Annons

Svartvitt med D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Mepps

Medlem
Hejsan!
Försöker hitta en inställning för svartvita bilder men hittar inget i menyerna. Tips någon?
 

Goatboy

Aktiv medlem
Fixa i RAW-konverteraren/efterbehandlingen?

D70/D70s har inget stöd för svartvitt i kameran vad jag kommmer ihåg.
 

Mepps

Medlem
Jag var rädd för det. Visst kan man fixa det i efterbehandlingen men föredrar ibland att ha svartvitt-känslan redan vid knäppandet.

Tack för svar :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är lätt att göra en färgbild svart/vit, mycket svårt att få färg på en svart/vit.

Så varför begränsa sig genom att spara bilden i svart/vitt redan i kameran?

/Karl
 

heliflyer

Aktiv medlem
sedan så finns det ingen kamera som tar riktiga svartvita bilder utan dom tar förg bilder som sedan kamerans bildbehandlings funktion gör om den till svartvit dån konverers till jpg ,raw är alltid färg så att göra svartvit i datorn är mycket bättre då man har bättre kontroll vad den gör.
 

Sputt

Aktiv medlem
Trådskaparen är inte ute efter att göra svartvita bilder i efterbehandlingen han vill kunna se hur motivet ser ut i svartvitt direkt på kameran. Tyvärr verkar inte d70 ha denna funktion, så om du vill åt den funktionen blir du tyvärr hänvisad till att uppgradera till en nyare kamera. T.ex. på d300 så kan du fota enbart raw men ändå se bilden i svartvitt om du ställt in kameran så.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Fast han skriver ju att han vill ha en svartvit känsla i själva fotandet. Jag kan förstå...det kan ge ett "svart-vitt" tänkande att direkt på skärmen få feedback.

Edit: Patrik hann före :)
 

Mepps

Medlem
Det är det svartvita tänkandet som jag tycker är lättare att få om bilden blir s/v direkt. Vad jag nu förstår så blir inte bilden optimalt svartvit redan i kameran men det är ändå en fördel, tycker jag, att få den presenterad s/v i displayen. Ibland kan det vara skönt att begränsa sig. Vill gärna använda D70an för jag tycker att den har perfekt storlek och tyngd (har en D200 åxå). Men funkar det inte så får man väl ge upp det.

Tack för svaren :)
Mats
 

Falumas

Aktiv medlem
Trådskaparen är inte ute efter att göra svartvita bilder i efterbehandlingen han vill kunna se hur motivet ser ut i svartvitt direkt på kameran. Tyvärr verkar inte d70 ha denna funktion, så om du vill åt den funktionen blir du tyvärr hänvisad till att uppgradera till en nyare kamera. T.ex. på d300 så kan du fota enbart raw men ändå se bilden i svartvitt om du ställt in kameran så.
Om man nu har en kamera som fixar det och fotar RAW borde kunna se bilden i svart/vitt samtidigt som färginformationen fortfarande finns kvar.

/Karl
 

Jackass

Aktiv medlem
Om man har en tex. D90 och inte är nöjd med S/V direkt i kameran så finns ju möjligheten att skapa egna "Bildkontroller" eller ändra den befintliga i kameran. Man kan tex. lägga på filter som gult, rött, grönt på klassiskt vis eller justera kurvor och nivåer själv.
 
ANNONS