Annons

Tips - Hägrar i Solna!

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Ville bara tipsa om de hägrar som övervintrar i Råstasjön i Solna, norr on Stockholm. Det finns alltid 20-30 stycken vid det hål som hålls öppet av kommunen vid övergångstället, Sjövägen (buss 505 från Solna C). Tama som kattungar - folk står och matar dem med strömming nästan ur handen. 200mm räcker mer än väl och det är inga problem att få "natur" i bakgrunden.

//Lasse
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Oh,,, det hade jag gærna testat...:)

Gillar Hægrar,, de har en helt speciell hållning men kan vara svårfotade..

Mvh Niclas,
 

Damocles

Aktiv medlem
Får vällan ta och knalla ner till sjön i helgen då. När man jobbar så är det mörkt när man åker hemmifrån, och mörkt när man kommer hem.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Får vällan ta och knalla ner till sjön i helgen då. När man jobbar så är det mörkt när man åker hemmifrån, och mörkt när man kommer hem.
Hærligt att ni nærmare metropolerna också får en liiten smak av vild natur:)

Hær upp ei Tromsø har vi haft førsta dagen med dagsljus på længe nu,, Varade ca en knappa timme pga klar himmel.. Solen toppar ju faktiskt horisonten hær nu:)!!

Har længe drømt om att fota Gråhægrar i den blå timmen,,

Du får slita dig en timme tidigare från jobbet Peter om en vecka typ,, då har du kanske den blå timmen inom ræckhåll...


Mvh Niclas,
 

dobos

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Oh,,, det hade jag gærna testat...:)

Gillar Hægrar,, de har en helt speciell hållning men kan vara svårfotade..

Mvh Niclas,
De är vakra djur, men dessa är _inte_ svårfotade. Snarare närgångna och i vägen för folk på promenad! :cool:

//Lasse
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
dobos skrev:
De är vakra djur, men dessa är _inte_ svårfotade. Snarare närgångna och i vägen för folk på promenad! :cool:

//Lasse
Ja i mina regioner så ær hægrarna så skygga att de vældigt ofta flyger æven før en rullande bil på under 100m.. men det beror ju på att de har så stora ødliga områden hær..

Nej nær jag skriver "svårtfotade" så tænker jag på deras storlekar och hållning. De ær så stora att man får lite før mycket skærpedjup i vissa lægen med vissa objektiv.. Hållningsmæssigt så menar jag att de kan vara svåra eftersom de har en speciell hållning och ett speciellt utseende. De ær høga och har en næbb som ofta lætt får en en stark linjeskapande funktion i bilden,, inte alltid lætt..
Hur många riktigt kvalitativa Hægerbilder har man sett? Ja Omar B Har en som ær ruggigt levande och fin.. Har abs inte sett många, just med tanke på de aspekter jag næmner + många fler.


MVH Niclas,
 

P.R.

Aktiv medlem
Jag fick några bilder i vårvintras som var trevliga (för en amatör som jag) trots att jag inte hade något tele då utan fick nöja mig med 85 mm.

Om det nu är så att de är närgångna (det var de inte alls förra vintern) så har det nog en tragisk bakgrund. Nyligen var det en artikel i lokaltidningen om att hägrar svultit ihjäl eftersom de blivit beroende av matningen (som startats på privat initiativ) men att den inte riktigt räcker till för dem. Det är alltid svårt att förhålla sig till hur mycket människan skall blanda sig i.

När ni ändå är i krokarna, ta gärna en promenad 800 m västerut till Lötsjön i Sundbyberg som faktiskt har lite större områden som hålls isfria än i Råstasjön. Kanske inte lika exklusiva arter utan mest limpfåglar dock.
 

dobos

Aktiv medlem
P.R. skrev:
Jag fick några bilder i vårvintras som var trevliga (för en amatör som jag) trots att jag inte hade något tele då utan fick nöja mig med 85 mm.

