Annons

Macroblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Macroblixt tips

www.promasterflash.com säljer både ringblixt till P-TTL Pentax och P-TTL sladd för att köra extern blixt bredvid kameran.
Sladden går på 60 dollar, Cyberphoto vill ha 1177 för Pentax original.

Jag beställde sladden, ska bli ett intressant komplement till stackade linser, mellanringar och macroobjektiv för sommarens småkryp:)

/J
 
Senast ändrad:

Zambody

Aktiv medlem
Låter intressant, har Du provat deras ringblixt under P-TTL? Har inte sett något inlägg där man bekräftat att någon ringblixt fungerar tillfredställande med t.ex.K10D och P-TTL.
Har för mig att jag sett något inlägg om Promaster där någon hävdade att deras P-TTL-modul fungerade för andra blixtmodeller men inte för ringblixten.

Sökte PTTL eller P-TTL på promasters sida men fick ingen träff.

Sigma drog tillbaka sin 140-modell för pentax i våras och senast i november stog det på deras websida att den skulle klara P-TTL för pentax men det är borttaget nu!

Sunpac R12 är ett annat alternativ som inte heller tycks leva upp till P-TTL - kraven. Det går tungt!
Skulle oxo behöva en ringblixt för insekter.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Ringblixt i all ära men jag kan rekommendera ett billigare alternativ för insektsfotografering för den som redan har en vanlig extern blixt; bygg en egen bouncer med en yta där ljuset slår ut på runt 15 x 25 cm. Klä ytan med mönsterpapper = mycket bättre än ringblixt! Med denna anordnig får man ett lagom dämpat ljus med, i förhållande till insekten, stor yta och med riktning. Sedan kör man blixten och bouncern handhållen med sladd, runt f11 och ISO 100.
Det blir ett väldigt platt ljus med ringblixt (fast i vissa situationer kanske ringblixt är att föredra).
 

Zambody

Aktiv medlem
Jo, din konstruktion ger säkert ett trevligare och mer kontrollerbart ljus än man kan få med en ringblixt, men om man jagar insekter på "frihand" så har man inte så många händer över. Autofokus och makro är inte alltid den bästa lösningen.

Det finns ju konstruktioner för Sony och Olympus t.ex. med två separata blixtrör som kan styras individuellt både i position och effekt, och dom ser ut att sitta smidigt på objektivet, ungefär som en ring, men inte till Pentax :-(

Har oxo provat lite med LEDring men om den är tillräckligt ljusstark så skrämmer den iväg känsliga insekter innan Du hunnit komma i närheten av en exponering.

FlashLED för mobiler ger också alldeles för lång ljuspuls, ca 50 mS.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Zambody skrev:
Jo, din konstruktion ger säkert ett trevligare och mer kontrollerbart ljus än man kan få med en ringblixt, men om man jagar insekter på "frihand" så har man inte så många händer över. Autofokus och makro är inte alltid den bästa lösningen.
Helt sant men jag brukar, med den här konstruktionen, köra med manuell fokus. (Förresten har jag alltid manuell fokus vid macrofotografering) Jag bestämmer helt enkelt innan, beroende på insektens storlek, hur stor förstoring jag vill ha etc, vilken förstoringsgrad jag ska ha och sedan får man försöka få insekten skarp på rätt ställen genom att flytta sig själv bakåt och framåt. Har man missbedömt förstoringsgraden kan man med ett handgrepp justera det relativt enkelt. Men det bästa hade förstås varit om man hade kunnat rigga fast hela anordningen på kameran, då hade man haft en hand ledig till.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Zambody skrev:


Det finns ju konstruktioner för Sony och Olympus t.ex. med två separata blixtrör som kan styras individuellt både i position och effekt, och dom ser ut att sitta smidigt på objektivet, ungefär som en ring, men inte till Pentax :-(

Mmm, det hade varit en dröm för en pentaxiansk makrofotograf...
 

jolo

Aktiv medlem
Min tanke från början var en ringblixt och då kan nog promasters variant vara ett intressant alternativ. Den har två blixtrör som kan köras på olika styrka.

Som budgetversion tänkte jag köra min vanliga Sigmablixt bredvid objektivet. Inte handhållen utan på någon form av fäste typ med liten kulled.
Om det skiter sig så har jag alltid användning för en P-TTL blixtsladd.

Om ringblixten;
The PROMASTER MACROLUME TTL DIGITAL is the newest version of PROMASTER's award winning macro flash! This state of the art macro flash offers advanced features and versatility not available from any other flash manufacturer including TTL flash operation with your digital SLR or compact camera. The MACROLUME Digital features individually controlled dual flash tubes, each with a built in variable diffuser.

/J
 

jolo

Aktiv medlem
P-TTL strul

Zambody skrev:
Låter intressant, har Du provat deras ringblixt under P-TTL? Har inte sett något inlägg där man bekräftat att någon ringblixt fungerar tillfredställande med t.ex.K10D och P-TTL.
Har för mig att jag sett något inlägg om Promaster där någon hävdade att deras P-TTL-modul fungerade för andra blixtmodeller men inte för ringblixten.

Sökte PTTL eller P-TTL på promasters sida men fick ingen träff.

Sigma drog tillbaka sin 140-modell för pentax i våras och senast i november stog det på deras websida att den skulle klara P-TTL för pentax men det är borttaget nu!

Sunpac R12 är ett annat alternativ som inte heller tycks leva upp till P-TTL - kraven. Det går tungt!
Skulle oxo behöva en ringblixt för insekter.

Hm, du har rätt.
Mailade och frågade om ringblixten och här kommer svaret;

We have found that there is a periodic flash sync problem with the Promaster
MacroLume TTL when used with Pentax digital SLR cameras. This is somewhat
baffling to us since this flash has worked well with other makes of cameras. Our
engineers are aware of this and are looking for a solution, but I have not heard
anything further on this issue.


/J
 
ANNONS