** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

loidor

Avslutat medlemskap
Jag har ambitioner till att göra nåt mer med mitt foto än att posta bilder på flickr, så idén med ett mer konkret koncept kom så upp. Då jag är bibliotekarie till yrket har jag en automatisk förkärlek till böcker, så jag finner det självklart att det så småningom kommer resultera i en fotobok.

Det är här det strular till sig. Jag vill hitta en print-on-demand-tjänst som inte bara trycker utan även distribuerar boken i fråga. ISBN, pliktex, dist till bokhandlar, dist till BTJ för recension, hela kalabaliken.

Anledningen till att jag inte ger mig ut och jagar förlag ligger i två oföränderliga punkter. Jag vill att boken, precis som bilderna i den, ska ges ut under Creative Commons (begränsad upphovsrätt som tillåter relativt fri reproduktion) samt att den ska säljas så billigt så möjligt - så nära produktionspris som möjligt.

Har du något förslag?
 
Har inga direkta förslag men några inputs. För att få ett ISBN så krävs en minimiupplaga om jag inte missminner mig. Minns inte hur många men jag tror det är 1000st, kan vara fel.

De print-on-demand tjänster jag sett är ganska dyra så det är ganska svårt att få det "relativt billigt". Lite beroende på vad man tycker är relativt billigt.

/Maverick
 
Har inga direkta förslag men några inputs. För att få ett ISBN så krävs en minimiupplaga om jag inte missminner mig. Minns inte hur många men jag tror det är 1000st, kan vara fel.

De print-on-demand tjänster jag sett är ganska dyra så det är ganska svårt att få det "relativt billigt". Lite beroende på vad man tycker är relativt billigt.

/Maverick

Nej, ingen minimiupplaga krävs. Däremot ska den kunna levereras vid beställning om den har ett ISBN. Linda Skugges vulkan.se har t ex just den sortens tjänst jag söker, bortsett från att det inte rör sig om fotoböcker utan pockets.

Jag har inga planer på att det ska vara billigt för mig som producent, utan relativt billigt för slutkunden. Jag har väl tänkt att produktionen kommer gå på bortåt 10k för mig.
 
Lite sidospår, men nyfiken:

Varför är ISBN så viktigt?
Eller snarare, Vad är det med ISBN som gör att det är så viktigt?

/Mats
 
Lite sidospår, men nyfiken:

Varför är ISBN så viktigt?
Eller snarare, Vad är det med ISBN som gör att det är så viktigt?

/Mats

Ett ISBN är en identifikator, och gör därmed boken mer sökbar och framförallt mer distribuerbar och beställbar. Det räcker med ett ISBN vid beställning, vid postimport på bibliotek, vid sökning på bokhandeln osv. Det är inte det som gör boken till en bok, men det gör att den når ut på ett helt annat sätt (vilket är en stor del av hela tanken bakom det här projektet) än den gör utan ett.

Dessutom har ISBN samma format som EAN-koder, vilket gör att den blir lättare att hantera i detaljhandel, även om det nu inte är något just min bok lär dra nytta av.
 
om du använder lulu.com får du gärna posta en liten recension då jag själv är lite intresserad av tjänsten för framtida projekt.
 
Du kan själv söka om ISBN nummer.

Sedan finns det tjänster på nätet där du kan skapa en bildfil med ISBN och streckkod.

På blurb kan du sedan lägga denna "bild" på förslagsvis baksidan i stället för deras egen "blurbkod".

Blurb har mycket hög kvalitet på sina fotoböcker. Se testet som fotosidans magasin gjorde (finns inte i tidningen utan här online).
 
ANNONS