Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Praktica LTL

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag plockade på mig ett par kameror som min far skulle slänga, varav en är en Praktica LTL, med tre objektiv, vilka jag inte vet vad som är original och vad som inte är det. Den har tillhört min mor, och legat i ett skåp utan att användas i minst 15 år.

Det är en helsvart version med timer. Ser ut ungefär såhär, men helsvart då: http://www.praktica-users.com/img/brochures/ltl/01.jpg

Vad finns att veta om den här kameran?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Den är från 70-talet och byggdes i östtyskland någonstans.
Ansågs som en hyfsad standardkamera när den var ny, något snäpp under Pentax och Yachicas motvarande modeller.
Optiken har samma fattning som Pentax, dvs E-gänga, 42mm-gänga o vad dennu kallas.
All Pentax, Chinon, Yachica mm optik med denna gänga passar.

Jag tror att ljusmätaren på dessa bara mätermed objektivet nerbländat men att du kan fokusera med fullt öppen bländare.

Kul med sådana här gamla grejer, den var med på min önskelista när jag skulle få min första kamera, men det blev en Yachica TL-Electro istället.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Kul! Den var allt på min önskelista också. I stället blev det en begagnad Praktica Super TL, med ett original 50/1,8 och ett 135 mm tele samt ett 28 mm vidvinkel. De båda senare av nåt okänt piratmärke och framför allt vidvinkeln hade skärpa därefter. Brrrr! Men kul var det!
//Anders
 

Benganbus

Aktiv medlem
Joel Thompson skrev:
Jag plockade på mig ett par kameror som min far skulle slänga, varav en är en Praktica LTL, med tre objektiv, vilka jag inte vet vad som är original och vad som inte är det. Den har tillhört min mor, och legat i ett skåp utan att användas i minst 15 år.

Det är en helsvart version med timer. Ser ut ungefär såhär, men helsvart då: http://www.praktica-users.com/img/brochures/ltl/01.jpg

Vad finns att veta om den här kameran?
Skulle slänga, suck!! ;)

Pratica LTL kom 1970 och var en utveckling av Praktica LLC.
LLC var världens första kamera med ljusmätning genom optiken med öppen bländare.(1969)

Och är den svart, så är den litet udda, och intressantare! :)

Och har du tur, så är gluggarna av fabrikat Zeiss!!

Om,
om det är Zeiss-gluggar i M42, så är det dessa gluggar som digitalfotograferna triggar upp priserna på ute på ebay!

Kan inte Canon/Nikon göra några bra digitalgluggar, så man kan få ha dom här "gamla" gluggarna i fred på "gamla analoga" Contax!;)
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Re: Re: Praktica LTL

Benganbus skrev:
LLC var världens första kamera med ljusmätning genom optiken med öppen bländare.(1969)
Möjligtvis den första från andra sidan järnridån, men inte världens första. Minolta SR-T101 kom 1966 och ska, vad jag vet, vara den första.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Joel Thompson skrev:
Jag plockade på mig ett par kameror som min far skulle slänga, varav en är en Praktica LTL, med tre objektiv, vilka jag inte vet vad som är original och vad som inte är det. Den har tillhört min mor, och legat i ett skåp utan att användas i minst 15 år.

Det är en helsvart version med timer. Ser ut ungefär såhär, men helsvart då: http://www.praktica-users.com/img/brochures/ltl/01.jpg

Vad finns att veta om den här kameran?
Vilka gluggar fanns med?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Re: Re: Praktica LTL

Benganbus skrev:
Och har du tur, så är gluggarna av fabrikat Zeiss!!

Om,
om det är Zeiss-gluggar i M42, så är det dessa gluggar som digitalfotograferna triggar upp priserna på ute på ebay!

Kan inte Canon/Nikon göra några bra digitalgluggar, så man kan få ha dom här "gamla" gluggarna i fred på "gamla analoga" Contax!;)
Zeiss-Jena i M42 för Praktica är inte riktigt samma som Zeiss T* Stuttgart/Oberkochen/Yashica-Japan för Contax/Yashica bajonett. Då finns det nog betydligt bättre M42-gluggar från t.ex Fujica och Pentax som digitalfotograferna borde trakta efter istället för de össtyska Jena-objektiven. Fujica har t.ex en 55mm macro-normal i M42 som vid tester i Aktuell Fotografi gav värden som var så bra att MTF-testutrustningen knappt räckte till att mäta värdena. Kurvan började högt både för mitt och kant och istället för att falla vid högre linjefrekvenser (vilket är normalt) så steg den svagt uppåt.
 
Gunnar D skrev:
Den är från 70-talet och byggdes i östtyskland någonstans.
Ansågs som en hyfsad standardkamera när den var ny, något snäpp under Pentax och Yachicas motvarande modeller.
Optiken har samma fattning som Pentax, dvs E-gänga, 42mm-gänga o vad dennu kallas.
All Pentax, Chinon, Yachica mm optik med denna gänga passar.

