Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MB-D10 problem med Ni-MH batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Yurimasa

Aktiv medlem
Hej!
Köpte en MB-D10 idag att använda på D700:an.
Hade ett gäng Vanson Ni-MH 2500mAh batterier från Clas Ohlson till min blixt sedan innan, så köpte på mig 8st till av detta batteri.
Laddat upp dom fullt under kvällen och skulle nu prova dem med D700:an.
Vid första anblicken så funkar allt finfint, men när jag brännt av 2-3 bilder så ser inte MB-D10 greppet batterierna längre och tar batteri från interna batteriet, samt sänker farten till 5bps.

När jag stoppar i batterierna känner kameran alltså igen batterierna, och att de är fullladdade. Efter att ha tagit En bild, så är allt som det ska... men efter att ha tagit 1-2 bilder till så försvinner de igen. Ni-MH/AA indikatorn lyser fortfarande svagt på bakre infodisplayen, och visar tomt batteri. I Battery Info ser man bara att MB-D10 är på, och att batterierna är tomma.

Batterierna är ju inte direkt top of the line, men borde väl duga? De dög bra till bixten bl a.

Ska väl försöka prova med andra batterier så fort jag kan... Men tills dess;
Nån som vet vad som kan vara fel?

...Kan tillägga att kameran funkar finfint med ett extra EN-EL3 i batterigreppet. Och att det inte funkar att ta ur EN-EL3:an som ligger i kameran, då visar det bara tomt batteri efter 2 bilder.
 

Yurimasa

Aktiv medlem
Det löste sig! Provade med ett nytt set med exakt samma sorts batterier, och då funkade det. Så några måste vara döda, så kan det gå.

Då kan jag avsluta min lilla irritationsperod jag haft nyss. ;p
Admin kan ju gärna ta bort tråden eller nåt. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Det räcker med att ett av batterierna är kass eftersom de lär vara seriekopplade, så du behöver inte skrota allihop om du kan lyckas lista ut vilket det är.
 
ANNONS