Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera bakfokus hos sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Min gamla EOS 350D bakfocuserar ungefär 3cm på 130cm avstånd när jag kör med 85 f/1.4. Störande onekligen och frågan är hur man juterar bort det - rent logikt borde man justera läget på mattskivan, men att shimsa den känns inte så kul. AF stämmer vettigt på de flesta v mina objektiv så det är bara på de ljusstarkaste och bara vid mf som jag har problem - någon som har en lösning (annan än att shimsa mattskivan).

Troligen är väl orsaken till felet att piratmattskivan är aningen feltillverkad, men då canon inte gör några passande mf skivor så måste man köra med pirat.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Finns tyvärr ingen annan lösning... :-/

Är det bakfokus du har går det ganska snabbt att lägga en tunn remsa vanlig kontorstejp som nätt och jämnt går in 2mm på ytterkanten på skivan och skära bort överflödig tejp. Det räcker med kortsidorna på en 350 har jag för mig.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Skall testa det, jag såg framför mig att behöva etsa plåtar, men kaptontejp och en vass skarpell är ju lösningen - tur att någon har skallen med sig. Tackar!
 
ANNONS