Annons

Frågor om Canon EF 85/1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Det kanske är helt galet att köpa 85/1.2. Kanske duger bra med 85/1.8,

Tack för alla inlägg och åsikter. Det gör det iaf lite lättare att ta ett beslut. Jag är dock inte helt övertygad ännu :)
 

matlep

Aktiv medlem
Det kanske är helt galet att köpa 85/1.2. Kanske duger bra med 85/1.8,

Tack för alla inlägg och åsikter. Det gör det iaf lite lättare att ta ett beslut. Jag är dock inte helt övertygad ännu :)
Du bor ju inte så långt ifrån Janne (Linköping - Nyköping). Kolla med honom om du kan få komma till hans studio och prova objektivet. En varning dock, det kan ge ett stort hål i plånboken... ;)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Beroende på vad du mer har i väskan så finns det ett alternativ till som väldigt sällan nämns, men som är ett av mina absoluta favoriter i Canons "mellan-tele"-sortiment:
100F2!

Ger ganska exakt samma bakgrundsoskärpa som 85/1.8, men med lite mindre LoCA (missfärgade kanter) både framför och bakom, och det exemplar jag har tillgång till är lite skarpare än de 85/1.8 som jag testat. Kan vara bra om det bara passar med en brännvidd som ger lite,lite mindre synvinkel - om du hade fått med en meter motiv på bredden med 85mm så får du med 85cm med 100mm.

Ytterligare ett förslag att bli förvirrad över :) - men bara stryk det om du är misstänksam mot brännvidden.
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Beroende på vad du mer har i väskan så finns det ett alternativ till som väldigt sällan nämns, men som är ett av mina absoluta favoriter i Canons "mellan-tele"-sortiment:
100F2!
Jag har följande objektiv:
Canon EF 17-40/4,0 L USM
Canon EF 100/2,8 USM Macro
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM
Canon EF 400/5,6 L USM

Så jag har redan ett fast 100mm, så jag tror jag hellre tar en annan brännvidd. Men det var ju inte så farligt dyrt :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ja, då är nog både 85/1.8 och 1.2 bättre val. Försök att få tillgång till nåt ex att prova! Det är den säkraste metoden att kolla av med dina egna preferenser...

Jag vill egentligen inte säga för mycket annars då jag är allergisk mot LoCAn i 85L, som de andra L-objektiven under 135 i brännvidd är det ett objektiv med mycket "karaktär". Det är inte bara rosor och lavendel, det finns lite törnen också med de här objektiven. Lär man sig objektivet är det säkert mycket trevligt - beroende på vem som betalar, och hur stor plånbok denne har.
 

StaffanW

Aktiv medlem
eller ett 135/2L alt. begagnat 200/1.8L.

Gillar man lite mer tele för sina porträtt, är dom verkligen trevliga.
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag sticker ut hakan lite här. Om du planerar att endast ha ETT riktigt ljusstarkt objektiv och vill kunna använda det till lite allt möjligt tycker iallafall jag att 85mm är alldeles för långt. Med en småbilds-sensor skulle jag satsa på antingen 50 eller 35 mm som en ljusstark allroundglugg. 35L är erkänt bra om än med lite trist bokeh. 50/1,4 är mycket prisvärd och fantastiskt skarp. Vill du ha magi erbjuder 50L lika mycket magi som 85L enligt min mening. Mjukare bokeh men med den trista fokusshiften... Kanske inte fullt lika skarp som 85:an på full öppning men skillnaderna är inte stora och den är mer än användbar...OM man bara sätter skärpan!

Mina tankar
Mvh
Jerka
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag sticker ut hakan lite här. Om du planerar att endast ha ETT riktigt ljusstarkt objektiv och vill kunna använda det till lite allt möjligt tycker iallafall jag att 85mm är alldeles för långt. Med en småbilds-sensor skulle jag satsa på antingen 50 eller 35 mm som en ljusstark allroundglugg. 35L är erkänt bra om än med lite trist bokeh. 50/1,4 är mycket prisvärd och fantastiskt skarp. Vill du ha magi erbjuder 50L lika mycket magi som 85L enligt min mening. Mjukare bokeh men med den trista fokusshiften... Kanske inte fullt lika skarp som 85:an på full öppning men skillnaderna är inte stora och den är mer än användbar...OM man bara sätter skärpan!

Mina tankar
Mvh
Jerka
Sticker du ut hakan så slår jag till ;-)
Min åsikt är tvärtom att 85/1,2 är en helt annan glugg med helt annan kvalitet jfr 50/1,2.
85 mm är en magisk glugg i mina ögon, det är 50 mm INTE....i mina ögon.
Men eftersom jag är inne på min tredje 85/1,2 och bara haft en st 50/1,2 i ett halvår är jag nog väl partisk ;-)

Mvh.

/janne
 

Janne H

Aktiv medlem
Din tredje... Vad gör du med dem, äter upp dem?
Gör inte du det ;-) smaskigare glas(s) finns inte ;-)
Nej den första hade jag på den gamla goda analoga tiden.
Den andra bidde stulen, den tredje fick jag på försäkringen.

Visst är den lite tung att bära på ibland men att vara utan denna i kameraväskan skulle kännas tomt!!

mvh.

/Janne
 
ANNONS