Om det nu är så att de är närgångna (det var de inte alls förra vintern) så har det nog en tragisk bakgrund. Nyligen var det en artikel i lokaltidningen om att hägrar svultit ihjäl eftersom de blivit beroende av matningen (som startats på privat initiativ) men att den inte riktigt räcker till för dem. Det är alltid svårt att förhålla sig till hur mycket människan skall blanda sig i.
Jo, jag vet. Jag har också reagerat på det - helt onaturligt egentligen. Det började med ett par fåglar för några år sedan. Då var de skygga och höll sig antingen mitt ute på isen, eller i vassen. Då var det också något av en sensation. Idag är det betydligt fler, minst 20 som sagt, jag kan tänka mig att alla är ättlingar till det första paret, och de är inte alls speciellt skygga. Idag såg jag en tant med en påse strömming som stog och kastade dem (strömmingen alltså) till hägrarna, som kom springandes som de värsta gräsänder och nästan nafsade fisken ur handen på tanten.
Om man skulle föreslå att skjuta av dem skulle det väl bli ett ramaskri, så jag håller käft, men jag undrar om det inte vore det bästa faktiskt. Hur ser det ut om tio år om detta fortsätter?

//Lasse
 

arneri

Avslutat medlemskap
Antalet häckande hägrar i Stockholm har vuxit enormt de senaste 20 åren. Det finns en koloni nära inloppet till Djurgårsbrunnskanalen och en annan i Stora värtan. Troligtvis är det några av dessa fåglar som har flyttat till Solna.
 

dobos

Aktiv medlem
arneri skrev:
Antalet häckande hägrar i Stockholm har vuxit enormt de senaste 20 åren. Det finns en koloni nära inloppet till Djurgårsbrunnskanalen och en annan i Stora värtan. Troligtvis är det några av dessa fåglar som har flyttat till Solna.
Men övervintrar hägrar överhuvud taget i Sverige - flyttar de inte till Afrika?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Beror på øppet vatten + +... milda vintrar får många flyttfåglar på andra tankar,, tyværr ofta med ødestigra føljder såklart:(

Mænniskans inblandning kan ju abs disskuteras... Vi hjælper men kanske ofta æven skælper.

Hær uppe i Nordnorge finns hægrarna i stort sett øver hela året runt men en stor del flyttar sig søderut i landet.. Men så har ju Norge en relativt mild kust också:)!!



MVH Niclas,
 

aake

Aktiv medlem
Hägrar i Jämtland

Under ett par vintrar har jag noterat ett par övervintrande hägrar i anslutning till en fiskodling vid Landösjön i centrala Jämtland. Strömbildningsutrustning håller vattnet öppet. Hägrarna verkar inte lida nöd, även om det måste vara kallt om benen i den stränga kylan. En hel del småfisk som lockas till odlingskassarnas närhet av foderspill skulle jag tro. Hägrarna sitter vid iskanten och spejar./Åke
 

Falkman

Aktiv medlem
Redan runt 1992-1994 -då jag bodde i Solna- fanns det en häger som stod och sov på ett ben i bäcken som rinner mellan de båda sjöarna. Såg den invid en liten bro man passerar över bäcken och det jag reagerade på var att hägern inte verkade bry sig om passerande männsikor och hundar. Detta var mitt i vintern.
 

dobos

Aktiv medlem
Falkman skrev:
Redan runt 1992-1994 -då jag bodde i Solna- fanns det en häger som stod och sov på ett ben i bäcken som rinner mellan de båda sjöarna. Såg den invid en liten bro man passerar över bäcken och det jag reagerade på var att hägern inte verkade bry sig om passerande männsikor och hundar. Detta var mitt i vintern.
Jo, där har vi nog anfadern/modern.
Jag passerar nämnda bro varje dag med hunden.

//Lasse
 

P.R.

Aktiv medlem
dobos skrev:
Hur ser det ut om tio år om detta fortsätter?
I förrgår var det ett reportage på regional-tv där det framgick att kommunen nu börjat mata hägrarna. Även om det inte finns några garantier för långsiktighet så känns det ändå lite stabilare att det nu inte är beroende av en enskild individ som tidigare varit fallet.
 
ANNONS