Sverige, men hade jag gjort det hade det nog gått ett par säkringar.
 

martinot

Aktiv medlem
Strategi. Det är ekomiskt riktigt att inte stänga ner och sidoeffekten att få lite färre som tär på pensionsfonderna är kanske inte heller helt fel ur ett ekonomiskt perspektiv.

Själv tycker jag dock nerstängnings stategierna som dom flesta länderna har är betydligt bättre även om det kostar enormt mycket pengar.
Det är en svår balans, och omöjligt att säga i detta läget vad som skulle visa sig vara rätt, eller inte. Det får man nog avvakta med till när allt är klart och man gör olika former av efteranalyser (som ifos.säkert kommer många olika rapporter som visar olika slutsatser).

Det skulle ju kunna vara så att fler dör (i längden) av de nergången i ekonomin än de som dör pga. Covid-19. OBS: Jag säger inte att det är/blir så, bara att möjligheten faktiskt finns.

Det var väldigt få som dog eller dör pga. av radioaktiviteten som läckte ut från olyckan i Fukushima Daiichi. Men olyckan skapade ogenomtänkta politiska beslut som tex. i Tyskland där man stänger sina kärnkraftverk, och istället startar kolkraftverk som forskare beräknar kommer döda 10-100-tusentals människor i cancer pga. utsläppen från dessa.
 

martinot

Aktiv medlem
Sedan är det lite knepigt som en del gör att använda dödstalen som enda mätvärde för hanteringens effekt. De restriktioner och rekommendationer som utfärdas får ofta bieffekter. Exempelvis så ökar våld mot kvinnor i hemmet i världen nu. Som det verkar en rak konsekvens av social distansering.
Våld mot kvinnor och barn (och även generellt) är jätteallvarligt och ett stort problem. Men samtidigt så kan vi inte låta sådana effekter stoppa oss ifrån att ta rätt beslut i stora kriser som tex. allvarliga pandemier.

Finns alltid bieffekter och risker med alla beslut; men det innebär inte att vi skall vara handlingsförlamade pga. det (eller att försvara icke agerande).

Skulle man ha den ståndpunkten så kan vi direkt lägga ner tex. alla mediciner. Finns nästan inte några mediciner som inte har någon negativ bieffekt för någon.
 

Falumas

Aktiv medlem
Våld mot kvinnor och barn (och även generellt) är jätteallvarligt och ett stort problem. Men samtidigt så kan vi inte låta sådana effekter stoppa oss ifrån att ta rätt beslut i stora kriser som tex. allvarliga pandemier.

Finns alltid bieffekter och risker med alla beslut; men det innebär inte att vi skall vara handlingsförlamade pga. det (eller att försvara icke agerande).

Skulle man ha den ståndpunkten så kan vi direkt lägga ner tex. alla mediciner. Finns nästan inte några mediciner som inte har någon negativ bieffekt för någon.
Sverige har nog betydligt fler barn som mobbas i skolan nu än många andra länder (som stängt ner skolorna), så argument som dessa är givetvis helt ovidkommande då det säkerligen är ungefär lika många som hamnar i kläm hur som. Om nu Sverige skulle ha en så stor misshandel i hemmet, så borde man kanske ha gjort något åt det för länge sedan.

Att det alltid finns någon som hamnar i kläm är givetvis helt oundvikligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Våld mot kvinnor och barn (och även generellt) är jätteallvarligt och ett stort problem. Men samtidigt så kan vi inte låta sådana effekter stoppa oss ifrån att ta rätt beslut i stora kriser som tex. allvarliga pandemier.

Finns alltid bieffekter och risker med alla beslut; men det innebär inte att vi skall vara handlingsförlamade pga. det (eller att försvara icke agerande).

Skulle man ha den ståndpunkten så kan vi direkt lägga ner tex. alla mediciner. Finns nästan inte några mediciner som inte har någon negativ bieffekt för någon.
”rätt beslut” måste väl omfatta även bieffekter, annars kan ju vad som helst hända?
”Operationen blev lyckad, men patienten dog” som vi skojar på jobbet om skillnaden mellan prestation och effekt. (Jag jobbar inte inom vård).

Om enda mätetalet av relevans vore ”antal döda i CV-18” så hade ju såklart en bra åtgärd varit att stänga allt och isolera alla i enskilda rum. Att alla hade dött av svält vore en tråkig bieffekt.

Eller hur menar du?

Och vem menar du är handlingsförlamad?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använder de inte själv, men de ansiktsmasker jag köpte redan i februari var av FFP3-typ NPF50 (3M Aura™ filtrerande halvmask FFP3, med ventil, 1873V+).

Beställde redan i januari även tre stycken Dräger helmasker (Dräger X-plore 6300) från Amazon DE (https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B004T9WRJK/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1)

Sedan skaffade jag strax därefter ett par extra kit till vårt hushåll från Sundström med partikelfilter (https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Halvmask-SR-100-Premium-Pack-M-L).
Drägermasken verkar bra, under förutsättning att man använder ett filter som fungerar mot den här typen av virus.

Sundströmmasken är jag mer tveksam till eftersom den inte täcker ögonen.
 
ANNONS