Jag tror att ljusmätaren på dessa bara mätermed objektivet nerbländat men att du kan fokusera med fullt öppen bländare.

Kul med sådana här gamla grejer, den var med på min önskelista när jag skulle få min första kamera, men det blev en Yachica TL-Electro istället.
Jo, östtysk 70-talskamera tänkte jag också, antog att den inte var speciellt bra, och liknade den vid en Trabant. Då man mer och mer fotar digitalt, och har både en Pentax P30n och en Minox 35 GT (om man lyckas få fram ett batteri) som konkurerar om de dyra filmrullarna, så är det bra att veta hur Praktican presterar rent bildmässigt.
 
Re: Re: Praktica LTL

Benganbus skrev:
Skulle slänga, suck!! ;)

Pratica LTL kom 1970 och var en utveckling av Praktica LLC.
LLC var världens första kamera med ljusmätning genom optiken med öppen bländare.(1969)

Och är den svart, så är den litet udda, och intressantare! :)

Och har du tur, så är gluggarna av fabrikat Zeiss!!

Om,
om det är Zeiss-gluggar i M42, så är det dessa gluggar som digitalfotograferna triggar upp priserna på ute på ebay!

Kan inte Canon/Nikon göra några bra digitalgluggar, så man kan få ha dom här "gamla" gluggarna i fred på "gamla analoga" Contax!;)
Skulle slänga. Ja, det skulle min far också. Jag är däremot inte så snabb på att slänga gammla saker. Även äldre prylar kan vara trevliga.

Om den är en utveckling av LLC, så borde väl den här också ha ljusmätning med öppen bländare? Eller hur är det? Nu har jag fått olika svar.

Objektiven som följer. Det finns tre, som tillhör den här kameran:

Pentacon auto 2.8 / 135 6392709
Pentacon auto 1.8 / 50 5787876
Pentacon auto 2.8 / 29 6522247

Bländaren till 135:an ser ut att gå att sätta till automatisk med ett reglage.

Vad är intressant med färgen? Är det bara samlare som vill ha alla färger och den svarta är ovanligare, eller finns det någon teknisk skillnad?

Den är helt svart, alltså svart där det brukar vara metall, översta delen. Inte så vanligt med svart version som har timer, kanske.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Praktica LTL

Joel Thompson skrev:
Bländaren till 135:an ser ut att gå att sätta till automatisk med ett reglage.
Automatiska läget innebär att kameran beter sig som du nog är van vid - när du bländar ner på bländarringen så är sökaren fortfarande ljus. Nerbländningen sker när du exponerar.
I mauella läget bländar gluggen ner när du vrider bländarringen.
 
Re: Re: Re: Re: Praktica LTL

Arleklint skrev:
Automatiska läget innebär att kameran beter sig som du nog är van vid - när du bländar ner på bländarringen så är sökaren fortfarande ljus. Nerbländningen sker när du exponerar.
I mauella läget bländar gluggen ner när du vrider bländarringen.
Ja, jag märker att det är så. Tycks inte vara speciellt vanligt med kameror som bländar som denna gör i manuella läget idag. Modärnisering... Man är inte riktigt van.

De båda mindra objektiven bländar iaf. när man trycker in avsedd knapp på objektivet. Man är lite trött, och jag vände både en och två gånger på 135:an när jag letade efter knappen även på den...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Från tester i Aktuell Fotografi 70-talet:

Pentacon auto 2.8 / 135
Goda data vid avbländning till 5,6 och 8. Kantskärpan avviker något även vid avbländning, men är helt godkänd.

Pentacon auto 2.8 / 29
Uppvisar de för vidvinkelobjektiv klassiska dragen. God skärpa i mitten medan kantskärpan sämre. Vid avbländning till 5,6 eller 8 blir skärpan mycket bra mitt i bilden, medan kantskärpan är något sämre.

Man testade även ett Pentacon 200mm som man menade stod sig ännu bättre i jämförelse. Totalomdöme: Objektiven är utmärkta att fotografera med.

Inget anmärkningsvärt dåligt med objektiven från Pentacon alltså utan de står sig relativt bra. De är dock inga objektiv i toppskiktet.
 

MichaelAlster

Aktiv medlem
Gammal tråd, men hoppas att någon läser;) Men inhandlade just en Praktica LTL med den vanliga plus ett Makinon 135/2,8, och det jag undrar, från er med erfarenhet från Praktica kameror är om det är normalt att den surrar efter att slutaren har gjort sitt efter avtryck, och om knappen för ljusmätaren bara ska kunna blända ner objektivet till bl 4... Jag tror att det är den som det är fel på... Objektivet bländas ner fullt annars,, inte som mitt helios 44m-4 som har olja på bländaren....
 
ANNONS